Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup 4 – Calgary (10.-12.desember)
- Dette emnet har 105 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 13/12/2021 at 19:41 av
B. Haarberg.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
,,,ligger an til at Michael ryker til fordel for Trofimov topp-14. betyr status quo på tidslista.
Kristian Eliassen
…nå går Beckert for plass på 10 000m i OL. Må inn topp-8 i SOQC på poeng. Faller ut ellers.
Jeg lurer på hvorfor Ragne la ut så hardt. Var det hennes eller trenerne sin idé?
Frisk satset, men reelt sett var vel ikke verdensrekord innen rekkevidde. Jeg lurer på om ikke et flatere opplegg hadde gitt bedre sluttid.Kristian Eliassen
…gikk veien for Beckert. Hva nå POEL??
Kristian Eliassen
…litt tidlig ute med Beckert. Rumyantsev må bak i sammendraget.
Kristian Eliassen
…her må det finregning til. Så feil ut det sammendraget som så vidt kom i ruta. Michael ryker nok (5000), og Beckert måtte gi tapt for Rumyantsev og Zacharov (10 000).
54
Beckert kom seg vel forbi Roest og sikret seg dermed en plass på 10.000, hvis jeg så rett av verdenscuplista som rulla over skjermen. Men de hadde også Trofimov nede på 72 poeng og dermed Peter Michael på en 14. plass, så virket som det var noe muffens der.
Kristian Eliassen
10 000: Ja, som Rocambole har sagt, så er det nå Malfatti som har en litt utsatt plass etter dette. Beckert skal være klar.
Rocambole
Korrekt av Kristian. Hvis ISUresults eller TV (som jeg ikke hadde anledning til å følge) har surret med vc-poeng, ser ISUresults world cup ut til å ha fått det korrekt nå. Mht. om Nor oppnår 0, 1 eller 2 plasser til OL 5ooo, begrenser jeg meg i natt til posteringer på Beijing-tråden.
Her ble det utrolig mye OL-prat… For å veie opp dette tar jeg inn noen blodferske sammenlikninger av tider (middelverdier som viser hvor raske banene har vært):
500 m – A
TM 35,44 – 35,38
Stavanger 35,40 – 35,29
SLC 34,87 – 34,69
Calgary 34,62500 m – B
TM 35,55 – 35,53
Stavanger 35,49 – 35,38
SLC 34,84 – 34,73
Calgary 34,825000 m – A
TM 6.34,80
SLC 6.22,50
Calgary 6.20,255000 m – B
TM 6.33,10
SLC 6.17,90
Calgary 6.21,30500 k – A
TM 38,70 – 38,46
Stavanger 38,52 – 38,39
SLC 37,46 – 37,45
Calgary 37,79500 k – B
TM 38,68 – 38,61
Stavanger 38,51 – 38,43
SLC 37,56 – 37,55
Calgary 37,793000 k – A
TM 4.13,30
SLC 4.03,20
Calgary 4.03,903000 k – B
TM 4.10,90
SLC 4.02,00
Calgary 4.01,80I løpet av de fem sesongene jeg har drevet med dette har jeg aldri fått en bedre «middeltid» på 500 m enn i går kveld: 34,62. Det samme gjelder 5000 m: 6.20,25. Så «nye» Calgary er tydeligvis en rask bane, i tilfelle noen tvilte.
Både Martine og Julie er vel nå trygge blant de 40 beste i verdenscupen. Dessverre ingen Wiklund til start på 500 m i dag: Hun ville i så fall ha sikret Norge en ekstra plass i sprint-VM.
En temmelig spesiell sesong på langdistanse for menn:
(-) Ingen til start i A-gruppene før jul, og ingen i finalen i Heerenveen. Synd for Eitrem, som måtte stå over i Stavanger og kanskje tapte finalen på det.
(+) Trøsten får verre at det er fire-fem temmelig jevne løpere på 5000 m, og kvota til neste sesong øker fra 4 til 5 (hvis ikke reglene endres).
Langdistanse kvinner: Tre blant de 40 beste gir fire plasser i 2023. Og nå er det jo faktisk ganske mange løpere som har greid tidskravet også.
Før dagens 500 m kvinner i «virtuelt VM enkeltdistanser»:
1. Jackson
2. Golikova
3. Katsjanova
34. SamsonsenSeedede par:
Golikova-Kodaira
Kok-Jackson
Wojcik-FatkulinaFør morgendagens 500 m menn:
1. Dubreuil
2. Morishige
3. Scheperkamp
12. Lorentzen
17. Magnussen
31. RukkeSeedede par:
Scheperkamp-Dubreuil
Morishige-Gao
Shinhama-ChaKristian Eliassen
1500m, menn A: Kim har trukket seg. Inn kommer førstereserve Morozov. Forrykninger i paroppsettet. De norske kommer i sjette, sjuende og åttende par med Mantia mot ADJ.
1000m, kvinner A: Ingen endringer siden sist.
Hvis det ikke hadde vært OL-prat i denne tråden også, så hadde ikke tilfeldige lesere skjønt at OL faktisk er det viktigste ved dette stevnet — dog ikke det eneste!
Vi hang vel alle litt med nebbet etter nattens dramatiske oppløsning på 5000B. Livet går imidlertid forbausende fort videre(!). Før nattens løp sto første reserveposisjon på 5000m mellom Norge og full kvote til EM. Det skal ærlig innrømme at jeg ikke har regnet på det, men fornemmer at det gikk i boks (hvilket skulle bety rett til å sende 10 herreløpere etter det jeg husker). For de som måtte tro at jeg ikke liker titusen (fordi jeg snakker om trekamp innbakt i firkampen og alt dette), så stemmer ikke det: Jeg synes EM enkeltdistanser i så stor grad lider under å ikke ha med 10 000m, menn og 5000m, kvinner at EM-tur denne sesongen ikke blir prioritert.
Foran lørdagens løp er jeg mest spent på om værvarselet lar seg oversette til at det blir (enda mer) fantastiske tider enn i går.
hPa 985 kontra litt over 1000 i går (YR)
500m, kvinner: Ripsrud og Samsonsen styrer sikkert mot å sikre en kvote på to på distansen i EM, kvote på to på distansen til OL, og tre til neste sesongs verdenscup. Til sprint-VM på Hamar er det mer som står på spill i kveld: Kombinasjonen beste 500+1000 under WC1-4 er jo grunnlaget. Før gårsdagen innehadde Norge plassene 26 og 28 (av 28). (At 1000m er distansen hvor begge har mest å gå på, og at det antakelig (?) kommer enkelte forfall til Hamar er en annen sak.)
1000m, kvinner: Var nok ikke kun som fartsgjennomkjøring at Wiklund gikk 1000m forrige helg. Det løpet sikrer sannsynligvis både kvoteplass til OL og en norsk kvote på minimum to plasser (gudskjelov) i neste sesongs verdenscup på distansen (se tidligere redegjørelse). Ripsrud ligger før løpet inne på sisteplass på tidslista til OL med 1.16.74. Forenklet så kan vi gå ut fra 20 stykk i A=de som kvaler på på poeng. Så kommer ti tider til i B, minus en omtrentlig «buffer»…. For å komme topp-40 fordrer poengmessig i nærheten av 5-6 sjette i B, litt avhengig av andre som også tar poeng. EM: Også her har vi før stevnet en kvoteplass på to PLUSS første reserveposisjon. Slikt jeg ikke liker, men: «gå så fort som mulig, så får vi avvente skrivebordsøvelsene og innvente resultatet på tirsdag»…
1500m, menn: Det har utkrystallisert seg en trio for Norge. Sikre kvoteplasser til OL og EM. Personlige plasser til verdenscupfinale og en kvote på 5 til neste sesongs verdenscup skal også gå med hjelp av Engebråten og Farstad. Norges kvote på tre til allround-VM ikke truet. Sist men ikke minst: Hva kan de norske klare av tider og resultater i kveld?
Lagtempo kvinner: Kampen om OL-plass har jeg redegjort tilstrekkelig for i OL-tråden. Sørg for å holde dere på bena, og Hviterussland bak dere slik at vi slipper å vente på resultatene i B. EM-deltagelse i boks.
Fellesstart, menn: Norge får med to løpere i OL. Farstad og Ulekleiv i hver sin semifinale nå snart. Blir det finale og tv-tid? (Burde selvsagt vært bilder fra semifinalene også). Stolz går forøvrig dagens fellesstart istedenfor Mantia. Kvoteplassene til USA sikre. Den personlige tildelingen av plasser i Unaiten skjer via to løp som gikk under uttaksstevnet til verdenscupen, pluss ett løp som går under det amerikanske OL-kvalifiseringsstevnet på nyåret.
Herlig dramatisk natt! Synes det er en milepæl for norsk skøytesport å få makskvote på langdistanse herrer i VC (og reglene forblir slik de har vært). Det gror godt og er mange lovende løpere som presterer på bra internasjonalt nivå. At ingen har vært å se i TV-gruppa skyldes litt dårlig flyt og mye at det er mange om beinet. Kazakhstan og Danmark er vel de som virkelig får svi og ser ut til å gå fra 3 til kun 1.
Når det gjelder kveldens 1500 meter er det hyggelig å se at det ikke bare er nederlendere som vil til Hamar. Ghiotto og Riku Tsuchiya skal ut og prøve å sikre full kvote for sine nasjoner. Det som savnes er en russer. Ser kun 4 russere som skal gå. Der ryker ikke bare sjangsen til å gå for VM-plass, men også kvoteplass til neste års VC da Lobas har vært svak internasjonalt denne sesongen. Veldig leit selvfølgelig. Det er mange gode russiske skøyteløpere.
Kristian Eliassen
5o0m kvinner B: Ingen superfantastiske tider, men nesten halvparten perset. Tyder på gode forhold. 7 og 8 på våre. Beklager at jeg ikke har nevnt poenget om nasjonskvoter i A i neste sesongs første verdenscupstevne. Norge er jo ikke der på denne distansen, så det er nevnt, men de er i fremgang. Nesten A, men selvfølgelig er det også et «hopp» mellom de aller beste og de nest-beste i A. Rekordjevnt i herreklassen.
Ja det er ren elendighet for Danmark sin kvote, men som beskrevet i egen tråd, så er OL ALT. Intet kommer i nærheten, og det tas ikke noe sjanser med OL kvalifikasjonen på fellesstart og til dels lagtempo.
Om kvotetapet blir et problem neste år er jeg ikke så sikker på dessverre.Som tidligere nevnt: raske forhold på 500 m (B) i dag: faktisk ca. 0,3 sekund raskere middeltid enn i går. Det kan nok hende at det var gårsdagens tider på akkurat den distansen som var litt atypiske. Alt i alt ser det ut til at de fleste distansene ligger på linje med forrige helg.
Det er lavere trykk og varmere i hallen enn forrige helg, men det er også lite gran mykere is – sprint-forhold, spesielt for de større og tyngre menn, litt mindre for kvinnene.
Kristian Eliassen
…der kom endelig resultatene fra semifinalene: 2-1, Norge Danmark.
Kristian Eliassen
…men nå er det ikke en kamp mellom Norge og Danmark, da…
Spennende finale!
-
ForfatterInnlegg