Skøytetekster!

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytetekster!

Viser 7 innlegg - 193 til 199 (av totalt 199)
  • Forfatter
    Øivind Øiseth

«Ryggproblemer» er absolutt stikkordet når det gjelder Guttormsens innsats i NM 1969. I mange uker før NM slet han med en vond rygg og stilte vel opp i NM nærmest for å teste om det lot seg gjøre å gjennomføre løpene. På 500 ble det 45,1 og sisteplass og dett var dett, så jeg kan ikke være enig med KarlA om at «han gjorde det ikke så verst».

Dette var altså en kommentar til Q4. Når det gjelder Q1 kan jeg bare slutte meg til KarlAs svar. På Q2 og Q3 er jeg helt «blank», men jeg synes jo KarlA har et veldig godt forslag til svar på Q2 (men kanskje 6 Xer indikerer at husket passer bedre enn huska?).

#20952 Svar
      EinarR

Det er ikke lillejulaften ennå, så luken er ikke lukket. Men allerede nå vil vi tilkjenne B. Haarberg 1/2 point for, uten å være bedt om det, rydda opp i litt ergerlig layoutrot. Setter pris på det! Jeg tror uryddighet oppstår når jeg legger på skrifteffekt i kladden før det føres over til 15.46.6. Det er tryggest å vente til teksten er kommet hit. Fortsatt mye å lære i dette livet.

Som her

Q2
        Kandidatene er forsåvidt i målgården. Dog har tekstforfatteren til fulle og raffinert utnytta det som kalles homonym. Så hvis noen er så ivrig at det legges inn et nytt, skreddersydd forslag, så vanker det 1/2 point ekstra her også!

#20963 Svar
        Tore Jan Narvestad

Q2:

Det kunne jo vært forsøksvis morsomt (skjønt kanskje ikke helt fagterminologisk riktig?) å si at «Bettong stivnet», så jeg gjetter på det.

#20971 Svar
          EinarR

Q1

Dårlig rygg og hjertebank ja. Fra Bislett Spesial, artist Nordre Sving, med melodi av McGough/McGear/Gruppa Scaffold. Mike McGear er lillebroren til Paul McCartney. Dette er den mest folkekjære skøytesangen, rett og slett en slager!

KarlA 1 point, ØØ 1/2 point

Q2
            (A nod is as good as a wink to a blind horse) 🙂

Forfatteren gjentar ordet husker, som han også brukte to linjer før. Opplagt som et litterært virkemiddel. Husker/husker blir et prima eksempel på homonymer.

KarlA 1/2 point,  ØØ 1/2 point, TJN 1/2 point

Q3

Det kan diskuteres hvor bra/lurt det er å putte inn navnedetaljer som hefter ved en person, fra tida etter aktiv karriere? Men takk for gode genealogiske momenter.

KarlA 1 point

Q4

Beste belysning av dette momentet (PWG og ryggproblemer) finnes i Arbeiderbladet mandagen etter mesterskapet i 1969. Sportsredaktør (og renommert friidrettsmann) Sverre Helgesen bruker tusen ord på tematikken. SH er kritisk til at Bettong i det hele tatt stilte til start, «Startforbud som uteble», «Rovdrift på skivekjernen» m.m. Han uttaler seg som om han var fagmann på emnet rygg. Og så nevner han at «Per Willy var å se på dansegulvet utpå kvelden- etter lørdagsløpenes slutt». Et artig apropos til den teksten som er utgangspunktet for Skøytetekster runde 30.

ØØ 1 point, KarlA 1/2 point

Summa: KarlA 3 points, Øivind Øiseth 2 points, Tore Jan Narvestad 1/2 point, B. Haarberg 1/2 point (preliminært).

Ytterligere resultatservice i seinere post.

#20972 Svar
            38.08 Owe

Nordre Sving….. Denne gruppa som hadde denne skøytesangen, kalte de seg ikke Nordre Sving Blandede Mannskor og Orkester ?

#20974 Svar
              EinarR

Adelskalenderen as at 23.12.2022:

Øivind Øiseth                     63 points (+2)
                B. Haarberg                        41.5 points (+1/2)
                KarlA                                    24.5 points (+3)
                19                                           15 points
                Tore Jan Narvestad             15 points (+1/2)
                38.08 Owe                               3.5 points
                Rocambole                             3.0 points

2022-toppen:

Øivind Øiseth                  19.5 points (+2)
                B. Haarberg                     17   points (+1/2)
                KarlA                                 7.5 points (+3)
                Tore Jan Narvestad          6.5 points (+1/2)
                19                                        6.0 points
                38.08 Owe                          3.5 points
                Rocambole                         3.0 points

Litt ergerlig så ble 2022- stillinga ganske identisk med rekkefølgen på AK. Etter Skøytetekster 29 var det atskillig mer brokete. Men uansett takk til alle som har deltatt! Sju aktive deltakere er lik et halvt startfelt i EM nåtildags. Og det synes vi er fint.

Pr. nå så er idémappa ganske slunken, men se ikke bort ifra flere Skøytetekster i 2023!

GOD JUL og takk for i år!/Ei

#20975 Svar
                EinarR

Nordre Sving/Swing, Bislet/Bislett Spesial/Special. Jeg vet ikke hva som står på labelen på den plata, og det er det som teller. Jfr. tittelblad i ei bok, som har stor autoritet i sånne spørsmål.

Kan samtidig presisere opplysningene om opphavssangen litt. Gruppa The Scaffold (fra Liverpool) besto av Michael McGear (eg. McCartney), Roger McGough og John Gorham. Deres hit Lily the Pink var utgangspunktet for Bislett Spesial. (Gluntan hadde for øvrig en annen norsk versjon av samme sang: Dr. E. Wang (som var et ordspill på daværende helseminister Karl Evang). Temmelig spesielt med to norske coverversjoner av samme sang!
                  Lily the Pink tar utgangspunkt i en gammel melodi egentlig, sånt som ofte får betegnelsen trad. arr. Alle de tre i gruppa The Scaffold sto øyensynlig bak teksten, mens melodien altså mer eller mindre var stjålet/lånt. Så de har ingenting med teksten til Bislett Spesial å gjøre selvfølgelig, men i beste fall en slags arrangementsrettighet til melodien.

Viser 7 innlegg - 193 til 199 (av totalt 199)
                Svar til: Svar #14441 i Skøytetekster!
                Din informasjon: