Vinter-OL 2026.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Vinter-OL 2026.

Viser 24 innlegg - 169 til 192 (av totalt 473)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Det hevdes at det er Wetten og Solbakken som kommer til å kommentere skøyter på NRK under OL. Det høres bra ut!

#34108 Svar
      Rocambole

Et mysterium hvordan de kan finne på å anse Dyrset som nærmere OL-uttak enn Haneberg. Er det fordi han har slengt seg med på noen fellesstarter i vc?? (Beste resultat: nr.24 i A.) Synes dette begynner å ligne betenkelig på usaklig disfavorisering av godeste Haneberg. Reagerte også på at de var så raske med å gi Strand grønt lys til OL, på et tidspunkt da det langt fra var opplagt at Strand ville levere bedre på 1500 i OL enn en fullt ut restituert Haneberg. Intet annet å gjøre for Haneberg enn å slå tilbake med en fandenivoldsk 1500 i dag. Heier på ham.

#34109 Svar
        EinarR

Morsomme regler!

#34115 Svar
          OGR

Eliassen skrev :

«Det hevdes at det er Wetten og Solbakken som kommer til å kommentere skøyter på NRK under OL. Det høres bra ut!»

Wetten  som ekspert er gull .  Solbakken som hovedkpmmentator stiller jeg meg en smule skeptisk til . Tar gjerne feil her , men han passer best som intervjuer etter min mening.

#34116 Svar
            Emil

Hvem er denne Solbakken? Wetten er god, så detber mulig jeg blender opp for NRK. På nett naturligvis!

#34117 Svar
              Kristian Eliassen

Jeg trekker tilbake forklaringen jeg ga om at Bjørn Magnussen er oppført som reserve på 500m — forklaringen gir ikke mening. Kommer tilbake til det. Det som er klart er at Norge mister en plass på 500m, og at Brattgjerd og Rukke kjemper om den.

#34118 Svar
                Kristian Eliassen

…Solbakken en han trivelige Dølen som har vært intervjuer noen ganger.

#34119 Svar
                  Emil

Huff da har jeg møtt ham et par ganger, og glemt alt om det igjen.

• Dette svaret ble endret 2 måneder, 3 uker siden av B. Haarberg. Årsak: Layout
                    #34128 Svar
                    Emil

Hvis det virkelig er slik som Schaatsforum sier og Philip mister sin plass fordi andre nasjoner melder løpere på strategisk så skal selvfølgelig de løperne først kuttes. Reglen bør vel være at sterkeste løper påmeldes først, slik at ikke Norge kan jukse inn Magnussen fordi han er påmeldt 1000m.

#34129 Svar
                      Saller
                      Deltaker

Wetten har jeg sans for, selv om det av og til kan gå litt i ball for ham.

Han og Mikael Flygind Larsen fungerte meget godt sammen, så det hadde vært en drømmeduo for min del.

#34135 Svar
                        Emil

OL mistet mye verdi for meg i dag : tv2.dk

Send hjem en haug med skiløpere i stedet for.

#34137 Svar
                          Kristian Eliassen

Veldig synd at man er så firkantet. Er det ingen som ser at en slik praksis fratar utøvere drømmen som er med på å holde statusen til OL oppe?

Jeg skjønner ikke prinsippet som fratar Norge en plass på 500m. Dvs hva det er å tjene på å melde på Magnussen på 1000 og som reserve på 500.

#34138 Svar
                            Kristian Eliassen

…muligens at Norge ville miste to plasser på 500?

#34139 Svar
                              Emil

Disse fiksfakserier bør det i hvert fall settes en stopper for. Fordi noen land fusker med kvotene sine så blir andre løpere fratatt sjansen for å gjøre sine livslange drømmer til virkelighet. Dette har ISU løst på en fullstendig elendig måte.

#34143 Svar
                                OGR

Enig med Emil her . Fullstendig fallitt for ISU og IOC  med hvordan en håndterer  makskvotene , både i amtall per idrett og det totale antall utøvere .

#34162 Svar
                                  OSch

5000 meteren ligger an til å bli en fantastisk batalje, noe vi aldri har sett maken til.

Måtte den beste to-meters-mannen vinne !!!

#34164 Svar
                                    Kristian Eliassen

Rukke vant Skate Off.

#34190 Svar
                                      Emil

OL nærmer seg og derfor faller de siste uttak på plass.

OLT har gjort siste uttak

Av skøyterelevans ser vi Julie Niestad Samsonsen, Henrik Fagerli Rukke og Sigurd Holbø Dyrset.

Isolert sett er det fint, men at Dyrset kommer med på fellesstart gjør vondt når en bedre løper (Due Schmidt) blir hjemme fordi Strand da kan snike seg inn likevel. Nei her har ISU «jokket i spinaten» som vi sier på dansk.

#34191 Svar
                                        Kristian Eliassen

Det er IOC man skal klandre, men ISU må jo sikkert kunne forsøke å sette press på for en endring.

Den endelige kvoteoversikten har kommet. Korea, Norge og Danmark mister en plass. Spania (Milagros) klarer seg på grunn av at man bruker tusendeler til å skille med Johnson.

https://isu-d8g8b4b7ece7aphs.a03.azurefd.net/isudamcontainer/CMS/Corporate-Site/Governance/Transparency/ISU-Communications/2764-OWG-2026-Final-Allocation-Quota-Places-Speed-Skating—Short-Track-1769423830-695.pdf

500-vrouwen. KOR-3. (einde Hui-Dan Jeong)
                                          500-mannen. NOR-3 (einde Brattgjerd)
                                          1000-mannen. CAN-2. (geen schaatser minder) (* discutabel of dit niet ESP-1 moet zijn *)
                                          1000-vrouwen. CAN-3 (geen schaatser minder)
                                          1500 vrouwen. GBR-1. (geen schaatser minder)
                                          1500 mannen. CHN-3. (geen schaatser minder)
                                          massastart mannen. DEN-2 (einde Philip Due Schmidt)

Mjøsaman. Da ser det for meg ut som om Jung ryker i første runde, deretter Schmidt og så Brattgjerd i andre runde, og det med noen tusendeler. Vi snakker om tap av kvoteplasser. Hvis Norge fører opp Magnussen på 1000m (trolig), så er det Rukkes plass som ryker. Det betyr derimot ikke at Rukke er ute — tvertimot så vant jo Rukke Skate Off mot Brattgjerd i helga, og Brattgjerd må bli hjemme.

#34192 Svar
                                          KarlA

Merkelige greier. For en gangs skyld så alle land ut til å ville bruke kvoteplassene sine. Så, etter en del om og men, trekker IOC tilbake tre plasser.

Hvordan har IOC kommunisert denne saken? Har forbund og løpere blitt skikkelig orientert om at her var uavklarte forhold? Hadde Due Schmidt fått signaler om at plassen han reiste halve jorda rundt for å vinne var utrygg?

#34193 Svar
                                            Kristian Eliassen

Det står jo i uttakskriteriene, men det er ingen som har kontroll på hva tallet ender på til slutt fordi det er så mange variabler. Det siste der er et veldig godt poeng.

#34194 Svar
                                              OGR

Kvalifiseringsreglene ISU/IOC har laget før dette OL er forvirrende og særlig på de tre korte distansene , for å si det veldig forsiktig

Flott at skøytesporten har blitt større både i topp og bredde , men å fylle opp med løpere på distanser underveis i OL ser ikke ut som en god løsning . Milagros har f eks  ikke et eneste poeng i de tellende uttaksløpene til OL , og bare den syvende beste tiden fra reservelisten så vidt jeg kan se . Hvis jeg har forstått reglene riktig så skal reservelisten brukes primært for vertsnasjonen og nasjoner som ikke har løpere kvalifisert fra poeng – eller tidslisten , men der har ESP allerede 1 inne , mens Tyskland har 0 selv om de har 2 løpere foran Molagros på reservelisten

Ser fra kommunikeet fra ISU at det er 3 plasser ledig på 500 . Spania og Tyskland tar vel da 2 av dem , men hvilken nasjon har krav på  den siste ledige plassen ?

#34200 Svar
                                                Emil

Man kunne med fordel ha lagt ned Kombinert i OL og fordelt plassene ut på sportsgrene som har både menn og kvinner.

#34203 Svar
                                                  Kristian Eliassen

Det er litt merkelig satt opp.

På 1000m beholder Canada sin plass to fordi Johnson også er påmeldt på på 500. Det blir 28. De to siste plassene fordeles til løpere som(også) er påmeldt på en annen distanse med forrang til land som ikke har noen inne fra før. Kersten er ikke i OL, og det er sagt at Koshkin ikke ønsker å gå. Det betyr i så fall at Frankrike får med Thiebault (som har tidskravet inne), og så eventuelt at Kanada får med en tredje løper.

På 500m, å mister jo Norge en plass. Her blir det altså tre løpere som er påmeldt på en annen distanse som tilkommer. Det ser ut til å bli  to tyskere og Gschwentner.

Viser 24 innlegg - 169 til 192 (av totalt 473)
                                                  Svar til: Svar #34090 i Vinter-OL 2026.
                                                  Din informasjon: