Svensk skridsko

Hjem Forum Forum 15.46.6 Svensk skridsko

Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 210)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #8500 Svar
    Jeppe

      Trettondagslöpet, som arrangeres i Trollhättan mandag 6. januar, arrangeres på selve Trettendedags jul-dagen.
      Trettendedag jul er alltid 6. januar, og denne dagen er helligdag i Sverige, altså rød dag på kallenderen. Svenskene har mao langhelg denne helga. Men det er altså arrangementet i Trollhättan som kan påberope seg å ha det virkelige Trettondagslöpet.
      Kallender eller ei, kåseriet til EinarR er mer enn bare værd å ta en titt på (det også). Det er unikt i dette forumet.

      Litt pussig at David K. ikke går 1000 m. i Inzell. Han har vist seg som den beste av de tre som nå er i Inzell på den distansen.
      Til gjengjeld får David prøve å slå Adam Axelsson på 500 i morgen. De møtes i par, med Axelsson i første indre.

      #8538 Svar
      EinarR

        Trettondagsloppet i Falun er da overstått, i god tid før trettondagen. Antakelig vindfullt, men med klar himmel. Det er ikke så mye mer å få ut av det sportslige enn om været. I det mest interessante sjiktet så kom ikke Alva Winroth til start. Så fire Hagaström-kvinner ble til tre. Moa Fundell (20) holdt Disa Arnell (16, snart 17) bak seg, noe som ikke har vært noen selvfølge. På 1000m kom Elin Eriksson (17) tettere på de to andre enn hva som har vært vanlig: 1.44-1.45-1.46. Godt selskap i skjerpa konkurranse!
        Johan Röjler (se 2.1.) sesongdebuterte med tre distanser på rappen: 42.28-1.23.08-2.08.93. Dette er p.t. godt svensk nivå. Gustav Arnell (20) klarte å knipe seg foran på 500, men ble slått med uhyggelige fem sekunder på 1000m. Gustav er en av svært få vi får øye på når vi speider etter mulige svenske håp i rett alder. Han har høy 1.16 i Inzell denne sesongen (og f.eks. 1.58 på 1500). Liten oval (250m) favoriserer ikke storvokste løpere, men likevel. Det er sånn i Sverige nå, at førtiåringene går bedre enn tjueåringene. David Hjalmarsson (1981) og Ola Röjler (1984) gikk 1500 ti sekunder saktere enn Johan, men vil med det kunne markere seg fordelaktig under SM (hvis de bryr seg).
        Hjemmeløperen Sammi van Vliet (13) holder ikke helt følge med Anton Eriksson (14), men disse to holder bra «norsk nivå» ut ifra alder.

        Sånn som det ligger an nå, så blir det mer spennende å følge USM enn SM!

        #8541 Svar
        EinarR

          Alarmerende farenivå- svensk skridsko:

          I mitt uautoriserte materiale så har jeg registrert 16 (sekston) utøvere i den sesongen vi holder på med nå, f.1990-1999. Jeg er ikke stødig på de formelle grensene junior-senior. Men mitt intervall burde dekke «i sin beste alder» som (topp)idrettsutøver. Altså utøvere i tjueåra. 16 svensker, fordelt på fire kvinner og tolv menn. Det verste er at mange av disse igjen egentlig har lagt opp, trappa ned, men slenger med. Motivert på et lavere nivå enn «hardt satsende».

           

          #8543 Svar
          EinarR

            Innlegg nr. 100 i sverigetråden!

            Ad Trettondagsloppet i Falun: Som et stevnetillegg har Johan Röjler og David Hjalmarsson (begge f. 1981) også gått en 5000: 7.56.60 og banerekord for Röjler, 8.12 på Hjalmarsson, som før jul gikk 8.11 i Stockholm. Et tegn på at Johan (allround tittelforsvarer) sikter seg inn mot SM? Fire distanser gått på én dag tyder på en viss ivrighet! Johan Røjler er nr.1 på den svenske Adelskalenderen, juniorverdensmester 2000, og pr. dato nr. 56 på verdens-AK. Så jeg regner med at dette er en oldis som det ikke svir for mye å bli satt til veggs av. Ikke s å gammel heller.

            #8546 Svar
            EinarR

              Neppe noe flagg til topps for svenskene i Inzell i helga heller. Aller minst for Adam Axelsson, som ikke kom til start i det hele tatt. David Karlingsjö gikk to femhundremetere omtrent like fort som han bruker på Hamar. Yngre bror Arvid Karlingsjö rettferdiggjorde imidlertid reiseutgiftene, fire løp med to personbester som resultat: 40.37 og 2.08.11. Sistnevnte tid bringer han opp på tiendeplass på svensk årsstatistikk. Håper Arvid oppmuntres av sin møysommelige framgang. Men det er høyt opp: Vår lokale favoritt Erik Resell gikk tusenmeteren nøyaktig ti sekunder fortere enn svensken. Erik er  ett år eldre, men det sier mye om mulige utfordringer.

              Det virker ikke som om alle svenske arrangører er så ivrige etter å rapportere stevneresultater. Det kan være at arrangementene har mer preg av lek enn av alvor, og at leken skal skjermes. Det kan vi ha sympati med.

              Trettondagslöpet neste, i Trollhättan på Trettondagen!

              #8547 Svar
              Jeppe

                EinarR kom litt før meg, for dette skulle vært innlegg nummer hundre og ett.
                Ja, for snart er vel hundre og ett ute for svensk skridsko. EinarR har kommet frem til at det er 16 utøvere, utøvere i sin beste alder, i 20 årene, som holder på nå.
                Jeg har sakt (skrevet) det før, og jeg er helt enig i at svensk skridsko er på et alarmerende farenivå som Einar uttrykker det.
                Det er rett og slett mørkt.

                Jeg hadde litt forhåpninger til bedring av personlige rekorder for de tre svenskene som gikk løp i inzell, spesielt de to sterkeste av dem.
                Adam Axelsson og D. Karlingsjö. De to skulle møtes i par på lørdagen, og jeg hadde forhåpninger om at de kunne presse hverandre ned mot en 36-høy sluttid, men nei. Axelsson stilte ikke, og David klarte ikke bedre enn 37,39. Ikke så ille egentlig når persen er 37,01 satt på samme bane i oktober denne sesongen. Men det betyr enkelt og greit; ingen fremgang så langt denne sesongen. Under søndags-stevnet fikk D.K. 37,54 og havnet lenger ned på listene enn første dagens tross alt, litt hyggelige 5. plass.

                Axelsson stilte ikke på noen distanser i helga, og dermed ingen forbedring av hans perser heller. Davids lillebror; Arvid Karlingsjö, 18 år, kan imidlertid være godt fornøyd med løpene i inzell. Han satte pers både på 500 og 1500. (40,37 og 2.08,11). 1500 meter tida, er godt svensk nivå som Einar skriver, når Røyler gikk på noenlunde det samme under løpene i Falun.
                Men det er langt frem, og jeg er redd for at flere av dagens aktive, nå, i sin beste alder blir borte.
                Hvor ble det for eksempel av Hampus-ene?
                Hampus Larsson, den beste av dem, født 1994, har tydligvis lagt opp. Han er en av veldig få svensker i den helt nyere tid som har gått under 7 blank på 5000.
                Han satte pers også på 1500 med 1.54.06 så sent som i februar 2015, siden er han helt borte i hampen blitt borte.
                Det har vært flere Hampus`er. Borte alle sammen, men det er en Hampus til, Hampus Hende. Født 1999. Han har deltatt i onsdagstevlinger, og annet, så lenge det er håp, kan det kanskje Hende noe med denne Hampus? (bløt blødme).
                Så var det dette med rask bane da, det har ikke svenskene, noe som kunne bidratt til at flere søker seg til denne sporten. Selv om det går mot lysere tider, er jeg redd det ikke gjør det for skridskosporten i Sverige. Nils och Erika, var är ni?

                #8579 Svar
                EinarR

                  Da var Trettondagslöpet i Trollhättan også gjennomført, på 250-metersovalen i Slättbergshallen. Nokså likt antall deltakere som i Falun, 25 løpere fra arrangørklubben, fra IK Wega (Göteborg), og en løper hver fra IFK Göteborg og fra Motala AIF. Tolv av de startende under tenåringsalder.  Av «De Aderton»: Senioren Ann-Marie Lindqvist, junioren Tina Svensson (Motala), Ludvig Nylén (16) samt Wilhelm Ekensskär (de to siste på hjemmebane). Ingen ekstraordinære prestasjoner. Av kvinneseniorer deltok også Elin Fryckberg, og det er ganske jevnt styrkeforhold mellom henne og Lindqvist. Det kan bli spennende i SM! På 3000 fikk de begge 5.09, mens junioren Svensson gikk på 5.15. Ekensskär: 2.04-7.32, mens Ludvig Nylén (i likhet med Tina Svensson) gikk tre distanser:43.20-1.26-4.55.

                  SK Trollhättan tilhører heller ikke kobbelet av virkelig tradisjonsrike skøyteklubber i Sverige. Den ble stifta i 1989. Neste store begivenhet i Slättbergshallen blir Ungdoms-SM, 15.-16. februar. Her blir hjemmeløperen Ludvig Nylén en av favorittene i den ganske spennende klassen gutter 15-16!

                  På Hamar har veteranløperen Per Bengtsson (1967) gått løp i helga: 4.24.08 og 7.37.64. Jeg har sagt tidligere at antall svensker som kan slå Bengtsson på 5000 pr. dato, antakelig kan telles på ei hand. Vi trenger ikke alle fingrene heller: Wilhelm Ekensskär obviously, Nils van der Poel, det er to. Så holder jeg en knapp på junioren Emil Klockar, som nylig satte pers på Hamar med 7.36.57, i sitt andre forsøk på distansen. Dukker det opp noen andre med tilsvarende nivå denne sesongen, så skal jeg bestille opp flere utropstegn. (Lars Henriksson (M55) gikk på 8.20 i helga. Det gir han en tiendeplass på den svenske sesongstatistikken).

                  Bengtsson husker vi som en meget god internasjonal løper, som i årene 1991-93 kvalifiserte seg for siste distanse i allround-VM. Han deltok også i OL 1994. 4.24 i helga er ikke mer enn 15 sek. bak personlig rekord fra 1992!

                  Åttende januar er det ny Onsdagstävling i Stockholm, og fk. helg skal det være Distriktstävling på/i  Ruddalen i Göteborg. Planlagt stevne der for en måned siden ble avlyst på grunn av ismangel, heter det. Dette bør normalt være Sverige sin raskeste bane, så det blir spennende å se om det blir noe av denne gangen.

                  #8583 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Jeg er ikke yngre enn at jeg husker Claes Bengtsson bedre. Han og Joakim Carlberg var samtidige med Gustafsson. Carlberg står oppført som aktiv hos SpeedSkatingNews ser jeg, men ingen resultater siden 2018.

                    #8591 Svar
                    EinarR

                      Skridskon sto lenge temmelig trygt i Sverige, også etter Tomas Gustafson. Det er ganske  forbløffende det som har skjedd, og som har ført fram til den nokså sårbare statusen vi ser i dag. For meg trigger dette interessen, motkulturer er morsommere å studere, enn mainstream. (Og svensk skridsko- trist javel. Men mon ikke finsk hoppsport er en minst like oppsiktsvekkende kollaps? Skadefro hilsen til Arne Scheie på bursdagen i dag).

                      Måleenheten for hvor bra en skøytenasjon sto, var lenge innsats i de internasjonale allroundmesterskapene. Særlig det å være kvalifisert til den avsluttende 10000 ga status. Topp 16- det ble vurdert som meget bra. Særlig for løpere fra de litt mindre skøytenasjonene.

                      Ut ifra dette kriteriet: Gode svensker, samtidig med TG: Jan Junell (1978-84), Ulf Ekstrand (1980-81), Örjan Sandler (plassert i EM 1980, første plassering i 1964!), Claes Bengtsson (VM 1982), Hans Magnusson (EM 1982), Joakim Karlberg (1986-1990).

                      Og tida etter TG, hederspriser i allround herrer EM/VM: Per Bengtsson allerede nevnt, plassert i flere mesterskap 1991-94. Jonas Schön 1992-94. Johan Röjler 2002-2007.

                      Så begynner systemet å rakne. Det er ikke plass til store overraskelser i VM/EM lenger, kun 12 løpere får fullføre festen. Under EM 2009 er Joel Eriksson og Johan Röjler de to beste løperne bak de tolv utvalgte. I EM 2010 er Joel innafor (nr. 11), i VM er de samme to ute i kulda men innafor det gamle hederssjiktet topp 16. Slik fortsetter det. Joel Eriksson er god, men ikke god nok.

                      Jeg tror ikke at denne tilstramminga og avsjarmifiseringa er grunnen til svenskenes bratte, negative trend. Men den er betydningsfull for min egen gradvis lunknere interesse! Gamle noteringer, systemer og tradisjoner er ikke kompatible med de nye innstrammingene.

                      Etter det gamle hedersmålet (finaledistansen 10000m) så er det ingen lys å se før Nils van der Poel sin sensasjonelle titusenmeter og sjetteplass i VM 2018! I allroundsammenheng hadde han da allerede en fin tolvteplass i EM 2017. Men da var skrustikka stramma ytterligere til, og kun topp 8 fikk gå finalen. Tristesse.

                      Kriteriene for hittil tekst er altså full firkamp i EM/VM allround herrer. Det er noe snevert! Lyspunkter for svensk skridsko har bl.a. vært Røjler-Eriksson-Daniel Friberg sin andreplass i lagtempo, VM 2009. David Andersson har hatt fine/flotte! plasseringer i jr-VM, og fikk andreplass på 500m under EM allround i 2015. Nils van der Poel ble juniorverdensmester på 5000m i både 2014 og 2015. Adam Axelsson får en god plassering i junior-VM allround 2015. Men har siden ei lang skadehistorie, og satser p.t. bare på sprint.

                      Må innrømmes: Mest fokus på menn, allround. Lite nevnt at Sverige (i hvert fall på 1970- og 80-tallet) hadde vel så gode sprintere som Norge. Og kvinner: Her kan jeg ikke yte kompatibel rettferdighet. Men etter Tomas Gustafson-æraen så har Sverige hatt utøvere på godt internasjonalt nivå i Annette Carlén, Johanna Östlund, Paulina Wallin og (særlig) Jasmin Krohn.

                      Grunnlaget for dette hastige resyméet er mine egne lidenskaplige oversikter fram til og med sesongen 2006-2007. Siden en del blaing i hovedsaklig diverse årganger av Schaatsseizoen.

                      EM Allround er lagt død etter en nokså sammenhengende tradisjon, fra 1891!

                      Don’t let it bring you down/It’s only castles burning (Neil Young).

                       

                      #8636 Svar
                      EinarR

                        Onsdagstävlingene i Stockholm går sin ufortrødne gang. I går var det 12 deltakere: Karolin Palmertz Cerne (K50) samt 11 menn. Av herrene var sju i klasse over 50 år! Blant de yngre, fra «De Aderton»: Kaspar Norberg og Sebastian Forsmark (begge 15). I tillegg Erik Decker (20) som ble flyktig presentert 4.11. og visstnok er ivrigst på kortbane. Ingen av disse gikk raskere i går, enn de har gjort tidligere i sesongen på samme bane Östermalms IP. det kan godt ha med forholdene å gjøre.

                        Litt overraskende så har Isac Forslund (16, fra Sundsvall, og en av De Aderton) vært i Baselga! I stevne 4. januar, med nesten bare italiensk deltakelse ellers, og flere fra eliten. Isac gikk 41.15/1.24, han har 40.5/1.22 fra Norge tidligere i sesongen. Forholdene må ha vært gode: Banerekord for Baselga på 3.45.20 (Giovannini).

                        Det kan være gode grunner og mange årsaker, men det er ikke lett å få øye på åpenlyse formutviklinger i den svenske leiren.

                        Til Hamarlekene i helga, et stevne med tydelig «yngre»- profil, er det påmeldt tre svenske: Elin Fryckberg (senior, Wega), samt Trollhättan- løperne Wilhelm Ekensskär (senior) og Ludvig Nylén (16). Alle tre gikk Trettondagslöpet i Trollhättan på mandag. På Hamar får de boltre seg på distansene 500-1000-1500.

                        #8758 Svar
                        EinarR

                          Mens europaeliten har gjort opp sine mellomværender i Heerenveen, har noen svenske utøvere vært i aksjon på alternative arenaer. På Hamar, i Hamarlekene, klarte Ludvig Nylén (16, Trollhättan) å presse 500-persen sin ned noen knepp, til 40.75. På 1000/1500 kom han langt bak bestetidene sine, fra Hamar før jul. I den innlagte sammenlagtkonkurransen fikk han hyggelig tredjeplass i JUN B. Senioren Elin Fryckberg (Wega/Göteborg) klarte årsbester: 46.21/2.23.19. Men det er et bra stykke unna det beste hun har klart: 45.0/2.18. Begge fra Hamar, fra henholdsvis sesongene 2015/16 og 2017/18. Wilhelm Ekensskär, til start på Hamar for femte gang denne sesongen, noterte 39.12-1.17.57-1.56.94. Et stykke bak resultater fra tidligere, kanskje kan forklaring på dette deles mellom baneforhold og løper?
                          Trioen Karlingsjö/Karlingsjö/Axelsson har tydeligvis slått leir i Inzell (se 5.1.). I helga har de fått gå i Sonderläufe i tilknytning til et større internasjonalt sprintstevne for veteraner. (I dette stevnet har Lars Henriksson (M55) hatt en oppsiktsvekkende andre konkurransedag, med perser på 42.90 og 1.23.91! Jeg kan ikke se at han har vært i nærheten av slike tider før, spesielt ikke på 1000m. Antakelig god stemning der! Henriksson ser ut til å være en «late bloomer», uten særlig fortid som aktiv fra tidligere år).
                          I Sonderläufe– klassen fikk David K. endelig has på 37- tallet på lørdag: Ny pers 36.93! Bortsett fra dette resultatet så presterte de tre svenskene på det jevne. Adam og David blir klart slått av løpere som Marius Bratli og Erik Resell, og på 1000m på søndag: David slått med fire sekunder av Kristian Solland Reinton.
                          En tanke: Adam Axelsson hadde fin allroundprofil tidlig i karrieren, med bl.a. 7.02 på 5000m (Hamar) som 17-åring i 2013. Etter langvarige skadeopphold har han siden nøyd seg med sprintsatsing. Det er mye det samme med David Karlingsjö, som seinest forrige sesong gikk 3000m på 4.01 (Hamar), og som nittenåring; 7.16 i Calgary (desember 2017). Pr. i dag er AA nr. 17 på den svenske store AK, mens DK er nr. 22. Med mer allsidig satsing fra disse to så hadde det ikke sett fullt så spinkelt ut i svensk skridsko som det gjør i dag, bak Nils van der Poel (2 på AK) og Wilhelm E. (15)!

                          Endelig ble det notert resultater i Ruddalen (Rudhallen)/Göteborg også. Klubbtävling IK Wega, men det ser ut som at den opprinnelige betegnelsen Distriktstävling passer bedre! Uansett ikke noen massemønstring: Fjorten deltakere, likt fordelt K/M. Mange av dem i nybegynner- kategorien (som også er tilfelle i mange stevner i Norge nå om dagen). Ispedd noen oldiser. To interessante starter: Ann-Marie Lindqvist, 1.34.19 på 1000m.  Her fikk hun bra kamp fra Sofia Hassel(K35): 1.36.64. Dette er den tidligere Sofia Albertsson (f. 1982), svensk allroundmester sju år på rad 2000-2006. Hennes bestenoteringer (39.9-1.18-2.00-4.12) kan ingen svenske kvinner drømme om i dag, ikke så veldig mange norske heller! Hvis hun bryr seg, så kan hun sikkert blande seg godt inn i SM på mellomdistansene pr. 2020.

                          Grønn vinter med røde temperaturer skaper imidlertid problemer for svenskene. Årets SM (utendørs naturis, Hagaström ultimo januar) står i fare, og flytting/utsettelse blir fortløpende vurdert.

                           

                          #8775 Svar
                          Emil Nielsen

                            Hadde en liten prat med Wilhelm i går etter løpene.

                            Han velger å glemme helgen, hvor han ikke greide å få teknikken til å spille.

                            Neste løp er SM, men som sagt kan det være at det blir flyttet eller avlyst grunnet mildvær.

                            Ellers er neste løp i Minsk til U23 verdenscup

                            #8794 Svar
                            Jeppe

                              Ann-Marie Lindqvist og de andre svenske løperne som gikk i Gøteborg på lørdag, gikk ikke sine løp i Rudhallen, men på en bane som ligger tett ved siden av selve hallen. Ruddalens idrottscentrum kalles det. Etter det jeg forstår er dette en bandybane. På facebooksiden til det svenske skøyteforbundet, stilles det spørsmål om denne banen er en 400 meters bane. Christian Steen svarer at det er en 250 meters bane, men han legger til: Tror jeg. Innbiller meg at en bandybane fort kan være noe større. 333m kanskje?

                              #8803 Svar
                              Emil Nielsen

                                Som jeg husker den banen, så er det en stor flate, så kanskje de greier 333m.

                                #8807 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  Ingen åkning i skrinnarhallen – innslag fra Sveriges Radio.

                                  #8809 Svar
                                  EinarR

                                    Takk til Emil, det er fint å ha en utegående rapportør som kjenner miljøet! -Og til Jeppe og Haarberg for å sette søkelys på den gåtefulle innebygde banen i Ruddalen, Västra Frölunda, Göteborg.

                                    Jeg også fikk sett en filmsnutt fra stevnet sist helg, og det foregår åpenlyst i full friluft. Jeg har prøvd meg på litt gravejournalistikk i sakens anledning (inspirert av Brynjar), men foreløpig med magert resultat. Men altså skridskohall uten skridsko anno 2020, og ammoniakken får skylda. Hallen sto ferdig rundt 2002, men kjøleanlegget var sikkert eldre. Så lekkasjer er kjent problemstilling. Men det kan ikke skjule at hallen ikke ble det oppsvinget som skridskofolket sikkert hadde håpt på. Etter VM 2003 (= siste gang jeg har vært utenlands på skøyteløp!), så var det stor aktivitet der til og med sesongen 2008-09. Deretter sank bruken tilsynelatende kraftig (kilde SpeedskatingResults). Lite bruk (konkurranser) altså. Og siden det ikke er hel isflate der, så kan den ikke kombineres med f.eks. lagspill på is. Så det er sikkert kommunal økonomi inne i diskusjonen også. Det nestbeste alternativet får klare seg for hurtigløperne.

                                    Hurtigløp «står mig otroligt varmt om hjärtat» sier Sofia Hassel/Albertsson i førnevnte innslag. Hun er på isen og bistår miljøet i IK Wega så ofte hun kan. Så de har ikke kapitulert i motgangen.

                                    IK Wega- det er svensk skridskotradisjon! Stifta 1905, og har i dag skridsko og badminton på repertoaret. (Vi har nevnt før at IF Thor/Uppsala (1897) har/har hatt skridsko og orientering som kombinasjon. SK Falken/Trondheim kunne lenge tilby tospannet skøyter og sportsdans).

                                    Wega sin mest iøynefallende utøver pr. 2020 er seniorjenta Elin Fryckberg. Historisk så finner vi Joakim Karlberg og Ulf Ekstrand. Og Jonny Nilsson, men det var «på lån» et stykke ut i karriera.

                                    IFK Göteborg har også skøyter på programmet. Ann-Marie Lindqvist går for den klubben. I nyere tid ellers så hadde de Joel Eriksson i rekkene sine.

                                     

                                     

                                    #8810 Svar
                                    Jeppe

                                      Jeg har prøvd å få opplysninger om banen de gikk på, denne bandybanen ved Ruddalens idrottscentrum. (250 eller 333 meters bane?). Sendte mail til
                                      ruddalen@ioff.goteborg.se
                                      Enn så lenge: Ikke noe svar. 🙁

                                      #8832 Svar
                                      EinarR

                                        Da har Hagastrøms SK måttet gi opp å arrangere SM, som planlagt. Isbrist. Vedvarende mildvær kombinert med sterke vestlige vinder er årsaken. Trist for alle som har forberedt seg, både løpere, klubber og arrangører. Det er sikkert lite trøstefullt at naboen i vest kan kjenne seg igjen! Hagaström melder videre at de vil arrangere en tävling på Ångstärnan i skogen, for å vise kommunen at de ikke gir opp, og at de vil ha kunstis på Hagaströms IP.
                                        Skridskoförbundet vurderer alternativene. Det kan være å lette på kravene, og tillate at SM kan arrangeres på 250- metersbane. Og/eller å utsette «Store» SM til starten av neste sesong (men fortsatt riktig kalenderår).

                                         

                                        #8842 Svar
                                        Emil Nielsen

                                          Noen usikkerhet rundt fremtiden for Ruddalen sin skøytebane.

                                          Det diskuteres hva som skal gjøres med den.

                                          I værste fall kan den stenges eller brukes til noe annet enn skøyter.

                                          Er på gang en underskrift innsamling på denne lenken:

                                          https://goteborg.se/wps/portal/start/kommun-o-politik/sa-kan-du-paverka/har-du-ett-battre-forslag/goteborgsforslaget/aktuella/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwxdHA1NTAy9LQI8XQwcjT0CQy2DjIzcDUz0C7IdFQHqzZwu/?DFR=%7B%22ItemId%22%3A1067%7D

                                          Det skal være mulig å stemme, og så uten svensk pass eller adresse.

                                          Jeg oppfordrer alle skridskointeresserte til å støtte opp om banen som er så viktig for både svensk og dansk skøytesport (nærmeste bane til København)

                                           

                                          #8852 Svar
                                          EinarR

                                            Vi er midt i kjernesesongen for hurtigløp på skøyter. Og det mest omfangsrike (med et lite forbehold!?) stevnet på det tradisjonsrike skandinaviske skøytekontinentet denne helga, er det nesten like tradisjonsrike Vikingloppet i Västerås, på samme innendørs 250m- bane som ble brukt under Winbergs Minne (se 16.12.) Dette er et uttaksløp til det årlige Viking Race som arrangeres i Heerenveen mot slutten av sesongen. Tilsvarende uttaksstevne i Norge går i regi av Tønsberg Turn, og avvikles i år på den nye Maier Arena. Kjerneklassene (det som er relevant for Viking Race) er årsintervallet 11-16 år. I Västerås deltar yngre og eldre løpere i delkonkurransen AMAX Trophy. Arrangørklubben Pollux (stifta 1960) strever med aktiviteten (de også), men har altså fint grep om arrangementer som oppnår ganske god oppslutning. Den eneste i mitt sentralmateriale som går for klubben, er Oskar Nilsson (19). Han innledet sesongen lovende i Inzell, men er blant de som er blitt mer borte etter hvert. Jeg har ikke sett han i aksjon siden nettopp Winbergs Minne, men her er han igjen. En annen Pollux- mann er David Lönnberg (18, mer om han, kfr. Winbergs Minne 16.12.) Dette blir hans andre opptreden denne sesongen. Andre deltakere (av de eldre) fra våre kjernetropper er junioren Emil Klockar (Sundsvall), Gustav Åkesson og Tina Svensson (Motala) og Gustav Arnell (Hagaström). Verdt å nevne fra startlista er også den tidligere Sverige-toppen Johanna Östlund (f. 1987), svensk allroundmester 2011 og 2012. Dette blir hennes første resultater på tre år! Hun går for Hagaström.

                                            Blant de som deltar med Heerenveen som mål, så er de fleste som var i den opprinnelige De Aderton– troppen (sommerleir i Nederland) med. Mest savnes kanskje Vinnie Hjelm (Hagaström), ikke sett i aksjon siden kampen om Gärdehovspokalen i Sundsvall, primo desember (se ca. 8.12.). Vinnie har fylt 17, og er kanskje for gammel for det egentlige Vikingloppet.
                                            Mange navn å kjenne igjen i rekkene ellers. Men nå m å vi kanskje følge litt ekstra med Lova Nystrøm Eliasson (15) fra Wega, Göteborg. Hun ble vi avstandskjent med gjennom et tominutters filminnslag fra stevnet i Ruddalen sist helg. Hun var skeptisk til forholdene der: Blåsigt, ganske jobbigt, och lite svårt. Kanske! Vi så hun fikk intensiv 1:1 coaching av Sofia Hassel (Albertsson). Så nå får vi se om det kan spores i resultater!

                                            Deltakelsen i årets Vikinglopp (60 løpere) er større enn i de to foregående. Det er særlig underårsgruppa (10 år) som trekker opp. Eskilstuna er best representert her, med fem startende. Det er fint med rekruttilsig, men den store kunsten er å få disse med videre. I gruppa 15-16 år er det nedgang, og det er det vi skøytefolk liker minst og frykter mest.
                                            Alt i alt er det mange gjengangere fra Winbergs Minne, på samme bane for en måned siden. Så her blir det artig å sammenlikne resultater!

                                             

                                             

                                            #8853 Svar
                                            EinarR

                                              Behåll Ruddalen! Takk for info om dette. Skumle kommunale toner, vi kjenner lusa på gangen. Den folkelige aksjonen pågår NÅ, og det virker som om den har fin fart. Målet var 200 stemmer (pro framtid for «Rudhallen»), og tallet er allerede oppe i 665! Mange gode innlegg, som priser tiltaket og savner tilbudet: Det kryllar av folk! Og fritt for puckar och klubbor! Over 60000 registrerte brukere av banen forrige sesong.
                                              Håper det fine siget med lokalt engasjement fortsetter. Hva med å informere de andre skøytesidene (Fb) om aksjonen?

                                              #8854 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester

                                                Nå er jeg litt usikker på om det har en verdi om nordmenn og dansker støtter et innbyggerforslag som skal gå til Gøteborg kommune, men det kan vel ikke skade? Jeg registrerte meg med norsk adresse, men det var ingen hindring for å støtte aksjonen, ihvertfall.

                                                Skal legge ut en liten artikkel og så dele den på Facebook etterpå.

                                                #8914 Svar
                                                Bård Hekland

                                                  Må berre takke Rædergård og dykk andre for fantastisk interessante oppdateringar frå svensk skøytesport!

                                                  Eit spørsmål (mest til Nielsen): Finst det kunstfrosne bandybanar i syd-Sverige som danske løparar kan nytte til hurtigløp?  Ser at det skal vere ein bandybane (Sjøaltsvallen) i Malmø, men veit ikkje om han er i bruk.

                                                  #8916 Svar
                                                  Emil Nielsen
                                                  Deltaker

                                                    Ja, og nei.

                                                    Det finnes is i Malmö, men det er kortbane. Det er en flott klubb som danske skøyteløpere bruker ganske ofte, men for å finne en kunstfrossen bandybane som danskene har brukt til hurtigløp må man opp til Trollhättan.
                                                    Gøteborg har vært banen danskene har kjørt til for å gå på skøyter, når ikke turen har gått sørover til Berlin.

                                                  Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 210)
                                                  Svar til: Svar #9007 i Svensk skridsko
                                                  Din informasjon: