Verdenscup 3 Calgary 24.-26. januar 2025.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 3 Calgary 24.-26. januar 2025.

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 95)
  • Forfatter

Eventsiden til ISU.

Rsultatsiden blir etter hvert synlig også fra denne siden.

Vil anta at VSport 2 blir tv-kanalen i tillegg til Viaplay på nett.

Arrangørens hjemmeside. Fredag betyr nattevåk fordi A-pulja er satt opp til å starte 01:00 lørdag norsk tid. På lørdag starter A-gruppa 21:00 norsk tid med 10 000m. På søndag starter A-gruppa også klokken 21:00 norsk tid.

• Emnet ble endret av 1 år, 4 måneder siden av Kristian Eliassen. Årsak: Korrigering tidspunkt
    #30035 Svar

Litt tidlig, men så mange uttak foreligger at jeg kaster et blikk på de første distansene.

Fredag:

5000m, kvinner.
    Wiklund
    Beune
    Blondin
    Weidemann
    M. Groenewoud
    Sablikova

Conijn-In ’t Hof
    Maltais-Lollobrigida
    Horikawa-Takagi

R1:Yang
    R2:Han
    R3:Tas
    R4:Hall
    R5:Morozova

For nye lesere, så består altså «trekningspulja» av de seks beste, resten er oppsett. Regelverket finner man i eget kommuniké (se verdenscuptråden)

B-gruppa her går før A. Kvartettstart i B. Takagi er tatt ut på distansen, men jeg er litt tvilende til om hun stiller siden hun leder verdenscupen på 1000m som går senere samme dag. Det kan fort bli Horikawa-Yang i første par i A. Videre leser vi så hva den første kvartetten i B ligger an til å bli (se ISU results for videre verdenscupstilling som er bestemmende for parsammensetningen. Svenni får vi i første kvartett siden hun ikke var med under WC1 og 2).

Norge sender en gledelig fyldig tropp til Calgary og Milwaukee uka etter.

På 5000m har Norge en kvote på 4, og sender Wiklund (A), Løvås(B) og Svenni(B). Jeg hadde for meg at også Sjøbrend skulle dit også, men ei.

VM-kvalifiseringsoversikt. VM enkeltdistanser går jo på Hamar midt i mars, og det er kamp om nasjonskvoteplasser dit. Kvalifiseringsstevner er som kjent WC1-6 og baseres på verdenscuppoeng supplert med ditto tider. For 5000m, kvinner og 10 000m menn er det 8 plasser basert på verdenscupstillingen etter WC6 supplert med 4 tider fra Calgary som gjelder.

#30036 Svar

1500m, menn
    Stolz
    Ning
    Eitrem
    Nuis
    Kongshaug
    Ichinohe

Emele-Nonomura
    Prins-Min Seok Kim
    K.Yamada-Howe
    R.Kojima-Eng Strand
    Swings-Snel
    Wennemars-Dijs
    Di Stefano-Cepuran

R1:Klein
    R2:Ulekleiv
    R3:La Rue
    R4:Lehman

B-gruppa: Norge har 5 plasser, og ADJ skal være femtemann hvis vi legger suppleringsuttaksstevnet, Hamarlekene til grunn. Engebråten har dog rett på en plass i A via «Wild Card» basert på fjorårets resultater om man velger ham. Roest har også rett på Wild Card, men er ikke med til Nord-Amerika. Slik det ser ut nå får vi altså Ulekleiv i siste par i B.

#30037 Svar

1000m, kvinner.
    Takagi
    Leerdam
    Daleman
    R.-De Jong
    Bowe
    Han

Goetz-Morozova
    Schulting-Yamada
    Min Sun Kim-Jabrzyk
    Yoshida-Herzog
    Sato-Bosiek
    Lamarche-Wojcik
    Scholz-Thorup

R1:Fledderus
    R2:Na Hyun-Lee
    R3:Manganello
    R4:Van Elst

B-gruppa: Norge har hele 3 kvoteplasser, men vi sliter litt med å fylle. Samsonsen er med, men er helt nede på 34 plass i verdenscupen og på reservelista (5 av 10) til VM. Akkurat det holder dog for en norsk kvoteplass som arrangørland og kan være med på å styre deltagelsen i Calgary. Jagtøyen deltar trolig også. Litt mer tvilende til om Wiklund og Løvås/Svenni deltar pga 5000m.

#30041 Svar

Lørdag.

10 000m, menn.
    Ghiotto
    Eitrem
    Snellink
    Fish
    Huizinga
    Jilek

Swings-Bloemen
    Dawson-Malfatti
    Bosker-Beckert

R1:Kongshaug
    R2:Ichinohe
    R3:Wu
    R4:Loubineaud

R5:Engebråten
    R6:Maly
    R7:Henriksen
    R8:Ulekleiv

B-gruppa: Vi ser over her at det ligger an til 3 nordmenn i nest siste kvartett, og Kongshaug i den siste. Det er også verd å merke seg at på 10 000 så går B etter A.: En fordel når man skal jage tider ift. kvoteplasser til VM. Som sagt: 8 nasjonskvoteplasser dit basert på poeng etter WC6 supplert med 4 Calgary-tider. Om Norge skulle slite med å få 2 stykk topp 8 i verdenscupen (tellende to fra hvert land), så er det viktig å komme inn på tid.
    Jilek: Spennende start. Han er helt oppe i «trekningspulja» per nå og ditto under VM. Utvider vi horisonten, så har han også posisjonert seg bra for å kunne stille i A i neste sesongs første verdenscupstevne på distansen og dermed komme godt ut av startblokkene i kvalifiseringen til OL i 2026.

Sånn: det var så langt jeg tar denne gjennomgangen akkurat nå — det er ennå en stund til neste fredag! Før den tid starter Short Track EM i Dresden førstkommende fredag med hele 7 norske løpere (Skating ISU You Tube), med finalerunder på lørdag og søndag på Viaplay(engelsk kommentator).

#30056 Svar
    Kristian Eliassen

Ny episode av toindreogvekkmen ligger ute på nett. Intervju med Høiseth i etterkant av suksessen under EM. Der ble det nevnt at alle de uttatte norske løperne allerede har dratt (tirsdag) bortsett fra Engebråten som har fått oppkastsyken. Forhåpentligvis kommer han litt senere. Kongshaug går KANSKJE 10 000 i Calgary.

#30062 Svar
      Kristian Eliassen

I morgen, lørdag den 18. januar er det Time Trials i Calgary.

Bjørn Magnussen i siste par på 500m, Sigurd Henriksen i første par mot Jilek på 3000m.

Trekning.

You Tube. Vil tippe det streames HER (hvor man også kan se løperne trene. Eitrem i farta i går)

#30068 Svar
        Kristian Eliassen

500 og 3000 unnagjort!

Jilek 3.38.80 i par med Henriksen (6.44.17). Oppføres som NR. Om det er godkjent som juniorverdensrekord vet jeg foreløpig ikke.

500m-resultatene og resten ser dere i linken. Bilder: Se You Tube-linken rett over her.

#30069 Svar
          Kristian Eliassen

Ikke bekreftet,  men neppe ny juniorverdensrekord, forresten: Dette stevnet var trolig ikke annonsert i forkant ihht reglene, og defineres nok heller ikke da som «International Competition», men «Time Trials». I slike stevner mangler det også flere andre formelle krav.

#30070 Svar
            Jeppe

Verdensrekord eller ei. Vi ser det atter; Jilek er god, veldig synd han ikke deltok i EM.

#30071 Svar
              Kristian Eliassen

Ja det var synd, men nå skal det bli interessant å se han neste helg.  Gjelder også Ghiotto selvfølgelig. Begge med «verdensrekorder» på tieren i treningsløp tidligere i sesongen.  At Jilek tar junior verdensrekorden til Henriksen er ganske sannsynlig. Tviler mer på at Ghiotto tar seniorrekorden til Svensson.

#30086 Svar
                Kristian Eliassen

Prøver å finne om Engebråten er i Calgary, men han har i hvert fall tydeligvis flyttet inn i «nytt» hus:

https://www.instagram.com/anna_stensrud/p/DE2usjXKTx5/?img_index=15

#30089 Svar
                  Kristian Eliassen

For ordens skyld: Som jeg var inne på i går så er rekorden til Jilek på 3000m kun å betrakte som uoffisiell melder Team Arena Geisingen (Ivar Hansen): I og med at stevnet ikke var oppført i oversikten «Calendar of Events» hos ISU så var det sterke indikasjoner på at løpet ikke falt under kategorien «International Competitions» og da kan eliminasjonsmetoden benyttes.

Det er uheldig for skøytesporten som en såpass målbar idrett at man holder seg med et så uoversiktlig regelverk på dette området. Jeg synes vel kanskje at man kunne hatt et skille mellom uoffisielle og offisielle verdensrekorder, hvor de sistnevnte kun kan settes under ISU Events (altså internasjonale mesterskap, verdenscup og en eventuell ny, tredje kategori ISU Events ( 🙂 ) som det hadde vært kult for publikum om hadde sett dagens lys: «Kontinentlandskamp», Outdoor Classics, osv). De uoffisielle rekordene kunne man så notert i alle stevner fra ordinære Time Trials og oppover. Eskil Erviks verdensrekord på 3000m er jo det verste eksempelet:

https://www.schaatsforum.nl/index.php?attachments/upload_2025-1-18_22-39-42-png.6066/

(oversikt signert Marcel Vos. 3 passeringer underveis på 5000m-løp har i tillegg underskredet «rekorden» til Ervik)

Et annet eksempel på uheldig forvirring som regelverket skaper er oversiktene til SSR kontra SSN.

#30093 Svar
                    Kristian Eliassen

…ser at linken rett over ikke fungerer (linken er personlig). Poenget er at Ervik har 12. beste tid, men innehar verdensrekorden.

Påmeldingsfristen går ut klokken 20:00 i morgen, mandag.

#30098 Svar
                      19

Sender et eller flere asiatiske land B-laget  ( eller ingen) fordi de beste løperne forbereder seg til Asian  Winter Games tro ?

#30099 Svar
                        Jeppe

De første distansene i AWG, arrangeres 8. februar. Det er vel  brukbar tid til å bli kvitt jetlag og gruff i kroppen mellom WC 3 i Calgary og de første løpene i Harbin i Kina.

#30100 Svar
                          Kristian Eliassen

Det japanske uttaket til Asian Games av 25. desember mangler flere toppløpere.

#30101 Svar
                            Kristian Eliassen

Japan sender de forventede toppløperne til verdenscupen. En 3-4 sub-topper sprintere står av Milwaukee.

Det er absolutt et sterkt lag på de korte som Japan sender til Asian Winter Games, men navn som Takagi, Sato, Horikawa, Shinhama med flere mangler  Jeg er ikke sikker på at det som står på forbundets sider er det endelige uttaket.

Fra husken, så tror jeg Sør Korea stiller med et sterkt lag. Kina får vi regne med stiller sterkt på hjemmebane, men jeg har ikke sett eller gravd etter noe uttak. Jeg vil veldig sterkt tro at de stiller sterkt begge steder: de reiser rundt med et stort lag i verdenscupen for å maksimalisere verdenscupkvotene foran OL-kvalifiseringen til høsten!

#30106 Svar
                              Marcel
                              Deltaker

The 10000m junior record is not official anyway, the ISU hasn’t got a listing for it. Any distinction about Jílek’s 12:46 is purely made up by us and not by them.

#30107 Svar
                                Kristian Eliassen

Aha. Good point.

#30109 Svar
                                  Kristian Eliassen

Da foreligger deltakerlistene.  Se åpningslinken i denne tråden. (Bruk en annen nettleser enn Chrome hvis man ikke får opp dokumentet)

Førsteinntrykk: De beste er med. 26 kinesiske navn med Gao som en av dem.
                                    Kongshaug stiller ikke på 10 000. Engebråten gjør det. Norge stiller på lagsprint damer.

#30110 Svar

Fredag.

5000m, kvinner: Ingen store endringer fra mitt oppsett, så jeg kopierer ikke. Som ventet ingen Takagi på distansen, og første par i A ligger dermed an til å bli Horikawa-Yang. Hverken Han eller Morozova(S) med i siste kvartett i B som ligger an til å bli Tas-Hall, Myers-Jasch.

1500m, menn: Ingen endringer fra mitt oppsett. Heller ikke de siste parene i B. ADJ Norges femtemann. Forsmark oppført med ?, men har bare rett til å stille på fellesstart.

1000m, kvinner: Ingen endringer fra mitt oppsett. Heller ikke de siste parene i B. Norge nøyer seg med å stille med Samsonsen og Jagtøyen.

#30111 Svar

Lørdag.

10 000m, menn: Ingen endringer i A, men Kongshaug deltar ikke på distansen. Norge kun med fire deltakere på tieren.
                                    R1:Ichinohe
                                    R2:Wu
                                    R3:Loubineaud
                                    R4:Engebråten

R5:Maly
                                    R6:Henriksen
                                    R7:Ulekleiv
                                    R8:Giovannini

Ovennevnte blir da de to siste kvartettene i B. Spenning knyttet til om Norge klarer å posisjonere seg slik at Norge får med to løpere på tieren under VM på Hamar. I tillegg vil vi blant annet ønske å ha med flere enn Eitrem i A ved neste korsvei som er 5000m i Milwaukee. Vi startet jo sesongen med 5 i A…

Det var så langt jeg tar gjennomgangen i første omgang. Jeg merker meg at vi stiller lag på lagsprint for kvinner hvor det «bare» er påmeldt 9 lag. Mye rart skal skje om ikke Norge kvalifiserer et lag til VM (8 lag), da det for arrangøren holder med å plassere seg på reservelista som teller 6 lag for å slå ut den ellers sist kvalifiserte. Brattgjerd er med som reserve i Calgary på 500m og lagsprint.

#30112 Svar
                                    Jeppe

Tuukka Suomalainen har fått med seg Laura Kivioja til Calgary, men ganske uventet er det at Finland ikke stiller Team Sprint-lag. Juuso Lehtonen har klart et verdenscup krav, og Max Kokko har tider på 1000 m godt under B-kravet.

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 95)
                                    Svar til: Svar #30113 i Verdenscup 3 Calgary 24.-26. januar 2025.
                                    Din informasjon: