VM enkeltdistanser 2021 – flyttet fra Beijing til Heerenveen

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM enkeltdistanser 2021 – flyttet fra Beijing til Heerenveen

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 152)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Stemmer for den andre varianten kalles allround-VM. Allround både for sprinterne og allround ellers.

Varianten som kommer nå ville jeg omdøpt til skøyte-VM.

Ps: fint at man tydeligvis også sender semifinalene i fellesstart.

#13201 Svar

Torsdag begynner VM med 5000m for menn, og 3000m for kvinner.

Trekning i morgen onsdag klokken 17:30.

#13202 Svar

Kan være litt gøy å kikke på trekningspuljene. Jeg legger til grunn den mest logiske tolkningen, nemlig tider oppnådd i kvalifiseringsstevnene i verdenscupen. Fasiten kommer i morgen.

5000m, menn:
      Roest
      van der Poel
      Engebråten
      Trofimov
      Kramer
      Ghiotto

Bergsma
      Swings
      Semerikov
      SLP
      Wenger
      Zakharov

Giovannini
      Belchos
      Beckert
      Michael
      Kongshaug
      Zepuran

Loubineaud
      Chshigolev

Bloemen har trukket seg. Regner med at Kasakhstan velger Chshigolev fremfor Morozov. Videre reserveliste (R):R1 Italia, R2 Kasakhstan, R3 Kasakhstan, R4 New Zealand.
      Interne reserver kan også forrykke puljeoppsettet (S): Malfatti, Morozov/Sagatov, Talsma, Ulekleiv, Whyte og Aldoshkin.

#13203 Svar

3000m, kvinner:
      Voronina
      Schouten
      de Jong
      Beune
      Wiklund
      Sablikova

Weidemann
      Lollobrigida
      Lalenkova
      Zueva
      Pechstein
      Maltais

Morozova
      Haugen
      Eranina
      Sloeva
      Czyszczon
      Thum

McCluskey
      Zdrahalova

R1 Polen, R2 Tyskland, R3 Italia, R4 Norge, R5/6 Kazakhstan/Hviterussland.
      Interne reserver kan også forrykke puljeoppsettet (S): Mikailova, Rossi, Aydova, Anema, Bøhm, Czerwonka og Grigorieva.

#13204 Svar
      Kristian Eliassen

Kommer Bloemen til å avstå 10 000m også?

«Forsvarende mester Bloemen ikke i aksjon på 5000 meter»

Ted-Jan Bloemen forsvarer ikke tittelen på 5000m, torsdag i Heerenveen.

«Det ser ut til at for lite trening går mer utover langdistansene enn de kortere distansene. Det kan du se på alle i teamet vårt», sa Bloemen til NOS. «Slik det ser ut nå, og når du ser på hvordan verdenscupløpene har gått, måtte det skje noe sprøtt hvis jeg skulle nå pallen på 5000m.» (Bloemen ble nummer tolv og fjorten). Han fokuserer nå helt på lagtempo, som avholdes fredag, og ser deretter på hva som er mulig på søndagens ti kilometer.

Tidligere bestemte landsmannen Graeme Fish, tittelforsvarer på 10 000 meter, seg for ikke å reise til Nederland i det hele tatt på grunn av koronapandemien. Så vi vil få en ny verdensmester på begge langdistanser denne uka.»

#13208 Svar
        Kristian Eliassen
          #13213 Svar
          Kristian Eliassen

Her er det mye aktuelt skøytestoff :

https://nos.nl/artikel/2368043-wk-zonder-vlag-en-volkslied-iedereen-weet-heel-goed-uit-welk-land-we-komen.html

Doping, Russland, medvind i Thialf…

#13215 Svar
            Kristian Eliassen

Trekningen er her!

(kommer tilbake til hvilket prinsipp man har fulgt. Man var i nærheten av det jeg forutspådde av gruppeinndeling, men ikke helt. Kommer tilbake til gåten, nå hører jeg på musikk. (Hvorfor må det egentlig være sånn at det bare skal være for de som bestemmer reglene å kunne tolke de? I år er der verre enn noen gang!)

Sloeva-Haugen
              Sablikova-Wiklund
              Kongshaug-Michael
              Bergsma-SLP
              Engebråten-van der Poel!

#13216 Svar
              Kristian Eliassen
                #13217 Svar
                Kristian Eliassen

Joda, forstått reglene: Pechstein trukket seg. Inn med R3, Italia ved Rossi.

Russland har satt inn Aldoshkin istedenfor Zakharov. Wenger avstår, inn med R1, Italia ved Malfatti.

#13219 Svar

Uten å trekke inn kjærlighetslivet til Bob Dylan for mye, så har jeg kommet til å like denne versjonen best. Det man hørte på den gang Falk-Larssen herjet som verst. Ny aktualitet i våre dager, og særlig foran 5000m i morgen. Diamonds and Roest:

https://www.youtube.com/watch?v=L7_vGoTUYYA&list=RDL7_vGoTUYYA&start_radio=1

#13220 Svar
                  Jeppe

Regler regler regler regler regler. Noen forstålige, noen uforstålige (for meg), og mange dumme og ødeleggende regler har kommet inn i skøytesporten. Det er altfor mange av dem. Om det er regler eller trekning,….. (tipper det er regler). Jeg er bare strålende fornøyd med at paret til Roest går foran Engebråten og Poel. Når ni par er i mål, har vi nok vinneren av 5000.

#13221 Svar
                    Jeppe

Misforstå meg rett Kristian, jeg setter stor pris på at du geleider og orienterer oss igjennom alt om hvorfor og og hvordan, men….
                      tja…. jeg finer ikke noen låt som passer til det jeg tenker nå, men jeg prøver noe gammelt. Må prøve å bli komfortabel nummen kanskje, mens jeg finner fram det svenske flagget.

#13222 Svar
                      EinarR

Internettet mitt fungerer dårlig akkurat nå. Men artig ordspill. Er det Judas Priest sin versjon du lenker til? Den gikk i 1000m- tempo, tror jeg.

Må innrømme at det svenske flagget er i beredskap her også. I formiddag gikk jeg en tur i finværet, og jeg var også i ordspillmodus. Jeg tenkte på de kommende dagene og de mulighetene som finnes. Og på skøytesporten i Sverige sine helt nye forutsetninger i og med Nils. Vi snakker om

The Poel Position.

Det var her du så det først!

#13223 Svar

! Bra, Men:

• Beste ordspillet i dag var det med å legge av og legge opp.
                        • Ikke tenkt på det med å koble cover-versjoner opp mot enkeltdistanser på skøyter.
                        • Fortsatt støl etter å ha gått noen timer på en bane som jeg feiet her om dagen. Saltvann.
                        • Jeg og en til skal sjekke ut bane som er brøytet av ATV på Rødnessjøen ned mot Ørje. Vet ikke om kroppen er klar allerede i morgen.
                        • Uansett nødt til å få med meg sendingene i morgen.
                        #13226 Svar
                        EinarR

Er Kristian oppsatt med dresin- inspeksjon av jernbanelinjer?

Fabelaktig fint, dvelende oppslag v. Øystein Jarlsbo i VG i dag. Dette er det mange som leser! Jeg spår årsbeste i ettermiddag når det gjelder seere av skøytesendingene.

Kan ikke annet enn å anbefale utskrift av rocambole sine prediksjoner (VG debatt vintersport) denne gangen også. En attraksjon i attraksjonen. Personlig kjenner jeg på en liten nerve i forkant, nesten som i gamle allround-dager.

#13231 Svar
                          Kristian Eliassen

(He.he. LØYPE, da? Høres liksom mer ski-aktig ut det enn BANE.)

#13232 Svar
                            Jeppe

Det som bekymrer meg litt… Poel går mot Engebråten, altså ingen grunn for arrangørene å ha medvind-viftene på.
                              Så hvis en funksjonær eller to synes Poel (og Engebråten) går for fort, så kan de nok slå ned styrken på viftene.
                              Vel, jeg tror ikke dem gjør det, men hvis Roest slår Poel med 11 – 12 sekunder, så vil jeg nok kremte en del og tenke mitt om den saken der. Jeg misliker at det skal kunne gå an å gå like fort i Heerenveen som i SLC og Calgary.

Noe annet som bekymrer litt, første ytre for Poel. Skal ikke mye til før ventre skøytespiss krysser streken i startfasen, og Poel blir disket.

Jeg har nok litt nærver nå, enig med EinarR, nesten som før i tida dette.

#13234 Svar
                              EinarR

Göran Poel (fader) på Facebook nå: «Högtryck talar för Poel».

Dette begynner å minne om svensk freidighet ala Jonny «sikta mot stjärnorna» Nilsson!

Husker radiointervju med Jonny før VM 1963, første dag:

Hva tror du du må gå på på 500m for å bli verdensmester? -43 blank tror jag räcker. (= det han fikk). -Hvem tror du vinner 5000m? -Den tar jag. (=korrekt).

Svensk medalje i dag hadde vært veldig artig. Norsk likedan!  Og vi må håpe at noen i Thialf holder ekstra øye med viftepanelet.

#13237 Svar
                                Kristian Eliassen

Da er altså sendingene på Viasat4 i gang.

Blir spennende!

(Trekning 500m og lagtempo følger etter dagens program. Står over oppsettet med trekningspuljer/oppsett for akkurat disse distansene. Kikker litt på 1500 + 5000, kvinner og 10 000m, menn på søndag. Kanskje 1000m på lørdag også)

#13238 Svar
                                  Kristian Eliassen

Rått av van der Poel! Tar med oss Wiklund som vi nesten regner som en medalje. Under forventningene for våre på 5000m. Sikkert litt ulike forklaringer som vi kommer til å få hvert øyeblikk, men dette var ikke lovende før lagtempoen. Ny dag i morgen!

Gratulerer til Sverige!!

#13240 Svar
                                    EinarR

Enn at Jonny Nilsson, Johnny Höglin, Örjan Sandler, Göran Claeson, Tomas Gustafson (og ti millioner svensker til) fikk oppleve dette!

#13241 Svar
                                      Kristian Eliassen

Dagen åpnet opp morgendagens lagtempo veldig synes jeg. Dessverre i litt negativ forstand for Norge. Materialplunder og tømmerstokker. Hadde vært gøy om de slo tilbake nå.

Roest må ha fått seg en liten mental smell. Nederland hadde heller ingen topp dag i dag. Kramer avstår lagtempo ser jeg. Lagene er nedbantet til 4 løpere nå.

https://media.isuresults.eu/downloads/4_men_team-pursuit_a_draw-signed_20210211172805.pdf

Uvanlig spent for et lagtempoløp: Ny taktikk for Norge, usikkerhetsmomenter har kommet til siden seieren sist. Roest utlått/revansjesugen, Nederland ikke truffet helt med formtopp? Hva med Bloemen, som hvilte seg i dag, og Kanada? Kan Russland få til noe? Positive tendenser i dag.

#13242 Svar
                                        Kristian Eliassen

Hva med lagtempo for kvinner? Motoren Wiklund strålende i dag. Rekker hun å restituere? Imot får vi Nederland, Kanada og Russland. Mulig jeg overfortolker, men jeg synes også å se en liten dupp på den nederlandske kvinnesiden. Mest tro på Kanada. Russland var vel litt blanda drops på 3000m i dag. Virkelig gøy om Norge kunne knipe en medalje her. Ny taktikk fordel Norge på jentesiden også selvsagt. Tipper Njåtun og Bøhm ble inspirert av lagvenninnen i dag.

https://media.isuresults.eu/downloads/3_ladies_team-pursuit_a_draw-signed_20210211172751.pdf

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 152)
                                        Svar til: Svar #13231 i VM enkeltdistanser 2021 – flyttet fra Beijing til Heerenveen
                                        Din informasjon: