Veien til OL i Beijing 2022.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Veien til OL i Beijing 2022.

  • Dette emnet har 397 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 04/02/2022 at 9:49 av Rocambole.
Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 398)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #14480 Svar
    Kristian Eliassen

      …forrige innlegg skrevet i mild irritasjon. Andre forhold som er mer avgjørende for fremtiden til olympiske leker. Men slike redaksjonelle avgjørelser er med på å ta ned interesse istedenfor å bygge den opp. Vil personlig naturligvis orientere meg lenge i forkant slik at jeg er sikker på å få se skøyter neste år, men det er fordi jeg er spesielt interessert. De fleste er ikke det.

      #14481 Svar
      Kristian Eliassen

        (Glemmer at jeg har VPN og antagelig kunne sett kampen via NOS 🙄… uten noen form for registrering. DR har også rettigheter til OL så der er en annen mulighet under dette OL Lineært også. Men så klart: det blir for veldig spesielt interesserte å lete seg fram til slikt)

        #14482 Svar
        Emil Nielsen
        Deltaker

          DR er også gode på å blokkere VPN…
          Det er noe jeg opplever jevnlig

          #14483 Svar
          Kristian Eliassen

            Ser at programmet, og rekkefølgen for skøyteøvelsene i Beijing diskuteres litt. Her er en oversikt: klikk på Speed Skating. (Går ikke på alle telefoner)

            https://olympics.com/en/beijing-2022/schedule/

            Har kommet til å mene at lagtempo tar opp litt mye plass. Hadde holdt helt fint med en runde, så får kvalifiseringen bestemme «par»sammensetning og -rekkefølge. Eventuelt en god gammeldags trekning innenfor en pulje eller to.

            #14484 Svar
            Kristian Eliassen
              #14485 Svar
              EinarR

                Prøvde å finne Grøvdal løpe 5000m nå jeg, men klarte det ikke. Hva er hemmeligheten/trickset? Kanskje får jeg ikke sett Ingebrigtsens heller? Vel, verden står nok til påske likevel. Og Karoline kom nest sist, har jeg lest meg til.

                #14486 Svar
                Kristian Eliassen

                  Jeg så heller ikke noe til Grøvdal. Trikset under dette OL – the most fragmented Games ever – er å holde seg oppe om natten, registrere seg på Discovery+ (hva er det? Space Control?), koble ut alt annet og forsøke å mobilisere interesse for å følge med på 48 kanaler samtidig, samtidig som man tar inn det man personlig foretrekker mest. Man slipper ihvertfall å bli forstyrret av publikum. 🙂 . Takke meg til skøyter. Der holder det å følge med på noen få kanaler og nettsteder, (noe som forøvrig virker vanskelig nok for folket på forum for skøytehistorie. Der har de sitt eget referansenull som de starter på 🙂. Deretter er det spennende å følge med på hvor fort det går)

                  #14489 Svar
                  EinarR

                    Sett at jeg gadd stå opp til rett tid i morres, hadde jeg fått sett Warholm på direkten? På TV Norge eller på en av de kanalene langt ute i rekka (har det som før het Canal Digital)? Da jeg prøvde å finne friidrett i går, så var det handball på TV Norge (Norge slo Japan med 10-15 mål) og ellers sandvolleyball (ikke norske lag, tror jeg). Trumfer handball friidrett fordi førstnevnte trumfer sistnevnte på norske seerundersøkelser? Diamond League i friidrett (NRK) har sikkert beskjedne seertall sammenlikna med handball.

                    Skummelt med tanke på vinter-OL!

                    #14490 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Rotete ja.

                      Det er det også å sette seg inn dette med transgender. Den kanadiske fotballspilleren Rebecca Quinn. Født Rebecca Caterine Quinn vil nå bare kalles Quinn eller ved pronomenet they. På tross av kjønnsidentiteten kan hen fortsette å konkurrerer i kvinneklassen siden hen ble født kvinne. Ihvertfall oppgir kilder som BBC at det er dette som er bakgrunnen. Er derfor ikke sikker på at transkvinne er en riktig betegnelse hvis det da ikke er snakk om korrigerende kirurgi slik at Quinn kan defineres som «enda mer kvinne» –  for det er vel ikke en «transmann» vi snakker om? Ser mest ut som vi her har en person hvis kjønnsidentitet skiller seg fra den kvinnen hun ble født som. Hun definerer seg som trans og ikke-binær og vil kalles «they».

                      Til sammenlikning ble Caster Semenya tildelt kjønnet kvinne ved fødselen ut fra anatomi.  Ikke entydig biologisk kvinne eller mann (intersex er termen.). Født med mannlige kromosomer og har høy produksjon av testosteron. Definerer seg som kvinne, og tilhører ikke kategorien transgender.

                      Kan ikke være lett for de denne tematikken gjelder!

                      Ellers ble det sagt under debatt på Dagsnytt18 i går at det kommer til å bli endringer etter Tokyo-OL når det gjelder måten å inkludere transpersoner på.

                      #14491 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Kirurgi er altså ikke nødvendig for å falle inn under transgender- begrepet, men kan da Quinn medisineres lovlig med testosteron for å bli mer mann? Mer They?

                        #14507 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Det som Discovery nå gjør med sandvolleyball, må være skrekken for skøytesporten både når det gjelder OL neste år (Discovery) og  øvrige internasjonale rettigheter som Nent Group jo fortsatt har: redusere- istedenfor å bygge interesse ved kun å strømme bak en mur og heller ikke sende absolutte høydepunkter lineært på en av sine hovedkanaler. Jeg personlig hadde syntes det hadde vært gøy å følge med, men er ikke nok interessert til at jeg gidder å registrere meg på Discovery+ kun for dette.
                          Håpløs taktikk fra Discovery, si heller B når dere ha sagt A, og send 1.omgang for håndballdamene lineært, for så å kun sende 2.omgang på Discovery+. Det hadde vært et artig eksperiment 🙂

                          For øvrig fikk jeg endelig litt OL-følelse i og med Henriksen i slegge. Gøy! Nå gjenstår det tre artige medaljeøvelser å følge med på for Norges del (kan vi i tillegg få se noe positivt i kappgang, maraton og Stenberg i Omnium?) Sverige har gullkort i damefotball og laghopping. Danmark i herrehåndball..,

                          #14508 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

                            (minner om at hensikten med dette forumet er diskusjoner om hurtigløp på skøyter. Sidesprang er vel tillatt, men med måte.)

                            #14510 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Naturligvis har jeg dette i bakhodet. Alltid en avveining, men finner dette med Discoverys dekning av sommer-OL svært relevant i forhold til hva hurtigløp på skøyter vil kunne oppleve. Trensgender-problematikken er mer perifer naturligvis, men ikke desto mindre omhandlet i et nylig kommuniké

                              https://www.isu.org/inside-isu/isu-communications/communications/25983-isu-communication-2411/file

                              #14514 Svar
                              Kristian Eliassen

                                …så på at De Haitre bli nummer 5 (eller var det 6?) i lagtempo. Dermed over til fokus på vinter-OL i Beijing . Noterer at Van Riessen ikke lyktes med å bli Nederlands første utøver med OL – medalje sommer som vinter. Bronse på 1000m i Vancouver. I Tokyo ble det nylig en fjerdeplass sammen med en lagvenninne, før det i dag endte med knall og fall i keirin. Rett på sykehus. God bedring til henne.

                                #14516 Svar
                                KarlA

                                  I ferske intervjuer der ute er De Haitre fast bestemt på at han skal til Beijing også. Vi får se, har ikke gått løp siden OL-18.

                                  #14541 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Snart slukkes ilden i Tokyo, og blikkene vendes mot Beijing. USA ser ut til å slå Kina med knapp margin i den totale medaljestatistikken i Tokyo, men det er nok også viktig for Kina å ha Japan bak seg. Storpolitikk har alltid vært en del av OL, og idretten brukes politisk på flere nivåer. Typisk soler land og dets ledere seg i glansen av idrettslig suksess. Norge blir beste nasjon i Norden. Neppe storpolitikk, men alltids noe for vinternasjonen Norge. (Jfr. Gros herostratiske «Det er typisk norsk å være god». Raskt omdøpt til «Det er typisk norsk å være Gro». Idrett er jo mest underholdning. Show, adspredelse. Bør ikke tas til inntekt for så veldig mye mer, men det er lett å si. Vinteridrett har vært en viktig del av nasjonsbyggingen her i landet – Med Sverige som ytre «fiende».  Sistnevnte fortoner seg som litt pinlig når man av og til vil ha dette til å gjelde i 2021 også).

                                    OL er anledningen hvor mange idretter når mye bredere ut enn de gjør til vanlig. Om man liker det eller ei, så er skøyter globalt sett av gruppen småidretter hvor OL gir føringer under olympiaden, og hvor interessen kulminerer hvert fjerde år. Intet nytt under solen forventes etter OL i Japan, selv om dette ble litt merkelige leker preget av korona og folketomme tribuner. Kina som arrangør er kontroversielt på flere vis, men ingenting tyder på boikott. Merkevaren OL står fortsatt sterkt, men tendens til at yngre seere svikter. Det forsøker man å bøte på. Dette med gender equality har dessuten blitt et mantra. Begge deler har hatt, og har betydning for i hvilken retning idretten hurtigløp på skøyter kommer til å bevege seg i fremtiden.

                                    #14564 Svar
                                    Kristian Eliassen
                                      #14571 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Litt tidlig å si, men hvis ikke SLP akter å delta under WC3 og WC4, så svekkes sjansene for at Norge skal få med mer enn to stykk på 5000m for menn. For å få med tre løpere bør man ha tre løpere inne via verdenscuppoeng etter WC4. Kun 20 startplasser på 5000m i OL, 14 av disse fordeles via poeng…

                                        La oss anta at Engebråten og Kongshaug sikrer Norge to nasjonskvoteplasser via langdistansecupen etter 4 stevner. Da må SLP gjøre seg fortjent til en av disse plassene via innstillinger fra NSF, og krav fra Olympiatoppen. Vil man bruke EM til slike vurderinger, eller vil Norge som forrige gang sende et litt «B»-preget lag til distanse-EM? (Heerenveen) og heller bruke andre løp for å vurdere hvem man skal sende? (NSFs uttakskriterier for sesongen 2021/2022m er ikke publisert ennå)

                                        https://www.olympiatoppen.no/ol_pl/olympiske_leker/uttakskriterier/page2881.html

                                        Tidskravet på 5000m for menn er liberalt: 6.30.00. Kravet gjelder for tider satt i godkjente stevner etter 1.juli 2021.

                                        Går jo optimistisk an å minne om at også van der Poel  fulgte en kronglete kvalifiseringsvei sesongen som var, og vi vet hvordan det endte…

                                        #14577 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Litt mer utdypende om The Third Man:

                                          For NOCs (=nasjonale olympiske komiteér) having a third (3rd) ranked athlete… … placed between the positions of 15 and 20 for
                                          Women 3000m and Men 5000m, these athletes will be placed in the reserve list of
                                          quota places in accordance with the SOQC rank of the athlete.

                                          6 løpere kvalifiserer seg på tid. Deretter ytterligere 8 tider som utgjør reservelista. Unntak: Kina som arrangørnasjon får med opp til to løpere på bekostning av de ellers sist kvalifiserte hvis arrangørløperne plasserer seg på reservelista. Dessuten har land som ikke har noen inne fra før på distansen prioritet hvis reservelista kommer i bruk. I sum betyr dette altså at tredjeløpere som ikke er inne blant de 14 som kvalifiserer seg via verdenscuppoeng gis dårlige kår for å kunne komme med.

                                          #14584 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            …i folkeopplysningens tjeneste burde jeg ha nok ha skrevet «6 løpere sikrer landets sitt nasjonskvoteplasser basert på tid»i forrige innlegg osv. Finner det forøvrig (nok en gang!) merkelig at såpass skøyteinteresserte folk som Meland, Hjort osv på Facebook har så fortvilet vanskelig for å orientere seg litt bredere enn de gjør. 15.46.6 er ikke begrenset til å være en blogg hvor Brynjar Haarberg står for alt stoff.

                                            Kanskje burde forumet satse på å få oppmerksomhet fra bidragsyterne på VGD isteden? Det nettstedet har jo bedrevet selvskading i det siste.

                                            #14600 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              …litt bekymret for test-eventen  foran Beijing når det gjelder hurtigløp. Allerede terminfestet den 8.-10. oktober.
                                              Kina har kastet inn håndkleet når det gjelder et Grand prix stevne i  kunstløp i november, men hurtigløpsstevnet 8.-10. sies å skulle gå av stabelen. Hvor internasjonalt blir stevnet, og vil de norske løperne få anledning til å prøve den olympiske ovalen før lekene? Sætre har vel allerede for lengst slått fast at det passer dårlig inn i planene med kinatur i oktober så det kan vi glemme. Nederland har ikke bestemt på hvilken måte de skal få testet ut banen – og om. Leser også at Beijing sies å planlegge enda mer rigorøse smitteverntiltak enn det Tokyo-2020 (2021) hadde. Hvor lei er vi ikke av koronapandemien nå? Håper på tribuner fylt til randen av kinesere! For hurtigløp gjør det kanskje ikke så mye at Kina får et fortrinn eller to. De er ingen desidert stormakt på skøyter. Øvrige land må kanskje belage seg på «test» av banen tett oppunder lekene? (det snakkes om veldig lange karanteneperioder i forkant av OL), og tilreisende publikummere kan man glemme? Time will show.

                                              https://www.nytimes.com/2021/08/09/world/asia/beijing-winter-olympics-covid.html

                                              #14602 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                (for ordens skyld før noen kommer på banen med legitime innvendinger mot å arrangere OL i Kina (kom med de forresten): Mitt ønske om stappfulle tribuner er simpelthen et uttrykk for at idrett gjør seg best med tilskuere, og at 2022 mer enn gjerne får bli året da verden ikke blir fullt så preget av det som har opptatt oss de to forrige)

                                                #14721 Svar
                                                Kristian Eliassen

                                                  Teststevne foran OL i Beijing:

                                                  Av dokumentet ser det ut som det kun blir 50 utøvere av hver kjønn i dette teststevnet for OL. Maks 5 utøvere av hvert kjønn fra hvert land (Muligens flere fra Kina. Særlig da hvis flere land melder avbud vil jeg tro). Sør-Korea planlegger å delta. Hvilke andre land?

                                                  Strenge koronarestriksjoner, og påmeldingsfristen gikk ut allerede den 8.september. Er vi heldige publiseres Entry List på linken over her etterhvert. Er vi enda heldigere blir løpene streamet. Det utdeles gull-, sølv- og bronsemedaljer i stevnet (!), så hvorfor ikke?

                                                  #14785 Svar
                                                  Kristian Eliassen

                                                    Nord-Korea kommer nok hverken til test-stevnet eller selve OL…

                                                    https://edition.cnn.com/2021/09/08/sport/north-korea-beijing-olympics-intl-hnk-spt/index.html

                                                  Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 398)
                                                  Svar til: Svar #16211 i Veien til OL i Beijing 2022.
                                                  Din informasjon: