Vinter-OL 2026.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Vinter-OL 2026.

Viser 24 innlegg - 337 til 360 (av totalt 473)
  • Forfatter
    EinarR

Go Viktor! Artig løper å se på, med sitt nysgjerrig-på-verdenblikk.

Hva kan han prestere? Jeg følger Rocambole. Han har Dawson på niendeplass. Jeg satser på at VHT overtar både plassering og sluttid: 9- 12.45! Dansk rekord! Da vil han samtidig tangere Kurt Stille og hans plassering på 10000m, Innsbruck 1964. Kurt gikk da på 16.38, så Viktor må nesten gå inn fire minutter.

Spennende blir det ja, å følge med, Thorup, Thorvik, Rocambole. Og for å sitere sistnevnte: Her vil det garantert komme noen overraskelser, den ene eller den andre vei!

#34487 Svar
      OSch

A propos Kurt Stille:

I 1960 ble han nr 17 med tida 17 blank!

#34488 Svar
        OSch

Og apropos den jevne 5000-meteren for kvinner:
          I 1976 så det slik ut på 3000 (lengste distanse den gangen):

1) Tatjana Averina Sov  4.45,19
          2) Andrea Mitscherlich Ø-T 4.45,23   +0,04
          3) Lisbeth Korsmo Nor 4.45,24   +0,05
          4) Karin Kessow  Ø-T 4.45,60   + 0,41
          5) Ines Bautzmann Ø-T  4.46,67   + 1,48
          6) Sylvia Filipsson Sve  4.48,15   + 2,96
          7) Nancy Swider  USA 4.48,46  + 3,27
          8) Sylvia Burka Can 4.49,04  + 3,85

Så de kunne gjøre det jevnt den gangen også.

Karin Kessow var vel forøvrig nesten den eneste Karin fra Ø-T som ikke var identisk med Karin Enke / Busch / Kania…

#34489 Svar
          Per Thorvik

Med Dawson ute tipper jeg Loubineaud som nr 6.

For meg virker hallen å kreve mye når det gås langt, jf  5000 kvinner. Derfor ligger jeg generelt et stykke over tidene på Rocamboles meget velbegrunnede prediksjoner. Men ingenting er bedre om det blir en spennende og tett fartsfest på kongedistansen.

#34490 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

Så vidt jeg vet flyr man spesialister inn fra Calgary for å sikre raskest mulig forhold på OL-banen. Det er vel derfor det har vært uventet gode tider så langt. Personlig mener jeg det er uheldig at raskest mulig forhold skal være et ideal, omtrent hver gang. Det vil være de samme løperne som profiterer på dette, gang på gang.

For å si det rett ut: Dette med at man omtrent kan stipulere tidene på forhånd er ikke spesielt heldig, sett fra et overordnet perspektiv på sportens «markedsverdi» etc.

#34491 Svar
              Kristian Eliassen

Første 10 000 for Eitrem med begge henda på ryggen…

#34493 Svar
                Kristian Eliassen

Veldig bra dramaturgi etter de to første parene. Dessverre norsk antiklimaks halvveis i løpet til Eitrem. Spennende løp! Morsom pall: Jilek-Semirunni-Bergsma. Håper ikke vi nå får sykdom å snakke om videre i OL.

#34494 Svar
                  Per Thorvik

En flott seier for Metodej Jilek på en 10000 med svært høyt nivå og  bedre tider enn jeg forventet. Utrolig godt levert av en 19 åring,  han ser ut som skoleelev. Sølv til den ex-russiske krigsmotstander Vladimir Semirunnyi som nå går for Polen, en løper vi visste ville gjøre det bra, spørsmålet var hvor høyt han  kom på listen. Bergsma på 3 plass, begge disse kan ha hatt en spesielt god oppladning med 10 k som sin første distanse.

Sander Eitrem gjorde et godt forsøk, men viste ikke superform i dag, det kan ha flere årsaker.  Norge har fremdeles en utfordring på den lengste distansen.

#34496 Svar
                    Kristian Eliassen

Morishige-Magnussen i siste par på 500. Kun 29 løpere. Vet ikke hvorfor Milagros ikke er med.  Rukke i tidlig par.

Lagtempo kvinner også i morgen, lørdag.

#34497 Svar
                      Jon Ketil

Sander fortalte at han hadde forkjølelse symptomer. Håper han tenker på seg selv og står av lagtempo og evt 1500 m hvis han ikke er 100% frisk. Har sikkert medisinsk støtteapparat som hjelper han å ta riktige valg.

#34500 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

Så vidt jeg forstår er det snakk om å fjerne 10 000 m fra OL-programmet, til fordel for «blandet stafett». Det er vel da det passer å si at man ikke finner ord.

#34501 Svar
                          Knut

Takk for forsøket, Sander. Gøy så lenge det varte. Hvil deg nå frisk til vm!

#34502 Svar
                            Saller
                            Deltaker

Imponerende av 40-åringen Bergsma å ta medalje!

Fortsatt ingen som har vunnet mil-løpet to ganger. Ganske rart, siden distansen har stått på programmet siden 1924.

#34503 Svar
                              Jeppe

500 trekning klar. Magnussen i siste, med siste indre.

#34504 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

Foran 500 m menn

Trekning

Rankingliste

#34505 Svar
                                  EinarR

10000m: Frykta det verste da Viktor Hald Thorup stilte med briller. 

Mer skandinavisme: Sverige fikk beholde den olympiske rekorden på distansen. Er det flere som tror de så Nils van der Poel (som han skrev seg for fire år siden) på tribunen? Under seiersseremonien; en person med svensk flagg. Og ved siden av vedkommende, med svart/hvit jakke (vest-aktig), en som likna på NvdP. Tror det var han. Hvem skulle det ellers ha vært? Skulle likt å høre Solbakken ta en prat med Nils!

#34507 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

Herlig bilde! Sablikovas karriere var godt i gang da Jilek ble født i 2006. Denne sesongen er hennes siste.

(Update_Skate på Twitter)

#34509 Svar
                                      Arvid Hauge

Tidens yngste vinnar av 10000meter i OL er framleis Igor Malkov, han var

19 år og 9 dager då han vant i Sarajevo 1984.

Metodej Jilek er 19 år 8 månader og 2 dager i dag når han vant.

#34511 Svar
                                        Georg Andreas Wiig

Det kanskje aller mest oppsiktsvekkende på dagens 10000 meter er at den som var nærmest persen sin var 40-åringen Jorrit Bergsma.

#34513 Svar
                                          Rocambole

Etter 10 000:

Dawson trakk seg fra distansen for heller å lade opp til USAs lagtempo, og ble erstattet av Thorup fra reservelisten, med henhørende omstokkinger av parsammensetningen for de 4 første parene. Den underfundige danske måtte imidlertid kaste opp flere ganger før start, herunder visstnok på indre bane, og jeg hadde liten tro på at dette bare skyldtes OL-nerver.

Vår egen Eitrem fremstod også heller blek om nebbet da han ble intervjuet før han entret isen. Da han ble gått på klingen av NRKs penibelt emosjonsgravende intervjuer, måtte han innrømme noe rusk i luftveiene. Dette gjorde at jeg nedjusterte forhåpningen om medalje – i hvert fall om gull – til den nykronede Kongen av 5000.

Par1: Thorup (dnf) la optimistisk i vei med 7 runder på 30-tallet, men etter halvgått løp spratt rundetiden opp i 34, og det ble klart at han hadde gerådet i fysiologisk trøbbel, hvoretter han brøt løpet etter 15 runder. Dermed dnf i resultatlisten for ham, hvilket han har litt erfaring med fra tidligere milløp. Lorello (12.56) åpnet også ambisiøst, men tilsynelatende ganske kontrollert, inntil han fikk se 31-tallet på runde15 og så seg nødt til å gire ned. Siste halvdel av løpet ble svakere enn forventet, og italieneren maktet ikke å leve opp til forventningene etter sin strålende bronse på 5000.

Par2: Henriksen (13.27) presterte besynderlig svakt, hva nå det kunne skyldes, og gav tidlig opp å holde følge med den på papiret jevngode makker Swings (13.05) som ikke presterte bedre enn bortimot pari.

Par3: Etter de labre to første parene ble vi vitne til et fyrverkeri fra start av i dette høyst imøtesette paret med to medaljekandidater. Løpssugne Semirunniy (12.39) dundret i vei på sin spesialdistanse, men jeg stusset over at han la marsjfarten høyt. Vanligvis går han den hele mil flatere enn marken man møter fanden på, og maktet han å holde farten oppe også nå, ville det bli rundt 12.30 og meget mulig gull. Men var han virkelig god? Semi svarte på min tvil ved på runde6 å gå rundetiden ned, fra 29.90 til 29.73. Herre Jeremias, hva er det vi er vitne til?!

Deretter justerer han seg bittelitt opp, men holder seg fortsatt greit på 29-tallet og ser like ubesværet energisk ut i sin astronaut-lignende habitt. Men så, på runde12 kommer det første lille spørsmåltegnet: Opp fra 29.80 til 30.11. Er dette begynnelsen på en skummel trend for ham, eller makter han å justere seg ned igjen? Uansett passerer han 5000 på 6.16. Trekk fra 10 sek og han ville tatt sølv på 5000 !– hvis han hadde fått lov til å delta, hvilket han altså ble forhindret fra grunnet de urettferdige kvalik-reglene.

På runde13 klarer han å justere seg bittelitt ned, til 30.08. Kanskje han fortsatt har god kontroll på et temmelig flatt løp? Men neida; på runde14 må han opp i 30.28 og på runde15 ytterligere opp i 30.55. Det går tydelig tyngre for ham nå, og 12.30 er bare å glemme. Dette lukter ikke gull lenger, og medalje kan bli tøft nok, herunder fordi parkamerat vdBunt (12.45) nå har bedre rundetid, riktignok med bare 0,08 sek, men den kondisjonssterke nederlender har nå tatt opp jakten, og da er det ikke sikkert at forspranget på drøye 7 sek er tilstrekkelig til at Semi vinner paret.

Runde16-17: Semi makter å presse seg ned til 30.40 og vdBunt tar ikke noe innpå. Hvis Semi virkelig klarer å stabilisere seg på dette nivået, er han fortsatt med i medaljekampen selv om gullet ryker. Men så kommer runde18: Semi opp i 30.65 vs. 30.41 på vdBunt. Samløpet er fortsatt ikke avgjort, hvis Semi sprekker mer opp samtidig som vdBunt har en langspurt på lager.

Runde19: Semi spretter ytterligere opp, til 30.80, mens vdBunt med en forsering til 29.96 spiser inn et lite sekund! Samløpet er ikke avgjort, og her kan det stå om bronsemedaljen!

Runde20: Semi makter å stabilisere seg med 30.83, men vdBunt spiser inn ytterligere 0,82 sek og ligger nå kun 5,33 sek bak. Med 5 runder igjen og de kryssende kurver i utviklingen av rundetidene, ville jeg nå ikke satt penger på at Semi tar parseieren. Og vdBunt oppildnes av at det NED-dominerte publikum applauderer og værer blod.

Runde21: Samme utvikling, med 30.84 på Semi og 30.00 på vdBunt, nå kun 4,67 sek bak!

Runde22: vdBunt fortsetter langspurten med 30.15, men til min store overraskelse makter tydelig slitne Semi å svare på det truende angrepet bakfra med å gå seg ned til 30.26! Hvor i all verden tok han kreftene til den forseringen fra?

Runde23: Semi må slippe seg opp igjen, til 30.77, mens vdBunt etter Semis svar på forrige runde, ser ut til å resignere med en spak runde på 31.05.

Dermed var samløpet avgjort, og energiske Semi holder koken godt, inn til 12.39, mens vdBunt tusler oppgitt inn til 12.45.

Et durabelig par! Etterpåklokt burde nok Semi vært litt mer forsiktig på gassen og gått flatere, slik han har for vane, hvorved han kanskje hadde et par sek bedre inne. Men han gikk sikkerlig for gull, og da var det bedre å satse litt i overkant enn i underkant. Satsingen imponerte meg, og – nesten mer – hans svar på tiltale i runde 22. Og beundringsverdig hvordan han klarer å holde rundetidene akseptabelt nede, fra pur viljekraft, selv når han øyensynlig er dødsliten.

For å summe meg: Forventet sluttid på Semi og sannsynlig bronse, siden vi måtte anta at de to største favorittene – Ghiotto og Jilek – ville gå raskere, og jeg tvilte på at Eitrem med rusk i luftveiene hadde dagsformen inne til å slå Semi.

Par4: Ghiotto (12.46) legger ut i bra marsjfart, om enn litt lavere enn jeg hadde forventet, men kanskje sparer han litt til siste halvdel av løpet? Samtidig ser han litt rufsete ut rent teknisk, så jeg blir usikker på om han virkelig har dagen der det virkelig gjelder, mer enn noensinne i hans skøyteliv, for å vinne det ettertraktede gullet.

Og Bergsma (12.40) legger seg uventet lite bak Ghiotto fra starten av. Bergsma har det ikke med å åpne ambisiøst, tvert imot, så det kan være at han har truffet toppformen perfekt, slik jeg fikk mistanke om etter hans testløp på 3000. Jeg forventer dermed et sterkt løp fra Bergsma, men medalje, det kan han da umulig evne, og det er jo for utopisk å innbille seg at han skal kunne vinne samløpet mot selveste Ghiotto.

Ghiotto holder seg rundt 30.0 de første 10 rundene, men Bergsma gjør nesten det samme og ligger og lurer kun 1,28 sek bak.

Runde11: Ghiotto opp fra 30.04 til 30.38, vs. Bergsma opp fra 30.25 til 30.29. Ops! – dette var et uventet svakhetstegn fra Ghiotto på et så tidlig stadium i løpet. Men han må da klare å justere seg ned?

.Runde12-16: Ghiotto klarer ikke å justere seg ned, men stabiliserer seg på et lavere gir. Bergsma holder omtrent samme fart og ligger nå 1,77 sek bak.

Runde17: Bergsma knapper inn 0,2 sek etter å ha lagt inn en ørliten forsering.

Runde18: Ghiotto må slippe seg opp til 30.84 vs. Bergsma 30.29 etter en ytterligere ørliten forsering. Forspranget er dermed redusert til kun 1,02 sek. Nå må Ghiotto svare, hvis han har noe å svare med!

Runde19: Ghiotto presser seg ned i 30.62 vs. Bergsma 30.43, hvorved Bergsma nå ligger kun 0,83 sek bak. Et lite svar fra Ghiotto, men det ser ikke ut til å være nok!?

Runde20: Bergsma legger inn en voldsom forsering med 29.78 vs. Ghiotto 30.62, og passerer nå i indre med et forsprang på en tusendel. Dette er første gang Bergsma er i ledelsen, og det virker definitivt som han er i ferd med å avgjøre samløpet!

Runde21-24: Bergsma fortsetter sluttspurten ufortrødent, med runde24 på 30.08, mens parkerte Ghiotto passerer over 5 sek bak når klokken ringer. Nå handler det kun om hvorvidt Bergsma klarer å slå Semirunniy, hvortil han trenger en sisterunde på 29.51. Kan det gå??

Nei, det gikk ikke! Bergsma sluknet litt på sisterunden (30.91), men gikk inn til en overraskende sterk sluttid, mens Ghiotto måtte så seg til og med slått av vdBunt!

Hvilket drama! Forutsatt at Jilek leverer varene i neste par, er oldingen Bergsma helt oppe på bronseplass før siste par, mens Ghiotto sensasjonelt er ute av medaljekampen! Uvisst hva fadesen til Ghiotto skyldtes, men jeg føler virkelig med den italienske «filosof» for å skuffe så formidabelt foran hjemmepubliken da det gjaldt som aller mest.

Par5: Feltets andre «olding», Bloemen (13.00), gir tidlig opp å prøve på noe Flower with Power-løp, mens førstefavoritt Jilek (12.33) – nå som Ghiotto var ute av dansen – leverer varen helt som bestilt. Det ble aldri spennende om Jilek ville ta ledelsen på distansen, på bakgrunn av hans gode evne til å beregne distansen og gå temmelig flatt. Den unge tsjekker fikk ut det han hadde, som indikert av at han gikk litt opp på de siste 3 rundene, og for en sjelden gangs skyld tillot han seg å juble litt etter å ha gått i mål.

Dermed var gulløpet høyst sannsynlig allerede begått, med mindre vår egen Eitrem – mot min formodning – kunne begå noe eksepsjonelt i siste par.

Par6: Jeg synes Eitrem (12.47) virker litt tam allerede fra start, i motsetning til på 5000, og jeg blir noe overrasket over at han lar Loubineaud (12.44) ta føringen de første 5 rundene, selv om åpningsfarten til franskmannen fremstår noe overmodig. På den annen side er marsjfarten til vår mann upåklagelig, og etter runde6 tar han for første gang ledelsen i paret etter at Lobby skvetter opp i 30.41. Deretter drar vår mann ifra, med stabile rundetider under 30 og passerer 5000 på så godt som ca. 6.17.0. Med 12 runder igjen ligger han 1,65 sek foran ledende Jilek! Og han går fortsatt nydelig på skøyter!

Dette ser helt fantastisk ut! Med bittelitt over 30, en rundetid han så langt ikke har sett, blir det gull! Men kanskje/antagelig er dette for godt til å være sant??

Runde14: Eitrem 30.12. Au, der kom den første runden over 30. (Og Lobby 30.17 har tilnærmet samme hastighet.) Kan han justere seg litt ned, eller i det minste holde seg rundt der? Han begynner vel å se litt preget ut?

Runde15: Eitrem 30.47. Au, au, dette ser definitivt ikke godt ut, og nå er han øyensynlig preget. Og 30.02 på Lobby som spiser seg innpå, nå kun 2,87 sek bak.

Runde16: Eitrem 30.60, Lobby nå kun 2,45 sek bak. Fra løpsutviklingen er det nå bare å glemme gullet, men det er fortsatt litt håp om medalje, der minstekravet er å vinne samløpet.

Runde17: Eitrem 30.91, Lobby nå kun 1,85 sek bak. Trippel au; nå er både medaljen og samløpet i ferd med å ryke!?

Runde18: Eitrem 31.49, Lobby nå kun 0,76 sek bak etter over sekundet bedre rundetid. Au revoir, tapre Eitrem, nå er vel både medalje og samløp definitivt tapt!(?)

Runde19: Eitrem 31.50, og Lobby tar over ledelsen i paret med 0,12 sek.

Runde20: Med en kraftanstrengelse klarer Eitrem å presse rundetiden ned i 31.02, men ikke nok til å forhindre at Lobby fortsatt leder, nå med 0,10 sek fra ytre.

Runde21: Nå kommer nådestøtet med to indre og vekk me’n, og Lobby passerer 0,81 sek foran Eitrem som skvetter opp i 31.76.

Runde22-25: Etter den lille sprekken evner Eitrem å holde rundetidene på rundt regnet samme nivå, mens Lobby ikke klarer forsere nok til å true bronsen til Bergsma.

Puh! Den olympiske 10 000 ble sannelig spennende og dramatisk, og bød på diverse overraskelser, mer negative enn positive. Gullvinner Jilek, sølvvinner Semirunniy og nr.4 Loubineaud levde opp til mine forventninger, mens den fordums olympiske mester Bergsma bød på den store positive overraskelsen ved som 40-åring å vinne bronse på så godt som 12.40. Bortsett fra vår egen Henrix var den største negative overraskelsen at Ghiotto skuffet så til de grader da det gjaldt som mest.

Sander Eitrem skal ha honnør for å gå for gull og gi oss spenning og håp den første halve mil. Dette trass i at han antagelig var mer satt tilbake av «rusk i luftveiene» enn han ønsket å gi inntrykk av før den olympiske prøvelse på manndomsmilen. Det var nok hybrisk å tro på at han skulle lykkes, men han gjorde et seriøst forsøk på å begå det umulige, og dét står det respekt av.

Sub-sekser Eitrem presterte så til de grader med sitt gulløp på 5000, slik at det bare fortonte seg som potensiell ekstra bonus hvis han også evnet å prestere noe ekstraordinært etter så i resten av OL. Uansett sykdom i leiren og at det ikke er noe realistisk håp om flere gull til skøyte-Norge, så kommer det et VERDENSMESTERSKAP!

Farvel OL på 10 000 i Milano 2026; velkommen til kongedistansen i OL 2030!

#34514 Svar
                                            EinarR

Mye bra stoff her. Gode observasjoner! Veldig bra for 15.46.6 at det er deltakerrekord av aktive deltakere. Håper det fortsetter, også etter OL. Om en mnd er det VM i Heerenveen!

#34518 Svar
                                              Per Thorvik

Hørte 500 m på bilen i dag. Skøyter er fremdeles god underholdning på dampradioen. Overvar man tidenes oppgjør på distansen?  33,78 på lavlandsbane er en utrolig sterk tid. Stolz gjør ingen feil, men De Boo var veldig nær.  Magnussen var litt under pari, her er marginene veldig små.

Det var artig å høre de gamle opptakene der Knut Bjørnsen kommenterte Alf Gjestvangs OL-sølv i 1964 og Magne Thomassens fra 1968 på samme distanse. H

#34525 Svar
                                                B. Haarberg
                                                Nøkkelmester

Foran 500 m kvinner

Trekning

Rankingliste

#34528 Svar
                                                  Kristian Eliassen

Ikke glem lagtempo heller. Ser ut som Norge kjører med Eitrem, Kongshaug, Henriksen, men Eng Strand kan settes inn.

PS1: Fikk sett 500m som passasjer tilbake fra Langen (18km. Der var det faktisk utendørsbryllup tidligere i dag (ikke meg 🙂) Skal se lagtempo kvinner senere i kveld.

Ps2: Husk Kortbanekøp på Nrk3 klokken 20:10 (altså rett etter at dette er skrevet)

Viser 24 innlegg - 337 til 360 (av totalt 473)
                                                  Svar til: Svar #34463 i Vinter-OL 2026.
                                                  Din informasjon: