VM enkeltdistanser 2021 – flyttet fra Beijing til Heerenveen

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM enkeltdistanser 2021 – flyttet fra Beijing til Heerenveen

Viser 24 innlegg - 121 til 144 (av totalt 152)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

!!!! V-rek 10 000m.

#13329 Svar
      Kristian Eliassen

Gratulerer til van der Poel! Som ventet ble verdensrekorden den hardeste motstanderen i dagens løp. Gull på 5000m. Gull på 10 000m.  Verdensrekord på 10 000m. Bra uttelling.

Dagens mest spennende konkurranse var 1500m for kvinner. At en norsk jente vinner et VM-gull på skøyter kom veldig overraskende, og henger mye høyere enn hvilket som helst VM-gull på snø som kapres i vinter. Der er vi så godt vant. Gøy!

#13330 Svar
        Emil Nielsen
        Deltaker

Tårene trillet når Wust og De Jong ikke greide tiden til Ragne.

Jeg har gått mange runder på Valle Hovin samtidig med hun. Jeg må si at dette gullet kommer før jeg regnet med. Jeg forventet ikke at hun skulle stige så høyt opp så fort.

Go Ragne

#13331 Svar
          Emil Nielsen
          Deltaker

Og Nils setter klubbrekord på 10000m!! For et løp

#13335 Svar
            Kristian Eliassen

Mye presse i Sverige om skridsko. Gøy å lese. Også gøy i etterkant å høre kommenteringen til Tomas Gustafson. (får ikke linket av geo-block-grunner).

Synd at VM allerede er over! Et savn at mens man i morgen kjemper om kombinasjonsmedaljer i alpint, er den internasjonale skøytesesongen over. Tilbake i skyggen. Skulle vært en skøyteboble til med kvalifisering, og påfølgende allround- og sprint-VM, men vi får takke for det vi fikk.

Erfaringene fra «boble»-konseptet bør man på flere områder kunne trekke erfaringer av også i normalsesonger synes jeg. Kan vel komme tilbake til hva jeg mener med det.

#13341 Svar
              Per Thorvik
              Deltaker

For et ‘fattig’ skøyteforbund må Ragne Wiklunds utrolige seier på 1500  m være gull verdt på alle måter. Nå har sponsorene fått  tilbake i form av jubel og positiv oppmerkspomhet omkring skøyter. Kanskje vil Statnett og andre fortsette med sine viktige bidrag til NSF.

Det er noen andre lyspunkt også, EM var okei, og lagtempo ga gode norske prestasjoner. Hallgeir og Peder er potensielt kommende storløpere. Men frontrunner er unge Wiklund fra Oslo.

#13359 Svar
                Kristian Eliassen

Ser for meg ut til at Zakharov ble plassert i feil trekningspulje på 10 000m. Resultatene på 10 000 er vel høyst sannsynlig gyldige allikevel… Protokoll signert, medaljer utdelt etc. Betingelser som må oppfylles for å kunne godkjenne verdensrekorden på 10 000 berøres høyst sannsynlig heller ikke av dette akkurat…

Allikevel: Bloemen kom med i første pulje på bekostning av Zakharov, og hele trekningen ble derfor annerledes enn den egentlig skulle ha vært.

Russland må ha meldt inn hvilke to de kom til å starte med FØR trekningen ble foretatt, ellers hadde det gått å utlese dette av trekningen.

Hvorfor protesterte ikke Russland på lagledermøtet? Har de ansvarlige for trekningen «tatt feil av Zakharovene» eller noe slikt da de seedet?

#13363 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

Her må jeg melde pass. Derimot var det veldig artig å se igjen Heather Bergsma i denne videoen – familien følger Jorrits håpløse kamp mot NvdP foran TV-skjermen.

#13364 Svar
                    EinarR

rocambole med eksklusiv gjennomgang av 1500m K og 10000m på VG diskuter vintersport. Og min santen slår han ikke til med hyllingslenke for Ragne og Nils, som fører til Vikingarna og Tio tusen røda rosor! Personlig så foretrekker jeg dog versjonen (den originale) med Jan Høiland. Men om dette må vi kunne tåle å ha avvikende preferanser. Og så er Tina Turner og Queen sørgelig utslitt som anthemer.

#13365 Svar
                      Kristian Eliassen

Heldigvis er det ikke musikksmak som forener de som er skøyteinteresserte. 🙂 Meget bra levert av Rocambole som vanlig. Jeg synes det er noe med formatet som hadde gjort fora på Facebook litt mer uegnet til den typen innlegg. Mye mer flyktig der. Man er avhengig av likes og kommentering for å holde på oppmerksomheten.

Det er uheldig for skøyteinteressen at skøyter har blitt en Facebook-idrett her i landet. Flest «gamlinger» der. Uheldig at de som er aktive/innom der neglisjerer andre plattformer. Man må trygt kunne definere både forum/nettsteder som dette her og VGD som sosiale medier. Selv om det er mye bra stoff på forum for skøytehistorie,dekker de ikke hele spekteret. Derfor blir jeg stadig forundret over at de som er inne der ikke kompletterer med input også fra andre kanaler.

Når man diskuterer om man når bredt nok ut via Viasat-plattformene bør man også ta opp at man snevrer inn ved å neglisjere andre plattformer enn Facebook.

#13366 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

Tiltredes.

rocamboles oppsummering av Ragnes 1500 m etc. kan leses her.

#13367 Svar
                          Kristian Eliassen

Hvis man ikke har fått med seg diskusjonen rundt «medvind» i Thialf, da har man bare fulgt med på Facebook. Roest oppfattet det som ufint da en reporter konfronterte både ham og van der Poel om temaet rett etter det fantastiske løpet.

Som nevnt tidligere flere ganger, så har spørsmålet flere nyanser. At banemesteren avkrefter at det skulle være tilfelle går det fint an å nyansere. Den mest edruelige tolkningsvarianten der ute går ut på at «luftgardinen» virker litt på samme måte som en fysisk vegg, og innenfor en slik vegg blir det bedre betingelser for å skape sirkulasjon når løpere har satt seg selv i bevegelse. Skråstilling av lufteventiler langs vantene påstås ikke direkte å gi medvind siden luften blåses på skrått oppover i fartsretningen. Allikevel opplevde trener Anema under et treningsløp at papir flagret i fartsretningen. Som sagt skal det også være tilførsel av frisk luft gjennom ventiler oppe i taket rundt banen. Disse skal visstnok også være vinklet i fartsretningen.

Jeg synes Wetten, Flygind og co. burde gått litt dypere inn i problematikken for oss seere. Isteden blir det lille som ble sagt referert til på facebook…

#13368 Svar
                            Jeppe

………..og hele trekningen ble derfor annerledes enn den egentlig skulle ha vært……
                              ……Resultatene på 10 000 er vel høyst sannsynlig gyldige allikevel… Protokoll signert, medaljer utdelt etc.

Hvis det hadde skjedd, at resultatene ikke kunne bli godkjent på grunn av … tja….. finner ikke ord, men jeg kaller det: FLISESPIKKERIFJÅS, Signert ISU. Da hadde jeg rett og slett gått og hengt meg litt, og deretter prøvd å glemme alt som heter skøyteløp, og heller konsentrert meg fullt og helt om Vassing Uten Tilløp.

#13369 Svar
                              Kristian Eliassen

Nåja. Dette må isåfall kalles flisespikkeri fra MEG. Men jeg har jo ikke tatt til orde for å diske noen. Jeg bare undrer meg på hvorfor Zakharov havnet i den puljen som han gjorde…

#13371 Svar
                                Jeppe

Greit nok det Kristian. Men jeg undrer meg mye mer over at det var mye vanskligere å komme seg til VM, enn det var å vinne. (Poel).

#13372 Svar
                                  Kristian Eliassen

Sant det.

#13440 Svar
                                    Kristian Eliassen

Nok synsing om medvind i Thialf eller ei: Nå kommer forskere (TU Delft) på banen. Første svar ventes i løpet av mars. Blir seerne holdt for narr?

https://nos.nl/artikel/2370394-tu-delft-gaat-vermeende-meewind-in-schaatstempel-thialf-onderzoeken.html

Sjekk nok en gang uttalelsene til Kulizhnikov og Voronina  (Må nok ha med i regnestykket av at disse nok ikke har noe imot å stikke tilbake. Jfr. dopingbeskyldninger, utestengelse av Russland etc):

#13791 Svar

Svaret på den uavhengige «medvinds-undersøkelsen» har kommet:

https://www.schaatsen.nl/nieuws/2021/maart/effecten-luchtbehandelingssysteem-in-thialf-zeer-laag/

Effekten av luftbehandlingssystemet i hallen bedømmes til svært lav. 0.10-0.15 meter per sekund. Da har man målt effekten av ventilene på baksiden av vantet rundt hele banen – «roosters» – og «airsocks»  oppe i taket. De skråstilte ventilene rundt banen blåser vind oppover 5-7 m/sek som skaper en «luftgardin» rundt banen.

«Winters fortsetter: «Dette betyr at nesten hele luftstrømmen ekstraheres over tribunene og gir dermed en ubetydelig vindeffekt i løperhøyde rundt banen.» Det samme gjelder de såkalte «airsocks» over banen, som har hatt samme innstilling siden 2017. TU Delft har fått tilgang til Thialfs bygningsstyringssystem (?) og har fastslått at mengden luft som blåses ut over banen alltid er den samme.

Thialf er først ute med denne type undersøkelse, den første skøytebanen som kartlegger effekten av luftbehandlingssystem. Fordi en minimal effekt også kan påvirke sluttiden, anbefaler TU Delft å foreta videre forskning for å vurdere hvordan slik vind forholder seg til den luftsirkulasjon som løperne skaper selv, og fremfor alt å kunne sammenligne med andre internasjonale skøytebaner.

Avhengig av den bredere forskningen, kan dette føre til standardisering. Thialf vil ta opp saken med ISU.  Winters har blandede følelser for de siste ukene. «Jeg er glad for at det har blitt  fastslått av en uavhengig part at vi ikke gjør rare ting her. Men saken var skadelig for Thialfs gode navn og rykte og for noen idrettsutøvere, og fans som tvilte på rekordene. Det viser seg å være unødvendig og med den konklusjonen , og anbefalingene fra TU Delft, lukker vi denne saken, «sa Winters.

Google-oversettelse i full fart. Jeg har lyst til å tillegge at ved å skape en slik tett «vegg» rundt banen, vil så ikke dette bety at løpere i bevegelse skaper selvforsterkende sirkulasjon som holder seg inne på banen? Vil da selv ørlite grann medvind hjelpe på?

#13792 Svar
                                      EinarR

10-15 cm/sek. Hva kan leses av det? Jeg personlig er best på Humaniora.

#13798 Svar
                                        Emil Nielsen
                                        Deltaker

Meter per sekund er standard enhet for hastighet i forskning.

det svarer til en vind på 0,36km/t opp til 0,54km/t omregnet til hva vi oftere bruker i daglig tale.

Altså ikke vind som ville gjort rekorder ugyldige i friidrett.

#13800 Svar
                                          EinarR

Å ja, sånn! Dette kjenner jeg igjen fra kulingvarslene.

På utendørsarenaer for skøyter og friidrett så er vind oftest en gi- og ta- faktor. Unntaket er enretningsøvelser i friidrett (100m, 200m(?), korthekk, lengde, tresteg. Så her er det grenseverdier ifm evt. rekorder. Det betenkelige er hvis det innendørs kan konstrueres en vinn vinn- vind, som gir bakvind banen rundt. Men denne rapporten høres da grundig og seriøs ut. Og det beste er at det ikke skal hefte noen spørsmål ved den ferske 10000m- rekorden. Vi så hvor stolte de var, også de i Thialf- staben, da Nils gikk i mål til ny verdensrekord 10m o.h.

#13808 Svar
                                            Kristian Eliassen

Kritikken mot undersøkelsen har allerede kommet:

«Svært begrenset forskning gjør oss ikke klokere» .

Mange faktorer spiller inn for å skape gode forhold.  Sikkert det kritikken går på. Sikkert gunstig for forholdene at det ikke var tilskuere i Thialf. Deretter burde man foreta undersøkelser når det er løpere på banen også. Både parstart vs. kvartettstart, samt antall som varmer opp på indre bane. Det bør undersøkes dette med sirkulasjonen som løperne selv skaper, og hva som gir gunstige betingelser for at denne sirkulasjonen ikke forsvinner ut på tribunen. «Luftgardinens» betydning. Også andre faktorer man  kunne undersøkt (luftfuktighetens betydning etc.)

Av undersøkelsen og annen informasjon leser jeg at luftstyrken fra de skråstilte ventilene nok har vært justert opp under trening og treningsløp.

Ellers enig i at Nils van der Poel ikke bør fratas ære. Det viktigste var uansett at han slo konkurrentene ned i støvlene. At han har potensiale til å gå verdensrekordfort er det heller ingen grunn til å betvile, men man bør nok få på plass en standardisering når det gjelder hva som er tillatt når det gjelder «manipulering» for å skape best mulig forhold. Kanskje til og med med en differensiering mellom høy- og lavlandsbaner? Deretter kontrollmekanismer som ser til at reglene blir overholdt.

#13809 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester

Denne karusellen (jakten på best mulige forhold) har nok dessverre gått alt for langt til at det går an å bremse den. Av alle de (etterhvert ganske mange) tingene som irriterer meg med skøytesporten er dette en av de verste: At det skapes et A- og B-lag av skøytebaner rundt omkring, bare pga. at forholdene gir raskere tider på enkelte baner.

Hele regelverket både på internasjonalt og nasjonalt nivå legger uforholdsmessig stor vekt på tidene, uten å korrigere for hvor de er oppnådd. Egentlig utrolig primitivt. Van der Poels prestasjon ville ikke ha vært noe mindre om han hadde gått på 13.00 på Valle Hovin.

#13811 Svar
                                                EinarR

Amen til alt dette! «Utrolig primitivt»- det er ikke å ta for hardt i. Omtrent som om oppnådde hopplengder skulle gjelde som kvalifisering for å få delta i skihopp.

Viser 24 innlegg - 121 til 144 (av totalt 152)
                                                Svar til: Svar #13800 i VM enkeltdistanser 2021 – flyttet fra Beijing til Heerenveen
                                                Din informasjon: