Vinter-OL 2026.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Vinter-OL 2026.

Viser 24 innlegg - 433 til 456 (av totalt 473)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Trekningen for 1500m for kvinner er klar. Wiklund-Morozova i 13.par. Løvås i 3. Synd at Kok må gå alene i første par.

#34637 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

…og med det ble hun vel effektivt frarøvet sin medaljesjanse – muligens gullsjanse? Den som tror at skøytesporten er blitt «rettferdig» fordi den flyttet innendørs må nok tro om igjen. Men teoretisk kan det jo skje at noen trekker seg, slik at Kok slipper å gå alene. Problemet er at de andre løperne i første pulje uansett vil være litt for svake til å gi henne særlig hjelp.

Trekning her.

Rankingliste her

(Kok er nok mye bedre enn rankingen viser – hun har konkurrert veldig lite på 1500 m)

#34638 Svar
        Kristian Eliassen

Sablikova har trukket seg . Tsjekkia kunne stilt med to, og reservelista holder ikke.

#34641 Svar
          Per Thorvik

Inne eller ute – det er  bra med mer fokus på rettferdige forhold nå enn tidligere, som i 1964 da den svenske oppmann Sven Låftmann bestemte at isen etter 1.par på 10000 m bare skulle høvles, ikke vannes. Det resulterte i et sandpapir som gjorde Jonny Nilssons tid i 1.par utilnærmelig. Protest var nytteløst. Jeg tror og i samme OL at de skrudde av isanlegget om natta for å spare strøm. Det førte til sørpe-is når dersom kom sterk sol ut på dagen.  Tidlig par var det som gjaldt på alt over 500 m.

#34642 Svar
            Per Thorvik

Kveldens korte leser-tilbakemelding i Aftenpostens 1500 m reportasje:

Hva synes du om skøyter i OL?

Gøy! Dette vil jeg følge etter OL også. 48%

Gøy, men det blir nok en sånn klassisk OL-greie for meg. 36%

Ikke noe for meg! 9%

Tja, greit å ha på i bakgrunnen 7%.

• Dette svaret ble endret 1 måned, 2 uker siden av B. Haarberg. Årsak: Layout
              #34644 Svar
              Rocambole

Vyrde nøkkelmester Haarberg! Honnør for å ha været Ning som undervurdert på Oddsen!

For egen del var jeg ikke kapabel til å være det samme, men selv om det dermed – dessverre – ikke ble noen setting på Ning, endte det opp med en god tippedag fra øvrige settinger. Enkelte H2H i parløp var jo rimelig sukkertøy.

#34645 Svar
                Rocambole

Etter 1500h: Småpen 1.45.80 av JW Chung i åpningsparet, trass i at han tidligere i sesongen stod bokført med kun en eneste notering på distansen (fra OL-uttaket til KOR).  To olympiader tilbake var den daværende gutteløper en ekstremt lovende langdistanseløper, men uten senere å innfri her. Han utviklet seg isteden til en vel avrundet allround-profil, men – så langt – uten å ta steget opp til ærespris-potensial i VM.

Ledertiden stod seg til Semirunniy (1.45.37) i par6 – som forventet – leverte et nesten flatt løp og gikk opp i ledelsen. Jilek (1.46.08) i par7 maktet ikke å tukte denne tiden i det interne lille oppgjøret mellom sølv- og gullvinneren på 10 000, men tsjekkeren stilte nå visstnok litt småsyk til start.

Par8, Strand (1.46.76) vs. Farthofer (1.46.77) ble en spennende tvekamp som vår mann maktet å avgjøre på de siste meterne. Men skuffende tider på dem begge, hvilket Strand for eget vedkommende forklarte med ryggvondt som hemmet ham i svingene.

Før vannepausen fikk vi dermed ikke se en eneste tid under 1.45, og det var opplagt at vi fortsatt ikke var i nærheten av å se en topp6-prestasjon.

I par9 ble det mer fart i sakene med KORs utstøtte sorte får, koreaner-ungarer MS Kim (1.45.13), som med 2 tidligere OL-bronser på distansen under skøytevesten, burde regnes med som outsider også nå. 1000-meteren hans, med en splitt på bare 1,29 sek, indikerte at han kanskje kunne poppe opp som troll av eske på 1500 også i dette OL. Det tegnet bra inntil klokken klang, men så skvatt han opp hele 2,2 sek, og klarte bare så vidt å ta ledelsen på distansen. Dermed utelukket at det ble trippel OL-bronse på denne uortodokse herremann.

Riktignok holdt jeg – i motsetning til Oddsen (herved takket) – MS Kim som favoritt i paret, men jeg utelukket ikke at verdens beste junior Hanbin Liu (1.48.99) kunne by ham litt fight etter å ha tauet CHN inn til bronse i lagtempo. Liu skuffet formidabelt og viste seg ved veis ende å underskrive resultatlisten som nr.30 etter et uventet daft løp, hva nå det kunne skyldes. Litt av et mysterium hvordan CHN kunne prioritere ham fremfor Li som ble nr.7 i vc5 i Inzell på en så god tid som 1.44.47 og kanskje kunne vært kapabel til noe tilsvarende nå, desto mer som han stod over semifinalen til CHNs lagtempo-lag.

I par10 forventet jeg at Odor (1.45.18) ville sørge for at vi nå fikk se 1.44-tallet for første gang, ikke minst fordi tiden hans på1000m (der han ble disket) indikerte at han var i stigende form. I sine beste stunder leverer han en klassisk splitt på spesialdistansen 1500, men nå ble det litt for tungt på sisterunden til at han maktet å ta ledelsen på distansen.

Altså ingen løpere under 1.45 med bare 6 par igjen! Hadde jeg i min prediksjon kommet i skade for å begå en betydelig feilbedømmelsene av forholdene? (Hvilket selvfølgelig kan inntreffe en gang iblant.)

Par11, diStefano (1.43.41) vs. Wennemars (1.43.05), feide tvilen til side. Begge løperne var elskverdige nok til å gå inn på nøyaktig den tidel jeg hadde predikert. (Og – nærmest paranormalt – med tilnærmet de samme passeringstider som jeg hadde satt opp privat som respektive skjema for de to.) Dette var to meget sterke løp, for meg åpenbart inne blant topp6, med mindre det inntraff noe ekstremt overraskende i de siste parene. Wennemars tid, hvorved han slettet Nuis’ olympiske rekord, kunne holde til sølv, i aller verste fall til nr.5. Jeg anså det mest sannsynlig at dette var et medaljeløp, og det var heller ikke helt opplagt at noen andre enn Stolz ville gå under tiden til diStefano. Med dette kanonparet var vi dermed over i en ganske annen tidsregning.

Par12, Snel (1.45.51) vs. Nonomura (1.46.18) ble som ventet bare et slapt mellomspill. Snel maktet riktignok å kvalifisere seg til NEDs OL-lag, men jeg så ingen oppside for ham, hvilket viste seg å stemme.

Par13, Ning (1.41.92) vs. Nuis (1.42.82) var på papiret kanonpar nr.2, og skulle vise seg å bli et dunderpar som evnet å overgå enhver realistisk forventning. Som ventet full spiker fra første skøyteskjær: Begge passerer 300m på under 23!! Nuis i ytre med 22.94, Ning med 22.99, et par tideler foran sputnik Wennemars! Det synes meg at pangåpningen kommer litt mer uanstrengt fra Ning.

Runde2: Den durkdrevne taktiker Nuis tar noe innpå på vekslingssiden, men Ning svarer med en sterk ytre slik at Nuis bare får et forsprang på 0,15 sek når de passerer. Rundetid 24.77 på Nuis vs. 24.87 på Ning, og selv Ning passerer nå 0,23 sek foran hardtåpnende Wennemars! Etter disse ekstremt raske 700m, må de vel nå begynne å sprekke opp? Men hvis de holder noenlunde Wennemars tredjerunde på 26.37, kan kanskje minst én av dem matche Wennemars spake sisterunde på 28.59?

Runde3: Ning legger inn nok en sterk ytresving, og på vekslingssiden fester han et grep på makkeren. Rundetid 25.94 på Ning vs. 26.41 på Nuis. Ning passerer nå i indre 0,66 sek foran Wennemars, Nuis 0,34 sek foran. Ning fremstår fortsatt myk og stilistisk prima, slik at forspranget til mer kjempende Nuis på 0,32 sek ser ut til å måtte holde, selv om Nuis har siste indre. Samløpet må da være avgjort etter Nings sterke tredjerunde! Og Ning kan du umulig skvette opp 3 sek i rundetid og gi tapt for Wennemars! Spørsmålet er dermed hvor god ledertiden til Ning blir, og om Nuis klarer slå Wennemars.

Runde4: Ning må riktignok se sisterunden stige opp hele 2,24 sek – hvilket bare skulle mangle etter fyrverkeriet de første 1100m –, men den gikk fortsatt 0,41 sek raskere enn Wennemars sisterunde, og Ning – fortsatt ganske myk i stilen, om enn temmelig mør – stiger inn til den smått uvirkelige sluttiden 1.41.98, over sekundet foran Wennemars (som han var bedre enn på alle rundene)!!

Og viljesterke Nuis klarer forsyne meg å tyne ut sine siste krefter tilstrekkelig, vel vitende om at samløpet mot Ning for lengst er tapt, til med 1.42.82 å karre seg foran Wennemars!

Kabang! Hvilket par! Begge løperne jublet etter målpassering; Ning for å ha vunnet paret og vel vitende om å ha begått sitt livs løp som mest sannsynlig ville belønnes med sølv; og Nuis for å ha slått Wennemars med god mulighet for bronse, med mindre Kongshaug presterer særdeles godt, samt for selv å ha gått under sin egen olympiske rekord i en alder av 36 år!

Par14, Sonnekalb (1.45.64) vs. Eitrem (1.45.36), ble en forventet pustepause. Julestjernen Sonnekalb bekreftet nå inntrykket fra 1000m om at han for lengst var ute av toppform, og vår egen mann – fortsatt under restitusjon etter den ubeleilige forkjølelsen – presterte høyst respektabelt ved å vinne samløpet med en splitt på kun 0,92 sek etter – naturlig nok – en labrere første 700m enn hvis han hadde vært helt fit for fight. Ved veis ende inntok han dermed 9.plassen, hundredelen foran langdistanse-rival Semirunniy. Mer hadde vi ikke skjellig grunn til å forvente.

I siste par16, Stolz (1.42.75) vs. Kongshaug (1.43.93), ville så medaljene fordeles. Jeg hadde tilnærmet null tro på at vår mann kunne slå makkeren eller tiden til Ning, men kanskje kunne han – med et toppløp – snappe bronsen fra Nuis? Jeg anså det heller ikke helt opplagt at storfavoritten Stolz ville slå den oppsiktsvekkende sterke ledertiden til Ning, men ville vel som bookmaker gitt det ca. 80% sjanse. 1500 er distansen Stolz har vist seg mest overlegen på, på 500 og 1000 hadde han i OL vist seg bedre enn noensinne, og nå ble han utfordret av en sterk ledertid som mest sannsynlig ville anspore ham til å begå sitt aller ypperste.

Samløpet per se anså jeg ikke som all verdens interessant, dertil var Stolz for skyhøy favoritt. Her handlet det primært om to ting: for Stolz om å vinne gullet (med høy sannsynlighet) og for Kongshaug om å vinne bronsen (med – som bookmaker – kanskje 35% sannsynlighet).

300m: Ikke bedre enn akseptabel åpningsfart på PK (23.78), mens Stolz i indre tar det uventet rolig (23.33) i starten.

Runde2: I sine beste løp har Stolz det gjerne med å roe litt ned etter en hard åpning, men nå var ikke åpningen hard (for ham å være) og han fortsetter med (for ham å være) en rolig andrerunde på 25.48, svakere enn PKs andrerunde på 25.36! Sterk andrerunde for vår mann å være, som gjerne har det med å gå opp bare rundt 0,7 sek på tredjerunden. Presterer han 26.1 på tredjerunden, trenger han ikke bedre enn 27.58 på sisterunden for å kapre bronsen. Med den gode stayerkapasitet han viste på sin imponerende 5000, kan bronsen være innen skuddhold. Men hva er det Stolz driver med? Hans rolige første 700m indikerer at han planlegger to uvanlig gode siste runder, men har han egentlig kontroll? Foreløpig ser jeg ikke tegn på at det virkelig spruter av ham?!?

Runde3: Til min overraskelse kommer PK seg greit foran i vekslingen her, og faktisk med ganske god margin. Er det PK som går over evne eller er det Stolz som ikke er helt på høyden? Rundetid 26.33 på Stolz og 26.52 på PK, med Stolz 0,52 sek foran når klokken ringer. Æsj, tredjerunden på PK er uventet svak, nå ryker bronsen. Og Stolz må nå ha en sisterunde på 26.83 for å ta gullet; det virker da i overkant, selv for ham?!

Runde4: Stolz, med sine sparte krefter fra den rolige åpningen, formår ikke bedre enn en sisterunde på 27.60, og ender opp hele 0,77 sek bak Ning og kun 0,07 sek foran Nuis!! Og PK går litt skuffende opp hele 1,65 sek på sisterunden (og med en splitt på nesten 3 sek), og ender ikke opp bedre enn som nr.6!!

I siste par måtte begge løperne dermed strekke våpen overfor sine respektive mål om gull og bronse, og med uventet klar margin.

At Ning skulle vinne gullet på 1500m – og attpåtil med så mye som 0,77 sek til Stolz –, var mildt sagt sensasjonelt, minst på linje med Lollobrigidas OL-gull etter tidenes løp på 3000. Dette var nok tidenes prestasjon lavlands på 1500. (Riktignok noterte Stolz 1.41.46 i Milwaukee forrige sesong, men dette var med kunstig medvind fra vifter. Grunnet kunstig vind i Milwaukee og Hrv er ikke lavlandsrekordene så interessante som de en gang var.) Og dette var opplagt et sterkere løp enn Nuis’ vrek på 1.40.17 fra Salt Lake City under helt ekstremt lavtrykk. Har selveste super-Stolz levert noe objektivt bedre løp enn hva Ning presterte nå? Tviler faktisk på så.

I forrige OL i Beijing skuffet Ning på 1500 ved bare å bli nr.7 (nr.5 på 1000m) etter i forkant å ha vært blant de heteste favorittene på distansen. I dette OL har han overgått seg selv med bronse på 1000m og lagtempo, og nå med gull på 1500 etter en fantastisk prestasjon.

Før kanonparet mot Nuis var jeg usikker på om det samlet sett ville bli en fordel eller ulempe for dem begge. Det lå an til en knallhard tvekamp fra første skjær, med ditto hasardiøs åpningsfart, men dette kunne straffe seg med at det ble for lite krefter igjen til en akseptabel sisterunde. Etterpåklokt, som belønnet med gull og bronse, kan vi vel fastslå at trekningen samlet sett slo positivt ut for dem begge.

Samtidig var nok Ning litt heldig med at 1500 var Stolz’ tredje distanse, og med at Stolz kanskje følte seg i overkant sikker på å cruise inn OL-gullet på denne distansen som han i utgangspunktet var aller størst favoritt til å vinne. Løpsopplegget til Stolz ble neppe optimalt, og jeg stusset mer over at han åpnet første 300m såvidt rolig enn at han tok andrerunden litt behersket. Uansett sprutet det ikke helt av ham, og det virket som han ikke helt hadde dagen, i motsetning på 1000 og 500 der det virkelig sprutet. Avstanden fra Ning ned til Stolz var i dag så stor at jeg er meget sikker på at Stolz ville vært sjanseløs uansett løpsopplegg. Men rent mentalt mistenker jeg at Stolz undervurderte sine skarpeste potensielle utfordrere.

Kongshaug gikk ikke noe dårlig løp; tidsmessig kan det nok måle seg med det beste han tidligere har prestert, forholdene tatt i betrakting. Og med tanke på VM skal vi ta med oss hans sterke andrerunde som lover godt for hans kapasitet på 500m. Også godt å høre at han tok «nederlaget» som en mann; fra en besinnet og reflektert løper som besitter en del mellom ørene.

Det ble en ekstremt spennende 1500m mht. medaljekampen, med diverse prestasjoner av ypperste klasse. Topp6 skilte seg nå usedvanlig ut med nr.6 under 1.44, mens nr.7 kom over 1.44.

En meget minneverdig konkurranse, ikke minst fordi den demonstrerte at supermann Stolz ikke er uslåelig, selv i presumptiv toppform og på den distansen der han i forkant har fremstått som aller mest utilnærmelig.

#34647 Svar
                  Per Thorvik

1500 m kvinner.

Denne er vrien fordi det er ulike formkurver i diverse retninger og Femke Kok viste kanonform på de to korte, men må gå alene i første par. Takagi er nesten like stor favoritt som Stoltz med Beune ute. Det blir knallhard kamp om de neste plassene. Langdistanse-løperne var svakt representert på mennenes 1500, men det skyldes delvis sykdom (Eitrem og Jilek). Jeg satser på at Ragne får til et godt løp, som hun gjorde i Inzell. Min dagen-før vurdering:

Miho Takagi 1,53,00 (Solid gjennom sesongen, god 1000 m)

Ragne Wiklund 1,53,60 (Sterk prestasjon i Inzell. Godt OL.)

Mei Han 1,53,8 (God gjennom sesongen, men litt bak Takagi)

Femke Kok 1,54,00 (I knallform, med nevnte drawback, noe lang distanse)

Brittanny Bowe 1,54,20 ( Best på høyfjellsbane)

Antoinette Rijpma de Jong 1,54,50 ( Vekslende prestasjoner, ikke i toppen )

#34648 Svar
                    Rocambole

Foran 1500d: Olympisk rekord. Wüst 1.53.28 Beijing 2022.

Kok gikk på 1.53.03 i OL-uttaket i Hrv. Nå vant hun 500m på en tid 0,38 tidspoeng bedre enn da, og 1000m på en tid 0,745p bedre. Forbedrer hun seg nå 0,5p fra da på 1500, er hun helt nede på 1.51.5! I utgangspunktet holder jeg henne som temmelig klar favoritt til å vinne gull. Utfordringen nå er imidlertid at hun må gå alene i første par, med mindre det skjer endringer i startlisten rett før løpet. Dermed er favorittstemplet litt mindre soleklart.

Fra startlisten fremgår det at NED – litt overraskende – unnlater å sette inn superreserve Beune, vinner av alle vc-løp på distansen hun har stilt opp i, og tviholder på å prioritere formelt kvalifiserte Groenewoud fra et konkurrerende firmalag, trass i at Groenewoud har prestert måtelig så langt i OL, og antagelig er NEDs beste kort på den avsluttende fellesstarten som hun kunne gjøre klokt i å forberede seg på uten å bli for nedkjørt av alle løpene hun går i forkant.

Fra startlisten p.t. virker det temmelig opplagt at Kok i par1 vil sette en ledertid som ingen andre før vannepausen kan utfordre, inklusive Groenewoud, og som også kan vise seg meget vanskelig å slå for alle løperne etter vanning.

I par9 har Lollobrigida siste indre mot Sato. Med gullformen Lollo er i, må hun regnes som medaljekandidat også på 1500, men det kan bli i tøffeste laget å slå Kok. Det er neppe form og forhold for at Sato blander seg høyt oppe, selv om hun vil dra opp farten for Lollo.

Han i par11 ble nr.4 i vc5 i Inzell, men skuffet såpass på 1000m at jeg bare regner henne som en outsider.

Par12, Blondin vs. McGregor, er interessant. Blondin vant overraskende vc3 i Hrv på 1.53.43, men har ikke vist lignende nivå etter så, inntil hun virket friskere nå med innkassering av gull på lagtempo. Kan tenkes å overraske også i dag. McGregor ble nr.6 i Inzell og virker i bra slag. Kan tenkes å bli en fin fight som passer dem begge.

Par13, Morozova vs. Wiklund, er enda mer interessant. Morozova er variabel, og på hennes spesialdistanse kan alt skje. Hun vil dra opp farten, hvilket er bra for vår kvinne hvis hun unngår kluss i første veksling. Tror Wiklund tar paret med siste indre, og håper hun er på pallen med to par igjen.

Par14: Bowe vs. R-deJong. Mistenker at nederlenderen er i toppform, bl.a. fordi hun var så sint etter lagtempo-løpet. 1000m til Bowe indikerte ikke at hun har medaljepotensial. Tror R-deJong tar paret ganske greit og lukter medalje på henne.

Par15: Zdrahalova vs. Takagi. Takagi imponerte med bronse på 500, men ikke med sisterunden på 1000m, og hun har heller ikke vist stayer av gammel klasse på 1500 i vc. Nå har hun tre bronse i bagasjen, med muligheter for en fjerde medalje. Oddsen holder henne som fremste favoritt (1,9 vs. Kok 2,1), men jeg tror hun skal si seg mer enn fornøyd hvis hun kommer på pallen.

Det ligger an til en meget spennende distanse med mange medaljekandidater. Har liten tro på bedre enn bronse på vår kvinne, men her vil det bli mange om beinet.

Prediksjon:
                      1.52.7 Kok
                      1.53.3 R-deJong
                      1.53.8 Wiklund
                      1.53.9 Lollo
                      1.53.9 Takagi
                      1.53.9 Blondin

#34649 Svar
                      Saller
                      Deltaker

Sølv på 1500m hadde i utgangspunktet vært fantastisk for Ragne, men fy fa…. dette var faktisk surt.

Et par tiendeler fra to gull, og ender med to sølv og en bronse.

Dette kommer til å gnage henne…, helt frem til neste OL.

#34650 Svar
                        Per Thorvik

Gratulerer med nytt sølv til Ragne Wiklund, et flott mesterskap for Oslo-jenta, 6 hundredeler fra gull. I dag var tidene noe svakere enn forventet, men spenningen absolutt på høyden. Rijpma-de Jong tok gullet på bedre åpningsfart, Ragne tok igjen nesten hele forspranget på 3. runden –  omtrent lik sisterunde ga nederlandsk seier med hårfin margin.  Maltais overrasket med 3. plass, bra medaljefangst på henne. Ellers var det kjente navn blant de beste, Takagi nådde ikke opp i dag med en 6. plass. Siste par ble et  lite antiklimaks.

Optimistiske Bae traff nesten blink i studio med sitt gullslips.

#34651 Svar
                          OGR

Bittert med de 6/100  spesielt når hun var så nær på 5000 også,  men for et mesterskap av Wiklund. Ikke mange norske skøyteløpere som har reist hjem med 3 medaljer i et OL . Tror hun var mer skuffet etter 5000 enn de ørsmå hundredelene bak i dag . Håper hun har lyst og motivasjon til å fortsette karrieren noen år til

#34652 Svar
                            Kristian Eliassen

3 medaljer! Surt, og gullet i allround-VM er vel forbeholdt Beune. Vi får se.

#34654 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

Oppnådde tider Milano

Grafen viser hvordan tidene har variert fra bane til bane. 0,01 bevegelse opp eller ned betyr 1 %. Milano plasserer seg omtrent på Heerenveen-nivå, eller litt under. Det går også an å sammenlikne med tidligere OL:

Gangneung/2018 0,996
                                Beijing/2022 0,991
                                Milano/2026 0,983

(Her kan jo også andre faktorer spille inn, som f.eks. bedre utstyr eller generelt høyere nivå).

Klikk her for større figur

#34655 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

Dersom man korrigerer for banens raskhet, er følgende vinnertider fra OL også sesongens beste – «objektivt sett»:

Femke Kok 36,49
                                  Jutta Leerdam 1.12,31

Stolz 33,77
                                  Stolz 1.06,28
                                  Ning 1.41,98

P.S. Det spesielle med dagens 1500 m, var ikke nødvendigvis at nivået var så høyt, men at hun som ikke var med (Beune) passerte Takagi på rankinglista og er nr. 1 i verden på distansen…

#34656 Svar
                                  Knut

Jeg nekter å være skuffet; er heller rørt til tårer over prestasjonene til Ragne nok en gang! Men jeg hadde unt henne seieren her. Desto mer imponerende når hun står frem og unner de Jong gullet. Gleder meg enormt til å heie på henne og andre nordmenn – samt utenlandske konkurrenter – i Thialf om et par uker!

#34658 Svar
                                    Rocambole

Etter 1500d:
                                      Ingen endring i parsammensetningen, så dermed favoritt Kok alene i første «par»!

Som ventet en rask åpning (24.71), og hun så fresh ut med fin stil og god kontroll. Men andrerunde på for henne måteholdne 27.69? Mistanken om at dette ikke var noe gulløp, ble styrket med at hun skvatt opp hele 2,18 sek på tredjerunden, og endelig bekreftet med ytterligere 2,75 sek opp på sisterunden, inn til så dårlig som 1.54.79!!

Min ganske klare favoritt gikk seg dermed ut av gullkampen, overveiende sannsynlig også ut av medaljekampen, og det spøkte også for en topp6-plassering. Hva i all verden? Nå var det plutselig vidåpent i kampen om medaljene! Selv om jeg holdt R-deJong som den sterkeste av de øvrige løperne, var jeg slettes ikke sikker på at hun var i så god form som jeg mistenkte.

Neste medaljeaspirant ut: Groenewoud i par7. Etter en laber andrerunde på 28.60 kunne hun trygt avskrives. En pen klassisk splitt, sjelden å se blant damene, kunne ikke forhindre en så moderat sluttid som 1.55.16. Dermed – som forventet – nok en måtelig OL-prestasjon av denne onsdagsløperen. Det murret nok kraftig i NED nå for at hun ikke trakk seg til fordel for Beune.

Etter vanning, klart for medaljekandidat Lollobrigida i par9. Litt roligere åpning (26.16) enn forventet, og med en svak andrerunde på 28.88 hjalp det ikke at hun holdt distansen godt. Inn til overraskende slappe 1.56.51, og dermed var også Gull-Lollo ute av medaljedansen!

Par10: vanElst vs. Maltais. Belgieren dro opp farten, men Maltais fulgte bra opp med 26.07 og slo til med 28.11 på andrerunden, uventet raskt til henne å være. Og Maltais, med overraskende 3000-bronse og med gull på lagtempo, har det ikke med å sprekke. Og jada, hun avsluttet godt med 29.43 og 30.79 og gikk inn til overraskende ledelse på 1.54.40! Hadde ikke regnet henne inne blant de 8 fremste medaljekandidatene (og Oddsen tilbød ikke en gang odds på henne), men her kom det en liten medaljesøknad. Positiv overraskelse!

Par11: Golubeva vs. Mei Han. Kunne det tenkes at også fjorårets bronsevinner i e-vm, Han, kunne komme opp med en overraskelse, selv om 1000m ikke indikerte noen formtopp? Gav henne en viss mulighet inntil tredjerunden, men – ikke uventet – ble de to siste rundene for tunge, og hun måtte noe overraskende se seg slått i innspurten av Golubeva, inn til hhv. 1.54.86 og 1.54.97. Når denne kasakhstaneren kunne prestere såpass godt, hva kunne vi ikke da forvente av hennes landskvinne Morozova?

Par12: Blondin vs. McGregor. 25.85 var en bra åpning av Blondin, og med McGregor foran utviklet det seg til en fin tvekamp. Blondins andrerunde på 28.31 virket betenkelig rolig, men hun kompenserte med 29.45 på tredjerunden, og kunne gå opp i ledelsen med en sterk sisterunde. Men 31.32 ble for smått, inn til hhv. 1.54.93 og 1.55.39. Dermed kom det ingen skrell fra Blondin, a la da hun vant på 1.53.40 i vc3 i Hrv. Og hennes landskvinne Maltais fortsatt i ledelsen med bare 3 par igjen!

Par13: Morozova vs. Wiklund. Med så labre løp fra en håndfull medaljekandidater, og med bare R-deJong og Takagi igjen med sannsynlig medaljepotensial, vil det bli minst bronse på vinneren av paret, forutsatt at hun går under ledertiden til Maltais. Dette er en gylden mulighet for Ragne, liksom det også er for Morozova som man aldri kan være trygg på.

Vil ha Ragne under 26.0 i åpning og drømmer om 25.7. Nå passerer hun forsyne meg på 25.68 og virker pigg! At Morozova leder med 0,16 sek, er slettes ikke avskrekkende. Andrerunden vil bli ekstremt interessant. I toppform kan Morozova tenkes å gå et godt stykke ned på 27-tallet, og jeg håper at også Ragne sniker seg under 28. Ragne kjører innpå Morozova på vekslingssiden. Er det hun som går sterkt eller Morozova som ikke er i toppform, eller er det begge deler? Passeringen gir svar: Kun 28.43 av Morozova og da er hun åpenbart ute av dansen. Og 27.97 av Ragne og dermed et lite hurra! For Ragne er rimelig enkel å predikere på 1500 etter 700m: Opp 1,5 sek på hver av de to siste rundene er hennes standardmodus. Med 29.5 og 31.0 på de to siste rundene har vi henne inne på 1.54.09 hvorved medaljen vil være i boks.

Ragne leverer som bestilt med 29.48 og 31.08, inn til 1.54.15, mens Morozova skuffer stort med 1.55.76. HURRA! Da det da bli medalje, og nå er det jo min santen også en viss mulighet for gull!

Her er jeg mer redd for R-deJong enn Takagi som har til gode å levere avslutninger av gammelt merke tidligere i sesongen og også hadde en tam sisterunde på 1000m. Men Ragnes ledertid er ikke sterkere enn at begge kan tenkes å gå under.

Par14: Bowe vs. R-deJong.  Bowe åpner friskt med 24.99, men R-deJong holder ergerlig godt følge med 25.26. Regner jo med at Bowe får det for tøft på sisterunden, men liker dårlig at hun inspirerer R-deJong.

Runde2: Bowe 28.14, markant dårligere enn Ragne, mens R-deJong 28.00 holder tilnærmet samme fart som Ragne og dermed fortsatt har et markant forsprang – på 0,33 sek – til Ragne ved passering 700m. I godt slag er R-deJong omtrent jevngod med Ragne på de to siste rundene og i stand til å kjempe godt inn mot mål. Hun slår nok Ragne nå.

Runde3: Bowe fortsatt så vidt i ledelsen med rundetid 29.77, mens R-deJong slipper seg opp hele 1,80 sek til 29.80, og ligger nå kun hundredelen foran Ragne! Samløpet er i praksis avgjort med siste indre til R-deJong og Bowes tappede krefter, men nå er det store spørsmålet: Klarer R-deJong å slå Ragne? I så fall må hun ha 31.09 på sisterunden, altså gå opp bare 1.29 sek fra tredjerunden. Det skal holde hardt selv om R-deJong har det med å fighte godt inn til mål.

Runde4: Det ble ulidelig spennende. Ut på oppløpssiden indikerte grafikken at R-deJong lå hårfint bak Ragne, men – fortærende nok – maktet hun å snike seg akkurat foran, inn til 1.54.09 vs. Bowe 1.54.70. FILLER’N, for å si det med Ragne!

Par15: Zdrahalova vs. Takagi. Tsjekkeren var åpenbart ingen trussel for Ragne, selv om kommentatoren av en eller annen grunn forsøkte å gjøre også dét til et spenningsmoment. Det store spørsmålet var hva Takagi kunne utrette. Forventet rask åpning på 24.96 og også forventet andrerunde-fart på 27.97, den samme som Ragne, siden Takagi gjerne har det med å roe litt ned på andrerunden for å ha krefter i behold til de to siste rundene. Men likevel skvetter hun med rundetid 29.67 opp så mye som 1,70 sek på tredjerunden. Hun må nå ha 31.55 på sisterunden for å slå Ragne, dvs. at hun tåler bare å gå opp ytterligere 1,88 sek på sisterunden.

På siste vekslingsside blir det klart at Takagi er for tappet av krefter, hvoretter hun tusler inn til for henne skuffende 1.54.86 hvilket med kun hundredels-hjelp holdt til 6.plass og et enslig olympisk poeng.

Oi og puh! Dette ble en særdeles spennende distanse der bare R-deJong og Ragne maktet å innfri av de mange medaljekandidatene. Den store positive overraskelsen var at Maltais evnet mer enn å innfri og kapret bronsen. Selvfølgelig ytterst ergerlig at Ragne nok en gang ikke hadde hundredelene på sin side for å vinne gullet, men samtidig var sølvet hennes i overkant av hva vi hadde rimelig grunn til å forvente før konkurransen. Mange sviktet, Ragne ei.

Nøkternt bedømt ble det ikke aller høyeste kvalitet på konkurransen. Ingen løper kom seg ned på 1.53-tallet, og den olympiske rekord var aldri truet. Samtidig var jevnheten påfallende, med hele 9 løpere på 1.54-tallet.

GRATULERER RAGNE WIKLUND MED EN FREMRAGENDE PRESTASJON, MED DITT ANDRE OLYMPISKE SØLV, OG MED Å BLI DEN ENESTE KVINNE SOM VANT MEDALJE PÅ TRE INDIVIDUELLE OG KLASSISKE DISTANSER

#34659 Svar
                                      Rocambole

Korreksjon: Tusendelshjelp for Takagi, ikke hundredelshjelp.

#34660 Svar
                                        Kristian Eliassen

Fellesstart avslutter skøyteøvelsene i OL lørdag. 8 videre fra hver semifinale. Målpoeng: 60-40-20-10-6-3. Mellomspurtene: 5-3-1 (noen kilder sier 3-2-1)

Dyrset og Eng Strand i hver sin semifinale, Løvås i kvinneklassen. Bra «oppmøte» når det gjelder ekstraplassene (25-30) — nesten 30 stykk for hvert kjønn.

#34663 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

Sorry, men nå vendes oppmerksomheten mot Inzell. Jeg rekker akkurat en liten oppsummering:

Formbarometeret Milano

(klikk her for større tabell)

Forklaring: Tabellen viser hvor mange rankingpoeng den enkelte vant/tapte pr. distanse sist VC-helg.

Kommentar : Eitrem tar gullet, men er under pari på sine to andre starter. Form-vinner blir dermed Kongshaug, men han er vel på sin side mindre fornøyd enn Eitrem antar jeg. Ragne Wiklund har gått gjennom hele verdenscup-sesongen + EM og OL med framgang på rankingen. Imponerende!

#34666 Svar
                                            Emil

Hehe, nei oppmerksomheten flyttes ikke fra OLs mest spennende øvelse. Juniorene kan gjøre hva de vil, der kan jeg lese resultatene i etterkant.

Fellesstarten er det absolutte høydepunkt i OL.

#34668 Svar
                                              Jon Ketil

Jeg har sett litt nærmere på Ragnes åpning på 1500 meteren. Hun passerer 300 m på 25,68. Hvis vi legger til halvparten av første hele rundetid på 27,97 får vi et estimat på passering 500 m på 39,66. I virkeligheten når hun nok maksfart før 500 m så hennes passeringstid er antagelig enda litt bedre. Til sammenligning er hennes pers på 500 m 39,59. Med andre ord omtrent det samme. Da blir det flere interessante spørsmål som reiser seg. Har hun blitt raskere på sprinten? Det ser jo ut som hun holder igjen i det minste bittelitt med begge hendene på ryggen på tredje langside. I så fall positivt før VM om to uker. Eller er det flat pedal fra start og er det i så fall en optimal måte å gå 1500 m på selv for en så utholdende løper som Ragne? Uansett et fantastisk resultat og OL for den særdeles sympatiske løperen. Det kan bli spennende i VM selv om Beune nok må holdes som favoritt.

#34679 Svar
                                                Kristian Eliassen

Snart fellesstart med tre norske løpere osv

https://live.isuresults.eu/events/2026_ITA_0003/schedule

#34681 Svar
                                                  Kristian Eliassen

All in for mellomspurter! (3-2-1) Thorup og Stolz til finale fra første semi.

Viser 24 innlegg - 433 til 456 (av totalt 473)
                                                  Svar til: Svar #34659 i Vinter-OL 2026.
                                                  Din informasjon: