Verdenscup 1 Nagano 22.-24.november 2024

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 1 Nagano 22.-24.november 2024

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 155)
  • Forfatter

Det var lørdag! Søndag tar jeg ikke i dag. Ikke så mye gjenstår: Det er 6 lag i A for hvert kjønn på lagtempo, 20 ditto på fellesstart, og oppsettet på den andre femhundringen avhenger av resultatene i det første løpet. Blandet stafett avslutter, og der er det heat. Hvem stiller Norge med der mon tro? ADJ og Samsonsen?

#29018 Svar
    Jeppe

Synd med  Kersten og Smeeding. Da ryker EM for Storbritannia.

At ikke Romania stiller, kan skyldes store kostnader for reise og opphold.
      Håper de kommer til Kvalik  Cup 2.

#29019 Svar
      Jan Terje Gresset

Blir B- gruppene vist på Youtube? Blir første gang jeg skal se skøyteløp via den kanalen. Så vet ikke hva de har brukt å gjort før. Noen som vet noe om det?

#29020 Svar
        Tostiees-31

Smeding and Hogas are able start at the Sprint Championship, because of their pre-allocted quota place.

More here: https://current.isu.org/speed-skating/rules/ssk-communications/34012-isu-communication-2654/file

• Dette svaret ble endret 1 år, 4 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenker åpnes i ny fane
          #29021 Svar
          Kristian Eliassen

B-gruppene blir dessverre aldri vist. Og så er jeg litt lei av dette pratet om «bare kvalikk», Jeppe 😉 . I går kvalifiserte Norge (fotball) seg til en ekstrakvalifisering, og det er fotballfeber i Norge hvor alderssnittet på tribunen antagelig er under myndighetsalder. Men jeg er med hvis du mener at hovedaspektet ved verdenscupen er kvalifisering, og at den kvalifiseringen ikke er attraktiv nok (for så vidt bevist ved eksempelet over)

#29022 Svar
            Kristian Eliassen

..liten modifisering når det gjelder sending fra B: Polen har hatt det på hjemmebane, men da ikke tilgjengelig annet enn i Polen. typisk da har det vel vært enkel produksjon med få kameraer hvor man bare viser hjemmeløperne. Det er heller ikke sånn at verdenscup er kjempepop i Asia. NHK (Japans kringkaster) viser litt direkte på fredag, ellers sammendrag sent lørdag og søndag. CCTV (Kina) viser også skuffende lite, så hvorfor er ikke tiden inne for å tenke litt nytt og også invitere ikke-«stakeholders» til dugnad?

#29023 Svar
              Kristian Eliassen

AH! Nå steg respekten min for ISU:

Entry List!

(men nå orker jeg ikke å sjekke opp mot mine stipuleringer før i morgen, men jeg ser at det ikke er noen prioriteringsrekkefølge fra de enkelte nasjoner)

#29024 Svar
                Kristian Eliassen

Dette var såpass sterkt at jeg måtte ta en lynsjekk: Gao er tydeligvis  klar for 2×500! Korrigerer mitt oppsett i morgen. Norge stiller med Samsonsen og Kristensen på MGR, Jilek stiller både på 1500 og 5000 hvis noen tvilte på om han ville til H.veen i tillegg til Hamar. Koci er tydeligvis et spørsmål BÅDE på fellesstart og MGR bare for å øke forvirringen. Stolz reserve på lagtempo, ikke oppført med X eller S på fellesstart. 500×2,1000,1500 altså.

Mer i morgen.

#29025 Svar
                  Jeppe

Til Kristian, i første rekke:

Jeg hadde først ikke tenkt å bruke ordet kvalik-cup, men så mistet jeg det jeg tastet, måtte taste det på nytt, og da ble ordet med.
                    Ikke meningen å være negativ, men det er jo som du sier Kristian; hovedaspektet ved verdenscupen er kvalifisering, og jeg synes det er feil, og trist at det har blitt sånn.

(Fotball feiringen synes jeg forøvrig var langt over mål. De feiret som om de hadde fått VM billettene i lomma, men det er lang vei dit).

Jeg mener at verdenscupen burde vært verdenscup, og ikke noe annet. Det burde vært stort å vinne verdenscupen, da er du den beste igjennom sesongen.
                    At WC ikke er attraktivt i andre nasjoner heller, (bortsett fra Nederland) viser vel bare at det kanskje har vært en feil vei å gå, det å innføre enkeltdistanse verdenscup.

Å tenke nytt, Kristian, det er du flink til, men jeg er redd tanken på å ikke kjenne igjen sporten, vil lukke døra helt, for mange.
                    Men nå begynner snart det første, store stevnet, og jeg lover at jeg ikke skal bruke ordet Kvalik-Cup noe mer. Spennende vil det nok bli, selv om oppsett av parene, i stedet for ren trekning, tar bort flere mulige spenningsmomenter.

Seeding, må vi ha, og det har vi alltid hatt, men jeg ville likt at det ble foretatt trekning for rekkefølgen for flere av parene. Ikke bare for de antatt seks sterkeste løperne. (3 par).

#29030 Svar
                    Kristian Eliassen

🙂 .

Ikke ment som en veldig hard reaksjon fra meg på mild ordbruk fra deg. Ingen skal hindre deg fra å bruke «kvallik-cup» når du måtte ha lyst til det.  Du har helt rett i at jeg av og til får kritikk selv for å snakke ned skøytesporten. Jeg er klar over faren, og det er et element av selvkritikk i slike reaksjoner. Jeg ser den samme faren når Rocambole snakker om mellomsesong og Haarberg rir noen av sine kjepphester. Det blir litt negativt når NSF er i en stiling hvor de er lite synlige og trenger positiv blest. Men så er det det at vi bidrar positivt også da! (om enn kanskje mye mer beskjedent enn f.eks. frivillige ved stevner)

Vel, nok om det. Vi er ikke enige om alt, og det vil alltid være ulike oppfatninger. Jeg liker ordet synlighet litt bedre enn den fremmedgjøringen som du snakker om. For å bruke Lars Finsen som eksempel, så synes jeg han ser litt vel mye tilbake i møte med fremtidens og nåtidens utfordringer. For å sette det litt på spissen, så er det som om tønnehopping kunne være en meget god delløsning fordi øvelsen har historiske tradisjoner, mens mer nymotens påfunn får tommel ned.

#29035 Svar

NB! Jeg har redigert oppsettet på 1500m for kvinner fordi Kubo har kommet inn for Yamada. Det samme med 3000m for kvinner fordi Takagi har trukket seg. Inn for henne i A er det mest sannsynlig med Takahashi.

500m, menn får jeg ikke redigert, så tar det derfor på nytt. Det som har skjedd er at Gao står påmeldt, og det er kanskje mest sannsynlig at Kina plasserer han i A isteden for Ziwan? I tillegg har Prins trukket seg, og Bos er flydd inn, men starter i B. Forstår det slik at Prins fortsatt er med på 1500 og 1000.

500m, 1. løp menn
                      5: Japan: Shinhama, Morishige, Kuratsubo, Matsui, Kojima
                      3: Nederland: De Boo, Scheperkamp, Westenbroek
                      3: Polen: Zurek, Marek Kania, Michalski
                      2: Norge: Magnussen, Brattgjerd
                      2: USA: Stolz, Stoppelmoor(evt McLeod)
                      1: Kanada: Dubreuil
                      1: Korea: Jun-Ho Kim?
                      1: Kina: Gao (Ziwen?)
                      1: Italia: Bosa
                      1: Spania: Llop

De Boo
                      Stolz
                      Shinhama
                      Dubreuil
                      Scheperkamp
                      Westenbroek
                      …..
                      Stoppelmoor(McLeod)-Magnussen
                      Morishige-Kuratsubo
                      Matsui-Zurek
                      Kojima-Llop
                      Kania-Jun-Ho Kim
                      Michalski-Brattgjerd
                      Bosa-Gao

#29037 Svar

Er verdenscupstevnene for store, med for mange deltakere? Spørsmålet er oppe igjen. Økonomisk og arrangementsmessig: helt sikkert.

Er det derfor mulig å tenke seg at man frikobler verdenscupen fra kvalifisering til mesterskap, og opererer med  invitasjonsstevner isteden? For meg blir spørsmålet da veldig fort: Er A-gruppene så interessante for publikum at det lar seg forsvare å senke kostnadene ved å kutte ut B, frikoble kvalifiseringaspektet til de internasjonale mesterskapene fra verdenscupen og la de nest beste dra til Inzell, Calgary og SLC? Man kunne tenke seg en slik ordning, men det vil neppe være store penger i spill, og hva skal man kjempe om da? A-gruppene i dag ER på mange måter skøytesportens svar på Golden League, og blir ikke dobbelt så populære ved å doble antall stevner. Skøyter skiller seg fra friidrett ved at mesterskap er eneste bærebjelker, og det gjenspeiler seg også ved at kvalifisering dit er viktig. Det er stort å kunne være med i VM og OL, mens kampen om å komme dit stort sett bare er spennende i Nederland. Det er feil å stå på sidelinjen å beundre Nederlands bredde. Dvs det er jo helt greit, men ikke uten å se at kvalifiseringssystemet forfordeler Nederland.  I mesterskapene i friidrett har man kvalifisering i selve mesterskapene med formiddagsøkter. Dvs de har intrikate system for å ta frem de som skal VM også, men den er ikke særlig publikumsvennlig eller en bærebjelke på noen måte.  I skøytesporten ser man potensialet med personlig kvalifisering i de interne nederlandske uttaksstevnene. Man burde altså se over dette med kamp om nasjonskvoter i verdenscupen.  Den kvalifiseringen er både abstrakt, litt komplisert, og forbeholdt noen få nerder. Løft  kvalifiseringsaspektet frem i lyset, og interessen for skøyter vil bli større. HVOR mye er vanskelig å si før man har prøvd.

#29038 Svar

Søndag:

Lagtempo kvinner:

Japan-Kanada
                      Polen-USA
                      Kina-Sveits

B-Gruppa:
                      Tyskland-Italia
                      Korea-Nederland
                      Norge-Tsjekkia/Kazakhstan
                      Tsjekkia/Kazakhstan

13 lag. 6 lag i A. Oppsett basert på sammenlagtstillingen forrige sesong. Ett lag rykker opp og -ned.
                      Norges lag: Wiklund, Løvås, Sjøbrend, Storelid(S)

Lagtempo, menn:

USA-Norge
                      Italia-Nederland
                      Kina-Kanada

Belgia-Japan
                      Frankrike-Polen
                      New Zealand-Kazakhstan
                      Korea-Tyskland

14 lag. 6 lag i A. Oppsett basert på sammenlagtstillingen forrige sesong. Ett lag rykker opp og -ned.
                      Norges lag: Eitrem, Engebråten, Kongshaug, Eng Strand(S), Ulekleiv(S)
                      Italias lag: Ghiotto, Giovannini, Malfatti, Di Stefano(S), Lorello(S)
                      USAs lag: Cepuran, Dawson, Lehman, Stolz(S), Tobon(S)
                      Nederland: Huizinga, Snellink, Wennemars, Bergsma(S)
                      Kanada: Bloemen, Howe, Mayeur, La Rue(S), Langelaar(S)
                      Kina: Cong, Hanbin Liu, Yu Wu, Pan(S)

På lagledermøtet vil fristen for når man må ned til fire navn komme. Deretter er fristen 60 minutter før start for å komme med hvilke tre løpere man kommer til å stille med.

#29039 Svar

500m, 2.løp kvinner: Oppsettet avhenger av resultatene i førsteløp.

500m, 2. løp menn: Oppsettet avhenger av resultatene i første løp.

Fellesstart, kvinner:

A-gruppa:

Blondin
                      Maltais
                      Dul
                      Groenewoud
                      Manganello
                      Myers
                      Tas/Vanhoutte
                      McGregor
                      Hardi
                      Jabrzyk
                      Petrowska
                      Uhrig
                      Hofmann
                      Korvasova/Kursova
                      Yonji Kim/Jiwoo Park
                      Weji Jin
                      Binyu Yang
                      Horikawa/Noake
                      Lollobrigida
                      Marletti

Mange land har også oppført reserver som jeg ikke ramser opp her. 30 løpere påmeldt hvis vi ser bort fra reservene. Om deltakerantallet ender mellom 25-28, vil A-gruppa kun bestå av 16 løpere. De som mister en plass i A vil da være Italia, Kina, Italia, Tyskland (da forutsetter jeg at frafallet skjer litt lenger ned på listene).

Norske deltagere: Løvås, Sjøbrend, Storelid(S)

#29040 Svar
                      Kristian Eliassen

Fellesstart menn og MGR rekker jeg ikke nå (skal prøve å komme tilbake til saken).

Trekning/paroppsett for fredag foreligger litt etter klokken 10:00 i morgen formiddag, norsk tid.

#29041 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

NB! Jeg drømte i natt at en sentralt plassert person i NSF ba meg om råd for å få maksimert kvoten til EM sprint for kvinner. Svaret var enkelt: La Ragne Wiklund gå minst en 500 m i løpet av Nagano/Beijing. (Løvås vil jo gjøre samme nytte).

Nå får vi se om jeg blir sanndrømt. Norge har to sprintere som ikke får noe internasjonalt tilbud denne sesongen utenom EM.

#29042 Svar
                          Kristian Eliassen

He,he.

Norge har jo forhåndskvalifisert to løpere til EM allerede. For å få tre løpere, må BÅDE Wiklund og Løvås gå en 500m i Asia.  Norge har en kvote på tre på 500 i verdenscupen, så på den måten er det ikke noe problem.

Med to sprintere mener Haarberg Jagtøyen og Baas. Nummer to og tre i NM.

Mest sannsynlig er det vel dessverre at Løvås og Wiklund har nok av distanser å konsentrere seg om i Asia selv om man synes at det kunne være nyttig å øve på 500 før allround-EM. (og så kan man for så vidt mene at det ligger en pussighet i at norske sprintere skal sikre seg plasser ved allroundere som øver seg)

Så heter det i uttakskriteriene: «Uttak til EM Sprint/Allround i Heerenveen:
                            – Prestasjoner i WC1-2 vil gi grunnlag for mulig forhåndsuttak. Det skal være minst en plass å gå om i uttaksløpet.
                            – NM Sprint/Allround i Kristiansund 21-22.desember. Sammenlagt etter 4 distanser.
                            – Ingen egenandeler vil bli gitt for EM Sprint/Allround i Heerenveen.

Mest sannsynlig at Samsonsen blir forhåndsuttatt, og at Jagtøyen og Baas kjemper om den andre plassen i Kristiansund.

#29043 Svar
                            Kristian Eliassen

I tillegg er det jo slik at Norge må stille med tre løpere på 1000m i Asia også hvis det puslespillet med tre norske kvoteplasser til EM skal oppfylles. — I Nagano stiller vi kun med Samsonsen.

#29048 Svar
                              Kristian Eliassen

Parsammensetningene for fredag er klar!

https://app.isuresults.eu/events/2025_JPN_0002/schedule

#29050 Svar
                                Kristian Eliassen

500m, kvinner: Ingen avvik i forhold til mine stipuleringer. I B-gruppa får vi Yu-Samsonsen i 7. par

500m, menn: Ingen avvik i forhold til mine stipuleringer. I B-gruppa får vi Betti-Eng Strand i 1.par, og Kristensen-Piotrowski i 6.par.

1500m, kvinner: Ingen avvik i forhold til mine stipuleringer. I B-gruppa får vi Løvås-Jabrzyk i 6. par.

1500m, menn: Alle de forventede løpere i A. Her har imidlertid Nuis fått en av de 6 plassene i «trekningspulja»! HVORFOR det vet jeg foreløpig ikke. 😉 Hadde Nuis blitt plassert i første par mot Swings hadde jeg truffet her også.

For de norske får vi nå: Riku T.-Ulekleiv i 2.par, K. Yamada-Didrik Eng Strand i 3. par, Kojima-Kongshaug i 5.par, Ichinohe-Eitrem i 6.par. B-gruppa: ADJ-Jilek i 12.par.

#29054 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

For ordens skyld: Jeg brukte ordet «maksimere» litt unøyaktig. I dette tilfellet snakker jeg om 2 plasser i EM sprint for kvinner. Norge har pr. nå kun 1 plass. Ref. nærmere gjennomgang her.

#29056 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

Italia: Kortbane-fenomenet Arianna Fontana (34) sto ikke på den lista jeg så tidligere i uka – tror jeg ihvertfall. Nå er hun inne i B-gruppa på 1500 m, og bør da markeres med et stort utropstegn. Personlig rekord satt i Salt Lake City i september: 1.57,84 – visstnok hennes første løp på distansen.

#29057 Svar
                                      Kristian Eliassen

…visst, søren. Jeg blingsa, Norge har bare EN forhåndskvalifisert i kvinneklassen. Det endrer forutsetningene.

#29058 Svar
                                        Emil

Nil Llop har ikke blitt klar, og går derfor ikke i helgen, ifølge instagram

• Dette svaret ble endret 1 år, 4 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenker åpnes i ny fane
                                        Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 155)
                                        Svar til: Verdenscup 1 Nagano 22.-24.november 2024
                                        Din informasjon: