Veien til EM 2025

Hjem Forum Forum 15.46.6 Veien til EM 2025

• Dette emnet har 73 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 18/12/2024 at 16:09 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 74)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

EM sprint 10.-11.januar 2025

EM allround 11.-12.januar 2025

ISUs dokument om EM-program, kvoter, tidskrav etc. 

NSFs uttakskriterier 2024/25

Til egen tråd med regler og kvalifiserte løpere for verdenscupen

Det blir en kort sesong for oss som foretrekker sammenlagt! Kvalifiseringen til EM foregår over to helger i november, og selve mesterskapet er andre helg i januar.

Ettersom uttaket til kvalifiseringen skal baseres på NM enkeltdistanser, bør vi allerede nå ha forutsetningene klart for oss.

#28663 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

Sprint kvinner

Sikker kvote: 1
        Tidskrav EM: 40,5 eller 1.21
        Tidskrav verdenscup: 40 / 1.20
        Veiledende tidskrav verdenscup NSF: 39,5 / 1.18,6

Kommentar: Norge har en verdenscup-kvote på 3 på begge distanser. Utfordringen blir å fylle kvotene, for her blir det mest sannsynlig nødvendig å bruke minst én allrounder på 500 m i Nagano og/eller Beijing.

På dette tidspunktet vil jeg tippe at en sannsynlig EM-kvote for Norge i dette mesterskapet er 2.

#28664 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

Sprint menn

Sikker kvote: 2
          Tidskrav EM: 36,6 eller 1.12,8
          Tidskrav verdenscup: 36,2 / 1.12
          Veiledende tidskrav verdenscup NSF: 35,8 / 1.10,5

Kommentar: Norge har en verdenscup-kvote på 4 på begge distanser. Om disse vil bli fylt opp med sprintere er nok tvilsomt, men det spiller for så vidt ingen rolle. Med tanke på kvalifisering til EM er det heller ikke nødvendig at samme løper går både 500 og 1000 m i verdenscupen.
          På dette tidspunktet vil jeg tippe at Norge har en veldig god sjanse til få full kvote, altså 3 EM-løpere.

#28673 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

Allround kvinner

Tidskrav EM: 2.05 eller 4.28
            Tidskrav verdenscup: 2.02 / 4.22
            Veiledende tidskrav verdenscup NSF: 2.03,1 / 4.21

Kommentar: Norge har en verdenscup-kvote på henholdsvis 2 og 4. Med tanke på EM-kvalifisering vil det derfor bli nødvendig å rokere på laget mellom de to verdenscuprundene. I tillegg må man ha minst tre allroundere på plass, hvilket i seg selv er en utfordring. Samtidig er det mange kandidater, så vi får håpe at noen av dem har formen inne.

På dette tidspunktet vil jeg tippe at en sannsynlig EM-kvote for Norge i dette mesterskapet ligger på 2 eller 3.

#28675 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

Allround menn

Tidskrav EM: 1.52,5 eller 6.52
              Tidskrav verdenscup: 1.50,5 / 6.42
              Veiledende tidskrav verdenscup NSF: 1.49,2 / 6.36

Kommentar: Norge har en verdenscup-kvote på 5 på begge distanser. Det er vel ikke sikkert at disse blir fylt opp, men jeg tipper det. Alt annet enn full EM-kvote på 3 vil definitivt komme som en stor overraskelse.

#28889 Svar
              Kristian Eliassen

Per 11/11 litt etter klokka elleve, så ser det lyst ut for at Eitrem skal kunne ta Norges første internasjonale allroundmesterskap siden 1994.

1. Roest har hatt en trøblete forsesong på grunn av problemer med en visdomstann. Deltok ikke i WCKT i helgen, og nå i dag har han bekymret meldt avbud til WC1 og 2.
                2. Huizinga har tredd ut av skyggene, og imponerer på 5- og 10 000, men har denne sesongen gått over til å spesialisere seg på nettopp disse to distansene. Huizinga — et usikkert kort på 500 og 1500.
                3. Ghiotto har ikke imponert mindre på de to lange, men er også en spesialist her, og mangler en del på 500 og 1500.
                4. Jilek har imponert, men er fortsatt junior, og en løper Eitrem skal matche.
                5. Engebråten sliter dessverre med astma, og kan ikke utfordre slik det ser ut akkurat nå. Kongshaug er trolig ikke god nok på titusen, men har kapasitet til å henge veldig godt med etter tre distanser.

Norsk EM-gull i november!

#28958 Svar
                Rocambole

Fin forpostfektning fra Eliassen! De to kanskje største spenningsmomentene akkurat nå er:

1 Fortsetter Roest å skrante mer enn en smule? Kommer han noenlunde til hektene, hvilket jeg anser mest sannsynlig, vil han fort stille som fremste favoritt.

2 Medfører det virkelig riktighet at MS Kim sikter på medalje sammenlagt i EM for sin nye nasjon Ungarn, og med rapportert forbedret kondisjon? I så fall en spennende joker!

Jeg avventer vc1 før jeg ev. tilbyr min prosentvurdering av sjansene til gull-kandidatene.

#28969 Svar
                  Kristian Eliassen

Også spent på å se om Jilek kommer til å dra til Asia og WC1 og 2. Hvis han ikke deltar under WC1 og 2, så intet EM. Han blitt sagt at han satser på juniorverdenscupen…

#28975 Svar
                    Kristian Eliassen

…jeg burde ha googlet før jeg postet forrige innlegg 🙂 :

«…Five competitors will fly from the Czech Republic to the opening event of the World Cup in Nagano, Japan, which will take place from November 22: four women and one man, the extremely talented Metoděj Jílek, who is now leading the world junior tables at 5,000 and 10,000 meters.»

Zdroj: https://www.idnes.cz/sport/ostatni/martina-sablikova-pred-sezonou-rychlobrusleni.A241106_154422_sporty_tm2

#28978 Svar
                      Jeppe

Det var betryggende å høre (lese).

#29066 Svar
                        Rocambole

Jeg forstår det nye regelverket som følger:

I allround-h i EM25 er 10 nasjonsbilletter allerede fordelt basert på EM23: 2 deltagere fra NED, NOR og FRA; 1 deltager fra BEL, GER, ITA og POL. ISU tillater max 20 deltagere (og max 3 fra samme nasjon), og de resterende 10 nasjonsbillettene fordeles basert på resultatene fra vc1 og vc2. Dette skjer ved å rangere nasjonene fra 1500+5000 sammenlagt, der man først legger sammen en nasjons bestetid fra vc1/vc2 på 1500 med samme nasjons (ikke enkeltløpers) bestetid fra vc1/vc2 på 5000, deretter tilsvarende for samme nasjons nest beste tid på 1500 og på 5000, deretter tilsvarende for samme nasjons tredje beste tid på 1500 og på 5000. (Hver løper representeres kun med én tid på de to distanser, dvs. hans bestetid fra vc1 og vc2.)

Fra denne rankinglisten over poengsummer på 1500+5000, stryker man så de 10 nasjonsbillettene som allerede er fordelte. De 10 øvrige beste poengsummene angir da de 10 resterende nasjonsbillettene som det nå kjempes om i vc1 og vc2.

Jeg ser at Jilek/CZE deltar også på 1500. Dermed burde det være grei skuring at CZE sikrer seg en nasjonsbillett slik at Jilek deltar i EM. MS Kim/HUN deltar på 1500, men står oppført med et spørsmålstegn (!) i deltagerlisten på 5000. Det kan være at han ser an om han deltar på 5000 i vc1 og/eller i vc2. Dermed må vi avvente om HUN sikrer seg en nasjonsbillett til EM slik at vi får se MS Kim der.

#29111 Svar
                          Kristian Eliassen

Jeg kikket litt på kvalifiseringen i allroundklassen for kvinner i går kveld. Jeg kommer ikke med en voldsomt lang utgreiing, men nøyer meg med å si at vi etter WC1 har vi 21 «noteringer». 20 plasser er taket i EM. Jeg har da ikke regnet med Sveriges ene forhåndskvalifiserte fordi Lagrange har trappet ned, og ingen annen svensk løper har klart tidskravet til EM.

Jeg har IKKE regnet poengsummer, og hvem som ligger utsatt til. En opplagt (men omstendelig) oppgave i alle fire klasser for allroundnerder etter WC1! (Vi kan nok ikke håpe på at ISU gir oss slike oppdaterte oversikter lenger?)

Verd å merke seg som et tillegg er at Norge, Tsjekkia, Sveits og Tyskland er begrenset av å bare ha to startplasser på 1500 i verdenscupen, mens de har 3 eller flere på 3000. Polen er begrenset av at de bare har to verdenscupplasser på 3000. Alle disse landene kan ved å omdisponere under WC2 i beste fall få med en tredjeløper.

Eventuelle helt nye løpere til WC2 fra land uten «notering» er ikke så sannsynlig.

#29113 Svar
                            Kristian Eliassen

Jeg kunne vel heller ha skrevet: Eventuelle andre nye noteringer ut over dette er litt vanskelig å finne?

#29115 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

Jeg skal ha oppdaterte kvoter i løpet av helga regner jeg med.

#29120 Svar
                                Emil

Jeg snakket med Lagrange. Hun var faktisk fristet til å gå, men siden hun nå bor i Uppsala er treningsforholdene såpass dårlige at hun ikke rekker å komme seg i form til EM.

#29128 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

Allround kvinner – etter Nagano

Det er 20 EM-plasser til rådighet, og dette er de landene som ligger an til å få plassene pr. nå. Her er jo Sverige inne pga. resultater i EM 2022. Andre sikre plasser kan leses i ISUs dokument som jeg har lenket til øverst på siden.

Italia 3
                                    Nederland 3
                                    Tyskland 2
                                    Sveits 2
                                    Norge 2
                                    Polen 2
                                    Tsjekkia 2
                                    Østerrike 1
                                    Belgia 1
                                    Frankrike 1
                                    Sverige 1

#29129 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

Allround menn – etter Nagano

Litt mer komplisert her: 20 plasser, men 22 «kvalifiserte» pr. nå. Dermed må to ut, og dette er de 20 fordelte plassene pr. nå ifølge mine beregninger.

Tyskland 3
                                      Italia 3
                                      Nederland 3
                                      Norge 3
                                      Belgia 2
                                      Frankrike 2
                                      Polen 1
                                      Sveits 1
                                      Ungarn 1
                                      Tsjekkia 1

«Bunnstriden»:

Frankrike 75,723
                                      ————————-
                                      Østerrike 76,701
                                      Slovakia 77,159

#29131 Svar
                                      Emil

De nye reglene har gjort det betydelig tøffere for mindre nasjoner å sikre seg plasser til EM.

Mune beregninger sier at Viktor må gå 1.51,48 for å sikre en plass til Danmark.

#29132 Svar
                                        Kristian Eliassen

Allround kvinner: Stemmer det, det er kun 20 noteringer MED Sverige. (Jeg hadde fått med Belgia 2 og Polen 3 i regnestykket selv om de mangler en 3000.)

#29133 Svar
                                          Kristian Eliassen

Ang. Løvås og 1500m, så er det vel en vanskelig vurdering. Kanskje hadde det vært lurere at Wiklund står over? La Wiklund gå 500 og 1000 isteden.

#29134 Svar
                                            Karl A

EM allround pleide å være årets nest største sportsbegivenhet. For meg. Sånn er det jo ikke lenger.

Sist stilte 15 kvinner og 14 menn til start (av disse forsvant 3 ut med dnf/dq.)

ISU har stussliggjort allround-EM. Snart kommer de til å fjerne det. Og ikke en gang sånne som meg vil savne det særlig. Triste greier.

#29145 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester

Sprint kvinner – etter Nagano

20 plasser til disposisjon, kun 16 fordelt så langt. For Norges del handler det kun om at Løvås/Wiklund stiller til start på 500 m og 1000 m i Beijing. Håper budskapet når fram, slik at vi får 2 EM-plasser.

Nederland 3
                                                Polen 3
                                                Belgia 2
                                                Tyskland 2
                                                Østerrike 1
                                                Storbritannia 1
                                                Italia 1
                                                Norge 1
                                                Romania 1
                                                Spania 1

#29146 Svar

Håper det er ok både for «Mjøsaman» og Haarberg at jeg legger ut denne!. Stillingen etter WC1.: (asterisk=forhåndskvalifiserte)

EK mannen allround
                                                3: NED (1*,4*,10) NOR (2*,6*,14) ITA (3*,11,13) GER (8*,9,17)
                                                2: BEL (7*,16) FRA (12*,20*)
                                                1: CZE (5) SUI (15) POL (18*) HUN (19)

klassement nodig: 75.723 (=1.50.04/6.30.43)
                                                reserves AUT-1, SVK-1

EK mannen sprint
                                                3: NED (1*,2*,3) POL (5*,6*,8) NOR (7*,9*,12) ITA (13,16,19)
                                                2: BEL (10,17) GER (11*,14*)
                                                1: EST (4*) AUT (15) FIN (18) ESP*
                                                klassement nodig: 72.780 (=37.02/1.11.52)
                                                reserves EST-2

EK vrouwen allround
                                                3: NED (1*,2*,3) ITA (5*,10,16)
                                                2: NOR (4*,12*) CZE (6*,18) SUI (8,17) GER (9*,11*) POL (15*,19)
                                                1: BEL (7) AUT (13) FRA (14) SWE*

EK vrouwen sprint
                                                3: NED (1*,2*,3) POL (4*,5*,8)
                                                2: GER (7*,12) BEL (9*,13)
                                                1: AUT (6*) NOR (10*) ITA (11*) ESP (14) GBR* ROU*
                                                4 plekken over

#29147 Svar
                                                Kristian Eliassen

Vi tar nå ut kvinnelaget til WC2 🙂

Fredag

500m: 1.løp Samsonsen (A!) og Wiklund
                                                  1500m: Løvås og Storelid

Lørdag

1000m: Løvås og Wiklund
                                                  3000m: Løvås, Wiklund (A), Storelid , Sjøbrend

Søndag:

500m: Samsonsen(A?)
                                                  Fellesstart: Løvås (A), Sjøbrend
                                                  Lagsprint: Samsonsen, Wiklund, Løvås

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 74)
                                                Svar til: Svar #28663 i Veien til EM 2025
                                                Din informasjon: