Verdenscupfinale 9.-10. mars. Salt Lake City.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscupfinale 9.-10. mars. Salt Lake City.

  • Dette emnet har 39 svar, 1 deltaker, og ble sist oppdatert 11/03/2019 at 22:15 av Kristian Eliassen.
Viser 16 innlegg - 25 til 40 (av totalt 40)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #5528 Svar
    EinarR

      Med et lite unntak for 5000m så var dette komprimert og topp skøyteløp (sjøl om bredden savnes). Finalen er vel ment å «spisse» løpene. Men på 5000 var et flertall av de seks parene gørr kjedelige- som parløp altså.

      Kveldens pussighet før jeg legger meg: Paret Mantia-Yuskov på 1000m. En jevn batalje, som russeren drar i land fra siste ytre. Omtrent to meter foran, 14/100. Etter målgang vises som vanlig noen sekvenser fra paret i opptak, som tilsynelatende avsluttes med slow av målpassering. Denne (repeaten) viser at Mantia passerer streken ei skøytelengde foran Yuskov!! Men egentlig er det opptak av 200m- passeringa de viser, med amerikaneren 4/100 foran i indre. «Repetisjonen» får Wold til å kommentere at de må ha surret med tidene: «Mantia var klart foran i mål- helt klart foran»!

      Kveldens morsomste- helt klart!

      #5529 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

        Denne sesongen har det gått så fort at det «måtte» bli rekordskred i Salt Lake City. Jeg antar egentlig at det først og fremst er teknologiske årsaker, og ikke at løperne er blitt bedre siden OL-sesongen.

        Uansett, innimellom rekordene greide Patrick Roest å klatre opp til 2.plass på Adelskalenderen! Hvis han i kveld går på 1.42,90 (min beregning), går han forbi Davis. Persen til Roest fra forrige helg er 1.43,31.

        #5530 Svar
        Kristian Eliassen

          Sikkert å banne litt i kirken, men dette med verdensrekorder føles akkurat nå litt showaktig(!) Bra med show, men burde rekorder i høylandet vært uoffisielle? Luftmotstand og ytre forhold føles litt for bestemmende sammenliknet med for eksempel friidrett, eller? Burde rekordene «flyttes» til haller med publikumskapasitet? Uansett er ikke generelt verdensrekorder det mest sentrale synes jeg, men oppnådde tider i stevner må føles «moderne» hvis dere skjønner hva jeg mener. Vet ikke hva dere synes, men rekorden til Kulizhnikov «ødelegger» litt mer enn den gavner. Da tenker jeg ikke på eventuelle dopingspekulasjoner. Adelskalender er en morsom greie for enkelte nerder, ellers perifere saker IMO. Like greit å være litt opptatt av antall nordmenn topp-100 på sesongbeste på 500 f.eks… thats me. TREKNING.søndag: LOLLOBRIGIDA står over 1500 også, Sablikova og Wiklund takker nei – inn med Kazelina. Eneste endring som jeg ser.

          #5534 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

            Mye å si om dette ja. Hysterisk stemning er det ihvertfall.

            Men her er uansett sesongens siste «spesial»-rankinglister fra min side. I går vant favoritten i fem av seks løp. Unntaket var Roest, men han var heller ikke langt fra å være favoritt på 5000 m iflg. rankinglistene.

            http://www.skoyteranking.net/45500113

            #5539 Svar
            Jeppe

              Verdenscupen ble mer spennende med det nye poengsystemet, men det var synd for Pedersen som hadde som hovedoppgave (vil jeg tro) å slå Alexander Rumyantsev i dette siste løpet på 5000 og dermed vinne sammenlagt. Da han startet i siste par, visste de hva han måtte gå på for å slå Rumyantsev Jeg mener det var en taktisk bommert å legge ut i verdensrekordfart. Det skar seg, og tiendelene gikk i Pedersens disfavør på siste runden. Kanskje kke helt enkelt i farta å regne seg til hvilke poengsummer de andre hadde oppnådd, men vil tro at det var noen som hadde fokus på dette da Pedersen startet.
              Verdenscup finalen er et stevne jeg aldri har vært særlig opptatt av, men denne sesongen er det artig pga banen de går på.

              Enkelte baner vil alltid være bedre enn andre. Så lenge det er 400m rundt, med en indre- og en yttersving, så spiller det ingen rolle for meg at forholdene er mye bedre enn noe annet sted. Verdensrekorder settes, og gamle knuses. Det er sånn skøyter er. Ingen kan gå på null sa Hjallis en gang, og et sted vil det nok stoppe, men den nye verdensrekorden til Kulizhnikov er hinsides det jeg trodde var mulig, og vil nok ble stående en stund. Iallefall til i kveld (norsk tid).
              Når det gåes under slike forhold, er det veldig synd at det er så få som få gå. Bredden savnes, helt klart.

              #5540 Svar
              EinarR

                Enig med Kristian ang. verdensrekorder og Adelskalender. I grove trekk! (Ikke med det punktet om verdensrekorder og baner med «publikumskapasitet»!?).

                I går fikk SLP gå i siste par. Det hjalp ikke.

                I skøyter er like forhold viktigere enn raske baner. Men løperne vegrer seg for å bruke krefter på sk. «treg» is. Kan forstå det, men liker det ikke.

                Skiflygere- hvorfor gidder de å slutte opp om renn i de bakkene som er mindre enn den/de største- der de ikke kan sette «personbeste» som Arne Scheie likte å informere om?

                #5541 Svar
                Kristian Eliassen

                  Ja, jeg synes jo også dette stevnet er stas altså! Bare noen litt spontane tanker… gjerne verdenscupavslutning i Salt Lake City hver gang, men å etablere tradisjoner i verdenscupen er ikke ISUs sterke side. Trodde Stavanger skulle etableres, men det forsvant… Verdenscupavslutning i Salt Lake City er veldig godt forenlig med det nederlandske forslaget med en VM-serie på enkeltdistanser, men nå skal jeg ikke spore av tråden. Gleder meg til i kveld!

                  #5546 Svar
                  EinarR

                    Det er så ryddig her, at litt avsporing tåler vi! Stavanger nevnes, et godt poeng. Det har vært gode vibber de gangene det har vært satsa der. God stemning, «feelgood». Skjønner ikke hvorfor NSF ikke har sett og utnytta dette.

                    Hopping:»Ny personlig bestenotering» var det Scheie likte å informere oss om ZZzz..

                    #5548 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Leser nå at Stortinget er møteplassen for skøyter. Det visste jeg ikke! Men seriøst: Teit å bli fornæmet (?) over at man ikke kjøper hele pakka som appellerer til +60. Nederland har med seg flere generasjoner, så anbefaler Finsen å begynne der! Slik ble jeg egentlig ordentlig hekta siden man ikke er fullt så baktunge. Forum for skøytehistorie omfavner de med de rette meningene. Greit nok til invortes bruk, men litt for snevert.

                       

                      #5549 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Lars Finsen:» Vel, Stortinget er en litt viktigere møteplass enn skøyteforumet på 15.46,6 er foreløpig, da. Det er jo dette forumet som er møteplassen for skøyter (forum for skøytehistorie, min anm.) Man bør jo gjøre sitt for å holde orden der man ferdes slik at ikke kaos overtar. Men man kan jo ikke ferdes overalt, og hvis det er for mye kaos et sted, kan det være klokest å holde seg vekk, med mindre det ene spesielle stedet er spesielt viktig, da.»

                        Jeezees…

                        #5551 Svar
                        EinarR

                          Den avsluttende herrenes fellesstart var ikke noen god reklame for disiplinen. Er det ikke regler for hvordan løpere som blir tatt igjen skal oppføre seg? De to utbryterne gikk seg fast i ei mølje,  og hadde små muligheter for å gjøre opp seg imellom på en ordentlig måte. I verste fall kunne de ha blitt feid overende. Nå var sikkert begge fornøyd med å bli en og to. Men likevel ble dette temmelig parodisk. Parolen bør være at rundete løpere skal holde seg unna den innerste banen (oppvarmingsbanen).

                           

                          #5552 Svar
                          EinarR

                            Og hva er den egentlige historia bak de to russernes luseløp på 500m. Jeg kunne tenke meg at det var som demonstrasjon mot at ikke alle løpere skal få ett løp fra indre og ett fra ytre. Det kunne jeg sympatisere med. Har ingen forståelse for at i/y avgjøres ved trekning når det skal gåes to ganger!

                            #5553 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Rotete fellesstart. Løpere som blir rundet av lederen er ute av løpet, og skal ikke hindre de andre. Dessuten vanskelig å vite forutsetningene underveis om hvem som har muligheten til å vinne sammenlagtcupen. Utbrudd er dessuten nesten helt prisgitt ubesluttsomhet i hovedfeltet (sic!).

                              https://www.isu.org/speed-skating/rules/ssk-communications/17969-isu-communication-2195/file

                              Kulizhnikov hadde visstnok med dette om banetrekning også i sin begrunnelse, men personlig synes jeg det er like svakt at norske tilhengere svever i uvitenhet om regler som at det er trekning blant de 6 beste – I ÅRETS SISTE VERDENSCUPLØP!. Hvor vanskelig kan det være for oppegående folk å oppdatere seg slik at skøyteopplevelsen blir større? («Irritasjonen» gjelder Facebook-fora!) Grr!

                              Neste år blir det hjelmpåbud på lagtempo også!

                              HHL var inne på spørsmålet om det var kjemikalietilsetninger både i H.veen og Salt Lake City som gjør susen. Dette ble et show-renn synes nå jeg. Når 3-4 løpere i enkeltløp banker inn under gjeldende verdensrekord uten å gå optimale løp, synes jeg det tar bort LITT av magien med å sette verdensrekord. Ikke for å være surpomp altså!

                              NRK avsluttet sesongen med en cliffhanger om de var tilbake neste sesong. Forhandlingsutspill? TV2 på banen, eller ikke skøyter på skjermen? (ISU-Channel?)

                               

                              #5573 Svar
                              Kristian Eliassen

                                …burde la seg gjøre å få til en konstruktiv debatt om regelverket på fellesstart etter dette. Dessverre blir det gjerne for- eller imot fellesstart, og debattene begynner på null hver gang: Burde man ikke kunne være enige i at et scratch- løp blir litt for enkelt, rent poengløp litt for uoversiktlig (vel, 3,2,1 ved hver spurt hadde hjulpet saken), og et rent eliminasjonsløp alt for farlig?

                                Det man derimot burde kunne se på, er et lyssystem lik det som man klarer å få til i banesykling. Et armbånd knyttet til transpondersystemet. Deretter: For meg synes et poeng-/eliminasjonsløp mest forlokkende. «Billettspurter» underveis hvor de to beste belønnes med grønt lys, etterfølges av to runder med eliminasjonsspurter hvor de to bakerste tas ut av løpet. Eliminasjonsspurter også sent i løpet som forøvrig er litt lenger enn dagens. Dynamikken hindrer at alle klumper seg før hver eliminasjonsspurt. «Gult lys» også tenkelig ved advarsler. Rødt ved større forseelser. De med grønt lys er med i fighten i finalespurten i løpet med «forrang» foran de «billettløse» på resultatlista. Få løpere i finalen av løpet oppveier ulempen ved at førstemann i mål ikke nødvendigvis er vinneren så lenge lyssystemet er klart gjenkjennelig for utøvere og publikum. Når de tre mellomspurtene er unnagjort, er eneste måte å skaffe seg billett på å ta igjen det som defineres som hovedfeltet med en runde. Tomannslag, hvor løper nummer to er med i medaljefighten om han/hun er med til finalen: Får medalje av lik valør som den lagkompisen erobrer.

                                Litt fort, og enkelt forklart her nå, men fikk positiv respons fra Espeli da jeg luftet blant annet denne tanken.

                                #5574 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  …litt for fort: «…Om tomannslagets løper nummer to ikke har erobret en billett før målspurten». Ellers skjønte dere at man slik vil kunne oppleve et varierende antall løpere fra gang til gang med billetter i finalen av løpet, og at ulike taktiske scenarier vil inntreffe. Banalt vil kanskje enkelte replisere, men det som betyr noe er hvordan noe slikt ville tedd seg i praksis underholdningsmessig.

                                  Nå ut av «hallen» og ut i sola!

                                   

                                  #5577 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Fordel å huske sitt eget forslag i farta 🙂 Var jo litt av den tenkte, taktiske dimensjonen at lagkameraten med billett (altså «poeng» )skulle kunne blokkere andre fra å ta de samme -SAMTIDIG som han kunne dele medaljene med makkeren som presterer i målspurten. Yeows innvending var forøvrig på et annet nettsted at løpet ville kunne avgjøres før målgang – men det er isåfall bare ETT scenario som blir et produkt av spennende hendelser før i løpet…

                                  Viser 16 innlegg - 25 til 40 (av totalt 40)
                                  Svar til: Svar #5524 i Verdenscupfinale 9.-10. mars. Salt Lake City.
                                  Din informasjon: