Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Vinter-OL 2026.
- Dette emnet har 472 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 25/02/2026 at 16:09 av
Emil.
-
ForfatterInnlegg
-
Emil
Det var store greier!
Ekstremløp av Kok som med lengder distanserer enhver utfordrer til tronen.
Det er ikke ofte jeg jubler når de Oransje vinner, men Kok er ekstremt sympatisk og går fantastisk på skøyter. Når hun i tillegg slår skøytesportens darling i full firsprang på sin «Villain-arc» så klapper jeg av det.
EinarR
Jeg liker ikke formatet. Blant topp 13 var det ti som hadde siste indre. Det må være suget på vekslingssida som gjør størst utslag.
Tilbake til symmetri, synes jeg. Ett løp som rød løper og ett som hvit. Om det så er beste tid, eller sammenlagt som skal representere løperen på resultatlista, det er jeg ikke så sikker på.
Jeppe
Enig med EinarR, formatet på 500 er ikke bra. Mener ellers at beste-tid bør være avgjørende. Ikke sammenlagt.
Kristian Eliassen
4-dobbelt norsk i jentehopp etter første omgang. Responderer bra på å toppe seerlista fra den første OL-uka. (850 000)
Relevansen til skøyter? Utendørsidrett, firedobbelt norsk.
Jeg ble nødt til å forske litt på denne fordelen med siste indre. Akkurat i dag ser det absolutt ut til at det har vært en fordel. De oransje prikkene på figuren viser løperne som hadde siste indre, mens de blå viser siste ytre.
De høyest rankede løperne er til høyre på figuren.
Blant de svakere løperne ser siste indre ut til å bety en fordel som innebærer så mye som fire plasseringer på resultatlista. Men for de beste løperne er fordelen tilsynelatende ikke så stor, hvilket nok skyldes at avstandene i tid er større øverst på lista. Men dette er altså kun en enkelt konkurranse, så en kan ikke se bort fra at det handler litt om tilfeldigheter også.

Personlig mener jeg at dersom det først skal være et enkeltdistansemesterskap, så bør også mesterskapet avgjøres med ett løp.
Jeppe
Lagtempo blir ikke avgjort med ett løp.
Arvid Hauge
Enig med Emil. Ja, bra at Femke Kok vant 500meter.
OSch
Lagtempo: Hvis det er den minste risiko for at C-finalen kan gå ut over 1500-formen, bør særlig Kongshaug – og trolig også Eng Strand – stå over. Selv om det betyr at vi trekker oss. After all – 5. eller 6. plass, who cares. (Vårt sykdomsherjede lag vil uansett mest sannsynlig tape en evt duell med Fra, men det er ikke avgjørende).
1500 m: På landlandsbane ville en frisk Sander Eitrem vært medaljekandidat, men selv om han skulle bli frisk nok til å gå, vil han neppe bli tilstrekkelig restituert til å kunne nå opp mot sitt eget toppnivå. Og det kommer et VM ca 2 uker etterpå. Der skal han kjempe om gullet, så hvis det et noen som helst risiko for at deltagelse på 1500 vil gå ut over restitusjonen fram mot VM, bør han trekke seg.
(Jeg har tidligere tatt til orde for at PK burde stå over 5000 m – og jeg tok heldigvis veldig feil i mine antagelser om hva han kunne klare på den distansen. Jeg er likevel ikke generelt tilhenger av å trekke seg fra løp, men noen ganger må man tenke litt kynisk og se på hvilke løp som er de viktigste).
Kristian Eliassen
Seertall uke 7: Da har seertallene for uke 7 kommet. Igjen topper hopp for kvinner. Det må nok til dels tilskrives sendetidspunkt, men hoppjentene gjør det jo også veldig bra (seertallene et bevis på at bredden i en idrett kan være lav så lenge man har toppene): 1 119 000 i gjennomsnitt. Skøyter er denne gangen ikke inne blant NRKs topp-20 hverken hva gjelder program eller antall seerminutter. Vi kan derfor ut fra dette kun si at ingen skøytesending hadde over ca 563 000 seere i gjennomsnitt. Vi får avvente andre kilder
Rocambole
Etter kvalik lagtempo-h:
Ok prestert av NOR (3.44) med Eitrem ute. I det minste la vi GER (3.45) og merkverdig svake JPN (3.48) bak oss. Overraskende at ITA (3.38) slo USA (3.39), på bakgrunn av Ghiottos skuffende 10 000 og Malfattis labre 5000, og av at nasjonens beste 3000-løper – Lorello – fortsatt ikke tas med på laget.CHN maktet nå å slå både NED og FRA. Nokså uventet lot de nå Li erstatte Ning, og satte Liu Hanbin i front. 19-åringen skjøttet oppgaven som frontmann upåklagelig, og det er gledelig å se verdens beste junior i fremgang på isen etter hodeskaden fra det ulykksalige fallet på 10 000 i Hrv.
Det ligger nå an til to semifinaler med meget klare favoritter, mens både finalen USA-ITA og bronsefinalen NED-CHN kan bli spennende.
Generelt er ikke nivået i øvelsen på høyde med OL2022. Også da ble NED nr. 4 i kvalifiseringen, på 3.38.90, mens de nå altså ble nr.4 med 3.41.85 på minst like rask is.
Rocambole
Foran semifinalene lagtempo-h:
NED bytter ut Bosker med Bergsma. Forbedring?
ITA uforandret, altså fortsatt uten Lorello.CHN bytter ut Li med Ning (frontmann?). Interessant.
USA uforandret.Per Thorvik
Never change a winning team for Italia. Bergsma har vel tilsvarende kvaliteter som Ghiotto – kan hold god og jevn fart hele veien inn. Jeg tror det blir jevnere nå tidsmessig. Men Italia bør vinne som sist på noe bedre lagarbeid.
USA er klar favoritt framfor Kina. USA har tydeligvis et innarbeidet lag, og det samme kan sies om Kina, men med litt svakere individuell kapasitet.
Kristian Eliassen
Som ventet Italia-USA i finalen for menn. Italia favoritt. Som ventet Kanada i damefinalen. Spennende semi Japan-Nederland hvor Nederland vant til slutt. Kanada favoritter.
Sykdom: heldigvis virker det som om Eitrem er eneste berørte i hvert fall på herresiden. Wiklund og Løvås ikke nevnt i intervjuet med Rykkje. Eitrem hadde litt feber natt lørdag til søndag, så feberfri. Har vært på is i dag. Stiller på 1500. Kongshaug står som ventet over dagens plasseringsløp på lagtempo for å lade til 1500m 👍
Per Thorvik
Noe skjedde tydeligvis i semi’en mellom USA og Kina lagtempo menn, relativt svake tider med Kina langt etter.
Jeg håper Italia vinner gull på hjemmebane, de har vært best hele tida. Så får Nederland bronse. Nå fikk USA fikk en mer behagelig runde før finalen, det kan gi litt utslag i deres favør.
Kristian Eliassen
…Kina ga opp relativt tidlig. Da kunne også USA slå av litt helt på slutten. Italia favoritt.
Jeppe
C og D finaler… så dumt at det nesten ikke skulle vært lov. Det blir et langt gjesp når lagene i D finalen ikke har noe å kjempe for, (ikke engang Olympiske Poeng). Jentene fra Kazakhstan gadd ikke, og blant gutta fikk Norge den svakeste tiden av de fire i dette C og D greiene, men får likevel en 6. plass.
De fire nasjonene som ikke gikk til semifinale, burde alle få kjempe om 5. plassen i en felles C finale hvis man skal fortsette på denne måten med å vanne ut Lagtempo øvelsen i OL. Skøyteløp må handle om slutt-tider.
Italiensk seier! Bra at Ghiotto fikk seg en opptur.
Marchetto har ikke forandret seg på 30 år.
Jeppe
Bronse-, og Gullfinalene var det stikk motsatte av et langt gjesp. Veldig spennende, og mer enn ekstremt spennende også, med Kinas bronse løp for jentene. Det var stort.
Kristian Eliassen
Tja, absolutt ikke bortkastet å se på,vmen jeg synes egentlig at det hele ble litt forutsigbart. 😉
Emil
Jeg så ikke pre-finalene. Dette kunne man med fordel ha gjort på bakgrunn av kval-rundens tider.
Finalene om var derimot spennende. Jeg bet ikke helt om jeg nyter å se Nederland eller USA tape medaljer mest, men å se Nederland misse bronsen til Kina var gøy, og å se USA bli utklasset i mennenes finale var supert.
I dag var også første gang at Wetten viste at kompetansen ikke er fullkommen. Å argumentere for at Stolz hadde fikset det amerikanske laget er helt på jordet. Disse lagene MÅ gå sammen igjen, og igjen og igjen for å sveise laget sammen. Var man i tvil om det så kom beviset igjen allerede i kvinnenes finale. Nederland hadde tre sterke løpere som ikke trener sammen mot Canadas tre regjerende mestre som går hver eneste økt sammen.
Spenningen ved å ha finaler kan ikke overdrives her. Et vanlig tempoløp hadde ikke gitt bær denne spennende dagen. Kanskje kan vi se på å kutte en runde eller to, men dette løpet hadde ikke blitt like bra med otte lag og ett løp.
Kristian Eliassen
Det er jeg faktisk uenig i. Her hadde det holdt med kvalrunden. Det som kom etterpå kunne man regne seg fram til med et par unntak. Men la gå: Hvis mange nok seere synes at dette konseptet er bra, så fortsett med denne måten å ha lagtempo på i OL.
Jeppe
Semifinalen : .Kina ga opp relativt tidlig, skrev Kristian.
Det var nok lurt. De tenkte nok på neste løp, og ville spare på kreftene, og gi jernet i bronsekampen.
Det holdt akkurat.Rocambole
Litt i tvende sinn her. Isolert sett liker jeg konseptet med kvalik + semi + finaler, men problemet er at det blir 3 tøffe løp hvis man kommer til finalene, og dette fører til at enkelte løpere avstår fra å delta på regulære distanser eller på lagtempo fordi stevneprogrammet blir for krevende. Uansett ser jeg ikke særlig poeng i plasseringsløpene for nr.5-8 fra kvalik-runden.
-
ForfatterInnlegg