Skøytesesongen 25/26

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 25/26

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 451)
  • Forfatter

På samme dag har ISU publisert både mesterskapskommunike og ditto for verdenscupen. (for senior: se egen tråd)

Man har tydeligvis diskutert neo-cupen, men ikke gjort noe med den. Ikke mange forandringer ellers heller ved første øyekast. Kommer tilbake med mer.

#31471 Svar
    Kristian Eliassen

Tidskravene — Skjerpet både for Distanse-EM og Allround- og Sprint-VM. Kravene til EM er nå like strenge som for verdenscupen, og altså strengere enn Distanse-VM på Hamar i fjor.

#31502 Svar
      Kristian Eliassen

Det norske flagget vaier stolt, men man sliter fremdeles med økonomiske bekymringer.

Intervju av Rykkje hos schaatsen.nl. Vi leser litt frustrasjoner:

» Vi hadde håpet at det vellykkede VM enkeltdistanser på hjemmebane ville hatt større innvirkning på skøytesporten i Norge, men vi sliter fortsatt med budsjett og sponsorer», sier Kongshaug. Rykkje legger til: «Når jeg ser at vi fortsatt har så få ressurser med disse resultatene, lurer jeg på hvor det skal komme fra. Hvordan vil det noen gang ordne seg? Dette er tiden for at forbundsfolkene skal lete etter sponsorer, selv om jeg er redd for at de føler mindre behov. Alle har alltid sagt at vi må oppnå resultater, men det har vi gjort i flere år på rad nå.»

Nyanser kan selvsagt gå tapt i slike intervjuer. Mitt inntrykk utenfra er at Baardsen Sport, Blindheim og co gjør en god jobb. Jeg ville heller snudd fokuset mot ISU og de spennende uttalelsene om at store endringer er på gang hva gjelder den internasjonale kalenderen. Hva kan det være mon tro?

PS: Vi leser i samme artikkel at Wiklund står over samlingen i Thialf. Delvis pga brorens bryllup, dels for å spare ryggen.

#31508 Svar
        Jeppe

Om snaue to uker starter sesongen med internasjonalt løp i Inzel.
          (25 juli).

#31532 Svar
          Kristian Eliassen

Aller først ut denne sesongen ser Talent NED ut til å bli med testløp i Inzell 19/7?

#31543 Svar
            EinarR

Unnskyld min dårlige orientering, men må spørre:

Hvordan er utsiktene for norske kvoter ifm kommende OL i Italia? Jeg er konkret interessert i 500/1000m menn. Er noe allerede spikra/vet vi noe om hvor mange vi får med? Hva består nåløyet i?

#31544 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

Det er fire kvalifiseringsrunder, dvs. Verdenscup 1 -4 før jul. Ingen plasser er forhåndstildelt, så det gjelder å prestere i verdenscupen.

Stalltipset pr. nå er vel 1-2 plasser til Norge på hver av de distansene du nevner, men det er jo mye som kan skje.

Se ellers egne tråder om:
                Verdenscupen 2025/26
                Vinter-OL 2026

#31545 Svar
                EinarR

Takk! Er «lagsprint» OL- grein?

#31546 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

Niks. Og OL-programmet for skøyter er vel temmelig «fullt» nå…

#31552 Svar
                    Kristian Eliassen

Hvilke idretter og øvelser som kommer på programmet i 2030 blir bestemt i løpet av 2025. Executive Board møtes neste gang i september. Programming Commision innstiller, og tilslutt blir programmet definitivt bekreftet rett foran OL i 2026. Den lokale arrangøren har nå også rett til å foreslå tilleggsidrett(er).  (Randonee i 2026). «Skating» er en av 7  definerte kjerneidretter foran 2030. Herunder burde hurtigløp som idrett jo være ganske så trygg selv om blant annet Insidethegames feilaktig oversetter skating med figure skating. ISU har tette bånd til IOC, og det gjenspeiler seg når vi ser øvelsen MGR materialisere seg. Ved forrige korsvei måtte så å si lagsprint gi tapt for blandet stafett i Short Track. Lagsprint står altså ikke på programmet i 2026. Jeg tror ikke at programmet på skøyter nødvendigvis anses som fullt. Fokuset ligger på å appellere til folk under 35, samtidig som deltakerantallet totalt sett må holdes nede. ISU driver nok en viss lobbyvirksomhet for å enten få med lagsprint eller blandet stafett til 2030.

#31559 Svar
                      Carl-Petter Leganger

Da foreligger deltagerlisten for fredagens stevne i Inzell her Speed Skating LIVE Results

• Dette svaret ble endret 1 år, 1 måned siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                        #31561 Svar
                        Jeppe

Det er sommer, mer eller mindre tropisk om dagen, og derfor ikke helt i modus for å dvele særlig ved deltakerlista. Merker meg likevel noen småting. Bare fire finner, tre menn; T Suomalainen, Lethonen og Mohonen pluss Kivioja på damesiden. Tyskeren Finn S. Er med, dessuten Hlib fra Ukraina, mens Lukas Stekly som satte slovakisk rekord på 3000 forrige helg, stiller ikke. Lukas gikk så vidt under 4 blank da, men han har gått en del raskere som tsjekker.
                          Så gjenstår det å se om resultatlistene blir mer av interesse enn deltagerlistene.

I mellomtiden må jeg ha mer solkrem og noen kalde øl.

#31562 Svar
                          Carl-Petter Leganger

Szekely har da gått raskere også som slovak. 3.53.13 27.7.24 i Inzell.  Jeg vet ikke hvorfor denne ikke er notert som slovakisk bestenotering.

#31565 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

Fin rapport fra Asker SK på Facebook:

Sommeren er i gang for fullt, og flere av klubbens løpere bruker sommeren til trening for neste is-sesong.
                              Marte [Furnée] og Hanna [Svenni] har trent bra sammen i Heerenveen, i Thialf (Nederland). Her var det tøffe isøkter, avvekslet med sykkeltreninger.
                              Anne Sofie [Birkedal] har i tillegg til treninger med Mjøsteamet, gjennomført et landeveisritt: Jotunheimen rundt. Hun gjennomførte de 430 km og 4800 høydemeter med bravur og var i mål etter 24 timer og 17 minutter!
                              Klubbens løpere i alle aldre møtes igjen på sommerisen i Hamar. 

Kan være et bilde av ‎2 personer og ‎tekst som sier '‎ba ل امر TEBANK LEROY LEROY LA 肉‎'‎‎

#31568 Svar
                              EinarR

Alexander Farthofer (20) 3.45.4 og pers med fire sekunder i Inzell i dag. Det må være fin sesongstart.

#31569 Svar
                                KarlA

Valentin Thiebault, FRA, lå likt med AF et par runder fra mål. Så «dnf», og dermed heller ingen pers med fire-fem sekunder.

#31617 Svar
                                  Jeppe

Inzell har satt opp oversikten over stevnene til høsten og vinteren. Det begynner 3. oktober.

(Får ikke lenket).

#31618 Svar
                                    Greir Husbyn
                                      #31619 Svar
                                      EinarR

Jeg tar meg en lur. Vekk meg i oktober!

#31636 Svar
                                        Skøyteløper

At Asker SK skryter av sine eksterne løpere er til å forstå, og egentlig en bra ting. Hanna Svenni ble en del av landslaget etter en flot sesong i fjor, Marte Furnee viste tenner mot slutten av seneste sesong og gjør seg bra på trening så langt i år. Anne Sofie Birkedal har etablert seg som en veldig lovende junior.
                                          Felles for de tre er at de har nær ingen tett på ingen kontakt med klubbens andre løpere. Alle tre er flinke til å stille opp til fellesbilde med andre løpere når de møtes på skøytebaner rundt i landet, men de yngre løperne vet ikke hvem de er. Klubben har hatt en ide om at juniorløpere bør flytte ut. Ida Njåtun gikk lite på Risenga i karrieren, Hanna flyttet til Hamar da hun begynte på VG1, Marte på VG2. Anne Sofie flyttet også til VG1.
                                          Men klubben har jo faktisk andre løpere og. Hedda Finsland har faktisk gått løp i vår. Hun er den eneste i klubben som har konkurrert internasjonalt siden april. Det gjorde hun under Europacupen i inline i Gross-Gerau mot hele verdenseliten. Hedda skal gå løp igjen under Europacupen i Flanderen om to uker. Halvor Kjøsterud Erlingsen har utsatt studier og andre ting for å gi et år til skøyteløp, ikke et ord om det.
                                          Det er dessverre ingen overraskelse. Styret i klubben tenker å legge ned juniorsatsingen lokalt. Her rett før sommerferien er slutt akter de å fortelle løperne at det ikke lenger er et tilbudd til dem. Altså skal to løpere som har valgt å bli i Asker ikke lenger ha hverken trener eller treningstid i Asker. De vil bli oppfordret til å finne et annet sted å satse, uten at noen har gjort seg tanker om hvordan det skal skje i praksis.

#31638 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

Det var jo en del malurt i begeret. Regner med at Ida Njåtun er ute som trener også da. Asker SK er – i likhet med stort sett alle andre klubber/treningsgrupper – lite meddelsomme når det gjelder fakta om sånt, så alt av innsideinformasjon er kjærkomment!

#31639 Svar
                                            Ukjent

Trenerteamet i Asker siden august 2024.

Sportslig leder: Ida Njåtun

Hovedtrener: Emil Nielsen

To assistenter.

#31640 Svar
                                              Emil Nielsen
                                              Deltaker

Jeg har ikke hatt innflytelse på disse besluttningene.

#31641 Svar
                                                Carl-Petter Leganger

Da foreligger ISU-rundskriv 2736 – internasjonal terminliste 2025-26:  ISU Communications – Inside ISU

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 451)
                                                Svar til: Svar #33129 i Skøytesesongen 25/26
                                                Din informasjon: