Skøytesesongen 2024/25

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2024/25

Viser 24 innlegg - 145 til 168 (av totalt 512)
  • Forfatter
    Carl-Petter Leganger

Så har en ny nasjon plassert seg på skøytekartet.  I SLC har Amy Acosta fra Ecuador i dag gått 500 m på i overkant av 46 og 1000 m på i overkant av 1.35.  Så får vi se om det kommer flere etter.

#28111 Svar
      Kristian Eliassen

Oppdatering fra Sander Eitrem:

https://www.facebook.com/people/Sander-Eitrem/100037289406005/

Jeg funderte litt på om laget skulle til Inzell senere i høst etter Stavanger, men det virker ikke slik.

#28155 Svar
        Kristian Eliassen

Ny helg.

I Calgary er det Fall Classics. Første dag begynner på You Tube 16:45. Er også oppført løp i Quebec i går og i dag, men det løpet ser ikke ut til å gå av stabelen.

#28156 Svar
          Kristian Eliassen

Bortsett fra Kanada, så er det kvalifiseringsløp til HC1 (Holland Cup) i Thialf.  Egentlig er denne siden bedre. Der finner man forhåndskvalifiserte, løpende påmeldinger, og avmeldinger. Dessverre har man gått over til å bruke en app, Sportity for å kunne følge resultatene live (istedenfor BC Thialf). Det får ligge for min del… Resultater i etterkant blir først lagt ut på Schaatsen.nl, ellers følge innlegg på schaatsforum.nl.

Av deltagere ser vi enkelte interessante starter som Schulting og Daleman. Roest programhelt etter listene, men skal leses som at han er forhåndskvalifisert på 500m men at han ikke har bekreftet at han vil starte…

Ellers? Vanskelig å få med alt. Tyskere og en franskmann (Thiebault) i aksjon i Berlin. Live timing på SSN for den spesielt interesserte. De norske forbundsløperne? Vet ikke om det planlegges noe testløp i Stavanger. Lyse Cup den 25., trolig deltar de ikke der, men for tidlig for å kunne få opp noen deltakerlister i systemet til SSN.

PS: Ikke glem at Inline-VM avsluttes denne helga (se egen tråd)

#28157 Svar
            Update_Skate
            Deltaker

You can access the sportity app on the web using this link https://webapp.sportity.com/channel/@BCThialf

I don’t see any live results option yet though.

#28158 Svar
              Kristian Eliassen

Ah! Super. Thanks for that link 🙂

#28177 Svar
                Kristian Eliassen

Nytt om Amalie Haugland på norsk skøyteframtid: «Amalie hadde sin tredje kneoperasjon i sommer. Usikkert om hun kommer på is på denne siden av nyttår.»

Nesten så det må kalles en positiv nyhet. Når man plutselig slutter å høre en skøyteløper gi lyd fra seg/omtales regner man med at vedkommende har lagt opp.

#28194 Svar
                  Kristian Eliassen

Hadde et par innlegg på VG som respons på denne artikkelen som jeg er så fornøyd med at jeg gjentar de her;

«Lenge siden det begynte å bli uinteressant å se på ski. Kombinasjon av ensidig vintersatsning av NRK, og monotonien i norsk dominans. Alpint går an av og til. Jeg er ikke «hauggammal», men hvor mye bedre var ikke vintersporten på NRK da skøyter fikk tilnærmet like mye plass som ski? Det er også et skøyte-VM på hjemmebane denne sesongen. Hamar i midten av mars. Der kjemper norske profiler i toppen med skarp konkurranse fra mange land og kontinenter. Støtt skøytesporten!»

«Denne VG-saken hadde vært en solskinnshistorie hvis den omhandlet at store sponsorer gikk over til å sponse skøytesporten isteden.  🙂  Jeg er klar over at mange liker ski generelt, og langrenn spesielt. Jeg er bare opptatt av at skøytesporten må få lov til å komme ut av skyggen. Selv om — eller kanskje også fordi — hurtigløp har et forbedringspotensiale hva gjelder terminliste, mesterskapsstruktur og hvordan stevnene «bindes sammen, er det mye positivt for den som ser etter: Under koronaen gjenoppdaget mange skøytegleden på innsjøer, viker og tjern. I Skøytenorge jobber mange i det stille for å realisere hallprosjekter. Vi har jo allerede Vikingskipet på Hamar, Sørmarka i Stavanger, haller i Bjugn og Kristiansund. Ny overbygd 250m-bane på Stord. Semioverbygd bane i Båstad (Østfold). Nå kommer snart de viktige byene Bergen og Oslo etter med fullverdige haller. Og flere andre steder er det haller i emningen. Klimaframtiden tilsier mer ruskevær, og snøfattige vintre (særlig i lavlandet).

Norge har en spennende gruppe løpere på gang nå, profiler som kjemper helt i verdenstoppen. Ragne Wiklund, Peder Kongshaug, Sander Eitrem, Hallgeir Engebråten m.fl. Det kommer også noen spennende juniorer opp som juniorverdensmester Didrik Eng Strand og Finn Elias Haneberg. Slår de igjennom på seniornivå allerede denne sesongen? Short Track har fått fotfeste her i landet. ISU (det internasjonale skøyteforbundet) har nettopp lansert en stor satsning på grenen. Vi har noen spennende juniorer på gang der også som mye mulig vil slå igjennom allerede om et par år. Miika Klevstuen, Eirik Andersen, Fredrik Pedersen. Kunstløp inngår også i porteføljen til NSF (skøyteforbundet). Tiltrekker seg et litt annet segment seere, med et relativt stort seerpotensiale.

Alt i alt vil jeg si at vi nå er på et punkt hvor mye tyder på at både sponsorer, og store tradisjonelle mediebedrifter som NRK vil kunne få mye igjen ved å gå inn i en satsning.»

#28196 Svar
                    Kristian Eliassen

Ikke all verdens av interessante stevner denne helga etter det jeg kan finne. Dagens løp i Hachinohe er over (se også link til You Tube-sending nederst på siden).

Løp i Quebec med mange kjente fransk-kanadiske navn. Det kanskje mest interessante navnet finner man hvis man klikker på link til løpere som går utenfor konkurranse: Arianna Fontana. (er en You Tube-link  her også, men foreløpig (?) er den tom. Ingen Time trials i Calgary denne lørdagen å dømme av oversiktene. Heller ingenting i SLC.

forts.

#28197 Svar
                      Kristian Eliassen

forts,

I Thialf er det flere stevner, og løp i helga, men går man i dybden så er det litt magert. «International Thialf Race» viser seg å ikke være alt for internasjonalt i dybde og kvalitet. En inder; Anubhav Gupta, en kvinnelig latvier: Laura Jankovska, en ungarer: János Sipos, en belgier som vi så vidt kjenner igjen: Laurens Bergé, samt Julia Pereira de Vos fra Brasil/Nederland.

Ikke alt for mange nederlandske toppnavn heller. Fellesstarten så lovende ut, men det virker som om mange av de forhåndsuttatte ikke stiller. Legg merke til at det også er et testløp i firetiden i dag, men heller ikke her med så mange kjente (Soga som vel trener med IKO, Verkerk og Voskamp)

#28199 Svar
                        Kristian Eliassen

Quebec

Thialf

NB. Løpende oppdatering fra Thialf. Ikke så mye oppsiktsvekkende. Fontana 1.58.92 er ca sekundet svakere enn persen fra 1.sept, men det var i SLC.

#28214 Svar
                          Jan Terje Gresset

Ser at Ane By Farstad vurderer comback, ifølge artikkel i Dagbladet

#28215 Svar
                            Emil Nielsen
                            Deltaker

Lenke til Farstad-historien

Vil være fint å ha flere kvinner nær toppen av norsk skøyteløp. Det blir dessverre fort tynt i toppen.
                              Fysiologisk sett er det ikke noe i veien for at Ane komme tilbake, men det blir sikkert tøft å drive bedrift og trene for fullt. Personlig håper jeg at bedriften enten kan kjøres av andre eller kan stenges ned. Det er nok online-butikker av fast-fashion typen og alt for få skøyteløpere i verden.

• Dette svaret ble endret 1 år, 11 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                              #28217 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

«Bombe og bombe, fru Blom». Det eneste hun sier er at hun ikke utelukker noe. Skulle vel bare mangle. Men enig at hun trengs mer på skøytebanen enn i fashionbransjen.

#28224 Svar
                                Kristian Eliassen

Referat fra den seneste møtet i ISU.

https://www.isu.org/speed-skating/rules/ssk-communications/34439-isu-communication-2671/file

Indirekte om Russland og Belarus:

9. Individual Neutral Athletes (AIN) at Paris 2024
                                  The ISU Council received an update from the IOC regarding the Olympic Games Paris 2024 qualification and participation of Individual Neutral Athletes (AIN).

Deretter mer direkte om Ukraina:

10. Support for Ukrainian Skaters season 2024/25
                                  Further to the support for the Ukrainian Skating Federations and their members announced in ISU Communication No. 2466, the Council decided to secure an additional budget of USD 85’000 with the purpose of supporting high-level Ukrainian Skaters from Ukraine who are living and training outside Ukraine and will represent Ukraine at ISU Events in the Season 2024/25.

Ukraina har p.t. ingen løpere som har klart tidskravet til seniorverdenscup, men det er jo noe som heter junior- og neo senior-verdenscup også.

Ellers?:

Litt usikker på hva følgende innebærer:
                                  5. Pending ISU Championships season 2027/28
                                  In the light of the ISU Vision 2030, new procedures for the bidding and hosting model of ISU Events are being established. Pending allotments of ISU Championships for the season 2027/28 will therefore be considered based on the new procedures. Further information will be published in due course.
                                  ISU Events er altså verdenscup og internasjonale mesterskap.

#28230 Svar
                                  Kristian Eliassen

Det vi venter på nå er deltakerlistene til Stavanger Open 5.-6., og ditto til stevnet i Inzell 4.-6. Skjønner ikke helt hvorfor ikke SSN kan legge ut informasjonen raskest mulig — helst fortløpende etter hvert som påmeldingene tikker inn.

#28231 Svar
                                    Jeppe

Det vi venter på nå er deltakerlistene til Stavanger Open 5.-6., og ditto til stevnet i Inzell 4.-6.         Skriver Kristian.

Ja, det er nå sesongen begynner for meg. Spesielt  stevnene i Inzell fremover, har jeg i flere år nå, sett frem til hver høst.
                                      Påmeldingsfristen til det første stevnet der, gikk ut 30. sept. men det er fare for at vi ikke får noe info før på fredag formiddag, i og med at stevnet ikke starter før det har blitt kveld den dagen.

Finnene er på plass vet jeg, leste på Facebook sida til det finske forbundet, at noen av de unge har reist dit, deriblant Eeka Rintala, han som deltok i Ungdoms OL hvis jeg husker riktig.

#28232 Svar
                                      Kristian Eliassen

Da har vi deltakerlista foran Stavanger Open:

https://live.speedskatingnews.info/events/1042/participants

#28233 Svar
                                        Kristian Eliassen

Parsammensetningene finner vi jo også der. Aurora Løvås, Samsonsen, Didrik Eng Strand, Bjørn Magnussen, Rukke m.fl. nøyer seg med 500m på lørdag. Ekstra øye: Blant annet Forsmark og Norberg, Eichler på 3000m, skjønt sesongen har knapt begynt, og rundt 1000hPa meldt på søndag.

#28234 Svar
                                          EinarR

= Lille julaften!

#28235 Svar
                                            Carl-Petter Leganger
                                              #28236 Svar
                                              Jeppe

Den første pakken er åpnet denne sesongen, og gledelig mange til start. Mangler vel egentlig bare Hlib/Gleb fra Ukraina, eller har jeg oversett ham?

#28237 Svar
                                                Jeppe

Lucas Stekly, Slovakia, er påmeldt på 5000.  Har nok tenkt å forsøke seg på kvalikk-tiden til verdenscupen.

#28238 Svar
                                                  Kristian Eliassen

…også interessant at Jilek er påmeldt. Da kan han heldigvis ikke ha blitt veldig skadet under maratonløpet i VM. (Inline). En helårsutøver etter min smak.

…dessverre er ikke systemet til SSN optimalt: informasjonen (se link over) om Stavanger Open er fjernet, men kommer forhåpentligvis snart på plass igjen. Jeg rakk å finlese listene, men det er det ikke sikkert alle andre gjorde.

…Time Trials i SLC 5. oktober, venter på info. Ingenting denne helga i Calgary og Quebec. Ingenting på konkurranseoversikten til Seiko (Japan).

… treningsløp i Heerenveen lørdag ettermiddag 16:55, hvor jeg spesielt merker meg at flere løpere fra Team Novus stiller — inkludert Jutta Leerdam  på 500. Leerdam går jo solo denne sesongen, men er delvis medtrenende hos Team Novus. Deltakere. Resultatservice.

…EinarR har helt sikkert omtalt saken i svensketråden, men er det slik at den gamle kjenningen Eric Zachrisson holder til i Nederland og har en datter på 13 og søn på 15 ? Ava og Finn. Førstnevnte går for Nederland, sistnevnte  for Sverige. Begge påmeldt i Leeuwarden i helga.

Viser 24 innlegg - 145 til 168 (av totalt 512)
                                                  Svar til: Svar #28409 i Skøytesesongen 2024/25
                                                  Din informasjon: