Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup 4 – Calgary (10.-12.desember)
- Dette emnet har 105 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 13/12/2021 at 19:41 av
B. Haarberg.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
Lagledermøte 00:30, fredag norsk tid.
Medical meeting 02:00, fredag norsk tid.
Parsammensetning/Trekning 03:00, fredag norsk tid.
Kristian Eliassen
(Alltid litt dumt når det begynner en ny side. Se forrige side: mye info. 🙂)
19
Ragne Wiklund burde ha tatt en , gjerne rolig, 1000 meter for laget’ i Calgary for å unngå minimumskvote i World Cup neste år
Kristian Eliassen
Jeg har kikket litt på Wiklund og 1000m. Nedskalerer fra ALARM til FARE.
Nederland har seks løpere foran i sammendraget. Det betyr 35.plass på Wiklund. Wiklunds poengfangst på 21 kom via en tredjeplass i B forrige gang. Av de rett bak i sammendraget er det et knippe løpere som kan ta henne igjen. Nifantava, McGregor og Smeding er sannsynlig. Jackson muligens, og kanskje Kosaka, McLean og Scott. De to sistnevnte har jo hjemmebanefordel. 7 løpere. Ikke så mange flere navn. Herzog stiller ikke i stevnet. Hadde jo vært søren og om hele seks av de nevnte tar nok poeng. Tipper 5 stykk klarer det. Da ordner Wiklund dette. Hun ordnet også en OL plass på 1000m forrige helg. Det litt dumme er derfor kanskje isteden at ikke Wiklund er påmeldt på en 500m denne helga med tanke på kvoteplass, sprint-VM Hamar? Lørdag?
Kristian Eliassen
Trekningen klar!
500m, kvinner A: L.de Jong inn med Wild Card. Det synes jeg er rart! Følger vi den logikken burde tre løpere ha fått Wild Card på 10 000 i Stavanger blant annet. Ihvertfall Ryosuke fordi han var berettiget via prestasjon på 10 000. Letitia ble nummer 6 under VM i 2020. Men ikke topp-6 i 2021 også.
Jeg mistenker at dommeren har siste ordet. Dommeren her er fra Nederland.
I Stavanger var dommeren svensk, noe som blant annet «førte til» at Engebråten på besynderlig vis ble forbigått av Ichinohe når det gjaldt den siste plassen i A. For ikke snakke om nevnte Ryosuke.(og SLP pluss Aldoshkin).
L.de Jong inn altså. Isolert sett ikke så viktig. Forrykker paroppsettet. Jingzhu Jin starter ikke, så det er hun som erstattes.500m, menn A: Ingen avvik fra mitt oppsett.
3000m, kvinner A: Ingen avvik fra mitt oppsett. Wiklund trakk Sablikova.
5000m, menn A og B: Fish har dessverre måtte trekke seg etter at trekningen ble foretatt. Åpenbart har han ikke kommet seg av sykdom. Førstereserve Ryosuke kommer inn i A, og Kanada har rett til å sette inn reserven Deibert i B. Merker meg forøvrig i farta en liten uregelmessighet: Den best rankede i parene skal etter reglene starte i indre bane. Videre er faktisk ikke Wenger i trekningen, og Norge har satt inn Kongshaug istedenfor Ulekleiv. Litt endrede forutsetninger foran kveldens viktige OL-kvalifisering altså.EinarR
Når begynner dette, norsk tid? Eller har det begynt? Vet ikke om jeg har TV som får inn bilder fra stevnet heller.
Kristian Eliassen
20:25, Viasport1.
B-gruppene begynner 17:50, men der er det jo ikke bilder.
EinarR
Takk! Viasport1 er kanskje en av de som ligger i kanalvalg 30-35 i den «pakken» som vi har her i huset. Minner meg på at jeg bør foreta meg noe for å få «Disney», som må til for å se The Beatles- Get back! Skøyter på Bislett 1979 trumfa The Beatles. Skøyter i Calgary 2021 trumfes av Beatles! Men for all del.
Kristian Eliassen
Ingenting som trumfer kvalifisering på skøyter! Denne helga har jeg satt av i sin helhet (ihvertfall fredagen). Jula kommer uansett.
500m, B kvinner: Spennende å se om tidene, som tendens, blir bedre eller dårligere enn i SLC. Norsk tilnærming: Ripsrud og Samsonsen ligger godt an til å sikre Norge 2 kvoteplasser til OL (se OL-tråden). Ripsrud ligger mer usikkert til når det gjelder å sikre Norge tre kvoteplasser til neste verdenscupsesong. Poeng må kapres! Sist, men like viktig: Kan de norske nærme seg topp-3 enda mer, og opprykk til neste løp? Skal Ripsrud og Samsonsen ha håp om faktisk å komme seg til OL, må de opp et like hakk til. Norske særkrav er strengere enn kun å erobre kvoteplasser. NB, det gås to femhundringer i Calgary.
Like før det braker løs skal jeg bryte inn med en liten oppdatering av mitt «VM enkeltdistanser 2022», altså det som bare er en fantasi foreløpig, men likevel. Stillingen etter Salt Lake City, og de tre best seedede duellene i Calgary:
500 m kvinner
1. Jackson
2. Katsjanova
3. Golikova
33. SamsonsenKatsjanova-Golikova
Jackson-Tian
Kodaira-Wojcik1000 m kvinner
1. Katsjanova
Kodaira
3. M TakagiKodaira-Kok
Katsjanova-M Takagi
Bowe-Leerdam1500 m kvinner
1. M Takagi
Wüst
A de Jong
8. WiklundA de Jong – M Takagi
Wüst-Morozova
Schouten-CzerwonkaLangdistanse kvinner
1. Blondin
Weidemann
3. Schouten
11. Wiklund
22. Haugen
26. BøhmBlondin-Sablikova
Schouten-Weidemann
Zujeva-Morozova500 m menn
1. Dubreuil
2. Cha
3. Scheperkamp
10. Magnussen
16. Lorentzen
28. RukkeDubreuil-Matsui
Gao-Scheperkamp
Cha-Morishige1000 m menn
1. Krol
Nuis
3. Verbij
4. Johansson
7. Lorentzen
30. RukkeNuis-Krol
Johansson-Verbij
Ning-Otterspeer1500 m menn
1. Nuis
2. Krol
3. Ichinohe
Mantia
8. Kongshaug
9. Ulekleiv
13. Johansson
32. Eitrem
35. Engebråten
36. FarstadIchinohe-Krol
Nuis-Mantia
Ning-VostéLangdistanse menn
1. Bergsma
2. Zakharov
3. Swings
5. Van der Poel
13. Engebråten
30. Eitrem
33. UlekleivZakharov-Bergsma
Swings – Van der Poel
Fish-TrofimovEinarR
Johansson blir farlig!
Kristian Eliassen
…7. og 9. på de norske damene i 500B. Som sist i SLC, men «omvendt». Kvoter sikres. Gode forhold, men ikke like bra som SLC er vurderingen. Sprint.
500mB, menn: Her er det ikke så mye strekdramatikk for de norske: Kvoter til EM går greit, HHL blir enslig svale i verdenscupfinalen, kvoter neste år i WC blir fire, og Norge får rett til å sende 2 stk på 500m i OL — tre i sprint-VM. Spenningen knyttes til den ikke uviktige posisjonen om hvem som er Norges nest-beste sprinter. Rukke utfordrer Magnussen. Er det ikke på tide at begge to rykker opp i A? Topp-tre i B, please!
Kristian Eliassen
(7 og 11 skulle det stå)
En indikasjon fra 500 m gruppe B (kvinner): 1/4 sekund saktere forhold enn i Salt Lake City
Kristian Eliassen
6 og 13 mot 6 og 10 sist. Godt løp av Magnussen. Nær pers.
NESTE: A-stevnet som starter 20:25 på Viasport1. (Selv ser jeg sikkert tidvis på NOS).
I overkant mange poenger med dette stevnet til å være forberedt på alle, men hjertelig takk til dere som formidler hva som skjer rundt kvalifisering og kvoter. Jeg følger jo med selv, men ikke bestandig like tett. Det hadde gått meg hus forbi at det kun var de to første VC-helgene som gjaldt for å sikre kvoteplasser til 4cc.
De norske klarte seg bra på 500 m synes jeg, men uansett hvor mange OL-plasser Norge får blir det vanskelig å klare de særnorske kravene. Rukke og Magnussen har helt klart sjangs på en topp-8-plassering i EM, men har damene det? og det er vel den muligheten som finnes? B-gruppeseier vil vel ikke holde.
Kristian Eliassen
Virker ikke akkurat som du følger dårlig med. Når det gjelder 4CC (som ingen i Norge aner hva er), så er det de tre første stevnene som teller som kvalifisering, de har faktisk bare publisert stillingen etter stevne 2
Ellers godt poeng når det gjelder EM, men det pleier å være en viss subjektivitet i uttakene også (tider som kan relateres til plassering i A og slikt).
PS: Litt med vilje at jeg fokuserer på alle aspektene ved stevnene. Fordel å vite hva som står på spill FØR løpene går… litt hemmelig verden… Håper ikke det skremmer noen vekk…
Kristian Eliassen
…enorm 500m for menn! 🙂. Mangler 10 000 tilskuere og 1 000 000 seere (Norge). Spent på Wiklund og pallplassene på 3000.
38.08 Owe
Fire løpere under 34 blank. Enormt. I kveld går kanskje Nils vd Poel på 5.59,16. Og jeg får ikke se noenting.
Tror Poel kan gå en bedre første 200 da han starter i indre, derfor tror jeg på 5.59. Og gjerne 16 hundredeler til slutt.Kristian Eliassen
Skaff deg VPN. (seriøse virusprogram). Intervju med Wiklund under par to: Fornøyd med å takle høyden. Går for personlig rekord, håper det er nok til å vinne!
54
Var noen spennende minutter der da 29.5-rundene trillet inn fra Ragne. Måtte finne frem verdensrekordskjemaet en liten stund. Dessverre litt tungt på slutten, men modig satset.
Kristian Eliassen
…friskt satset av Wiklund! Med et litt annet løpsopplegg så hadde hun vunnet.
5000m, menn A: Her blir også de tre første parene veldig spennende. Se OL-tråden for dypdykk. Norges ære og fremtidig kreditering for formstigning står på spill. Norge KAN hevde seg også på 5000m for menn i OL.
Ikke forvent fokus fra Viasat-kommentatorene eller innsikt i saken på forum for skøytehistorie. (Der jeg forøvrig pga en eller annen overlønnet algoritmeekspert ikke får «sniklest» noe nå)
54
«Godt» (med norske øyne) å se Tsuchiya få det tøft mot slutten der, det var vel en nøkkel for de norske OL-kvotene.
Kristian Eliassen
Nettopp! Dawson kan klatre topp-14, da blir det enda bedre. Michael og Giovannini må havne sist…
-
ForfatterInnlegg