VM enkeltdistanser 13.-16. feb. 2020

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM enkeltdistanser 13.-16. feb. 2020

  • Dette emnet har 71 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 22/02/2020 at 9:32 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 72)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #9450 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      På Facebook er det omtrent tabu å være kritiske til kommentatorene. Føler vel at du treffer godt med noen av refleksjonene over her. Ingen er perfekte, men forbedringspotensialet er definitivt tilstede.

      En annen refleksjon fra i går: Livio Wenger slet seg gjennom en 5000 m der han åpenbart ikke hadde medaljesjanse, ikke lenge før han skulle gå lagsprint. Fasit 0,5 sek. fra bronsemedaljene.

      Foran kveldens løp: Rankinglistene er klare.

      (500 m kv) De to svakest rangerte ligger i overkant av 900 rankingpoeng. Til sammenlikning har Samsonsen 893 pr. dato.

      (500 m m) Her har 23 av 24 løpere bedre ranking enn Magnussens 1461.

      (10 000 m m) Dette blir jo kveldens desiderte godbit. Hvem «sparte krefter» på 5000 m i går? Hvem gikk i kjelleren? Og hva med de uthvilte Tumolero, Rumjantsev og Morozov?

       

      #9455 Svar
      Emil Nielsen

        Jeg likte kommentatorene.

        I skøyteløp har vi en del par som ikke har mulighet for pall eller topp 5.

        Når man har sjans for verdensrekord og masse historier rundt det, så mener jeg det er naturlig å fokusere på det.

        #9456 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

          Det er jo respektløst både overfor løpere og TV-seere. Forsåvidt i stil med det Kramer gjorde forrige helg.

          #9488 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

            Lørdagens løp: Rankinglister som vanlig lagt ut her.

            Ingen norske jenter på dagens 1000 m dessverre, deres ranking er p.t. 1353 (Njåtun) og 1249 (Bøkko). Til sammenlikning har de svakeste VM-løperne 1240 (Kim Min-sun) og 1209 (Lamarche).

            Men «min» ranking har altså enn så lenge ingen betydning for hvem som får gå VM.

            #9489 Svar
            Kristian Eliassen

              Så ble det altså en flott fredag, underholdningsmessig! Både 10 000m og 500m for begge kjønn ga publikum full valuta. Glemmer ikke lagtempo, kvinner heller, men for meg en klar øvelse nummer fire. Det fikk meg til å fundere litt.

              Man burde kanskje sett litt over de nye øvelsene lagtempo, lagsprint og fellesstart? Mener det kan være litt å gå på hos alle slik at de enkelte stevnedager kunne blitt tilført merverdi. Sånn som det er denne gangen er fredagen nesten helmaks, øvrige litt tynne. Lagsprinten torsdag ble litt kuriøs etter min mening, selv om det var artig den korte tiden det pågikk. Fort og gæli er en dekkende betegnelse. Kunne man kanskje begynt med en individuell distanse først? Alle tre starter samtidig på en 100m som det laget de er, og så starter ett og ett lag deretter på selve lagsprinten hvor man starter etter lista sml på 100m og får opp differanser? Kuriøs variant det også kanskje, men litt artigere å tenke seg enn f.eks at alle lagene gikk to løp hvorav den beste tiden talte.

              Lagtempo: i olympiaden (altså perioden mellom to OL) har man falt ned på time trial-varianten. Forsåvidt helt greit. Cup og finale i ulike varianter føles ofte mer omstendelig enn raffinert. Kunne man tenke seg en litt liknende individuell «tidsranking» i forkant også her? Nå har lagtempo også blitt litt sånn fortest mulig fra A til B greie, men personlig synes jeg ikke tider betyr så mye på denne øvelsen heller.

              Fellesstart: Her savner jeg egentlig en øvelse til. En litt lenger variant som et tillegg. ISU-varianten er litt fort unnagjort den også – særlig fordi man ikke har noen semifinaler som man fokuserer på, og fellestart blir dermed litt isolert som et haleheng.

              PS: Eneste endring siden sist når det gjelder lørdagens øvelser, er at Marx(S) kommer inn for Dombek.

              #9490 Svar
              EinarR

                Hva skjedde med Klenko etter 500m? Han gikk i isen etter å ha blitt truffet av Dumbek, som falt først. Da jeg forlot VM i natt, sto det at kazakheren skulle gå om. Men på resultatlista så står han oppført med 44 og noe (desidert sist av de fullførende, og uten ære). Ble denne målgangen notert i første løp? Jeg syntes det så ut som om han hadde andre ting å tenke på etter den skakende opplevelsen. Eller ramla han i omløpet, med nevnte tid som resultat. I tilfelle rart at det da i startlista ser ut som om den er oppnådd i første par. (Veldig bra at Dumbek er DQ forresten).

                Under dette VM- kan vi oppleve at Nederland ikke blir «beste nasjon»? Det skal kanskje mye til, de har sterke øvelser igjen. Men hvis vi benytter den primitive medaljemetoden og ser på de fire store etter to dager:

                NED  2-3-0
                RUS  2-2-2
                CAN  2-1-2
                JAP   2-0-1

                #9491 Svar
                Kristian Eliassen

                  (Ble vel nevnt av kommentatorene at han falt i andre løpet)

                  #9492 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Søndag
                    1500m, menn. Trekningspuljer:

                    Nuis
                    Krol
                    Ning
                    Roest
                    Min Seok Kim
                    Oda

                    Yuskov
                    Langelaar
                    Henriksen
                    G-B
                    Wenger
                    ADJ

                    Swings
                    Trofimov
                    Mantia
                    SLP
                    Yamada
                    Beliaev

                    Voste
                    Lehman
                    Ichinohe
                    Schigolev
                    Howe
                    Bachanek

                    Interne reserver(S): Verwij Nederland. Ulekleiv Norge. Janicki Polen. Kulizhnikov (!) Russland. Cepuran USA.

                    Reserveliste (R): 1.(Latvia avstår)Giovannini 2.Marx 3.(Korea avstår)Gavrilov.

                    #9493 Svar
                    Kristian Eliassen

                      1500m, kvinner. Trekningspuljer:

                      Wust
                      Bowe
                      Lalenkova
                      Wijfje
                      Kazelina
                      Shihkova

                      Kodaira
                      M.Takagi
                      Blondin
                      Bonazza
                      Zdrahalova
                      Czerwonka

                      Han
                      Sablikova
                      Zhao
                      Lollobrigida
                      Weidemann
                      N.Takagi

                      Zuyeva
                      Morozova
                      Bosiek
                      McCluskey
                      Yin
                      Beune

                      Interne reserver(S): Qishi Li Kina. Sato Japan. A.de Jong Nederland. Gasecka Polen. Voronina Russland. Manganello USA.

                      Reserveliste(R):1.Uhrig/Dufter 2.(Norge avstår)Goetz 3:Manganello 4.Uhrig/Dufter 6.(Norge avstår)

                      #9496 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Fellesstart, kvinner:

                        Ramser ikke opp alle navnene. Belgia eneste som avgir en plass. Inn kommer GBR med Cooper.  Lalenkova «tar» kvoteplassen ervervet av Jeranina.

                        Fellesstart, menn:

                        Her har Fish deltatt denne sesongen og gitt Kanada en av to kvoteplasser, men de som kvalifiserte seg var jo Belchos fra verdenscupen og Gelinas- Beaulieu i uttaksstevnet. Fish reserve (S)… I tillegg stiller Østerrike med Hager istedenfor Odor: På fellesstart kunne det derfor nesten likegodt vært personlige plasser istedenfor nasjonskvoteplasser også innenfor dagens system. Morozov er første eksterne reserve. Danmark deretter, men er ikke påmeldt.

                        #9499 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Det meldes at Roest står over lagtempoen senere i kveld (23:00). Laget blir Kramer, Bosker og D.de Vries. Norge går i samme «par» som Nederland.

                          #9500 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Mulig jeg har et optimist-«anfall» akkurat nå, men Norge burde jo ha en sjanse på lagtempo? Ingen av de norske gikk 10 000. SLP er jo motoren, Håvard Bøkko henger på. Hva var det med Engebråten forrige helg? Kanada (uten Fish) ser i utgangspunktet sterkest ut. Italia, Russland, Japan og NZL har ikke vist storform. Nederland er litt svekket (skjønt Kramer er jo der i høyeste grad og liker jo å gå litt kortere enn 5000m).

                            1. Kanada
                            2. Nederland
                            3. Norge
                            #9502 Svar
                            Per Thorvik
                            Deltaker

                              Utrolig 10000 m av Graeme Fish.  Man skulle ha god innside informasjon for  å plukke akkurat dette utfallet en uke i forveien. Litt av en canadisk dominans på langsidistansene nå. En del handler om gode tilpasning til raske baner, noe de norske savner og til dels nederlenderne. Men russerne går topp sprint både høyt og lavt.

                              Flott med tider i toppklasse. Det eneste som mangler er gode norske løpere på denne favorittdistansen fra gammelt av.

                              Lagtempo i dag blir interessant.

                              #9503 Svar
                              38.08 Owe

                                Alexander Klenko (Kazakshan) stilte til ny start før damene skulle gå sin 500 natt til lørdag. La ikke merke til passeringstida på første 100, men  et voldsomt feilskjær i første sving var veldig merkbart. Han kom seg stående ut på vekslingsida, men det så ut som at vridning i kroppen hadde gjort vondt, og han brøt. Kan likevel ikke forstå at han fikk tida 44,50 etter fallet i første løp, men han fikk vel det da?

                                #9517 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  Foran de avsluttende 1500-meterne har jeg laget rankinglister som vanlig.

                                   

                                  1500 m kvinner: svakeste løper til start ligger i underkant av 1100 rankingpoeng. Njåtun har 1390 og Wiklund 1102 poeng. Njåtun kunne jo ha gått dersom hun var påmeldt, og det samme gjelder forsåvidt Sofie Haugen. Sistnevnte er selvsagt sliten etter 5000 m.

                                  1500 m menn: Nordmennene ranket nr. 6, 13 og 17. Rankingen gir litt i underkant av 10 % sjanse for norsk medalje i kveld.

                                  #9518 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    God underholdning i går også, men personlig ble jeg litt mettet etter 1000m for menn! Har nok litt med egen dagsform å gjøre også. Eller var grunnen til at det ble et antiklimaks fordi Kulizhnikov gruset alle i et tidlig par?  Litt skuffende lagtempo av Norge. Verdensrekorder i fleng i SLC denne gangen også altså! Setter en ekstra spiss på det hele, men jeg synes av og til det blir litt kunstig (alltid noe å klage på). Greit å juble, men var det verdens beste løp vi så? Ofte nei. Hvorfor jubler vi da? Fordi SLC er høyt over havet, isen er god og lufttrykket er i godlune?  Vurderer å bestige Galdhøpiggen på en skikkelig rufsete dag, strekke hendene i været og prise moder natur.

                                    Fleksibelt system dette med reserver i løpene. La merke til at først kom Marx inn for Dombek. Deretter trakk Dufter seg etter trekning, og jammen kom ikke da Dombek inn igjen. Kanskje man skulle begynne med egne armbånd for reservene og direkteoverføring av seanser hvor båndene skifter eier? (jamfør fotballkamper hvor kapteinsbindet skifter eier når kapteinen byttes ut. he,he) Det virker ikke som det skal så mye til for å sette inn en intern reserve etter trekning. Kan ikke erindre noe eksempel i farta på at man har blitt nektet slik at man ser til reservelista (R) isteden. I verdenscupen er det slik at om man trekker seg etter trekning, så havner reserven (S) i B. At systemet med innbytte etter trekning er fleksibelt betyr at det ofte blir endringer i parsammensetningene etter trekning. Håper på at Kulizhnikov settes inn på 1500 i kveld. Han er reserve for Russland.

                                    #9519 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      PS: Magnussen sto klar på 500 som vi husker. R1. Interne reserver kom inn etter trekning.

                                      #9526 Svar
                                      Terje Stenseng

                                        KJÆRE GUTTER og Menn: HVOR ER DERE HEN ?

                                        KOM HJEM NETTOPP, og hadde på mobil registrert at Sofie K. Haugen i går hadde persa med nær 15 sekunder på 5000 m, og gikk inn til den neste beste tiden av en norsk kvinne noensinne. Hva så ? I Forum er det eneste som er sagt om Haugen dette i en omtale av 1500 m i kveld: «Sofie Haugen. Sistnevnte er selvsagt sliten etter 5000 m».

                                        Etter mitt skjønn er Haugens løp på 5000 den største positive norske overraskelsen så langt – og selvsagt er hun sikkert sliten…..Og hurra for henne – sier nå jeg!

                                        #9527 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Joda! Men det er jo ikke så mange som skriver her. De fleste ytrer seg på Facebook og noen få på VGd, og der er det mange JAA!!! , Supert!, Gratulerer og alt velfortjent slikt.

                                          #9528 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

                                            All ære til Sofie, som jeg alltid har unnet suksess, men løpet hennes i går var ikke mer enn man kunne forvente ut fra tidligere resultater denne sesongen. OK, kanskje to-tre sekunder mer da. Men som sagt: isen i SLC er veldig rask, sikkert 10-12 sekunder raskere enn i Nur-Sultan der hun hadde 7.11.

                                            #9540 Svar
                                            Terje Stenseng

                                              Jeg må bare innrømme at de to kommentarene jeg fikk til mitt HURRA for Haugen, er skuffende lesning!

                                              Eliassen sier at få skriver – men HVA skrives det om av de få? Parsammensetninger er interessant for mange, men hva med omtale av løpsprestasjoner?

                                              Haarberg (som jeg roser for initiativet med siden) synes at Haugens prestasjon er nær som forventet.

                                              Jeg håper at i forhold til det vi kan forvente, så er Haugen helt i øvre sjikt av «våre» i Salt Lake.

                                              Et par fakta: Haugen persa med vel 14 sekunder, av de andre var det bare suverene Voronina med vel 11 sekunder som var i nærheten.

                                              Om en sammenligner med NOR-Sultan, er det bare Voronina med større forbedring (i tillegg til Sakai som der hadde 7.23).

                                              Jeg har intet som helst personlig kjennskap til nevnte Haugen, men mener fortsatt at vi bør være flinkere til å rose når vi har anledning til det.

                                              #9546 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                Initiativet til tråden kan vel kanskje sies å være mitt i den forstand at jeg startet den? Det er nå en parantes, da,men jeg kan godt nevne at NLH på forum på skøytehistorie krediterte Haarberg for det JEG skrev i tråden om WC5… Det er få som skriver på dette forumet her, og det som sies blir i tillegg ikke lagt merke til. På forum for skøytehistorie durte man isteden avgårde med en masse spørsmål som man fant svaret på i en link i «kamptråden» deres. Sukk.

                                                Skjønner ikke helt kritikken Stenseng. Jeg skrøt av Haugen i tilsvaret. Men det går an å forsiktig peke at plassering er viktigere enn rekord? Det er VM! Suksessen til Haugen ligger i forbedret potensiale og fremtidige forhåpninger. Hun kapret den 12. Og siste kvalifiseringsplassen på 5000, og ble så nummer 9 i VM. Blir spennende å følge henne framover! 🙂

                                                Forumet her kan ikke konkurrere med løpende kommentarer i de to andre nevnte fora, så holder meg likegodt stort sett unna det. Jeg er isteden mer opptatt av relevant info i forkant av løpene. NLH er gjerne først igang idet trekningen foreligger. Ellers er det en hel del utenomsportslig, akademisk tørrprat som av og til får meg til å tenke på de tørrvittige eldre herrene på balkongen i muppetshow 😊

                                                #9560 Svar
                                                B. Haarberg
                                                Nøkkelmester

                                                  Av alle merkelige diskusjoner…

                                                  Over til noe mer forståelig: Vår egen Sindre B tålte ikke høyden i Salt Lake City, vi må vel nesten si at han fikk en liten kollaps da han skulle gjette hvem som ville hevde seg i VM enkeltdistanser.

                                                  Nr. 28 i WCSC er fortsatt en hederlig plassering, men altså: ned fra 3.plass dessverre. Eventuelle medgangssupportere kan nå eventuelt vende blikket mot Nils Meland, som med god innsats i VM gikk opp til en 7.plass, ikke langt bak medaljene.

                                                  #9678 Svar
                                                  Kristian Eliassen

                                                    Er det noen som har sett seertall for mesterskapet?

                                                    Flott mesterskap på mange måter! Liten tvil om at  det satte en spiss på det hele at mesterskapet gikk på verdens raskeste bane. Dette «kamuflerte» etter min mening i noen grad hvilke utfordringer skøytesporten står overfor i fremtiden. I ennå større grad var det samme tilfelle ifjor når man avholdt verdenscupfinalen på samme sted. Jeg mener naturligvis IKKE at verdensmestertitler er underordnet – bare at rekordforholdene satte en spiss på det hele. 10 000m menn er et åpenbart eksempel. Etter min mening må fokuset generelt sett litt bort fra dette med alskens rekorder, og mer over på dette med spennende, og varierte konkurranseformer og konsepter med en innebygd sammenheng som binder det hele sammen. Vi er igjen over på den særs viktige debatten om stevneinnhold, konkurranseformater og den internasjonale terminlista.

                                                    Jeg håper virker Håkon Dahl og co kommer opp med litt mer spenstige forslag enn å dele ting på Facebook for å skape publisitet.

                                                    Debatt om kommentatorer er et tegn på engasjement. Wetten/Flygind og Snare er veldig dyktige. Deretter mener jeg personlig at man overdriver pratingen en smule. Man blir litt ør selv om det er helt feil å kalle praten for tørrprat. Tvertimot er det meste interessant. Det kan imidlertid bli litt vel faglig, og ikke minst litt store doser fag. Er det menigheten de henvender seg til? Det kan virke som man skal kompensere for manglende rammer (les store publikumsmasser) med å prate for alle de som ikke er tilstede. Bjørnsen hadde den sitrende spenningen fra et forventningsfullt publikumshav å spille på som ressonansebunn. Jeg savner litt «suspense» hvor på en måte løpene taler mer for seg selv. Man trenger ikke en faglig analyse av hvert skjær. Det er i en slik sammenheng jeg ser formidling av regelverk og diskusjon rundt konkurranseformater, utforming av terminliste etc. Dette gjelder på flere nivået, og går helt ned på detaljnivå. Når Kaja Snare har Bjørn Magnussen i intervjusonen foran 500m, så er det for meg åpenbart relevant å formidle dette med systemet med interne- og eksterne reserver, og når deadline gikk for Magnussen når det gjaldt muligheten for å komme med.

                                                  Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 72)
                                                  Svar til: Svar #9420 i VM enkeltdistanser 13.-16. feb. 2020
                                                  Din informasjon: