Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Vinter-OL 2026.
- Dette emnet har 472 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 25/02/2026 at 16:09 av
Emil.
-
ForfatterInnlegg
-
Rocambole
Etter lagtempo-h:
Ikke uventet byttet NOR (3.48) nå ut Kongshaug med Henriksen, og dermed var det ikke realistisk å vente at vårt ferske lag skulle kunne by FRA (3.43) noen kamp om 5.plassen.I den første semifinalen slo NEDs (3.40) utskifting av Bosker med Bergsma positivt ut ved at de forbedret tiden fra kvalik-runden med 1,19 sek, men dette monnet for lite til å true ITA (3.38) som nå gikk nesten like fort som da de vant kvalik-runden.
I den andre semifinalen holdt USA (3.44) samme fart som i kvalik-runden (3.39) inntil halvgått løp, men slakket så av da de registrerte at CHN (3.55) gav opp tvekampen for heller å spare krefter til bronsefinalen. CHN hadde erstattet Li med Ning, men uten at dette førte til noen forbedring av farten de første 2,5 rundene (der de nå passerte 0,31 sek bak NED), for deretter hurtig å medføre lavere fart enn i kvalik-runden, hvoretter altså CHN bevisst slakket av på farten.
Jeg antok at CHNs resonnement for å sette inn Ning for Li, var som følger: De ville antagelig teste om dette førte til en tilstrekkelig forbedring av lagets prestasjon til at de kunne kjempe mot USA og kvalifisere seg til finalen, hvoretter det ville være naturlig å la Ning gå også i finalen. Og hvis det ikke førte til en forbedring, ville de stille med en mer uthvilt Li i bronsefinalen, samtidig som Ning fikk konsentrere seg bedre om den forestående 1500 og innkassere en eventuell bronsemedalje på lagtempo siden han deltok i en av rundene.
Dette viste seg å bli et meget vellykket sjakktrekk. I bronsefinalen viste NED (3.41.47) seg naturlig nok litt svakere (0,81 sek) med samme mannskap som i semifinalen, nå som de hadde ytet max i semifinalen i et fåfengt forsøk på å slå ITA. CHN (3.41.38) derimot, kunne nå sette inn en uthvilt Li, samtidig som de hadde tatt det rolig i siste halvdel av semifinalen. CHN maktet å forbedre tiden fra kvalik-runden med 0,29 sek – med tilnærmet samme løpsopplegg – og snappet dermed bronsen foran nesen på NED med skarve 0,09 sek!
Resultatet kunne nok fort blitt motsatt om NED hadde disponert laget sitt annerledes i semifinale og/eller finale. Uansett en milepæl for CHN at de nå vant sin første medalje på lagtempo etter strålende taktisk sjakk. Før lagtempo forventet jeg at deres sterkeste lag ville være Liu+Li+Ning, men nå klarte de altså biffen med Yu Wu på laget hele veien, trass i at han har hatt en heller skuffende sesong. Og ungfolene Liu og Li vil vi nok høre meget mer fra i de kommende sesonger…
Jeg anså finalen som meget åpen. Storfavorittene fra USA hadde vist sviktende stayerkapasitet i kvalik-runden (3.39.37), men hadde på den andre side fordelen av å kunne roe litt ned i siste halvdel av semifinalen (3.44), mens kvalik-vinner ITA hadde nok et tøft løp (3.38.88) i føttene. Jeg anså USA kapabel til å begå en ny 3.39, kanskje også 3.38; mens ITA neppe var kapabel til bedre enn en lav 3.39? Jeg holdt en knapp på USA, ikke minst fordi det erfaringsvis er noe eget med yankee-gutsen når det står om gull i OL (men kanskje også med forza ITA på hjemmebane?), og lokfører Dawson hadde jo – i motsetning til Ghiotto og Malfatti – også prestert å trekke seg fra milløpet for å satse alt på lagtempo-gullet.
Etter at USA (3.43.77) viste svakhetstegn mot slutten av kvalik-løpet (3.39.37), åpnet de nå litt roligere de første par rundene, men maktet likevel ikke å gå raskere utover i løpet. ITA (3.39.20), på sin side, tok sjansen på en hardere åpning enn før, men fikk likevel ikke svi all verden for så. Etter at ITA begynte å hale innpå USA rundt runde4, ble det egentlig aldri spennende, dernest viste ITA med Ghiotto i front seg for spreke, og USA resignerte på de siste to rundene.
Sterkt av ITA – og gudene hvor meget jeg unner Ghiotto dette gullet etter fadesen på 10 000! –, men uventet spak finale-prestasjon av forhåndsfavoritt USA som dermed må vente ytterligere 4 år før det eventuelt kan vanke OL-gull for deres seiersvante vrek-trio.
Det ble en flott øvelse – med overraskende gull til ITA og bronse til CHN, og med NED utenom pallen –, om enn vi aldri får svar på hva NOR kunne utrettet med Eitrem på laget, og den imponerende olympiske rekord til RUS (3.36.22) aldri var truet. I OL 2022 i Beijing fikk vi se hele 6 – seks – tider bedre enn bestetiden nå, på formodentlig litt langsommere is, så nivået i toppen var ikke alt for imponerende.
På den annen side fant verken ITA eller USA det opportunt å stille med sin beste 3000-løper (hhv. Lorello og Stolz) på laget!
Emil
I sendingen på DR sa Philip Due Schmidt at amerikanerne veldig tydelig har hintet at dette var siste OL for lagtempo-trioen.
Kristian Eliassen
Jeg er også tvedelt når det gjelder lagtempo: tidligere har jeg ment at OL-varianten er best, og at det blir litt hemmende for interessen at det bare blir plass til den varianten hvert fjerde år. Nå havner jeg vel heller der at jeg synes den binder opp unødvendig mye plass (2 dager og 2 eller til og med 3 løp i OL). Endringer er signalisert etter dette OL når det gjelder øvelsesprogrammet i skøytesporten. Lagtempo i verdenscup og VM/EM i dag er vel ingen søyle, men en del av totalen. Vi får se hva som skjer.
Per Thorvik
Lagtempo bør etter min oppfatning forgå med ett løp for hvert lag der beste tid vinner. Dette er et etablert prinsipp i hurtigløp i de fleste individuelle greiner. Med de to best rangerte lagene i siste par, blir det spennende uansett. De innledende rundene man har i OL er unødvendige, de fører til økt slitasje i et allerede krevende program.
Mht 500 m tror jeg 1 løp forblir normen, det er greit å ha kontinuitet og ‘bli ferdig’ med øvelsene. Med tanke på tildelte baner og eventuell fordel av siste indre for damer er det et visst element av lotteri i all idrett, også på høyt nivå. Men dersom rettferdighet for de beste var viktigste prinsipp, kunne man fulgt alpint og gitt en fordel til de seedete ved at disse fikk velge bane. I en gruppe på 24 løpere fikk de 12 best rangerte velge bane. Dette ville dog skapt mer ujevne par = mindre spenning. Man har og muligheten for kluss i vekslingen eks når nr 1 går mot nr 13 i verden, i hvert fall når den beste er så suveren som Femke Kok.
Kristian Eliassen
Torsdag 16:30 er det 1500m for menn! God trekning for de norske
https://app.isuresults.eu/events/2026_ITA_0003/competition/17/start-list
Kristian Eliassen
I dag:
Wiklund gleder seg til 1500 meter – Eitrem er ute av isolasjon
– Jeg gleder meg til å gå mitt siste løp i OL og å reise hjem, sier Ragne Wiklund til NRK to dager før 1500-meteren.
I kofferten har hun allerede en bronse og en sølv. Og kanskje kan det blir mer.– Jeg tror jeg har mulighet til å være på pallen nå også, men det er en skummel drøm å ha, sier Wiklund.
Aurora Grinden Løvås skal også gå 1500 meter og med det debuterer hun i OL.
– Det blir utrolig stort. Jeg gleder meg til å gå på den store scenen, sier hun.
Om kjæresten Sander Eitrem kan hun fortelle at han er ute av isolasjon.
– Han har gått litt på veggene aleine, men han er i godt humør igjen, sier hun.
Eitrem skal være med på 1500 meter i morgen.
– Han er ikke i toppform, men han har vært på isen i dag igjen, sier landslagssjef Bjarne Rykkje og legger til:
– Vi må bare se an hvordan det går. Jeg har gode forhåpninger.
Per Thorvik
På 1500 m for menn har vi en klar favoritt i Jordan Stoltz. Han er i superform, tiden blir god. Min spådom for i morgen.
1. Jordan Stoltz 1.42.50
2. Zhongyan Ning 1,43,50
3. Kield Nuis 1,43,80
4. Peder Kongshaug 1.44,16
5. Metodej Jilek 1,44.29
6. Danile di Stefano 1,44.76
Vår europamester på 1500 er en mulig medaljekandidat dersom løpet sitter perfekt. Jeg tar med Jilek, han har vært i praktslag på de lange.
Ifølge trenerteamet er Etrem ikke sin beste form, ellers var han en kandidat for 3-4 plass. Sonnekalb, Odor, Li, kan gjøre det blant dem som ikke er med på lista og de to andre nederlenderne.
Emil
Morsomme kortbane-finaler i dag. Kvinnes stafett ble et løp med veldig tett duell mellom Italia og Canada, for så å falle ut til Sør-Korea til slutt.
Mennenes 500m var et rart løp der Dubois fra Canada gikk av med seieren foran t’Wout brødrene.
Kristian Eliassen
Jeg så også på. Har sett en god del kortbane i dette OL.
Rocambole
Foran 1500h: Olympisk rekord: Nuis 1.43.21 Beijing 2022
Stolz har et ekstremt favorittstempel på sin aller beste distanse, og har aldri vært bedre enn hva han viste på de to sprintdistansene nå. Kan han til og med overgå seiersmarginen til Kok på 0,66 tidspoeng på 500, dvs. å slå nr.2 med 1,98 sek?
I siste par møter han Kongshaug som har siste indre. Hvis vår mann, med kurs for ytre, ligger opptil ryggen på Stolz ved vekslingen på tredjerunden, kan det være håp om at avstanden blir nærmere 1,5 sek enn 2 sek. Dette virker ikke urealistisk siden Stolz gjerne roer ned litt – til ham å være – på andrerunden. I så fall vil det være håp om norsk medalje.
Forventer ingen løp under 1.44 i de 8 parene før vanning, men kanskje i par9: Hanbin Liu vs. MS Kim. Noe overraskende har CHN nå prioritert Liu fremfor Li trass i at sistnevnte plasserte seg så høyt oppe som nr.7 i vc5 i Inzell.
I par11, diStefano vs. Wennemars, vil det gås for medalje. Wennemars er revansjesugen etter vekslingsklusset på 1000m som fratok ham bronsen, og vil åpne som et villdyr. I både første og tredje veksling kan det bli tett. diStefano overrasket stort på 1000m og er normalt vesentlig bedre på 1500. Men Wennemars har siste indre og det skal litt til at diStefano klarer å runde ham i siste ytre hvis han ikke kommer seg foran i siste veksling. Mest sannsynlig drar Wennemars paret i land, men sisterunden vil neppe bli imponerende. Og også diStefano vil gå inn til en sterk tid hvis vekslingene går greit.
Par13, Ning vs. Nuis, lukter det knallhard medaljekamp av. Nuis er i meget god form og kan tenkes å gå ned mot sin olympiske rekord. Ning er også i meget god form og har allerede innkassert – noe overraskende – to bronse. På 1000m fremstod han sjeldent rask i startfasen, og det ligger an til en durabelig duell der det gås for full spiker fra første skjær. Utfordringen for begge vil bli om de har brukt for mye krefter når klokken ringer. Nuis har fordelen av siste indre, men det spørs om det er nok. Mistenker at Ning tar paret knepent ved å stivne litt mindre. Dog ikke opplagt at de slår ledertiden fra par11.
Jeg blir overrasket om Sonnekalb melder seg i medaljekampen etter at han skuffet på 1000m. Han møter Eitrem i par14, hvilket bør være en grei trekning fra vår mann som forhåpentlig kommer sterkt på sisterunden med siste indre. Men jeg forventer ikke all verden – les: topp6 – av vår mann etter forkjølelsen.
Jeg forventer heller ikke at langdistanseløperne Jilek og Semirunniy skal blande seg helt der oppe, siden de beste spesialistene på 1000/1500m er i så godt slag.
Prediksjon:
1.41.3 Stolz
1.42.9 Kongshaug
1.43.0 Wennemars
1.43.2 Ning
1.43.3 Nuis
1.43.4 diStefanoDa er også dagens rankingliste klar.
Fun fact: En av dagens løpere har aldri deltatt på 1500 m i verdenscupen. Han har riktignok gått distansen i junior verdenscup én gang. Da ble han nr. 34
OSch
Tør man gjette på at løperen du sikter til er Daniel Hall ?
(Min første tanke var Marten Liiv, men det æ’kke han).
Det stemmer! Daniel Hall har aldri deltatt på verdenscup-løp kortere enn 5000 m. Han snublet seg inn i OL-troppen via 2.plass i det nasjonale uttaket.
Men rett skal være rett: Han deltok i junior-VM 2024 og ble nr. 12 på distansen. Så noen novise i internasjonal sammenheng er han ikke.
EinarR
Er det noen som kan stipulere hvor lang tid det tar å avvikle denne femtenhundremeteren, inkludert olympisk vanningspause?
Er det der nederlenderne har sanket flesteparten av gulla sine?
Ser de har 6 gull.
Jeppe
Etter hoderegning, og litt kludring med kulepenn på forholdsvis rent ark, stipulerer 1500 konkurransen til 1 time og 47 minutter.
Per Thorvik
Nederland har flest gull på 10000 med 7 raskt regnet. Talte 5 på 1500, samme som 1000m (menn). Kom til 6 gull på 5000 m (menn) og 1 gull på 500 (menn).
Jeg har sett litt på Oddsen hos Norsk Tipping. Det kan se ut som Ning er en smule undervurdert, så jeg har satset på ham mot:
– Wennemars (1,60)
– Nuis (1,95)
– Kongshaug (1,55)EinarR
Jeppe; prediksjon 1.47 notert!
Kristian Eliassen
Medaljeløp av Wennemars? Jilek har i likhet med Eitrem vært syk etter 10 000 og hadde kjenning da.
Kristian Eliassen
Overaskende seier til Ning! Ingen norsk medalje. Sjette på Kongshaug.
Jeppe
Det var nok sendetida jeg må ha stipulert. 1000 m sendinga varte 1.36. Det var den jeg gikk ut fra, og de driver på med etterpå prat nå.
Men… du slette jerimi. Kjempegøy med seieren til Ning.Slett ikke dårlig det. Ikke bare at han vant, men dette er vel utklassing. Hvor høy odds var det på ham?
Per Thorvik
Zhontyan Ning med fantastisk 1500m i dagen store par med Kield Nuis, nr 1 og 3. Stoltz tok sølv og var ikke i like på hugget som på 1000 m. Tidsmessig kom han inn omlag der jeg forventet, men andre løpere gikk relativt bedre, Ning i føringen med sterke 1,41,98 på lavlandsbane. Kjekt å se glade kinesere. Med dagens ekstreme nivå er Kongshaug (6) og Eitrems (9) plasseringer ikke store overraskelser i negativ retning. Men vi håpet at europamesteren skulle gjøre det litt bedre.
Banen i Milano overrasker positiv retning det går veldig fort, kanskje mest på de kortere distansene.
-
ForfatterInnlegg