VM-enkeltdistanser. Heerenveen 2.-5. mars 2023

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM-enkeltdistanser. Heerenveen 2.-5. mars 2023

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 95)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Oi, den type dramatikk vil man ikke ha. Fint at det ser ut til å gå bra.

I Nederland må man tydeligvis ha VPN for å få inn 15.46.6!

Tydeligvis går 1500m, menn på søndag på Viasat+. Resten på TV3. Må vike for VM i snowboard.

#22140 Svar
      Rocambole

Foran 3000d: Følgende deltagere har tidligere vært under 4.00 i Hrv:
        Schouten         3.54.04 BR
        Wiklund          3.56.93
        Sablikova        3.57.16
        R-deJong        3.57.32
        Weidemann    3.57.70
        Beune            3.58.65
        Blondin          3.59.82

Det vil være sensasjonelt om seierspallen bekles av noen utenfor disse 7. Schouten kommer først av disse, i par5. Forrige sesong fremstod hun bunnsolid og utilnærmelig, mens hun denne sesongen har vært merkelig ujevn. Hun kvalifiserte seg til NED-laget 04.02 med kun 3 hundredelers margin etter et svakt løp på 4.02. På den annen side vant hun vc2 i Hrv på ny banerekord i utklassingsstil, hele 3,66 sek foran Weidemann og 4,27 sek foran Wiklund. Og hun har bak seg en rekke sterke løp i Hrv et godt stykke under 4.00, så jevnt over trives hun meget godt på denne banen. Etter 05.02 har hun bare gått et eneste løp: et testløp alene sist helg i Hrv på 1.56.61, hvilket verken er fugl eller fisk. Jeg tror vi gjør lurt i å regne med at hun nå er i tilnærmet toppform, så jeg legger henne på 3.55.0.

I par6 kommer R-deJong som viste svak form i siste vcup og heller ikke har prestert opp mot sitt ypperste på distansen så langt denne sesongen. Vi gjør nok lurt i å regne med at hun har vært stinn av trening og presterer langt bedre nå enn i siste vcup. Men under 3.58 tviler jeg på.

Så får vi vårt gullhåp Wiklund i par8. Med unntak av vc2 i nettopp Hrv har Ragne vunnet alle løpene på distansen i vcup denne sesongen, og i siste vcup med hele 3 sekunders margin til Sablikova. Ragne har denne sesongen funnet frem til et løpsopplegg på distansen som virker optimalt, og hun lar seg neppe forstyrre av at makker Maltais kan tenkes å gi henne pes den første halvdel av løpet. Jeg forventer ytterligere en smule formstigning på Ragne. Spørsmålet er om det er nok til å gå under 3.55. Jeg frykter at dette blir litt for tøft, og jeg liker heller ikke at hun har siste ytre, så jeg legger meg på en høy 3.55.

Det vannes ikke i løpet av distansen, og det kan tenkes at isen blir litt tråere utover i de to siste parene. Par9 er Beune vs. Sablikova. Sabli var nær å slå Ragne i vc5 og ble også nr.2 i vc6, så hun synes nå å være tilbake ikke langt unna sitt fordums toppnivå. Beune viste også tenner i de to siste vc, men fikk svi litt for i overkant optimistiske åpninger. På hjemmebane og glattere is i Hrv kan hun nå tenkes å holde løpet vesentlig bedre inn, og ta steget opp til selveste seierspallen, kanskje også true de to fremste favorittene, båret frem på gullstol av de hylende hollender-horder. Dette kan bli et spennende par. Det ligger an til at Sabli tar opp jakten på Beune, med siste indre i bakhånd, men jeg drister meg til å tippe at Beune går av med seieren på en lav 3.57 vs. en høy 3.57 på Sabli.

Mht. toppotensialet skal det godt gjøres at Sabli går under 3.57, i hvert fall ikke under 3.56. Men jeg er litt bange for at Beune nå kan få et gjennombrudd på høyeste nivå, og i verste fall utfolde et tidligere uforløst toppotensial ved å gå under 3.56. La oss si at Schouten går så vidt under 3.56, hvoretter Ragne makter å tukte tiden hennes med noen små. I så fall vil jeg vente med å feire gullet inntil Beune er i mål. I vc5 fikk Beune svi for en hard åpning. Like fullt åpnet hun ENDA hardere i vc6 i Polen, uten å bli straffet nevneverdig mer for så. Dette kan virke irrasjonelt, men min frykt er at dette var nok et TESTLØP for hva hun planlegger nå i e-vm. Hun VET nå at hun tåler en hard åpning rimelig godt, selv på treg is, og intenderer nå en tilsvarende hard åpning med forventning om å holde distansen VESENTLIG bedre helt inn. Som bookmaker er Beune min klare tredjefavoritt til å ta gullet.

Begge løperne i siste par10, Weidemann vs. Blondin, fremstod relativt spake i vc6 med sluttider nesten 7 sek bak Ragne. Men Weide ble tross alt nr.2 i vc2 i Hrv med sine 3.57.70, og det kan tenkes at CAN-løperne nå treffer med toppformen. Men jeg har ikke helt troen på at dette blir et kanon finalepar og legger meg på hhv. en lav og høy 3.58.

Min prediksjon blir dermed:
        3.55.0 Schouten
        3.55.8 Wiklund
        3.57.2 Beune
        3.57.8 Sablikova
        3.58.1 R-deJong
        3.58.2 Weidemann
        3.58.8 Blondin

#22141 Svar
        Rocambole

Foran 5000h: Rangeringen av deltagerne i vc2 i Hrv var som følger mht. de fremste (med senere oppnådd bedre tid i Hrv denne sesongen i parentes):
          6.04.36 Roest BR
          6.08.24 Eitrem
          6.09.44 Engebråten

6.13.14 Ghiotto
          6.14.80 Swings
          6.15.31 Bosker           (6.12.95)
          6.17.29 Fish
          6.17.64 Ichinohe
          6.17.67 Henriksen
          6.17.99 Bergsma        (6.11.91)

Det vannes etter par5, hvilket betyr en liten ulempe for første og siste par etter vanning, men kanskje ikke mer enn en ulempe på ett sekund.

I utgangspunktet har vi tre usedvanlig klare medaljekandidater: Ghiotto, Eitrem og Roest. Jeg ønsket meg definitivt ikke Roest som makker til Eitrem, og håpet var i tillegg at Roest gikk først så det var et lite håp om at han åpnet i hardeste laget og fikk det for meget på slutten til å oppnå en optimal sluttid. Nå fikk vi Ghiotto vs. Eitrem i par8, og deretter Roest i par9. Jeg sier meg alt i alt meget tilfreds med trekningen.

Par8 blir dermed en ønskereprise på det durabelige oppgjøret i vc6, men nå med at Eitrem innehar den lille fordelen av siste indre. Eitrem er mye raskere enn Ghiotto på 1500, og bør slik sett dra fordel av at isen nå er raskere enn i Polen. På den annen side drar italienerens lange skjær mer fordel av raskere is, så disse to faktorene går kanskje opp-i-opp. Samløpet i vc6 indikerte at ingen av de to løperne mistet hodet trass i mannjevningen (bortsett fra den klossete disk-vekslingen av Ghio), slik at makkeren ansporet dem mer enn å forstyrre løpsopplegget. Slik sett er dette en meget god trekning for dem begge mht. å oppnå en god sluttid. Men jeg vil tro at det var viktigere for vår mann enn for Ghio å unngå Roest i par, siden italieneren tross alt har nedkjempet Roest i to samløp på de lange distansene, mens vår mann fortsatt har så til gode. Og vår mann har et psykologisk overtak på italieneren etter å ha vunnet det siste samløpet. Samlet sett: En god trekning for Ghio vs. en MEGET god trekning for vår mann.

Det ligger an til at mannjevningen vil bli så intens at løperne ikke trenger skjele all verden til rundetider, men sette alt inn på å vinne paret, der dynamikken vil tilsi at sluttidene uansett vil bli meget gode. Ghio vil antagelig legge seg på samme taktikk som sist, men jeg er ikke like sikker på vår mann. Kanskje Eitrem nå velger å åpne litt hardere og ta ryggen til Ghio på første vekslingsside? Hvis så, kan det tenkes at Ghio mister hodet litt og åpner for hardt for å svare? I samme form som sist holder jeg Eitrem som en liten favoritt i paret, men vi vet intet om deres respektive formutvikling siden siste. Jeg vil tro at vår mann har LITT formstigning å gå på, men hvem vet om Ghio har ENDA mer? Dette vil uansett gå fort, og jeg legger meg på Eitrem 6.05 vs. Ghio 6.06.

Så får vi par9, Swings vs. Roest.  Roest har fordelen av å vite hvilken tid han må gå på for å ta gullet, men vil ikke få noen hjelp av makkeren med mindre Roest velger en mer moderat åpning, for så å gå seg ned etter hvert. Denne sesongen har Roest fremstått i mer stabil meget/særdeles god form enn i tidligere sesonger, og dette uten hensyn til om han har åpnet hardt, medium eller moderat på distansen. Og i Hrv har han en merittliste av en mengde løp under 6.10, så dette er en bane han føler seg usedvanlig hjemmevant på. En ledertid på 6.05 vil nok utfordre ham litt, men han vet at han har gått under så et par ganger, og vil antagelig legge seg på et løpsopplegg med en LITT hard åpning, men ikke FOR hard og risikabel. Antagelig har han formspissingen under god kontroll, men det som ikke er fullt så sikkert er hans kontroll på psyken siden det er et kompleks hos ham at han ennå ikke har vunnet noen individuell distanse i OL eller i e-vm. Det som virkelig kan bringe ham ut av balanse er HVIS par8 går inn på en vinnertid på 6.03 og banerekord; da vil tvilen begynne å melde seg med potensielt selvbekreftende kraft. Det kan også være at han er litt i stuss om det optimale løpsopplegget, avhengig av hvor godt par8 presterer. Hvis par8 presterer bedre enn han forventer, har han kort tid på seg for å bestemme seg for et optimalt løpsopplegg i samråd med lagledelsen. Men det er litt nå-eller-aldri for Roest å vinne sitt første (og siste?) enkeltdistanse-mesterskap. Jeg mistenker at han nå er psykisk konsolidert nok til å klare brasene, og legger ham på 6.04.

Uansett blir par8 og par9 EKSTREMT spennende; sesongens definitive høydepunkt etter EM!

Av andre potensielle medaljekandidater kan jeg bare se for meg Engebråten i par6, hvis astmaen ved et trylleslag skulle være bragt under kontroll, så vi i aller beste fall (men neppe realistisk) kan håpe på en gjentagelse av hans 6.09 fra vc2. Uansett vil jeg gi honnør til NORs lagledelse til å gi prioritet i uttaket til HE fremfor SLP siden toppotensialet til HE uansett er større, og siden SLP med sin solide 5000 i vc6 (dog 14 sek bak vinner Eitrem) dokumenterte at han bør være selvskreven på vårt lagtempo-lag og konsentrere seg om så.

Vi har riktignok Bloemen (6.13 som bestetid i Hrv) i par1 og Bergsma (6.07 som bestetid i Hrv) i par4, men 5000 er nå blitt i korteste laget for disse old-boys-traverne. Bosker er også litt i støtet, men under 6.10 er vanskelig å tro på. Mht. vår egen fremadstormende Henriksen i par5 virker det også optimistisk å tro på synderlig under 10 sek bak vinneren. Generelt er plasseringene 4-6 vanskelig å forutsi, liksom resultatlisten etter de første 5 par før vanning.

Prediksjon:
          6.04 Roest
          6.05 Eitrem
          6.06 Ghiotto
          6.12 Bosker
          6.13 Henriksen
          6.13 Bergsma
          6.13 Swings

E-vm åpner med et brak nå i kveld, og vi har gullsjanser på både 3000d og 5000h. Fra min prediksjon er 2 sølv pari kurs, og 2 medaljer en realistisk minimums-forventing. Mht. individuelle medaljer må vi vente til søndag for å ha noen realistisk forventning, og da kanskje kun med Ragne på 5000, der dog gullsjansen ikke virker særlig stor med Schouten i startfeltet. Så: Det er DENNE dagen i dag, torsdag 2. mars, at det primært gjelder å sette alle norske kluter til!

#22142 Svar
          knut henrik andreaasen

Feil. 3000m kvinner og 5000 menn i dag går på betalingskanal viasport1. Det er helt utrolig

#22143 Svar
            EinarR

Nydelig prediksjonsstoff. Ta kopi. Gå til start!

#22144 Svar
              Kristian Eliassen

Ja, dagens løp går på Viasport1. Bra presisering. Jeg mente resten av dagene.

Viasat Group har betalt en masse penger for å sende skøyter. Man aner at de føler seg fram. Først dette håpløse med å terrorisere, og rive i stykker sendingene med reklame, nå ved at man veksler mellom lineære kanaler så alle må skaffe seg TV3, TV3+, Viasport1 og Viasport+. Eller Viaplay på nett. Det siste liker de nok aller best.

#22145 Svar
                38.08 Owe

Tragisk at på denne dagen, den beste VM—dagen, er løpene lagt til Viasport. Det er ikke barebare å gå inn på ditt og datt og velge bort, velge inn, skifte kanaler for de fleste av de noe eldre. Triste greier.

Rocamboles flotte forhånds analyse, gjør ikke saken bedre, faktisk værre.

#22147 Svar
                  54

Sverre Lunde Pedersen melder selv på Facebook at Eitrem har blitt syk og at han kommer inn som reserve. Fryktelig synd for Eitrem! 5000 var kanskje den distansen jeg hadde gledet meg mest til i hele VM. Blir forhåpentligvis et bra løp også uten ham, men tar jo en del av brodden vekk.

#22148 Svar
                    Kristian Eliassen

Uff. Typisk. Akkurat som fryktet.

#22149 Svar
                      Kristian Eliassen

Det er bare å bryte sammen og komme tilbake igjen. Tydeligvis for Eitrems kanskje allerede på lagtempo i morgen (ADJ reserve). For oss andre allerede i kveld.

Endringene i parsammensetningene har ikke kommet ennå, men man flytter løpere «oppover» i parene fra samme bane der hullet oppsto. Det skulle bety Bloemen-SLP i første, og Henriksen-Rijhnen og Riku-Engebråten av de norske.

Forhåpentligvis ingen sykdom å spore hos Wiklund, og lagsprintlaget til Norge ser sterke ut på papiret.

#22150 Svar
                        Kristian Eliassen

NB. Ingen oversikt fra meg denne gangen over trekningspuljene på 500m. Får ikke tid. Er dessuten ikke så mange timene før trekningen foreligger… (etter dagens løp).

Lagtempo også på fredag. Norge i et av de to første parene på kvinnesiden — et av de to siste for menn.

#22151 Svar
                          Rocambole

Saatana perkele! Med Eitrems forfall svant mesterskapets forventede høydepunkt hen som liljedugg for grausame soli. Den bittelille trøsten er at det nå plutselig ble meget åpent i kampen om bronsemedaljen, der vi både har SH og HE med i kobbelet av et titalls kandidater.

#22152 Svar
                            EinarR

Ragne!! Herlig jente.

#22153 Svar
                              Tom Sirevåg

Eeendelig – men kanskje ikke uventet☀️👍😎

#22154 Svar
                                EinarR

NYHETSVARSEL: Sophie Elise avslutter samarbeidet med NRK!

#22155 Svar
                                  Kristian Eliassen

He, he. Bra trøkk i hallen. Men nå må Lars Finsen fikse det der møtet mellom Eitrem og Roest får isen går og fløtingen kan begynne. 🙂

#22156 Svar
                                    38.08 Owe

Fikk se kveldens løp hos en nabo som hadde denne  Viasport greia. Fine løp, god  underholding. Artig at Bart klarte bronsjen,, og stort med Ragne som viste hvem som er best denne sesongen.

#22157 Svar
                                      Emil Nielsen
                                      Deltaker

Historien om Philip Due Schmidt ruller videre. Nasjonalkringkasteren melder seg på banen 

Hårreisende greier

#22158 Svar
                                        Kristian Eliassen

Huff! Heia Danmark. (og Estland siden dannebrogen falt ned fra skyen der eller hvordan den historien nå var igjen)

#22159 Svar
                                          Kristian Eliassen

…Estland er Norden så jeg heier på de også (dessuten har jeg vært to gangen i Tallin).

Startlistene for fredag er klare.

(Nok for i dag, god natt)

#22160 Svar
                                            EinarR

Hils til Philip, god bedring fra holdet 15.46.6!

#22161 Svar
                                              Rocambole

Etter 3000d: I par2 overrasket Sofie Karoline Haugen positivt med sine 4.09.61, hvilket var 2 sek bedre enn hennes sesongbeste fra Calgary. Etter fire par lå hun fortsatt helt opp på andreplass, bak junior Horikawa (JPN) som etter et pent løp på 4.02 perset med over 2 sek og leverte en søknad til topp6. Sofie var også den av de 8 første løperne som forbedret seg mest fra vc2 i Hrv (estimert med 3sek tillegg for de som da gikk i gruppeB), nærmere bestemt med hele 6 sek. Samlet sett indikerte tidene fra de 4 første parene at forholdene nå så ut til å være en tanke dårligere enn under vc2. Jeg justerte dermed min prediksjon av de beste løperne opp ett sekund, herunder til 3.56.0 på Schouten og 3.56.8 på Wiklund.

I par5 presterte Schouten et klokkejevnt løp inn til 3.57.40. Opplagt et sterkt løp og i det minste medalje, kanskje også gull, men like fullt innen rimelig skuddhold for i hvert fall Ragne. Dette var ikke Schouten på sitt ALLER ypperste.

I par6 fikk europamester R-deJong mindre formstigning enn forventet etter sitt svake løp i vc6 i Polen, og hennes lave 4.02, på samme sekund som Horikawa, var opplagt ingen medaljesøknad.

I par8, Wiklund vs. Maltais, åpnet canadieren friskt uten at Ragne lot dette forstyrre sitt løpsopplegg. Ragne så meget konfident ut i skøytestil og kontrafei, men var marsjfarten høy nok til at hun kunne ha nok å gå på før de to siste rundene til Schouten? Jeg forholdt meg tvilende til så og holdt mine forhåpninger i pessimistisk sjakk. Ragne holdt marsjfart på litt under 31 hele veien til to runder før mål. Hun passerte da 0,83 sek foran Schouten, med sin siste rundetid på 30.96, opp kun 0,13 sek fra runden før, men like fullt et LITE svakhetstegn. Fra min erindring av Ragnes distanseprofil denne sesongen gikk hun gjerne opp et lite halvsekund på nest siste runde og ytterligere et drøyt halvsekund på sisterunden der hun nå også hadde ulempen av siste ytre med melkesyrede ben. Med 31.3+32.0 på de to siste rundene, ville hun havne kloss bak Schouten, nærmere bestemt 0,06 sek bak. Jeg holdt det fortsatt som mest sannsynlig at oppgaven ville vise seg bittelitt for tøff – og ditto irriterende – for vår kvinne.

Ragnes nest siste runde ble løpets avgjørende og desidert mest nervepirrende. Jeg henfalt til å se vel så meget på den grønne rubrikken som viste forspranget til Schouten nederst til høyre i tv-ruten, som på Ragne selv. Schouten hadde 31.18 på denne runden, og det var ikke realistisk at Ragne kunne matche dette, så det var bare et tidsspørsmål før den grønne rubrikks forsprang var redusert fra 0,8 sek til 0,7 sek og meget mulig til enda mindre litt senere uti runden. Men hva i all verden? Grønnrubrikken virket LÅST FAST på et forsprang på 0,8 sek! Hadde datagrafikken GÅTT I STÅ? Og hvorfor i svarteste skulle den svikte akkurat NÅ, i den avgjørende stund der det handlet om eventuelt norsk SKØYTEGULL?

Vi vet jo av erfaring at grønnrubrikken ikke alltid er helt til å stole på, og må tas med en sober klype salt som annet enn en pekepinn. Men hadde den nå gått helt i vranglås, på dette kritiske øyeblikk i tv-sendingen?? Når jeg innimellom kikket på Ragne selv, så hun fortsatt gledelig fresh ut, så jeg tillot meg å tro på at grønnrubrikken fortsatt var tilnærmet troverdig, altså at Ragne maktet å HOLDE nestsiste-runden til Schouten! Med fortsatt grønnrubrikk-forsprang på 0,8 sek på slutten av vekslingssiden tillot jeg meg for første gang i løpet å tro på at Ragne faktisk SLÅR Schouten og dermed tukter den i mine øyne fremste gullfavoritten!

Når klokken ringer, får vi omsider tallsyn for grønne datasagn. Ragne har nå prestert en rundetid på 31.10, faktisk BEDRE (0,08 sek) enn Schoutens rundetid (!), opp kun 0,17 sek fra runden foran. Ragne klarer seg nå med en sisterunde på 32.14, dvs. at hun kan tillate seg å gå opp 1,04 sek på sisterunden. Dette MÅ hun da klare, selv med siste ytre !?!

På siste vekslingsside viser så grønnrubrikken, under over under, at hun ØKER forspranget til 0,9 sek og hun virker FORTSATT rimelig fresh! Dette MÅ da gå veien, med mindre grønngrafikken har gått helt i surr! Og Ragne karrer seg greit gjennom siste ytre, og synes å være bevisst om forspranget slik at hun ikke tar noen unødige sjanser og holder seg betryggende unna svingklossene. På oppløpssiden er saken biff. Riktignok reduseres forspranget helt ned til 0,54 sek i løpet av de siste 200m, men hun har klart den primære oppgaven: Å slå Schouten. Et høylydt HURRA i tv-stolen, om enn en smule avmålt, vel vitende om at distansen ikke er slutt før den er slutt.

Og sluttiden er også ytterst anstendig, helt på merket av min justerte prediksjon for Ragne til 3.56.8. Nå anser jeg hennes gullsjanser til 90%, og der 10-prosenten primært skyldes paranoiaen om hva Beune kan finne på i par9 mot Sablikova.

Beune åpner som ventet hardere enn Ragne og etter 2,5 runder passerer hun sekundet foran Ragne, med rundetid 30.57, samtidig som stayer Sabli har utlignet farten med sine 30.59 og passerer kun tidelen bak Ragne. Dette ser skikkelig skummelt ut! Men ved neste passering må Beune helt opp i rundetid 31.05, samtidig som heller ikke Sabli klarer holde farten og må slippe seg opp til rundetid 31.11. Dermed virker det ytterst usannsynlig at paret kan matche Ragne, hvilket blir endelig bekreftet to runder senere.

Så er det bare det canadiske finaleparet igjen, Weidemann vs. Blondin. Maltais presterte overraskende godt i par med Ragne og gikk inn til 3.59.88. Kunne det være at også de to presumptivt sterkeste canadierne, herunder spesielt Weide, hadde truffet perfekt med toppformen?  Og Weide SLO trass alt Ragne i vc2 i Hrv da hun gikk inn til 3.57.70…

Men allerede etter 2,5 runder var det klart at Blondin ikke var noen trussel, og etter 4,5 runder ble det definitivt klart at heller ikke Weide var det. Som forutspådd ble ikke finaleparet noe stort par.

GRATULERER til RAGNE WIKLUND, av vikingætt, for vellykket erobring av den verdensmestrende gullskatten fra den nederlendige stormakt på isen!

#22162 Svar
                                                Rocambole

Etter 5000h: Jeg predikerte et bronseløp på 6.12 med Bosker som fremste kandidat, men siden 3000d indikerte litt dårligere forhold enn forventet, var det naturlig å oppjustere dette til i beste fall 6.13.

I par1 gikk SLP inn til akseptable 6.21, hans nåværende form tatt i betraktning, mens makker Bloemen fremstod helt ute av form og spaserte inn rett under 6.29. I par3 gikk Bosker så inn til 6.15 etter en sterk avslutning, men det virket merkelig at han fremstod så storfornøyd med sitt løp siden jeg selv hadde forventet ham et par sekunder bedre. I par4 leverte så oldtimer Bergsma varene til 6.13.51, en opplagt sterk bronsesøknad. I par5 åpnet vår egen Henriksen ambisiøst, men det ble tidlig klart at toppformen ikke var inne. Hans 6.24 var definitivt et stykke under pari, men erfaringsvis svinger prestasjonene til juniores en del. Med unntak av Bergsma var det ingen av løpene i de fem parene før vanning som fortjente synderlig kryss i margen.

USA-par6, Dawson vs. Cepuran, tilsa héller ingen spandabel konfetti med sine labre sluttider på 6.26. I vc2-form, der Engebråten ble nr.3 på 6.09 i Hrv, ville han opplagt vært en sterk medaljekandidat i par7 i Eitrems fravær. Men som fryktet er astmaen fortsatt ikke under kontroll etter passering 3000m, og med hans 6.22 sluknet vårt siste medaljehåp.

I par8 kom så gullkandidat Ghiotto, den eneste reelle utfordrer til Roest i Eitrems fravær. Ingen skal beskylde den charmante italiener for ikke å satse på gull. Han holdt seg på 28-tallet i rundetid inntil passering 3000m, og jeg næret et håp om at noe magisk kunne skje. 29.0 i snitt på de siste 5 rundene ville gi 6.05 i sluttid, hvilket ville bli en hard nøtt å knekke for Roest i paret etter. Men Ghio ble for hissig på grøten, trass i at trener Marchetto forsøkte å roe ham, og sprakk såvidt meget opp at han ikke oppnådde en bedre sluttid enn 6.11.

I par9 var det dermed duket for at Roest kunne sikre seg gullet gjennom en kontrollert parademarsj, hvilket også skjedde. Roest la klokelig marsjfarten på rundt 29.0 som med 19 i åpning gir 6.07 i sluttid. Trass i en relativt moderat marsjfart evnet ikke Roest å oppnå bedre enn 6.08.94, etter å ha gått opp 0,6 sek på sisterunden og være tydelig preget etter løpet. Dette var et godt stykke unna Roest på sitt aller beste, og HVIS Eitrem ikke hadde blitt syk ville han høyst sannsynlig ha tuktet Roest ganske greit. Det kan også være at utfallet av distansen ville ha blitt et annet hvis Ghiotto hadde trukket Roest i par, eller gått etter Roest, eller lagt seg på en mindre ambisiøs marsjfart. Roest var nok litt preget av nervene, men siden konkurransen nå ble slappere enn forventet og han fikk gullet litt servert på sølvfat, presterte han mer enn tilstrekkelig til å sikre seg sitt første individuelle gull i e-vm eller OL. Rent saklig sett bør vi nok unne Roest dette gullet siden han har hatt litt stang-ut mht. å treffe toppformen i e-mesterskap der han gjennom sesongen som helhet har fremstått som den beste på distansen, i hvert fall mht. hans toppnivå.

Samlet sett ble dette en lite imponerende 5000 der det var langt flere løpere som presterte under rimelige forventninger enn over. Det primære unntaket var Swings som innkasserte bronsemedaljen med en lav 6.13 i et krevende par mot Roest.

Samlet sett var de norske prestasjonene under pari kurs, men vi kan i det minste glede oss over at reserven SLP mer enn innfridde ved å bli beste nordmann. Vi kan stole på at SLP er i rute før lagtempoen, og hans noe flatterende 7.plass bør også tjene som inspirasjon til å ta nok en sesong med full satsing og VM i Inzell i sikte.

#22163 Svar
                                                  EinarR

Prima! Ikke minst å bli mint om Sofie Karoline Haugen (SKH) sin plussinnsats. Må love godt foran den forestående lagkonkurransen. Her blir det også interessant å få engasjerte  ekspertkommentarer fra Marit Fjellanger Bøhm (MFB) som hadde sine klart beste opplevelser fra den trivielle pursuiten.

Synes våre skøytejenter klarer seg godt som mediearbeidere.

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 95)
                                                  Svar til: Svar #22043 i VM-enkeltdistanser. Heerenveen 2.-5. mars 2023
                                                  Din informasjon: