Skøytesesongen 25/26

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 25/26

Viser 24 innlegg - 169 til 192 (av totalt 451)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Oppslag med Hallgeir Engebråten i «Glåmdalen» – ikke særlig oppløftende. Han følte seg fin til Sommerløpet i august, men:

– Jeg kjenner det veldig fort når vi passerer tre runder at det her blir tungt. I løpet av hundre meter går jeg fra å føle at alt er normalt til at det er helt natta. Pinne stive bein og melkesyra sprenger i låra og helt ut i tennene.

– Det går fra å være et løp hvor man tror det skal gå fort, med en godt trent kropp, til å krige mot en kropp som ikke vil.

Pr. nå har han startnekt og er på «desperat jakt etter svar».

– Jeg har prøvd utallige typer medisiner og pustetrening og teknikker. Det har seg sånn at det er veldig uforutsigbart hvordan kroppen min reagerer. Jeg må være ærlig og si det er langt fra gøy å stå i en sånn situasjon.

#31989 Svar
      Emil

Kvinner og menn kan gå sammen, det er ikke noe problem. Det er jo ikke fysisk kontakt på skøyter (utenom eneste taktiske øvelse).

Å da sette opp etter pers blir problematisk forsi noen har gått veldig fort for lenge siden, eller andre aldri har vært i høyden å gå. For lin del er det utenfor mesterskap hyggelig å gå sammen. Jeg blir så oppgitt når det blir delt strengt i grupper, slik at løpere må gå alene. Da er det mye bedre med par som ikke passer helt.

#31990 Svar
        Jeppe

Mix, mann og kvinne i samme par, samme distanse, er og blir dumt.

#31991 Svar
          Rocambole

Mange godbiter fra de helt nylige løpene, herunder følgende resultater av toppløpere:

Stavanger: (Betydelig lavtrykk, ca. 975.)
            Wiklund 1.55.67 (26.31- 28.45 – 29.61 – 31.22). Til sammenligning hadde hun 1.56.25 under VM25 på Hamar og har bare gått raskere på norsk bane med 1.55.18 under VM22 på Hamar. Virker godt i rute.
            Eitrem 1.46.01  (24.25 – 26.68 – 27.09 – 27.99). Såpass bør det være. I rute.
            Kongshaug 1.46.15 (23.88 – 25.92 – 27.28 – 29.07). Litt overraskende slått av Eitrem, og ingen oppsiktsvekkende tid under så gunstig lufttrykk. Usikker på om han er helt i rute.

Heerenveen: (Lavtrykk, ca. 995.)
            Kok 1.52.69 (24.39 – 27.47 – 29.31 – 31.52). BR (!) og sensasjonell forbedring da hun ikke tidligere har vært under 1.58. Dermed – særdeles overraskende – melder hun seg i favorittbildet også på denne distansen i OL. Objektivt var prestasjonen kanskje oppimot 2 sek bedre enn Wiklund, forholdene tatt i betraktning. (Men det er jo ikke på 1500 vi forventer mest av Wiklund i OL, og Kok er uansett uaktuell for (klassisk) VM.)
            Roest 3.40.51. Flatt løp, men noe opp på sisterunden. Dette var bare 0,4 sek bedre enn hva han noterte på samme bane på samme tid i den mislykkede fjorårssesongen. Hans bestetid i Hrv er 3.35.26, begått hele 5 sesonger tilbake. Dermed fikk vi ingen indikasjon på at Roest er i ferd med å nærme seg gamle høyder, snarere tvert imot. Men vi skriver kun primo oktober, så jeg nøler med å avskrive ham som medaljekandidat i VM og i OL (da primært på 5000).
            Krommenhoek (MN3) 3.41.22, kun 0,71 sek bak Roest og 5,7 sek bedre enn den tidligere persen satt på samme tid i fjor i Hrv. Dette er en utpreget langdistanseløper med pers 38.48 på sprinten. Sist sesong noterte han 6.17 og 12.53 i Hrv. Med en forbedring på 0,95p også på disse distansene er han god for 6.08 og 12.34(!) i Hrv. (BR i Hrv er vdPoel 12.32.95) Medaljekandidat på tier’n i OL? Kryss i taket og varsko her!

Inzell:
            Magnussen 34.95, med markant vinnermargin ned til tre gode polske sprintere. Oppløftende.
            Semirunniy 37.58 og 3.41.01 (nå kun 1,83 sek foran Palka, vs. 8,12 i Tomaszow!). Uventet slappe prestasjoner, hva nå det kan skyldes.
            Ghiotto 3.38.06 (PR og NR) etter å ha gått litt opp mot slutten. Tiden indikerer at han er i rute, om enn tiden er hele 4 sek svakere (!) enn Jileks historiske bestenotering på distansen, begått på samme bane. Pr. i dag virker det lite realistisk at Ghiotto skal kunne matche Jilek på 5000. Deretter gikk den charmante «filosofiske» italiener liksågodt også en 5000m (med kun ca. 40 min pause) som han vant greit på 6.12.95 etter å ha gått seg noe ned på de siste to rundene. Han passerte 3000 på 3.45.64. Åpenbart har han en god del mer inne på 5000.
            Loubineaud 6.14.45 i et solid løp med alle runder under 30. Selv om han aldri truet parkamerat Ghiotto, indikerer løpet at franskmannen er i rute og vil kunne bli en aspirant til poengplass på 10 000 i OL.

Milwaukee: (Høy luftfuktighet slik at de presumptivt beste løperne ble plassert i de første parene.)
            Stolz 34.51 (9.85). Riktignok et stykke unna hans BR på 33.91, men viftene var neppe all verdens påskrudde, og forholdene for øvrig var visstnok heller ikke optimale. Den store avstanden ned til de øvrige US sprintere indikerer at Stolz er i god rute på distansen.
            1500: 1.42.20 (23.90 – 25.62 – 25.85 – 26.83). Han roet altså litt ned på andrerunden, slik han gjerne gjør, for å spare krefter til de to siste rundene. Dette var en svært sterk prestasjon, om enn han ikke truet sin egen imponerende BR på 1.41.46 fra da han vant vc-stevnet sist sesong (1,21 sek foran Nuis) under formodentlig markant bedre forhold. Stolz fremstår i meget god rute på distansen. (Dog merker jeg meg at Stolz allerede 27.10.23 var i stand til å begå 1.42.31 på samme bane.)

(Stor takk til info fra Eliassen som indikerer at Stolz vil stille i (klassisk) VM! Dermed er det godt håp om at både Stolz og Jilek vil delta, hvilket indikerer en all-time-high for hvilke prestasjoner vi kan forvente i VM, med gledelig mange vinnerkandidater slik det ser ut i øyeblikket.)

Ift. forventningene gir jeg for de omtalte løpere følgende terningkast
            6+ Kok
            6 Krommenhoek
            5 Stolz
            5- Wiklund
            4 Ghiotto
            4 Loubineaud
            4 Magnussen
            4- Eitrem
            3 Kongshaug
            2 Roest
            2- Semirunniy

#31993 Svar
            Emil

Litt pirkete må jeg påpeke at Jilek gikk sitt 3km løp i Heerenveen ikke i Inzell. Vi kan derfor ikke helt dra konklusjonen at Ghiotto er 4s bak.

#32010 Svar
              Kristian Eliassen

Etter en hektisk lørdag er det litt roligere i dag. Ser dog frem til 3000m kvinner og 5000m menn i Stavanger. Særlig spent på Eichler og Henriksen egentlig, her her holder vi åpent for alle! Nesten like lavt lufttrykk meldt som i går. Hvordan er forholdene ellers egentlig, is, lufttetthet?

…dette siste leder meg over til Stolz 34.51 og 1.42.20. Det var dog ikke bare han som gjorde det godt.

Det var ventet veldig høy luftfuktighet og «dårlige forhold». Det tror jeg skal oversettes slik: Høy luftfuktighet gir lavere luftmotstand og dermed lavere lufttetthet. Lavere luftetthet gir jo bedre tider. Høy luftfuktighet går imidlertid utover isen. Jeg siterer: «Skaters, Coaches and Officials: Please make note of the order of races, as the 3k will follow the 500’s. We are also running each distance beginning with skaters with the fastest seed-times. Finally, resurface breaks will be longer than usual. We are anticipating high humidity levels and adjusted the schedule, order of races and order of skaters accordingly in order to ensure optimal conditions for all.» Stolz i første par både på 500 og 1500, men vi ser ingen dramatiske forverringer fra par til par deretter. Når vi snakker Milwaukee må vi dessuten ha med viftene. Ingen nye regler ift. tillatt medvind og måling av denne er meg bekjent innført denne sesongen.

PS: Håvard Bøkko melder om lekkasje i taket i SLC. Derav forklaringen på singelstart og kun 500m der i går.

#32011 Svar
                Emil

Luftfuktighet gir større lufttetthet, så det er viktig å begrense luftfuktighet.

Jeg er ikke til stede i Stavanger så  jeg kan ikke si noe om forholdene desverre.

#32012 Svar
                  Kristian Eliassen

Motsatt. Høy luftfuktighet gir lavere luftmotstand.

#32013 Svar
                    Emil

Nei, økt luftfuktighet gir større lufttetthet, og dårligere tider.

Lav luftfuktighet er tøft for luftveiene, så man ønsker ikke 10% relativ luftfuktighet heller.

#32014 Svar
                      Kristian Eliassen

Fuktighet og lufttetthet
                        Når mengden vanndamp i luften øker (høyere luftfuktighet) vil lufttettheten synke. Dette skyldes at vanndampmolekylene (H2O) er betydelig lettere enn nitrogen (N2) og oksygen (O2), som er det luft hovedsakelig består av. Så når mengden vanndamp øker, vil mengden oksygen og nitrogen minke per enhetsvolum og lufttettheten vil derav minke fordi massen minker.

#32015 Svar
                        Kristian Eliassen

3000m: Mange perser!

Jeg trekker frem Dyrset som fortsetter, 3.47.81, Eichler 4.16.65 og ikke minst Dina Storelid med 4.12.10. Gledelig synes jeg.

#32017 Svar
                          Rocambole

Takk til Emil for påminnelse om at Jilek jo begikk sin 3.34 i Hrv, ikke i Inzell. Siden Inzell normalt er litt raskere enn Hrv, er differansen til Ghiottos 3.38 i Inzell desto mer i Jileks favør.

#32018 Svar
                            Rocambole

Schaatsen har et interessant intervju med Roest etter hans 3.40-løp. Han sier (google translate): «I started slowly, so I could accelerate in the last two laps, but unfortunately, that didn’t work out.» (Løpet var svært flatt inntil han gikk opp et halvsekund på sisterunden.) «Physically, I’m much better than last year, but technically I still need to improve.”

Kommende uke vil Roest gå et testløp på 5000 der han per i dag må gå under 6.21.71 for å kvalifisere seg til NEDs e-nm som starter 31.10 og fungerer som uttak for verdenscup-lagene. Den miserable fjorårssesongen gjør at han ikke er forhåndskvalifisert, slik at han nå må kvalifisere seg på tid. Enkelte skøyteeksperter i NED tror at flere løpere enn Roest vil kunne gå under 6.21.71 i tide, slik at Roest kanskje er avhengig av å gå på ca. 6.20. 3.40 på 3000 under lavtrykk, og med en avslutning som avvek fra løpsplanen, indikerer at det ikke er helt opplagt at Roest klarer 6.20.

Men vil tro – og håpe – at Roest kommer seg over dette første hinderet, så får vi se hva han er god for når alvoret begynner i månedsskiftet.

#32021 Svar
                              Jeppe

På Inzell siden; dec-inzell.de kunne man (tidligere) finne det meste etter et stevne som det vi nettopp har hatt. Der lå passeringstider og rundetider og slutt-tider på alle startende løpere.

Noe slikt kan man ikke finne etter dette stevnet. De opplyste heller ikke om påmeldte løpere. Det var nothing, og lite av det også. Ikke engang Fake News.

Er redd for at det ikke er en sko som trykker noe sted, tror heller at skoen ikke er på i det hele tatt.

#32022 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

Jeg mener man finner alt på denne siden?

Her er detaljerte resultatlister.

#32023 Svar
                                  Jeppe

Takk, den siste : her…var jo lett synlig og greit tilgjengelig før. Nå fant jeg den ikke uten hjelp.

På den andre linken fikk jeg ikke åpnet noe i særlig grad. Fant ingenting av interesse i alle fall.

Nytt nettbrett? …..Njet.
                                    Ny flaske rødvin neste helg? ….Ja.

#32026 Svar
                                    Jan Terje Gresset

Gikk de ikke lagtempo i Stavanger igår? Får ikke opp tider iallefall

#32027 Svar
                                      Kristian Eliassen

Jeppe: Gå til dec-inzell, velg wettkampkalender. Da får du opp det bildet Haarberg linker til. Hold så tommelen på bildet med konkurranseoversikten og sveip til venstre.

#32033 Svar
                                        Jeppe

Kristian:

Takk for info, men hvorfor har dem endra på noe som var helt enkelt og greit.
                                          Jeg fulgte oppskriften, men fikk i første omgang et delt skjermbilde. Mulig det vil funke bedre neste gang.

Men…. hold shift-tasten nede  med høyre albu, tast cbggfrt3kr8*, med venstre tommel gå deretter til tredje link, farget blå i øvre del….

Jeg syn’s at vondt brennevin er godt, også, jeg.

#32034 Svar
                                          Kristian Eliassen

He, he.

Jeg og lurte på hvor siden var blitt av, men så kom Haarberg med svaret. Den linken og adressen Haarberg viser til her funker utmerket på PC, men på telefon får jeg bare opp listen over konkurranser før jeg forsto at man må sveipe til venstre.

#32035 Svar
                                            Kristian Eliassen

Vi må ha med denne infoen på denne kanalen også:

https://www.skoyteforbundet.no/nyheter/2025/rykkje-om-ol-forberedelsene–vi-star-sterkere-enn-i-fjor/

Interessant om Sigurd Henriksen. 6.24 ga vel ikke helt svaret, men vi følger spent med.

Ellers kommer jeg generelt til å følge spent med på de norske løpernes kamp for å komme til OL. Les: uttakskriterier osv.

#32036 Svar
                                              Jeppe

Ok, det er enkelt nå, når jeg vet hvor dette ligger. Men likka`væl a gitt.

#32037 Svar
                                                B. Haarberg
                                                Nøkkelmester

Jeg kan ikke dy meg for å kryssklippe et par setninger fra intervjuet med Rykkje:

«det norske allroundlaget godt i gang med sesongens forberedelser (…)
                                                  – OL blir naturligvis den viktigste konkurransen kommende sesong.»

#32038 Svar
                                                  Emil

Jeg har flere ganger undret meg over at vi har et allround-lag, ikke et langdistanse-lag. Det bunner jo nok i at løperne i det laget går 1500m og opp, og så i at man historisk har hatt et allround-lag.

Viser 24 innlegg - 169 til 192 (av totalt 451)
                                                  Svar til: Svar #31902 i Skøytesesongen 25/26
                                                  Din informasjon: