Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Vinter-OL 2026.
- Dette emnet har 472 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 25/02/2026 at 16:09 av
Emil.
-
ForfatterInnlegg
-
EinarR
Dubreuil ser da virkelig ut til å ha fått fart på skøytene. Men kan noen forklare den kryptiske parentesen for meg?
Rocambole
Dubreuil: Google translate oppgir parentesen som (drove 409.3m at full speed). Den eksakte meterangivelsen fortoner seg heller mysteriøs, men poenget er vel at han utførte utgangen av siste sving før han slakket av, og altså likevel gikk så godt som 35.06. Også oppsiktsvekkende at han slår Koshkin på første 100m (9.52 vs. 9.55).
Dubreuil seiler nå opp som en klar poengkandidat på 5o0, og han kan også melde seg på i medaljekampen. Hans forrige fullførte løp var BR på 34.30 i Quebec, hvilket indikerte at han hadde noe på gang. Koshkin derimot, imponerte definitivt ikke i testløpet, men det kan jo være at han bare gikk 90% og ikke ønsket risikere noe.
-
Dette svaret ble endret 2 måneder, 1 uke siden av
B. Haarberg. Årsak: Layout
Kristian Eliassen
Hot legs.
«Alle utlendinger ser på leggene til Eitrem» Eitrem går 28-runder på trening melder Petter Andersen i intervju hos NRK.
Vindtunnelprosjekt med Olympiatoppen i løpet av de siste to åra. Den store nyheten er leggpartiet på drakta. Gummert stoff med 3D- printede striper.
AG Wind
Hvor fant du dette? Hadde vært interessant å lese/hørt på😊
Kristian Eliassen
Dette er et innslag som går med jevne mellomrom lineært på NRK i dag. 🙂
Rocambole
Så nrk-innslaget om Eitrems legger. Fra beskrivelsen av teknologien tviler jeg på om den nye trikoten medfører all verdens forbedring. Har ikke sett noen data om resultatene fra testene i vindtunnel. Ragne uttalte at de nye trikotene kan utgjøre forskjellen mellom 3. og 4.plass. Så kanskje 0,05 tidspoeng, dvs. 0,3 sek på 3000?
De nye hybridtrikotene til NED/ITA/CAN baserer seg på vesentlig mer radikal teknologiutvikling. Fra utstyrsfabrikanten ble fordelen av disse oppgitt som minst 0,3 tidspoeng (0,25-0,30 sek pr. runde), basert på tester i vindtunnel. Ser fra et innlegg på schaatsforum at denne kunstige utstyrsfordelen førte til at ISU har vurdert å forby disse nye supertrikotene i OL, hvoretter utstyrsfabrikanten har slått litt kontra og gitt inntrykk av at trikotfordelen er noe mindre, for å forhindre at supertrikotene nå blir forbudt i OL.
Som tidligere meddelt, basert på empiriske resultater fra løpere som vi vet har gått med de nye hybridtrikotene i tidligere løp, tviler jeg på at de gir en fordel på mer enn 0,15p. Tipper at ISU ender opp med å gi grønt lys for hybridtrikotene.
Hvis mine formodninger om de respektive trikotfordeler slår til, vil løpere fra NOR ha et handicap på ca. 0,10p ift. løperne fra de tre nasjonene som får gå i hybridtrikoter. Vi får inderlig håpe at dette ikke blir utslagsgivende for fordelingen av medaljer i (bl.a.) norsk disfavør.
Hva jeg ikke vet noe om, er hvilke løpere (om noen) som gikk med hybridtrikoter i de to testløpene??
Rocambole
Ikke overraskende jevnt over moderate tider fra testløpene, så banen synes fortsatt litt langsommere enn f.eks. Hamar/Stavanger. Samtidig meldes det et brukbart lavtrykk til helgen, så jeg forventer forhold omtrent som normalt gode forhold på Hamar når startskuddene smeller til helgen.
Testløpet 02.02: Yamada vant 500d på 38.24, samme tid som hun hadde i vc4 på Hamar. Jackson (38.93) gikk neppe for fullt. Weidemann brøt 3000d etter at hun dabbet av litt over midtveis (siste fullførte runde på 32.60). Kan tyde på at hun ikke er i storform. Bloemen gikk 3000h på 3.50 etter et flatt løp med rundt 30.0. Svak tid, men antagelig bare et treningsløp med moderert 5000-fart.
Testløpet 04.02: Moderate prestasjoner på 500d, gjerne et par-tre tideler svakere enn på Hamar under vc4. Mens vår egen Aurora Løvås nå gikk bare 0,05 sek bak sin nylige pers fra Hamar. Bra!
På 1500d sterk 300m på 24.89 av Lamarche, men siden hun gav seg etter 600m, var nok løpet primært en test med tanke på1000m. Groenewoud tok det tydelig meget rolig mot slutten av løpet, men passerte 700m på 54.45. Dette var litt raskere enn hennes 54.61 fra vc5 i Inzell (sluttid: 1.55.07), og indikerer – som ventet – stigende form før 3000d. Blondin var nå 0,25 sek raskere enn Groenewoud ved 700m, og viser dermed langt friskere takter igjen etter den lange formduppen som etterfulgte hennes overraskende bronse på 1500 i vc3 i Hrv. (Grunnet formsvikten ble Blondin bare reserve for CAN på 3000 og 5000.) På Hamar vant Takagi på 1.54.95, så både Groenewoud og Blondin bør regnes med i medaljekampen på 1500.
Kuratsubo vant 500h på 34.60 (9.56). Dette var 0,02 sek bedre enn hva han oppnådde som nr.7 på Hamar, og han fremstår dermed som en seriøs kandidat til topp6, og en aldri så liten outsider til medalje. Ellers merker jeg meg Sonnekalb 35.53 (10.14). Dette er nok den unge tyskers objektivt beste sprintløp så langt, så han fremstår i meget god form igjen, før 1000 og 1500.
Stolz vant altså 1500h på 1.44.26 (kun 0,10 sek bak hans BR på Hamar!) trass i at han åpenbart tok det rolig på sisterunden, og meget mulig hadde 1.42.5 inne! Dette løpet indikerer at han er i bedre form enn noensinne, hvorved favorittstemplet hans til 1500 fremstår ytterligere formidabelt. DiStefano ble nr.2 på 1.46.04, mens han hadde 1.45.70 på Hamar. Såpass bør det være om han skal ha håp om topp6. K Yamada lå 0,62 sek foran italieneren etter 1100m, for så å gi seg. Såpass bør det være også for ham om det skal kunne vanke olympisk poeng.
Thorup vant 3000h på så godt som 3.44.02 etter en sterk avslutning med 2×28. Han har aldri gått raskere utenfor Nord-Amerika. Synd at han i så strålende form ikke er kvalifisert til å få gå 5000. Bergsma ble nr.2 på 3.45.14 etter en god avslutning også av ham. En sterk tid av Bergsma, siden han ikke har det med å gå for fullt på 3000m i forkant av viktige langdistanseløp, men gjerne anvender disse som testløp for marsjfarten han har tenkt å holde i det viktigere og lengre løpet. 40-åringen virker i meget god rute før 10 000 i sitt siste OL.
Aldri all verden vi kan lese ut av testløpene før OL, men løpere som gjør det meget godt der, har det også med å levere meget godt i OL. Jeg merker meg primært at Stolz indikerer superform; Sonnekalb, Dubreuil og Bergsma meget god form; og markant formstigning på Groenewoud, Blondin og Kuratsubo.
Kristian Eliassen
Da foreligger trekningen for 3000M:
https://media.isuresults.eu/downloads/start-list_20260206130326.pdf
Kristian Eliassen
https://app.isuresults.eu/events/2026_ITA_0003/schedule
Ingen ny løpere i forhold til de forventede på 3000m for kvinner.
Groenewoud i nest siste for Wiklund er kanskje litt småvanskelig da G er en duell-løper og Wiklund pleier å gi bort litt på den siste runden? Jeg tipper denne distansen blir et rent oppgjør mellom tre nederlendere og Ragne Wiklund!
Knut
Dette blir en gysare! Har et håp om at Ragne maler henne i senk, og at Beune i siste par går på en smell, fordi hun må åpne så hardt.
Noen som vet hvem som skal kommentere skøyter på NRK ila OL?
OGR
Hans Solbakken og Even Wetten kommenterer skøyter for NRK. Arve Fuglum og Ida Njåtun for HBO/Eurosport
Takker og bukker. Blir spennende med Hans Solbakken. Blir utrolig spennende med Ragne. Har trua på begge to… Lykke til.
Rocambole
Foran OL 3000d: Olympisk rekord: Schouten 3.56.93 Beijing 2022.
Forventer at forholdene blir omtrent som i internasjonale stevner på Hamar, i Stavanger o.l.
Glimrende trekning med crescendo i de to siste parene!Par9: Groenewoud vs. Wiklund. Her barker de sammen, de to løperne som har prestert de objektivt to klart beste løpene på distansen denne sesongen: G med 3.54.73 fra Heerenveen i NEDs OL-uttak i romjulen, og W med 3.54.74 fra Inzell i verdenscup5, begge pers. G er en langt mer ustabil løper enn W, men med noen ekstreme formtopper. Vi bør forvente å se G på sitt aller skarpeste nå. På papiret er de altså temmelig jevngode på sitt beste, men Ragne viste storform så nylig som to uker tilbake, mens G ikke viste mer enn gryende storform med sin 1500-test i Milano 04.02. Og vi kan heller ikke utelukke at W har enda bittelitt mer på lager enn hun viste i Inzell, men sikker på så er jeg ikke.
NOR stiller nå med nye trikoter som forventes å gi litt forbedring, mens de tre nasjonene NED, ITA og CAN debuterer med mer høyteknologisk utviklede trikoter, såkalte hybriddrakter, som utstyrsfabrikanten påstår at gir en fordel på over 0,3 tidspoeng, altså nærmere 2 sek på 3000m! Noen løpere fra NED har allerede testet trikotene i et par løp. Fra resultatene derfra tviler jeg på at fordelen er på mer enn 0,15p, så jeg tipper at trikotfordelen til G vs. W i verste fall (for oss) er på ett sekund. Vi får inderlig håpe at dette ikke blir avgjørende for medaljefordelingen.
G har smått med sterke prestasjoner på lavlandsbane utenfor Hrv, men i vc4 på Hamar viste hun stigende form før NEDs OL-kvalik og vant på 4.00.95, mens Ragne ble nr.3 på 4.01.41. Da gikk Ragne et flatere løp enn G, og flatere enn Ragne selv gjorde i Inzell, og Ragne hadde faktisk litt bedre sisterunde enn G. Nå tror jeg Ragne forsøker å ta kommandoen fra 600m med en litt hard åpning. G vil nok prøve å henge med, og da er spørsmålet hvor mye det røyner på mot slutten for dem begge. Her er det kjempebra at Ragne har trukket siste indre. Jeg tror dette går veien og at Ragne vinner paret på 3.56.5 vs. 3.57.7 på G.
Par10: Beune vs. Weidemann. Beune var tydelig skuffet da hun ble slått av Ragne i Inzell med over 2 sek, men fremstod ganske selvsikker på at hun ville være i toppform under 3000 i OL og vinne gullet. Meget overraskende klarte hun ikke kvalifisere seg til NEDs lag på noen annen distanse enn 3000 (pluss lagtempo), så det står meget på spill for henne i sitt olympiske debutløp. Hun trives hakket bedre på glattere is, om enn hun vant e-vm på Hamar 2025 (på 4.00.39; Ragne nr.4 på 4.01.22, Conijn nr.3 på 4.01.22). Denne sesongen vant hun både vc1 og vc2 i Nord-Amerika, mens hun var 2 sek bak Groenewoud i NEDs OL-uttak. Da gikk hun på 3.56.80 i Hrv, og nå er det kanskje 3 sek dårligere forhold. Men Beune var ikke i sin aller hvasseste form under OL-uttaket.
Selv om Beune har til gode å vise samme toppnivå denne sesongen som Groenewoud, er hun langt mer stabil og jeg frykter Beune mer enn G. Mest trolig vil Beune åpne litt hardere enn Ragne, for så å få trøbbel med å holde Ragnes rundetider midtveis, og så er det store spørsmålet hvor sterk Beune viser seg i avslutningen. Dette kan bli ulidelig spennende. Legger henne på 3.56.8.
Weidemann (Can) ble nr.2, etter Groenewoud, i vc4 på Hamar, men var spak i vc4 i Inzell (over 7 sek bak Ragne). Hun overbeviste heller ikke i det nylige testløpet på 3000 der hun brøt løpet etter å ha vært helt oppe i 32.6 i rundetid litt over halvveis. Isen bør passe henne godt, men jeg tviler på at hun er i sin aller beste form og tipper 4.00.
Conijn (Ned) åpner ballet i par1 og vil sette en ledertid som kan holde lenge. Hun ble altså nr.3 i e-vm på Hamar i fjor, og vil kunne dra fordel av litt langsom is siden 3000 er i korteste laget for henne. Grunnet angivelig benskjørhet har hun deltatt lite internasjonalt denne sesongen, og liksom Groenewoud svinger hun i prestasjonene med imponerende formtopper. Jeg legger lite vekt på at hun var spak i vc5 i Inzell. I NEDs OL-uttak i Hrv gikk hun på 3.57.36. Legger henne på 3.59. Vi må være forberedt på et ganske flatt løp, med mulighet for at hun går seg ned i rundetid mot slutten.
Tas (Bel) kommer i par5. Hun overrasket riktignok med en flott 5.plass på 4.00 i vc5 i Inzell, men tviler på bedre enn 4.02 nå.
Sablikova (Cze) i par6 har nok sett sine beste dager. Tviler på bedre enn 4.03 i hennes siste OL.
Morozova (Kaz) i par7 er nydelig å se på så lenge kreftene holder. Hun ble nr.4 på 4.00 i Inzell, men drar ikke fordel av langsommere is nå og kan få det tungt mot slutten. Sier 4.03.
Maltais (Can) i par8 overrasket med bronse på 3.59 i vc5 i Inzell. Kanskje 4.01 nå. Makker Lollobrigida (Ita) er nok dømt til å skuffe hjemmepublikum grunnet den seige virussykdommen som satte henne tilbake. Men hun vil nok selge seg dyrt i paret og sørge for en skikkelig fight så lenge kreftene holder. Sier 4.02 på henne.
Prediksjon:
3.56.5 Wiklund
3.56.8 Beune
3.57.7 Groenewoud
3.59 Conijn
4.00 Weidemann
4.01 Maltais
———————-
4.02 Tas
4.02 Lollobrigida
4.03 Sablikova
4.03 MorozovaEinarR
Herlig! Gull til Ragne, og vårt hardt prøvede kongepar på tribunen!
Hollenderne og russerne må bare melde pass!!
Her er rankinglista foran 3000 m.
Beune altså marginalt best i så måte.
Manglende løpere ifølge verdensrankingen: In’t Hof (10) – Blondin (11) – Takagi (13)
Når det gjelder sesongens objektivt beste løp har jeg følgende:
Groenewoud 3.54,73 – Heerenveen (2446)
Wiklund 3.54,74 – Inzell (2279)
Beune 3.56,80 – Heerenveen (2264)
Conijn 3.57,36 – Heerenveen (2215)
Conijn 3.58,13 – Heerenveen (2117)
Beune 3.54,42 – Calgary (2097)Rocambole
En rapport på schaatsforum oppgir at isen har vært for bløt hele uken, og det er frykt for at den også blir det under 3000d. I så fall en større ulempe enn normalt ved å gå i første par etter vanning, som Conijn i par1. Verre sett med norske øyne er at bløt is vil favorisere lettere løpere, og dermed ikke Ragne. Så dette lyder skummelt.
Emil
Bløt is takler Ragne bra. Isen i Stavanger var for bløt hele høsten og hun er vant med å gå ute. Samtidig er hennes teknikk slik at hun takler å endre frekvens hvis nødvendig.
Dette er en mye større ulempe for de noe bortskjemte nederlandske løperne.
Jeg unner Ragne dette gullet så mye at det gjør vondt inni meg. Får ikke håpe at feilskjær eller fall ødelegger for henne.
Om isen er bløt, så vil vel ikke det favorisere nederlenderne.
Rocambole
Mht. bløt is tenkte jeg her bare på kroppsvekten. Weidemann overbeviste ikke i testløpet på 3000, og jeg ser ikke bort fra at dette kan ha noe med vekten hennes å gjøre. Men, ja, det vil også være andre faktorer enn kroppsvekten som spiller inn. Takk til Emil for å bedømme disse i Ragnes favør, hvilket er litt balsam for nervene i tv-sofaen.
Kristian Eliassen
Sablikova er syk og trekker seg fra 3000m Zdrahalova ser ikke ut til å være oppført som reserve, så da ligger det an til R1, Myers om hun er klar. Flytter løpere «oppover» i parene til tomrommet etter Sablikova, og vi får Myers i første par. Den beste trekningspulje med Wiklund blir ikke berørt.
Kristian Eliassen
Da er startlista rettet:
https://www.olympics.com/en/milano-cortina-2026/results/ssk/st/w/3000m————-/fnl-/000100–/race-result
Hadde en stygg mistanke om dette. Italienerne i toppform.
Knut
Gratulerer, Ragne. Sølv ikke nederlag! More to come!
-
Dette svaret ble endret 2 måneder, 1 uke siden av
-
ForfatterInnlegg