Verdenscupen 2021

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscupen 2021

Viser 24 innlegg - 169 til 192 (av totalt 224)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

«Reprise» av denne helgas stevne kommende helg: deltakerlista foreligger. Forventer ikke mange (om noen) nye navn. Forfall? Sjekk selv!

https://www.isu.org/events/eventdetail/12911/-/isu-world-cup-speed-skating

#12940 Svar
      Jeppe

Jeg har kikket litt, men ikke finlest deltagerlista, og ser at russiske Yekaterina Shikova ikke er påmeldt denne gangen. Hun var påmeldt sist, men ikke til noen distanse. Må ha vært en feil. Mathias Vosté fra Belgia har meldt forfall, og jeg finner heller ikke Columbianeren German Tirado.
        Sistnevnte var på deltakerlista til det første stevnet, påmeldt som en S på 5000. men fikk ikke gå den.
        Samuli Suomalainen er påmeldt igjen. Ryggproblemer under EM, og febersyk helga som var. Mon tro om det ikke hadde vært likegreit å meldt på Lehtonen, men finnene måtte kanskje ha meldt ham på som reserve i utgangspunktet.

#12972 Svar
        Kristian Eliassen

… av annet smått og godt kan man merke seg at Blodin melder seg til tjeneste på 1000m og 1500m etter en forsiktig konkurransestart denne sesongen. Inn i A på begge distanser med «Wild Card» basert på resultater forrige sesong. Beune(1500) og Visser(3000) også berettiget til slike, men begge foreløpig oppført som reserver.

Vår egen Sindre Henriksen kommer inn med et «Wild Card» på 1500m. Ulekleiv reserve på distansen. Henriksen overtar med det rett og slett plassen til Ulekleiv i A. Ulekleiv til gjengjeld inn på 5000m laget.

ADJ kun påmeldt på 1000, 1500 og lagtempo. Står over 5000 denne gang. Ulekleiv også påmeldt som eneste nordmann på fellesstart. Kongshaug nøyer seg med 1500 og 5000. Magnussen får ikke gå 1000m.

Blant jentene får vi se om Njåtun eller Bøhm går 3000. Bøhm oppført som reserve. Bøhm og Haugen påmeldt på fellesstart.

Nordmenn i A:

500m: HHL og Magnussen
          1000m: HHL og Farstad
          1500m: Engebråten, Kongshaug, SLP og Henriksen
          5000m: Engebråten (og van der Poel)

(Kongshaug og SLP havner i nest siste kvartett i B-gruppa med Wenger og Adolshkin om ingen foran trekker seg. Alle foran påmeldt. A:Engebråten ser ut til å møte Semerikov. Malfatti-van der Poel i første par.)

500m: Samsonsen og Ripsrud
          1000m: Njåtun (R3:Samsonsen)
          1500m: Wiklund og Haugen
          3000m: Wiklund (R4:Haugen)

(Haugen i siste kvartett på 3000m. Samsonsen og Ripsrud i A om det blir to divisjoner denne gang. 32 påmeldte. Grensa er 28 for kun én divisjon).

#12974 Svar

Liten rettelse: Blondin med Wild Card på 1500 og 3000. Hun skyver ikke ut Haugen på 1500, men et hakk ned på reservelista på 3000 uten at det får noen praktisk betydning.

#12989 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

Even Wetten opplyser via Facebook at lagtempo førstkommende fredag skal sendes på Viaplay. Kan også ses på en TV-kanal som visstnok heter V Sport+

#13007 Svar
            Kristian Eliassen

Den kanalen har jeg (også).

Oppsett/trekning for fredag foreligger. Forfall fra Kasakhstan i lagtempo for kvinner. Ulekleiv på startlista i semifinale, fellesstart. For få deltakere i kvinneklassen denne gangen. Alle rett til finalen. Får vi se noen norske der?

https://live.isuresults.eu/events/2021_NED_0004/schedule

#13008 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

(Ingen kommentar.)

Jutta Leerdam skal visstnok stå over 1000 m (!) denne helga, hvilket ser ut som det åpner for at Julie N. Samsonsen kan «ta en Suomalainen» – altså at hun får gå i A-gruppa på begge 1000-metere denne sesongen. Litt av et paradoks, ettersom hun sannsynligvis er den svakeste på distansen av alle påmeldte.

Jeg kan ikke se at Blondin har noe Wild card på 1000 m.

#13012 Svar
                19

V Sport + har jeg også, kanalen inngår i de fleste kanalpakker.

Blondin ble nr 14 på 1000 meter sist helg , og har dermed ikke behov for Wildcard for å få plass i A-pulja på 1000 i helgen

#13017 Svar
                  Kristian Eliassen

(Riktig at Samsonsen er førstereserve. Han skrevet noe annet over her ser jeg)

Da blir det spennende å se hva de norske lagene klarer på lagtempo! Lufttrykket i dag omtrent som forrige helg.

Kald is og «luftgardin» medvirker til raske tider:

https://nos.nl/artikel/2366423-met-hard-ijs-en-een-veranderd-luchtgordijn-gaat-het-razendsnel-in-thialf.html

Sendingen starter på Viasat Sport+ NÅ 14:45!

#13018 Svar
                    jeppe

Jøss!!  3.39,08 …  og seier til Norge.

#13019 Svar
                      jeppe

Lagtempo for jentene, fin ny tredjeplass til Norge, og rekkefølgen ellers; reprise fra forrige fredag. Nøyktig samme rekkefølge for nasjonene.

#13020 Svar
                        Kristian Eliassen

Artig! Ser nå litt intervjuer med nederlenderne på NOS, men de skrur av strømmen før semifinalene i fellesstart. (8 beste til finale remember). Schouten snakket allerede om å kopiere Norge. Ihvertfall det med armene.

Uansett skikkelig boost for Norge dette!

#13022 Svar
                          Kristian Eliassen

…og ser da ut som Ulekleiv er klar for finale etter å ha vunnet en mellomspurt? Stefan av danskene videre.

Trekning/oppsett for morgendagen det neste vi venter på.

#13023 Svar
                            Kristian Eliassen
                              #13025 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

Hvor lenge vil denne lagtempo-varianten være lovlig? Den åpenbare norske fordelen vil ihvertfall ikke vare, antar jeg, så en får glede seg mens en kan. De faktiske skøyteløpene begynner i morgen, og rankinglistene ligger som vanlig her:

http://www.skoyteranking.net/448226595

#13026 Svar
                                EinarR

Lagtempoinnsats, artig! Har ikke sett. Hvem norske var i sving, kvinner og menn?

#13028 Svar
                                  Kristian Eliassen

Du har vel funnet det ut nå, finner ikke noen videoer å linke til.

Bøhm-Njåtun-Wiklund, ADJ-Engebråten-SLP. – I den rekkefølgen hele veien. Førstnevnte først osv. Bindestreken mellom hver løper symboliserer en arm (!). Man dytter på løperen foran seg hele tiden.

#13029 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

Her kan man se de norske lagtempolagene i dag:

kvinner

menn

#13030 Svar
                                      EinarR

Nei, hadde ikke funnet det ut! Så dette er samme som forrige fredag da(?). Bra, synes jeg i tilfelle, ikke gjør forandringer på et lag i medvind.

Har ikke sett den nye taktikken. Var det ikke Peter Michael som dro på laget sitt hele distansen forrige sesong, og som har satt andre på ideen? Husker ikke om NZ praktiserte dette også med fysisk kontakt mellom løperne. Dette er en innovativ måte å løse «oppgaven» på, og også den stiller krav til ferdigheter på høyt nivå. Det er ikke snakk om bare å dytte en svak/middelmådig løper fram til målstreken. Det må være lett å gjøre tekniske feil. Så personlig synes jeg det er bare artig. Dog fører det sikkert til at de andre lagene tar etter. Men vi var først!! Med forbehold om New Zealanderne. Har også problemer med å se hvordan reglene skal utformes, hvis noen finner ut at dette ikke er ei ønska utvikling av disiplinen.

#13031 Svar
                                        Kristian Eliassen

USA var først ute under VM enkeltdistanser i fjor. Peter Michael gikk vel først hele veien, men det var vel ikke dytting?

USA hadde forresten en innovativ sak i vekslingene i lagsprint også som jeg husker bedre.

Medvind. Kunstig skapt «medvind» i Thialf? Diskusjonen går fortsatt.

#13032 Svar
                                          EinarR

Takk for lenke, så nå har jeg tatt en titt. Genialt! Som Bill Koch og Jan Boklöw, tar miljøet på senga. Så også at SLP som ankermann ikke var 100% tro mot idéen. Det blir interessant å se hvordan lagtempo utvikler seg neste sesong.

#13033 Svar
                                            Emil Nielsen
                                            Deltaker

Haarberg har rett, de faktiske skøyteløp begynner i morgen.

Det er to av de og det er spenning i begge.
                                              For kvinnene blir det direkte finale med 24 løpere.
                                              To norske på plass, Bøhm og Haugen. Dessverre er Scandinavia sin ledende fellesstartsnasjon ikke leveringsdyktig i kvinnelige skøyteløpere for tiden, så de blå får være nok for meg.

Blondin er helt sikkert fysisk i slag, men ble slått tydelig av Schouten for en uke siden. Det er trolig de to som er favorittene igjen. De har også begge med en lagkammerat, så bruddseier er ussansynlig.
                                              Med forrig helg i hodet blir løpet ganske sikkert mindre kaotisk, folk har mer kontroll på hvem som er i slag.

Både Danmark og Norge er i finalen for menn. Stefan er skikkelig i form i øyeblikket, så det er spennende. Norge representeres av Ulekleiv. Jeg gleder meg til å se hva han prestere.
                                              Bruddseier er mye mer sannsynlig hos mennene. Løpere som Peter Michael og Bergsma er begge spesialister der, samme er Giovannini, men har har kanskje ikke helt formen til det. Semerikov var farlig forrig uke, men siste to runder ble gått under 24 sekunder sist. Skal bruddet holde, skal de ha mye avstand.

Jeg gleder meg.

#13034 Svar
                                              Emil Nielsen
                                              Deltaker

Søndag blir det i øvrig Stefan som går 5000m for Danmark.

De har fått øynene opp for at en topp 40 i verdenscupen sammenlagt for to løpere gir Danmark en ekstra plass på 5000m neste sesong.

#13039 Svar

Hvor står de reglene skrevet? (I en vanlig sesong ville det gitt tre!)

Viser 24 innlegg - 169 til 192 (av totalt 224)
                                              Svar til: Svar #12775 i Verdenscupen 2021
                                              Din informasjon: