Skøytesesongen 25/26

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 25/26

Viser 24 innlegg - 217 til 240 (av totalt 451)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Ai, ai. Synd. God rekonvalesens! 🙂

#32129 Svar
      Emil

Da tipper jeg at oppsett blir: Løvås – Wiklund – Furnee siden Furnee har litt bedre fartsressurser enn Storelid.

#32148 Svar
        Rocambole

Kun 10 ganger har det vært gått under 6.20 i Stavanger, fordelt på følgende 5 løpere:

6.10.28     Eitrem S              251011
          6.15.71     Kramer S              160130
          6.16.91       Eitrem S                 241102
          6.17.59     Bergsma J           160130
          6.17.74       Bergsma J              170311
          6.18.05    Bloemen T-J       160130
          6.18.31      Eitrem S                 221112
          6.18.46     Bloemen T-J          170311
          6.19.03     Eitrem S                 241012
          6.19.25    Pedersen SL       151219

De utenlandske løperne oppnådde sine tider i verdenscup uten kvartett, men formodentlig i varmere hall. Siden det nå også var et lite høytrykk, er det ikke sikkert at Eitrem hadde særlig bedre forhold enn da Kramer satte sin BR hele ti sesonger tilbake.

Fant følgende kommentar fra Eitrem selv:
          Jeg har hatt en god treningsuke og følt meg sterk på tempoøktene, så jeg gledet meg til å komme i gang. Tiden ble 6.10.28, og jeg klarte dermed å slå banerekorden til Sven Kramer (6.15.71) – et mål jeg hadde satt meg før løpet.

Rundetidene kom lettere enn forventet, og jeg klarte å holde jevne runder på 28- og 29-tallet hele veien. Jeg er veldig fornøyd med løpet, og det lover godt for resten av sesongen!

Siden i sommer har jeg sett like meget frem til 5000 i vc1 i SLC som til 5000 i OL. Nå er det bare en måned til det braker løs i SLC med stormløp på verdensrekorden og å kunne skrive seg inn i skøytehistorien som den første som bryter gjennom 6min-barrieren! Med Eitrems storartede 6.10 i Stavanger begynner det allerede å krible i maveregionen.

I skrivende stund er det bare Jilek som jeg virkelig frykter at vil vise seg sterkere enn vår mann. Jilek er vel allerede stand-by i SLC, mens Eitrem har bebudet et treningsopphold høyere enn SLC for å samle litt ekstra blodlegemer før han drar ned til vc1 (!).

#32156 Svar
          Kristian Eliassen

Da fungerer endelig den sør koreanske hjemmesiden igjen.  😉  Dog ikke med noe live-timing, og uttakskriterier har jeg ikke funnet riktig ennå.

https://result.sports.or.kr/SK/INF001.do

Min Sun Kim slo tilbake på 1000 etter en dårlig 500. Venter på 3000m kvinner.

I Kazakhstan har Koshkin gått på 34.74. Алтай ЖАРДЕМБЕК på 35.13 eller deromkring.

#32162 Svar
            Jon Ketil

WC i Salt Lake blir definitivt en gysare. Under perfekte forhold antar jeg at en håndfull løpere kan være i stand til å underskride 6 minutters grensen med et perfekt løp. Blir det flere så vil trekningen avgjøre hvem. Mulig å vinne WC og sette ny VR uten å være førstemann til å nå denne prestisjetunge grensen

#32163 Svar
              Emil

Det som kanskje er like spennende er om VC i SLC kan gå med tett tak og vegger. Senest har det vært rapportert om hull i taket, noe som kanskje appellerer til de som like utendørs skøyteløp best 😅

#32164 Svar
                EinarR

! Nesten like dramatisk som  da den berømte kjempemeteoren slo hull i taket til skøytehallen i Tsjeljabinsk i 2013. Men vet ikke om det foregikk løp der akkurat da. Antakelig ikke.

#32165 Svar
                  Rocambole

Mht. bestetid/vrek/sub-6 i SLC kan også valget av A-gruppe vs. B-gruppe bli avgjørende. Semirunniy er den eneste av toppløperne fra forrige sesong som er garantert å gå i B-gruppen med kvartettfordel siden POL ikke har noen plasser i A-gruppen. Imidlertid kan også øvrige toppløpere plasseres i B-gruppen hvis deres lagledelse beslutter så. Hvis det er viktigere for f.eks. Jilek, Ghiotto eller Eitrem å sette vrek/gå under 6 min. enn å oppnå max vc-poeng i vc1, kan dette være et fristende valg.

Ifølge regelverket er et slikt valg, basert på nasjonskvoter før sesongstart, kun mulig i sesongens første vc. Jf. pkt. 3.1.3, 5.2 og 4.1.3 her:

https://isu-d8g8b4b7ece7aphs.a03.azurefd.net/isudamcontainer/CMS/Corporate-Site/Governance/Transparency/ISU-Communications/2728-ISU-World-Cup-Speed-Skating-2025-26-1751291296-9515.pdf

B-gruppen kan dermed tenkes å bli tidenes mest interessante i vc-historien, men dette beror altså på hva de respektive lagledere bestemmer seg for.

#32178 Svar
                    Jeppe

Yahor Damartski, BLR, som gjorde fine 6.20,29 forrige helg, er ikke i Inzell denne helga. Ingen andre belarussere heller.
                      En større finsk tropp, inkludert Emil Ervik er der, men ingen svensker. Heller ingen norske. Men HlibGleb er på plass.

#32180 Svar
                      Georg Wiig

Damaretski ble også  nr 3 på 1500.  Landsmannen Viktor Rudenko hadde beste tid på 1.46,94 men ble disket (for hva?).

Belarus har tydeligvis forberedt seg godt i tiden den har vært utestengt.  Spørsmålet er om og hvor/når de dukker opp igjen.

#32189 Svar

Ny helg. Inzell er allerede nevnt. Fredag-lørdag-søndag Fransk enkeltdistansemesterskap. Tysk ditto. Linken kjenner vel de fleste nå.

I Nederland rettes blikket for uvanlighetens skyld ikke mot Thialf selv om det er løp der lørdag.

#32190 Svar

…Holland Cup1 i Deventer hvor det kjempes om billetter til NK Afstanden. Roest har kniven på strupen. Ser ut til at 4 plasser deles ut under HC1, 12 løpere er allerede kvalifiserte, deretter går det på bestetider oppnådd før 17/10 hvor 6.21.71 er kravet. Forbehold om at jeg i full fart har forstått dette riktig. Om Roest mislykkes med å kvalifisere seg, så er det bare å rette fokus mot OKT i romjula og andre sesonghalvdel.

https://inschrijven.schaatsen.nl/#/wedstrijd/9003bede-ba67-4629-9362-dc6c44962681/informatie

#32192 Svar

Nord Amerika:

Time Trials i SLC på lørdag. Litt spent på om Jilek stiller der, han er jo på plass. Dog er det AmCup1 neste uke han har signalisert at han vil delta i. Live timing hos SSR.

Oktoberfest Classic i Calgary med start fredag 17:45. Stream og resultatservice.

#32194 Svar
                        Rocambole

Ang. Roest: Har ikke skaffet meg full oversikt her, men min forståelse er at for å kvalifisere seg til NEDs e-nm og uttaksstevne for vc, er det p.t. fortsatt syv plasser ledig for de som ikke allerede har kvalifisert seg på tid, og der plasseringen på distansen nå i Deventer vil være siste sjanse for å kvalifisere seg. Dog gås det 5000 i Hrv både fredag og lørdag, slik at de syv plassene kan tenkes å krympe litt hvis noen går under tidskravet på 6.21 der. Siden maratonløperne prioriterer sesongdebut på lørdag i Amsterdam, vil ikke Roest få noen konkurranse fra dem mht. de max syv ledige plassene. Like fullt registrerer jeg at en kommentator på Schaatsforum ikke tar det som en selvfølge at Roest klarer å plassere seg blant topp7 av konkurrentene i Deventer som ikke allerede er kvalifisert. Han angir ca. 6.40 som tiden Roest nå må underskride i Deventer for å kunne kvalifisere seg.

Det vil være nesten uvirkelig svakt om Roest ikke klarer dette. Men sett fra hans ståsted er det kanskje like greit om han ikke klarer så, istedenfor å kvalifisere seg til uttaksstevnet med knapp margin, hvoretter han vil få trøbbel med å kvalifisere seg til vc-laget, og neppe vil komme i rakettform selv om han lykkes i så. Siden han fortsatt fremstår meget langt unna gamle høyder, kan det være like greit å trene seg opp i ro og mak til NEDs OL-uttak i romjula. Uansett blir det interessant å se hva han nå presterer med kniven på strupen.

Har aldri vært overvettes begeistret for Roest, delvis fordi han fremstår irriterende sympatisk til å representere vår hovedfiende på isen i nyere tid, men unner ham nå fremgang henimot gamle høyder slik at han kan sette farve på VM og 5000 i OL.

#32195 Svar
                          Rocambole

Koshkin rapporteres å ha sesongdebutert på 34.74 (9.50) i Astana, hvilket indikerer at han fortsetter der han slapp etter sitt internasjonale gjennombrudd sist sesong.

#32201 Svar
                            Kristian Eliassen

Litt interessant å se hvordan det tyske nivået er på langdistansene. Kvote på 4 for hvert kjønn i verdenscupen.

#32202 Svar
                              Kristian Eliassen

…men Tyskland kjører som vanlig med matrise hvor 14 navn tas ut på bakgrunn av den, og hvor ytterligere 2 navn tas ut på skjønn. Så har de prioritet for «wild card»-tider. EN kvinne med slik tid på 3000m. For interesserte henviser jeg til desg og downloads.

#32203 Svar
                                Kristian Eliassen

…4 løpere på 6.22! Alle disse under Wild Card grensen. 500×2 følger. Får dessverre ikke fulgt med . Interessant matrise dramatikk. Henter opp tråden i morgen tidlig.

#32207 Svar
                                  Carl-Petter Leganger

Llop 34.36 i Calgary.  Årsbeste i verden og ny spansk rekord.

#32209 Svar
                                    Kristian Eliassen

6.04.52 av Ghiotto er også ganske oppsiktsvekkende. 🙂

#32210 Svar
                                      Jeppe

Wall-TV gikk litt løpsk vedrørende slutt-tiden til Ghiotto, så jeg er ikke sikker på om tiden er riktig.

#32213 Svar
                                        Rocambole

D Ghiotto 6.04.52 (kvartett) er nok korrekt. Han passerte 4200m på 5.06.44 etter rundetid 29.13. Dette impliserer 29.04 i snitt på de siste to rundene, hvilket lyder plausibelt. Sterkt løp, kun 0,29 sek bak hans pers fra SLC.

Kan han nå på lørdag, der han går 10 000 i kvartett, være kapabel til å true sin egen BR på 12.26.30 (kvartett) fra oktober i fjor, eventuelt også sin egen vrek på 12.25.69 (par) fra Cal? Tipper dette blir litt for tøft, men vi får se.

#32214 Svar
                                          Rocambole

Howe har nå fått opp farten i Calgary med 1.42.88 (kvartett) i Calgary (23.72 – 25.56 – 26.08 – 27.52). Dette er bare 0,54 sek bak persen hans fra samme bane.

#32215 Svar
                                            Rocambole

Moro-faktum i GERs e-nm på 5000h: 21-årige Gabriel Gross maktet med siste indre å nedkjempe 35-årige Patrick Beckert i par (i kvartett) på sisterunden, trass i at PB ledet med 0,42 sek på GG da klokken ringte, etter rundetid 30.26 på PB vs. 30.82 på GG. Sisterunden: PB 30.24 vs. GG 29.65. Har det NOENSINNE tidligere hendt at PB har tapt en parduell etter å ha ledet da klokken ringte?

I tilsvarende stevne i fjor vant PB på 6.21 mens GG kun ble nr.6, 17 sek bak PB. Nå ble GG nr.3 på 6.22 og satte pers med 6 sek. Før eller siden er ikke lenger de eldste eldst!

Viser 24 innlegg - 217 til 240 (av totalt 451)
                                            Svar til: Svar #32162 i Skøytesesongen 25/26
                                            Din informasjon: