Verdenscup 5 Inzell 23.-25.januar

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 5 Inzell 23.-25.januar

• Dette emnet har 83 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 06/02/2026 at 1:05 av Rocambole.
Viser 12 innlegg - 73 til 84 (av totalt 84)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Tiltredes!

#34210 Svar
      EinarR

Tiltredes!

Underveis og mot slutten av løpet var det en person som ble pregnant fanga opp av kamera, stadig mer ekstatisk heiende for hver runde. Han sto omtrent midt på oppløpssida, bak putene. Var det en som vi burde kjenne, eller en helt vanlig, norsk entusiast? Ivrig var han i alle fall. Kan det ha vært Petter Andersen?

#34211 Svar
        Rocambole

Takk for takk, Jeppe 🙂

#34212 Svar
          Rocambole

Og ytterligere takk for takk fra Eliassen og Einar R 🙂 ! (Sendte også litt senere inn et lignende referat, men ørlite mer formfullendt og beregnet på et litt bredere publikum, til Diskutopia – Skøytesesongen 2025/26.)

Til EinarR: Ingen anelse om hvem heiagjengeren i tv-ruten var. Men han bidro definitivt med sitt på potensielt kritiske faser i Eitrems fantomløp.

#34213 Svar
            Rocambole

Litt sakset fra Nederland (mine uth.):

Fra Schaatsen: That Eitrem made history here was anything but self-evident beforehand. «After Hamar, I honestly doubted myself a little,» he told NOS afterward. «I didn’t feel good there. But after a few weeks of training, I started feeling strong again. That just wasn’t the plan at all.» The plan was simple. «The podium. That was the plan

That the world record fell in Inzell perhaps surprised him most. How could that be? «Good question,» he said, laughing. «I honestly don’t know. I think I just had a really good day

The significance of the moment slowly dawned on him. «As a little boy, I dreamed of being the first man under six minutes,» Eitrem said. «And now… it still feels unreal. It’s unbelievable.»

He himself remained level-headed. «I think I just have to keep preparing normally,» he said. «If I do that, anything is possible at the Games.» He only realized later that the moment was also emotional for those around him. «It still feels like a dream,» he said. «I think I need a few days to really let this sink in. It’s just incredible.»

In the final stage, Joy Beune launched a full-on attack on Wiklund’s time, aiming to reclaim her track record. Without success. The opening lap felt good, she later told NOS. «It came very easily.» Yet, the decisive push was missing. «I don’t know if I had those legs today,» Beune said afterward, a day after winning the 1500 meters. She called the three-kilometer race a «luxury training race to get into race rhythm.» That sounds down-to-earth, but it isn’t. Especially not when your name disappears from the record board. «I find that difficult,» she admitted. «But Ragne rode really well, so I was beaten on merit today.» Beune’s focus remains on the future. Rest, stay confident, and peak where it counts. Regarding Milan, she was clear: «I’m definitely going to peak there and ride a really good race.»
              And gold? «I hope so.»

(Det kan virke som Beune anså løpet sitt nå i vc5 overveiende som kun et «luksøriøst treningsløp», og forventer å kunne spisse formen nok til å vinne OL-gullet i løpet av de etterfølgende 14 dagene før 3000 går av stabelen lørdag 07.02. Det vil være å håpe at Ragne får med seg denne smått arrogante uttalelsen fra Beune, hvilket jeg ikke tar for gitt. Det må være visse grenser for hvor meget du kan spisse formen i løpet av kun 2 uker. (Her utber jeg meg en ekspertuttalelse fra vår egen Emil!). Fra tidligere saumfaring av deres resultater er jeg mer obs på en gedigen potensiell formboom fra Groenewoud enn fra vesentlig mer stabile Beune, selv om jeg også forventer at Beune forbedrer seg noe i løpet av de to ukene som gjenstår til OL. Men nå var Beune så meget som 2,2 sek bak Ragne. Fra intervjuet kan det virke som Beune forventer en fremgang på 3-4 sek i løpet av to uker. Jeg tror dette kan holde hardt, og vi kan heller ikke se bort fra at vår egen Ragne har litt mer på lager. Og fra tv-sendingen virket det åpenbart at Beune var skuffet over å ha blitt slått såpass meget av Ragne.)

*
              Fra schaatsforum: Eitrem is a statistics man [usikker på hvor sant dette er], so a world record like that is truly worth a lot to him, especially such a special one.

New nickname [for Eitrem]: the albatross!

I read that Lollo has been suffering from a viral infection in recent months.

#34214 Svar
              Kristian Eliassen

Var vel Ivar Skjeggestad vi så på bildene vil jeg tro. (Heretter kalt Ivar Ruste pga rusten stemme 😉)

Jeg jeg fanget også opp dette med at Lollobrigida har slitt med en virussykdom i flere måneder. Vurderte å gi opp sesongen, men bestemte seg for å kjempe videre. (Er tatt ut til OL)

#34215 Svar
                Emil Nielsen
                Deltaker

Hvor mye kan man spisse formen på to uker?
                  En ganske vanlig fremgangsmåte er at spissingen starter to uker fra hovedmålet. Når formen skal spisses inn så slipper man opp mengden i treningen men holder intensiteten oppe. Da faller totalbelastningen og kroppen slipper utmattelsen. fysiologisk blir formen egentlig dårligere, men fordi man samtidig blir mer uthvilt så kan man prestere bedre.
                  Hvor stor forskjell det kan gjøre er veldig individuelt. Groenewoud vil mest sannsynlig enten være overtrent fordi de ikke klarer å holde henne i ro, eller i fullstendig sinnsyk form som vi til tider har sett. Din vurdering Rocambole av at Beune er mer stabil tror jeg holder stikk. Hu vil være bedre enn hun var i helgen, men det bør ikke være natt og dag. Hvis også Ragne forbedrer seg bør ikke Beune kunne tette luken, men hvis Ragne allerede er på sin topp tror jeg at Beune går forbi i OL.

#34216 Svar
                  Emil

Et eksempel på hva som skjer når man slipper opp er Halvor Kjøsterud Erlingsen som jeg trener:

På 5000m under Hamarlekene 4. januar gikk han 6.17,03.

Så slapp vi opp over to uker.

Under junior NM to uker senere gikk han 6.25,68 på utendørs is.

Nå på søndag på tampen av formtoppen gikk han inn til 6.08,57 på middels forhold i Stavanger.

Dette var ikke en perfekt utført formtopp, men illustrerer tydelig hvor stor forskjellen kan være på en løper før og etter spissing av form. Hos Halvor så vi en forskjell på nesten et helt tidspoeng. Det er nok usikkert at Beune eller Wiklund kan finne samme forskjell for marginene er mindre i toppen.

#34217 Svar
                    Kristian Eliassen

Varer en formtopp i tre uker? Hva betyr det for VM for Wiklund og Eitrem?

#34218 Svar
                      Emil

Det er vanskelig å si hvor lenge en formtopp kan vare, men begge står i fare for å være for nærme toppen nå.til å holde ut til VM.

#34225 Svar
                        Saller
                        Deltaker

Sitter vel litt i hodet også, så mulig selvtillit utligner dette.

#34318 Svar
                          Rocambole

Nils Lid Hjort, professor i matematikk ved UiO, ble øyensynlig –  i likhet med så mange blant oss –  særdeles oppglødd av Eitrems fantomløp. Han har nå lagt ut en matematisk fagartikkel, forfattet i intellektuell Eitrem-fart, relatert til så:

https://arxiv.org/html/2602.03274v1

I tillegg til sin høye ekspertise innen matematisk statistikk baserer Hjort her seg – etter eget sigende – på rundt 70 år (!) med personlige notater fra alskens skøytestevner. Refleksjonsfremmende lektyre for matematisk anlagte skøyteentusiaster, og – ikke minst – ekstremt charmant!

Viser 12 innlegg - 73 til 84 (av totalt 84)
                          Svar til: Svar #34177 i Verdenscup 5 Inzell 23.-25.januar
                          Din informasjon: