Veien til OL i Beijing 2022.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Veien til OL i Beijing 2022.

  • Dette emnet har 397 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 04/02/2022 at 9:49 av Rocambole.
Viser 24 innlegg - 145 til 168 (av totalt 398)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #16531 Svar
    Rocambole

      Ja, bedre sjanser for Nor nå som  Fish er trukket. Par1: Hvis Ryosuke slår seg inn på poeng (som han med opprykket til A nå har bedre sjanser til), beholder vi status quo. Hvis han ikke slår seg inn på poeng, men kommer foran våre på tid (som han med opprykket nå har dårligere sjanser til), mister vi en plass. For Norge er det best at han går svakt, dernest at han går meget godt.

      I par2 må Trofimov slå Dawson for å gå forbi ham på poeng, hvilket vi får håpe ikke skjer.

      I par3 Gio-Michael vil taperen av paret sannsynligvis falle ut av topp14 og dermed miste sin OL-billett. Og det samme kan  også skje med vinneren av paret hvis det gås fort i de to første parene. Norge får håpe på et labert par.

      #16532 Svar
      Kristian Eliassen

        God observasjon av Ivar Hansen: Faktisk parstart på 5000B, men ikke på 3000B? Merkelig — også fordi det var kvartettstart i B forrige helg. 🤔

        #16533 Svar
        Kristian Eliassen

          Veldig mye rart som foregår i skøytesporten.

          #16537 Svar
          54

            Tilbake til kvartettstart i startlistene nå.

            #16539 Svar
            Kristian Eliassen

              Bra, kunne ikke stemme.

              #16540 Svar
              Kristian Eliassen

                …ikke hvis man ser på «downloads» hvor man fortsatt er oppført parvis med røde og hvite armbånd, men ok: det er sikkert kverulering herfra!

                #16541 Svar
                Rocambole

                  Oppdaget til min forbauselse det samme for noen minutter siden. Husker ikke sist 5000B gikk UTEN kvartettstart, så her må noe merkverdig ha skjedd på bakrommet. Dette minker spenningen i B-gruppen radikalt.  Litt av en nedtur. Det skal godt gjøres at noen nå, bortsett fra Bosker, karrer seg under 6.15 i B-gruppen. (Jeg regner med at det nå jevnt over vil gå ca. 7 sek saktere i B-gruppen enn i SLC.) Meget mulig vil altså ingen løp i B endre plassene på tidslisten. Hvis vi nå har et par løpere med hurtig stigende form, er dette en ulempe for Nor; i motsatt fall vil det være en fordel. Umulig å si på forhånd.

                  Og Kina-jokeren er bare å glemme, når fordelen ved å gå i kvartett nå er forsvunnet.

                  Vår OL-kvote på 5000 avgjøres dermed etter alt å dømme primært av hva som skjer i A-gruppen, ikke av våre egne løpere (med mindre en av dem skulle prestere et fenomenalt løp).

                  Det kan nå godt hende at løpet i Cal ikke endrer noe som helst på de som er inne på topp14 eller de 6 som er kvalifisert på tid. I så fall SKAL vi  –  fra min forståelse – ha 2 plasser til OL.

                  Det verste som kan skje for oss hvis ingen nye kommer opp nedenfra i B-gruppen, er at Ryosuke går under 6.15.13 men ikke slår seg inn på topp14. Da mister vi den ene plassen til Jpn2. Men hvis Dawson slår seg inn, vinner vi altså en plass. For at dette skal skje, må Dawson bli (minimum) nr. 7 på distansen og ikke la seg slå av Ryosuke eller Trofimov.

                  Så det er fortsatt NOE spenning igjen, om enn ikke stort i B, er jeg redd. Oh well.

                   

                   

                  #16542 Svar
                  Rocambole

                    Ja, min santen har de endret listen igjen! Her må man sannelig følge med i svingene. Så ignorer fullstendig mitt forrige innlegg. Opptur!

                    #16543 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Glem det der Rocambole. Må bli kvartettstart. Kan ikke være riktig.

                      Kvartettstart er jo betenkelig i utgangspunktet, men av og til er jo selvfølgelig enda verre.

                      #16573 Svar
                      Kristian Eliassen

                        10 000m, menn: Roest røk ut av topp-8 på 10 000m. dermed havnet Malfatti på den utsatte 12.plassen. (se side 6) Fortsatt nasjonskvoter vi snakker om selvsagt. Det Roest tapte på dette var at han må gå i et tidlig par på 10 000 i Beijing — om han kvalifiserer seg i romjula.

                        #16574 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Gikk altså veien for Beckert, mens Malfatti må vente på dette med grensetid for Sigurd Henriksen og eventuell kinesisk plass via reservelista.

                          5000m, menn: Jeg var mest fokusert på dette (vanskelig med to tanker i hodet samtidig). ISU har oppdatert verdenscuplista. Trofimov tok altså poengplassen til Michael som helt klart var det man trodde man så. Ryosuke klarte ikke å passere våre og komme inn på tidslista. Fish måtte kaste inn håndkle. Betyr at de to «verste» konkurrentene forsvant, men vi må fortsatt «slite» med Dawson. Vi har de to nederste plassene på tid før 5000mB. Måtte det forbli slik. Jeg kopierer:

                          6.10.80 Usa1 (Dawson)
                          6.12.13 Swi1 (Wenger)
                          6.12.37 Usa2 (Cepuran)
                          6.14.37 Usa3 (Lehman) Utgår. (reservelista)
                          6.15.06 Ger2 (Rijhnen)
                          6.15.11 Nor1 (SLP)
                          6.15.13 Nor2 (HE)

                          #16575 Svar
                          Kristian Eliassen

                            3000m, kvinner B: Vi er godt i gang. Så langt ser det bra ut. Han slo ut Morozova på poeng, men sistnevnte erstatter Han som Nummer 1 på tidslista:

                            Morozova 3.59.64
                            Lalenkova 3.59.69
                            Haugen 4.02.66
                            Kilburg 4.02.91
                            Czerwonka 4.04.22
                            Her holder vi av en plass til Kina såfremt de kommer inn på reservelista.

                            #16576 Svar
                            54

                              Sprek tid av Takagi. Blir vel fort seier i B-gruppa på både 500 og 3000 i dag da, på 37,29 og 3.55,45. Solid!

                              #16577 Svar
                              54

                                Hehe, her var jeg i feil tråd. Beklager!

                                #16578 Svar
                                Rocambole

                                  Late to the party herfra, og intet fjernsyn på meg, men all-in fra nå udi de små timer av det nattverdige. Det var særdeles spennende å følge rundetidene på isu-results på 5000A, par for par, da de OMSIDER ble lagt ut på nettet etter en helt usedvanlig kombinasjon av databugs og menneskelig svikt.

                                  10 000: HELT korrekt som du skriver, Kristian. Beckerts oppgave i par5 var å gå under tiden til nr.2 så langt, Ichi 6.13.42 og samtidig slå makker Talsma. Da VISSTE han at han ikke ville bli dårligere enn nr.8 på distansen (hvilket han også endte opp med) og dermed gå forbi Roest på vcup-poeng og være garantert billett til OL. Beckert klarte oppgaven med glans, nærmere bestemt med 0,72 sek. Dernest måtte også Zakharov sørge for å holde plassen sin blant topp8 på poeng. I motsetning til sin landsmann Rumy som ble psyket ut av å møte fantomet Poel i vc3 i samløp, holdt Zak hodet kaldt og presterte et strålende løp som holdt ham godt innafor.

                                  Jeg synes kvalik-listen på 10 000 endte opp som rettelig burde være, dvs. med medaljekandidat Beckert på startlisten og med Malfatti på utsatt plass hvis Kina-jokeren slår inn. Bra! (Men dermed ingen tilslutning til at ISU-reglene gjorde det unødig spennende om det rettmessige skulle slå inn.)

                                  #16579 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Ferdig! Zdrahalova kom inn på lista med 3.59.66. Pluss Kina trygt inne på reservelista, betyr at Pechstein 4.03.69 havner rett utenfor på denne distansen.

                                    Norge med to kvoteplasser på 3000m i OL.

                                    #16580 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      Nachspielet nærmer seg klimaks. 5000mB i gang. Fish-reserven foreløpig ikke like god.

                                      #16581 Svar
                                      Rocambole

                                        500h-A representerte en all-time high 500m med hele 4 mann under 34. I utgangspunktet antok jeg Cal for å være ca. 2 sek langsommere enn SLC på 5000, men kom i tvil etter dette. Etter 3000d-A virket det som ca. 1 sek langsommere var realistisk. Etter 5000h-A, virker dette ganske bekreftet. Jeg poster kanskje et innlegg om 5000A på Cal-tråden i morgen, men nå må vi konsentrere oss om 5000B, og for egen del finner jeg det best å holde meg til én tråd, dvs. herværende, siden mitt hovedfokus nå er på om Nor kaprer 0, 1 eller 2 plasser til 5000 i OL.

                                        5000A endte altså med status quo for våre to utsatte plasser som nr.19 og 20. Rus3 Trofimov slo seg inn som en ny mann foran våre på topp14-poeng, men dette ble oppveiet av at han erstattet Nzl1 Michael som havnet bak våre på tidslisten.

                                        Nå handler det altså BARE om FORTSATT å få 2 av våre menn innen topp6 på tidslista for nr.15-20. Siden Cal-isen nå viser seg kanskje bare sekundet langsommere enn SLC, kan vi ikke regne med at våre to på 6.15 holder til noe som helst. Vi må i hvert fall ned på 6.14, men ikke umulig må vi ned på  6.13. Her vil det komme forskyvninger fra B-gruppen i SLC, og det er diverse løpere vi må være obs på som kan slå seg inn nedenfra foran 6.15, selv om de ikke var helt på høyden i SLC. Dette får vi ta etter hvert. Uansett er det fra norsk patriotisme en stor lettelse å bli kvitt Ryosuke-trusselen, siden han led den forsmedelse å rykke opp til A-gruppen.

                                        I utgangspunktet er jeg faktisk en smule optimistisk. I SLC-B hadde vi 3 løpere på 6.15, en på 6.17. Lite sannsynlig at det blir like tett nå, og oppsiden virker større enn nedsiden for faktisk alle våre 4. Jeg forventer slett ikke sub-6.15 fra PK, men fra særlig SE, dernest SLP og HE, forventer jeg stigning i programmet og med god mulighet for at 2 av disse 3 går på 6.13 eller bedre. Så får våre konkurrenter gå på hva de makter. «Det viktigste er ikke å vinne, men å gi ALT.»

                                        Så er 5000B i gang! Velkommen til anarkistisk natt-teater – bare for forrykte!

                                         

                                        #16582 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Passet litt dårlig at han som oppdaterer resultatene enten har gått hjem eller står i kebabkø. Jeg har bare tålmodighet igjen til en pen og grei avrunding av kvelden før jeg legger meg.

                                          #16584 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            ..Derrr! Morozov 6.19 i  foreløpig tet.

                                            #16585 Svar
                                            Rocambole

                                              Vi gjør alle våre valg 🙂 Ser at ISUresults lap times nå fungerer like halvkvedet som i SLC for B-gruppen, altså med gjengivelse av kvartettens passering ved 600/1000m, mens man deretter må vente drøye 5 min før sluttid og rundetider arriverer. I det minste et voldsomt fremskritt fra gjengivelsen av 5000A nå, der det tok over en time (!!) før noe som  helst ble publisert.

                                              Ser nå at Chn1 rapporteres i mål på 6.22, altså 5 sek bak tiden han før stevnet trengte for å oppnå tilgang til Kinas joker-kort. God nyhet for Norge! Ingen Kina-mann kan nå danke ut våre via arrangørlandets bakvei!

                                              #16586 Svar
                                              54

                                                6.20 på Kongshaug. Da krysser vi videre fingrene for de tre andre.

                                                #16587 Svar
                                                Rocambole

                                                  Voldsomt så fort det plutselig gikk unna nå mht. tidsgjengivelsene i såkalt «sann tid». Spent på Thorup, liksom sikkert Emil er enda mer, men igjen er det kluss med tidtakingen. KAN det virkelig tenkes at Thorup nå virkelig begår en 6.14?

                                                  Hold deg våken, Kristian, det være seg med kaffe, cognac eller bortetter. Dette kan bli en rysare!

                                                  #16588 Svar
                                                  Rocambole

                                                    Litt skuffende av PK. Hva var galt med KU? Stor skuff av Thorup. Er redd for Maly.

                                                  Viser 24 innlegg - 145 til 168 (av totalt 398)
                                                  Svar til: Svar #16212 i Veien til OL i Beijing 2022.
                                                  Din informasjon: