Veien til OL i Beijing 2022.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Veien til OL i Beijing 2022.

  • Dette emnet har 397 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 04/02/2022 at 9:49 av Rocambole.
Viser 24 innlegg - 313 til 336 (av totalt 398)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #17228 Svar
    Kristian Eliassen

      Med det samme jeg er i «skøytehjørnet», tar jeg med en google-oversettelse av problemene de russiske sprinterne har hatt å stri med:

      «The coach of the sprint team of the Russian national skating team, Dmitry Dorofeev, said that the athletes of his group, in particular Victor Mushtakov, are gradually gaining shape after an illness that caused them to miss the January European Championship.

      The European Championship was missed by world record holder Pavel Kulizhnikov, world champion Ruslan Murashov, World Championship medalist Mushtakov and World Cup medalist Artem Arefiev.

      — It was not covid, but the whole team faced a weakening of the immune system, it all accumulated and affected, the whole sprint team got sick — the tests were negative, it was a cold, the flu… (Viktor) Mushtakov is gaining, but he was very ill, the week was difficult, he had a temperature had to call an ambulance. The situation was not so hot, but on January 4 we started training. The guys are gradually reaching the conditions that they had at Shavyrin at the end of December, ”Dorofeev said at a press conference in the Match + press center.»

      #17233 Svar
      Kristian Eliassen

        Kanada:

        Menn:
        Belchos: fellesstart, lagtempo
        Bloemen: 5000m, 10000m, lagtempo
        Dubreuil: 500m, 1000m
        Fish: 10 000m
        Gélinas-Beaulieu: 1000m, fellesstart
        Howe: 1000m, 1500m, lagtempo
        Langelaar: 1500m, lagtempo
        Junio: 500m

        Kvinner:
        Blondin: 1500m, 3000m, 5000m, fellesstart, lagtempo
        Hudey: 500m
        Maltais: 3000m, fellesstart, lagtempo
        McDougall: 500m
        McLean: 500m
        Pearman: 1000m, 1500m
        Scott: 1000m, lagtempo
        Weidemann: 3000m, 5000m, lagtempo

        Se tidligere innlegg om Kanada på side 12.

        Kvinner: Som antydet satte man inn Scott på grunn av lagtempo. Skyver ut Maltais fra 1000m i matrisen. Forresten  ennå et eksempel på hvordan man utpeker en lagtempoløper på en individuell distanse. Tyder på at det er slik man må gjøre det. SLP kan ikke settes opp som reserve på fellesstart eller være del av en «pool» på tre bruttoløpere. Pearman går 1500m istedenfor Weidemann.

        Menn: Junio har kommet med på 500m istedenfor Boisvert-Lacroix. Uvisst  for meg hvordan. Kanskje en «bye» fordi han har vært hemmet i noen løp eller stevner? Langelaar med på lagtempo istedenfor Fish som jeg antydet.

        #17234 Svar
        Kristian Eliassen

          Vedlegg;

          https://www.speedskating.ca/news-and-info/news/16-team-canada-athletes-nominated-to-compete-in-long-track-speed-skating-at-beijing-2022

          I disse dager har man det antakelig travelt på kontoret til ISU — reallokering. På 500m for menn ser det ut som Kanada får en tredje plass. Det blir vel da Gelinas-Beulieu som har klart grensetiden. Av øvrige reserveposisjoner så ser det best ut på 1500m for kvinner. Avhengig av om Smeding kommer med eller ei ser det ut som . Kan vel legge ut linken en gang til. Puslespill.

          #17237 Svar
          Kristian Eliassen

            Olympiatoppen har foretatt sitt siste uttak. Ikke noen ytterligere skøytenavn. Da tenker jeg på at Norge ikke gjør som enkelte andre land ved å oppføre reserver som blir med over til Beijing.

            #17242 Svar
            EinarR

              Vi må være fornøyd med antall norske hurtigløpere til OL. Like mange som det er alpinister og skiskytere, og flere enn det er hoppere. Alt henger sammen med konkurranseprogrammet selvfølgelig. Men uttaket virker godt balansert. Eller hva?

              #17243 Svar

              Liten rundtur for å prøve å finne ut mer om uttakene i de enkelte land. (Schaatsforum har gjort en del av jobben lettere.)

              Kina:

              Ikke kommet noen info om resultater etter helgens uttaksløp. Fyller helt sikkert opp kvotene sine. Gao og Ning forhåndskvalifiserte.

              Kazakhstan:

              Her skal Aydova, Morozova, Kuzin og Morozov være de som er tatt ut. Ikke funnet kilden selv.

              Sør-Korea:

              Ingen info å finne hverken hos forbundet, den nasjonale olympiske komité eller sosiale medier.

              Tsjekkia:

              Som nevnt tar de kun ut Zdrahalova og Sablikova. Sablikova går 3000 og 5000. Zrahalova 1000, 1500, 3000 og fellesstart. Gir tilbake en plass på 500m. (Kilde: Nasjonale olympiske komité)

              Hviterussland:

              Menn: Golovatsiuk

              Kvinner: Zueva, Sloeva, Nifantava, Varabyova. Bekreftet på hjemmeside.

              Sveits:

              På Twitter meldes det at de har tatt ut Wenger x 2. Det betyr samtidig at det ikke blir plass til McGregor. Hun er på reserveplass både på 1000 og 1500 som i praksis ville slått inn. Dog kan Sveits kun sende en kvinnelig løper (se link). Sveits velger Wenger på fellesstart, og hun har ikke klart grensetiden hverken på 1000 eller 1500. Disse kvoteplassene går derfor i retur.

              Polen:

              Finner ikke noe info foreløpig.

              New Zealand:

              På forbundets sider meldes det at Michael er tatt ut på 1500 og håper på en plass på 10 000 hvor han er førstereserve. Litt rart, så nevner man ikke at han kommer til å få kunne gå fellesstarten via plassen på reservelista (spesialregel omtalt tidligere).

              Så var det det med deltakerantall totalt . Vi må først ile til med å si at man i kvinneklassen ikke kommer opp i 83 utøvere totalt, mens i herreklassen summerer regnestykket seg opp til noen utøvere over 83.

              Vi er nå inne i den såkalte reallokeringsfasen hvor man på bakgrunn av uttakene til de enkelte land omfordeler startbilletter. Får man en ny kvotebillett på en distanse, og man ikke har fylt ut sin nasjonale totalkvote på alle distanser sett under ett, leser jeg det slik at man kan sende en løper til. I praksis finner jeg i farten ikke mange eksempler på hvor dette kan skje. Tyskland for kvinner er en mulighet jeg finner, men interne uttakskriterier begrenser jo i tillegg til de olympiske tidskrav. Nja. Foreløpig beregning før dette forbeholdet sier at det er 78 jentenavn og 90 guttenavn i spill. Det gir 168 stykk. To må ut. Da er spørsmålet hvordan man foretar reduksjonen. Det punktet har jeg ikke riktig forstått tidligere, men dette er hva jeg tror:

              logisk sett begynner man med mennene siden tallet der er høyere enn 83. Nummer 30 av de påmeldte på 500m kan komme til å bli Gelinas-Beaulieu. Det vil ikke føre til noen reduksjon av antall løpere totalt hvis man fjerner ham. La oss ta teksten bokstavelig og anta at han fjernes allikevel. Effekten blir ikke annen enn den at Kanada må gi fra seg den tredje plassen på 500m til en annen nasjons løper som sannsynligvis er dårligere ranket. Man mister denne plassen fordi man ikke har en annen i troppen å sette inn med oppfylt krav til grensetid, men det berører ikke Kanadas totale kvote alle distanser sett under ett, og fører derfor heller ikke til noen reduksjon av antall skøyteløpere til OL. Videre til 1000m. Her ligger Wei-Lin Tai fra Taiwan tynt an. Ikke kvalifisert på noen annen distanse. Fører til reduksjon i antall løpere. Videre til 1500m. Her blir Silovs trolig dårligste påmeldte løper. Ligger tynt an. Fører også til reduksjon i antall løpere. Voilà! 166 løpere. Imidlertid er ikke alle tilbakemeldinger inne ennå. Ser litt «mistenkelig» ut at Italia skulle sende 8 løpere. Mer trolig 6, og kanskje Korea sender 5 herreløpere til OL? («SprintMaster» har utarbeidet en fin oversikt hvor det muligens ser ut til å helle i en slik retning. Linken bak «mur», så jeg legger den ikke ut her. Uttakene, og kvoteoversikten fra ISU er jo dessuten lagt ut her i tråden)

              Kanskje trengs ikke reduksjonsordningen i det hele tatt når det kommer til stykket? Tenk om antallet skøyteløpere isteden blir under 166…  For øvrig tolker jeg «R»-markeringene der hvor disse ikke fører til utøkede, nasjonale totalkvoter som en del av reallokeringsprosessen — ellers ville man tolket informasjonen som har kommet dit hen at både Manganello og Pechstein har takket nei til en plass på 3000m.  Det har de trolig ikke gjort. Noe annet med «R»-markeringer som fører til utøkede nasjonale totalkvoter. Dvs. land som ikke har noen inne på noen distanser fra før. De plassene er «bakt inn» blant de  foreløpig (provisional) tildelte kvoteplasser per nasjon.

              • Dette svaret ble endret 2 år, 5 måneder siden av Kristian Eliassen. Årsak: Interne nasjonale utvalgskriterier en begrensningsfaktor v/reallokering
              • Dette svaret ble endret 2 år, 5 måneder siden av Kristian Eliassen.
              #17252 Svar
              Kristian Eliassen

                (…ang. ovennevnte puslespilldrama: På 1000m menn er det fullt mulig at Kasakhstan kan komme til ønske å sende en tredje løper fordi de ser ut til å både få en plass på 500 og 1000 nå under reallokeringen. Jeg overså det i dag morges. Arzhanikov et bedre kort enn Kuzin på 500, og like bak Kuzin på 1000. Arzhanikov kan altså være et eksempel på en løper som gir én «brikke» i pluss. Vi får avvente )

                #17254 Svar
                Kristian Eliassen

                  Kina:

                  Kvinner: 8 kvoteplasser totalt.  2(3) 3 3 2 1 2 1
                  Menn: 6 kvoteplasser totalt 2(3) 2 2(3) 0 0 1 1

                  Som nevnt er Ning og Gao forhåndskvalifiserte. Deretter kjører de to runder med uttaksløp i Erqi Training Base Beijing. Ikke Olympiahallen. Den første runden gikk i helga. Den andre avsluttes i dag den 20. januar. (18.-20.) Beijing er 7 timer foran oss.

                  De kjører en slags sammenlagtvariant over distansene 500-1000-1500 (ikke «skøytepoeng»). Den skal ta frem 4 menn og 6 kvinner. Så skal to utøvere tas ut på kombinasjonen 3000+5000. Det gjelder jentene.

                  Den første «trekampen» ga på herresiden klarsignal for Ziwen Lian (bla. 1.49.65) og Haotian Wang. For kvinnene Qi Yin, Qishi Li og Jingzhu Jin.
                  I «kombinasjonen» var Mei Han fra Indre Mongolia suveren; 4.19.34 og 7.20.39.

                  Da er totalt 4 menn og 4 kvinner klare. De som nå er klare deltar ikke i uttaksrunde to. Deretter presenteres hele laget, mens ISUs reallokeringsprosess på sin side er ferdig den 22. (fører altså ikke til økte totalkvoter på 8 respektive 6)

                  (Kilder: Diverse kinesiske aviser. Særlig Sohu.com. NB: Mjøsaman har vært innom den samme informasjonen, men litt tilleggsinfo og «kildehenvisning» her)

                  #17255 Svar
                  EinarR

                    Helt imponerende oversikt! Det er synd at dette er så «smalt». Hvis det hadde vært sjakk, romfart eller vin så hadde du fort blitt invitert til Skavlan og Lindmo!

                    #17257 Svar
                    Kristian Eliassen

                      He, he. Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg vil dog protestere på at det her er smalt. Skøyteinteressen er i ferd med å ta av på Østlandet. Skjedd noe de to siste sesongene. Brøyting og høvling av baner. Mange som får opp øynene for turskøyting. (Forum for skøytehistorie har blitt mindre smalt i det siste, og dermed mye mer interessant!)

                      #17258 Svar
                      Kristian Eliassen

                        …jeg må ile til med å si at det er en gjeng på schaatsforum som er opptatt av det samme. Hva fant jeg når jeg oppdaterte meg der nå nettopp?! Moderne skøyteinteresse.

                        Kazakhstan:

                        Arzhanikov er nettopp tatt ut i tillegg til de andre.

                        Latvia:

                        Silovs har fått klarsignal fra eget forbund og reallokeringsavdelingen i ISU.

                        Italia:

                        Lollobrigida

                        Bosa
                        Ghiotto
                        Giovannini
                        Malfatti
                        Jeffrey Rosanelli
                        Trentini

                        Altså seks mennn, som spekulert i. Her.

                        Så da slapp jeg å søke på det. Det med Kina var forresten litt gøy: Finn etter en del omveier den riktige betegnelsen på uttaksløpene (forenklet kinesisk). Kopiér, og legg inn i adressefeltet i avansert søk i google, og dermed fant man fram til uttakskriterier, litt tider etc. (Mjøsaman hadde nevnt navnene, men ikke noe mer)

                        #17262 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Bildet begynner å bli klarere!

                          Vi mangler fortsatt info på Sør-Korea, Polen, de siste fra Kina og noen løpere fra små land, men det ser lovende ut i forhold til at man skal slippe å måtte stryke noen for å komme ned til 166 utøvere. Hogas og Smeding skal melde på sosiale medier at de er klare. Fint. Tyskland bekrefter at de ikke sender flere enn 5 løpere. Tallet er nå 166 hvis man forutsetter at Sør -Korea bare sender 5 menn.

                          #17269 Svar
                          Emil Nielsen
                          Deltaker

                            Danmark:

                            Stefan Due Schmidt – Fellesstart

                            Viktor Hald Thorup – Fellesstart og 5000m*
                            *Kilde Danmarks Idrætsforbund

                            #17270 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Fint!

                              Kina:

                              De siste navnene etter andre uttaksstevne er klare.

                              Kvinner: Ahena Er Adake (langdistanse), Tian Ruining, Pei Chong and Guo Dan
                              Menn: Xu Fu and Yang Tao

                              https://www.archyde.com/the-final-list-of-6-men-and-8-women-for-the-chinese-speed-skating-national-training-team-for-the-winter-olympics-has-been-released-yqqlm/

                              #17271 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Polen:

                                Kvoter.
                                Kvinner: 6 totalt.  2(3) 2(3) 2 0 0  1 1
                                Menn: 5 totalt. 3 1 R2 0 0 2 0

                                Laget: Bosiek, Czerwonka, Czyszczoń, Wójcik og Ziomek
                                Bródka, Janicki, Kania, Michalski og Żurek

                                Polen fyller altså ikke kvoten sin helt på damesiden. Da ser det bra ut i forhold til at vi slipper å fjerne løpere som har blitt tatt ut til OL — Vi holder oss under 166 løpere.

                                Taipei:

                                Søkte meg fram til info om et uttak i går. Avisartikkelen var fra i går. Yu-ting Huang tatt ut, mens Wei-Lin Tai ikke var nevnt. Vet ikke om det skyldes interne uttaksregler, eller om de avventer bekreftelse på at plassen er sikker. Ifølge meg så lå nemlig fyren mest utsatt til for å miste sin foreløpig tildelte plass i OL…

                                Sør Korea:

                                Ikke funnet noe info ennå. Men nå er vi nesten i havn.:

                                «22 January 2022 End of re-allocation process.»

                                #17311 Svar

                                Sør Korea:

                                Så langt bare omtalt på «Wiki«. Et lite forbehold.

                                Women: Min Sun Kim, Bo-Reum Kim, Hyun-Yung Kim, Ji Woo Park
                                Men: Min Seok Kim, Jun-Ho Kim, Seong-Hyeong Park (?), Seung-Hoon Lee, Jaewon Chung, Min Kyu Cha.

                                Fyller isåfall kvoteplassene sine. Wei-Lin Tai har det ikke kommet noen oppdatering på bortsett fra at de håper på klarsignal

                                #17314 Svar
                                Emil

                                  De første to nevnte har meldt ut på Instagram at de er tatt ut.

                                  #17323 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Viftene i Vikingskipet ble nevnt i en annen tråd. En del av Norges vei til Beijing:

                                    https://www.vg.no/sport/i/z7e4Pr/ol-mesteren-skal-vifte-seg-i-beijing-form

                                     

                                    #17353 Svar
                                    Kristian Eliassen
                                      #17357 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Ikke så mange overraskelser.

                                        Norge har som ventet fått en plass til på 1000m for menn, mens man var nødt til å takke nei til en tredje plass på 500m for menn.

                                        Wein-Lin Tai havner akkurat utenfor de 166, og blir det eneste offeret for «reduksjonen». Han må håpe på at noen trekker seg. Når det gjelder selve prosessen, så fjernes ikke noen løper på 500m for menn — man gikk videre til 1000m og Wei-Lin Tai. Ennå Ikke helt skjønt hvorfor man ikke så til 500m først/hvorfor Kanada får den tredje plassen. De har etter SOQC den dårligst rangerte løperen. Enten er det fordi Gelinas-Beaulieu ikke fører til noen reduksjon i antall løpere totalt, eller så er det fordi de kan putte inn Howe isteden. Det siste er rart, det første er ikke forklart.

                                        Eneste spørsmålet/avviket ellers er at Tsjekkia ser ut til å ta imot en plass på 500m for kvinner allikevel. Ser også ut til at Smeding har takket nei til en plass på 500m. Det fører til at Bowe får plass som USAs tredjekvinne…

                                        #17359 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          For alle som liker puslespill og er glad i skøyter, kan man nå sette seg ned å fylle ut navn på sannsynlige deltakere på hver distanse. Inndelt i seedingsgrupper og det hele. Etter min mening er slikt mye artigere enn å ty til fortiden og mimring.

                                          Men det bør selvsagt være rom for flere måter å være interesserte på!

                                          #17360 Svar
                                          Rocambole

                                            Endelige kvoter 5000h: Ser at det ikke er noen endringer her i tillegg til den tidligere med at DEN1 (Thorup) kom inn som R1 og erstattet JPN2 (Ri Tsuchiya). Allerede i ISU-kommunikeet av 22.12.21 hadde ISU kunngjort denne erstatningen, altså før JPNs uttaksløp i romjula. Dette kan vanskelig skyldes annet enn at JPN hadde gitt beskjed til ISU allerede før 22.12 om at de trakk JPN2 fra 5000, formodentlig fordi de ikke ville prioritere sin andremann på 5000 foran en OL-kandidat på en annen distanse, gitt det lave taket på 7 herreløpere totalt. Men dette fortoner seg som en merkelig avgjørelse siden de ikke trakk sin plass på 10 000, der Ry Tsuchiya nå er uttatt. Hvis JPN ikke hadde trukket JPN2 fra 5000, kunne jo Ry nå fått gå også 5000. Muligens tenkte de at de kunne prioritere Ichinohe fremfor Ry på 10 000 og utelate Ry fra OL, slik at de kunne frigjøre en plass på 1000m eller 1500m. Men i ettertid fremstår dette besynderlig. Ichinohe trakk seg fra 10 000 i JPNs OL-kvalik (som Ry vant lett), og Shinhama og Morishige gikk så godt på 1000m i kvaliken (nr.2 og nr.3) at det bare var behov for én ny OL-løper på distansen (nr.1 Kojima) i tillegg til deres topp3 på 500m. Så jeg undrer meg over hvorfor JPN fant det maktpåliggende å melde av JPN2 på 5000 allerede før 22.12, hvilket i ettertid fortoner seg som en helt unødig tabbe.

                                            #17362 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              De har da ikke meldt av en løper på 5000? Tredjeløpere havnet på reservelista, og startfeltet ble ikke  automatisk fylt opp ved hjelp av tidslista. Det ulogiske stuntet fintet oss ut. Danmark R1 kom inn isteden. Som om ikke det var nok ble USA3 plassert foran i reservekøen.

                                              #17376 Svar
                                              Rocambole

                                                Ja, her ble jeg sanneligen fintet ut! Takk for (endelig) oppklaring, som jeg forstår som følger:

                                                Hvis vi stryker 4. og 5.løpere fra alle nasjoner, har vi følgende rekkefølge for de 6 plassene (etter nr.14 kvalifisert på poeng) som kvalifiserte seg på tid til 5000 i OL:
                                                Usa1, Ger2, Sui1, Usa2, Nor1, Usa3, Jpn2, Nor2, Nor3, Jpn3, Can2, Ger3, Den1, Fra1.

                                                Usa3 ble så flyttet ned til reservelisten grunnet den tåpelige tredjemann-regelen. Men denne plassen, viser det seg, ble altså ikke fylt av Jpn2! Da man strøk 4. og 5.løpere, rykket løpere rett bak på tidslisten automatisk opp og fylte deres plass. Men da man i neste omgang degraderte 3.løpere, som viste seg kun å bli Usa3, rykket altså ikke beste løper rett bak på tidslisten opp og fylte den ledige plassen. Isteden ble sistnevnte løper, altså Jpn2, holdt igjen på reservelisten, og man lot isteden den ledige plassen bli fylt opp av den beste singelløper-nasjon på reservelisten av 8 løpere, dvs. Den1.

                                                Et utslag av denne snodige ISU-prosedyren er at JPN liksom DEN kun får delta med én løper trass i at JPN hadde hele 5 løpere foran Den1 på tidslisten!

                                                Og i praksis er det tilnærmet null håp om at JPN, enn si NOR, får inn noen fra reservelisten som nå har følgende prioritering: Fra1 (neppe til stede), Usa3, Jpn2, Nor2.

                                              Viser 24 innlegg - 313 til 336 (av totalt 398)
                                              Svar til: Svar #16212 i Veien til OL i Beijing 2022.
                                              Din informasjon: