Skøytesesongen 2023/24

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2023/24

• Dette emnet har 458 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 19/12/2024 at 9:24 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 145 til 168 (av totalt 459)
  • Forfatter
    EinarR

Endelig kommer Arena Nordvest ordentlig på skøytekartet! Det var på tide. Har det vært noen og sett på i helga? Hvordan blir tilskuere plassert, om det f.eks. skulle komme noen hundre? Nettsidene til Tidens Krav bobler ikke over med skøytedekning (derimot et hyggelig oppslag om lokal skotthyll). Og noen burde absolutt gå igjennom presentasjonen på Wikipedia.

#23595 Svar
      Jan Terje Gresset

Jeg var der på søndag. Ikke så veldig mange publikummere da bortsett fra funksjonærer, trenere og foresatte.Det var hvisst flere forrige helg. Håper på bedre oppmøte under Norgescupen neste helg. Da får vi jo et sterkt startfelt siden landslagløperne også stiller. Plass til mange publikummere bak mattene rundt banen. En kommer tett på løperne. Det er også ei varmestue med kiosk og toalett på indre bane, og endel benker å sitte på. Det var også kommet opp resulattavle, med rundetider og sluttider nå. Det savna jeg sist jeg var der. Men en må kle seg godt….dette er en kaldhall.

#23597 Svar
        EinarR

Ja, som i Bjugn. Der går en ut i det fri for å varme seg i pausene!

En annen ting observert er at det ser ut som om det kommer noen lokale yngre Braatt- løpere nå, som holder kapabelt nivå!

PS Toalett på indre bane! Er det bru, eller tunnel?

#23601 Svar
          Jan Terje Gresset

Det er bru over banen

#23617 Svar
            Kristian Eliassen

Jordan Stolz: Gikk 500 og 1000 i Milwaukee på lørdag viser det seg (SSR). Har langdistansetreningen gått ut over sprintformen?  35.09 og 1.09.09 tyder ikke på det. Spørsmålet er heller om han får tilstrekkelig framgang på fem- og titusen?

#23623 Svar
              Jeppe

Sune og Niclas Mastrup, pluss Philip Due S…. danskene, er i Inzell, og stiller til start i helga sammen med et herlig stort, europeisk felt. Emil Ervik, Finland er også der, og ser ut til å ville prøve seg på 5000. Ser ut til å være et stort stevne denne gangen.

#23624 Svar
                Kristian Eliassen
                  #23633 Svar
                  Kristian Eliassen

Denne helga rettes hovedfokuset mot Kristiansund (se egen tråd) og Inzell. Løpene i Inzell starter allerede klokken 18:00 i dag, fredag, og kan følges via Live-timing.

#23634 Svar
                    Kristian Eliassen

Ellers skal Roest, Schouten, Kok, (Prisada) m.fl. i aksjon i testløp i Thialf med start klokken 16:45. Dog litt usikker på om løpene går i dag eller i morgen (!) Resultatservice. Trekning i link i nederste kolonne til venstre.

Holland Cup #1 ( Nederlands Norgescup) (og Mass Start 3) går også av stabelen denne helga. Den serien er mest å regne som kvalifisering for attraktive, interne kvalifiseringsstevner til verdenscup og mesterskap.

Stolz? Vet ikke om han skal i aksjon i testløp i Milwaukee også denne helga. Begrenset med informasjon i forkant fra den banen. Time Trials i morgen i den litt ukjente hallen i Fort St.John. Ikke noe oppført i Calgary eller SLC.

#23635 Svar
                      EinarR

Vi er flere her som er spente på hva Tudor kan finne på i em!

Og takk for fin, tilrettelagt service, Kristian!

#23636 Svar
                        Carl-Petter Leganger

Løpene i Heerenveen går nok lørdag ettermiddag, i alle fall står det øverst i parsammensetningen 14. oktober.

#23637 Svar
                          Emil Nielsen
                          Deltaker

Denne irriterende nasjonalismen bør ta slutt. Det er ikke et problem at norske løpere reiser til Inzell i stedet for Kristiansund. Jeg har vært begge steder, og sto jeg med planleggingen av en høstsamling for en skøyteklubb i året 2023, så hadde mitt første valg vært Inzell.
                            Prisen er stort sett det samme, og i Inzell får man møte hele skøyte-europa, der man i Kristiansund hadde vært heldig å møte en enkelt svenske. Dessuten er forholdene bedre i Inzell enn Kristiansund. Man må ikke ha en bil for å komme seg rundt på trening, det er fjell man kan trene mengde i, det er småveier der lange eller korte sykkelturer kan brukes. Været er mye mer stabilt i Sørtyskland enn ved atlanterhavskysten.

Jeg har personlig hatt denne diskusjonen med styret i Asker flere ganger. De vil at vi skal støtte opp om banene i Norge, men da blir vi så skikkelig isolerte her oppe. Våre løpere møter ikke andre løpere enn hverandre. Det er trist.

Nei, klubbene bør reise ditt det gir mening, og for mange gir det jo ikke mening å reise til NC-1 i Kristiansund fordi de uansett allerede er kvalet for NM, men ikke kan kvale til verdenscup, eller ikke kan kvale til noen av dette uansett. I Inzell får de en opplevelse de vil huske hele vinteren, og sannsynligvis lenge etter, det gjør de neppe i Kristiansund.

#23638 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

Hvor kommer nasjonalismen inn? Dette handler vel først og fremst om miljøvern. Det er og blir idiotisk å sende løpere «Europa rundt» (eller «verden rundt») når det finnes alternativer på hjemmebane. I tillegg kommer jo det at man samtidig gjør de hjemlige konkurransene mindre attraktive ved å reise bort. En vond spiral, rett og slett.

Og hvis det er tidskravene som skaper dette kunstige behovet, så er det selvsagt tidskravene man må angripe.

#23639 Svar
                              Emil Nielsen
                              Deltaker

Egentlig litt dårlig gjort å ikke peke på kommentaren dette er en reaksjon på.
                                Haarberg skriver på Skøytekretsen Mittnorge sin FB side: «Det er noe veldig tragisk over det å sende løpere til Tyskland samtidig som det er Norgescup i Kristiansund.»

Det er dette jeg reagerer på. Jeg ser ikke hvordan det kan være tragisk at skøyteløpere reiser til en skøytebane.

#23640 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

(samtidige poster)

Det tragiske ligger altså ikke i den enkeltes handling, men summen av dette over tid, og noen må av og til si fra om hvor meningsløst det faktisk er.

#23641 Svar
                                  Emil Nielsen
                                  Deltaker

Nasjonalisme er kanskje et sterkt ord, men jeg ser denne trenden til å isolere norsk skøyteløp fra resten av verden. Vi skal sitte her oppe og gå våres egne løp, aldri reise ut og oppleve skøyteløp gjort på tysk, nederlandsk eller kanskje polsk. Det blir ingen idéutveksling mellom trenere, fordi nesten alle er vokset opp i samme konservative norske dogma.
                                    For meg som er vokst opp i inlineverdenen (hvor vi kjørte til løp, fløy ikke) er det galskap å tro at man kan kjøre en idrett på denne måten. Vi må ut og møte resten av skøyteverdenen, og det kan vi ikke gjøre i Norge, fordi Norge er for dyr (og har for trege baner) for de andre til å komme til oss.

Siden jeg ikke er trener i år, har jeg ikke satt meg inn i  kvalifikasjonskravene, men man har typisk hatt inne.krav og utekrav til NM. Til NM-enkelt har man valgt å la Kristiansund og Bjugn telle som utebaner, slik at de to hallene blir de enkleste å kvale til NM på. ISU har ikke slike krav, så her må løpere i grenselandet oppsøke raskere baner, Inzell er det beste valget fordi Heerenveen er vanskelig å komme til, og ellers er det den raskeste i Europa.

#23642 Svar
                                    Kristian Eliassen

Personlig har jeg vært i Inzell, men ikke i Kristiansund. Drar til Kristiansund om de får verdenscup eller mesterskap (men det skjer jo ikke). I høst står valget mellom Stavanger og Arena Lodowa. Vært begge steder, så jeg velger nok EM i Heerenveen isteden. Enkelt. Har til og med gyldig busskort til og fra arenaen ;-).

#23643 Svar
                                      Emil Nielsen
                                      Deltaker

Jeg ser for så vidt poenget ditt med summen over tid, men jeg ser et større problem i at norske løpere reelt ikke får møte utenlandske løpere i løpet av sesongen. Jeg mener at vi spiller sosialt fallitt når vi ikke klarer å bygge bro mellom løpere i ulike land.

I forveien er jo skøyteløp en ganske asosial idrett. Man reiser til Hamar, Stavanger, Kristiansund og trener to ganger per dag, og låser så døren på hotellrommet etter siste økt. Ulike treningsgrupper trener ikke sammen, fordi man har litt ulike opplegg til hver økt.
                                        Dette bør man motarbeide til hver en tid ved å ikke rakke ned på løpere som velger å reise for å trene med andre grupper. Det er verdifullt for skøytenorge å få input andre steder fra.

#23646 Svar
                                        Kristian Eliassen

Vi er i gang. Solid pers av Sablikova. Under juniorverdenscupkravet på 45:00.

Herzog 38.00 foran Voskamp og Leerdam.

#23647 Svar
                                          Kristian Eliassen

Trippel Nederland på 500m, menn. Scheperkamp best 35.18

#23649 Svar
                                            Kristian Eliassen

Leerdam og Scheperkamp på 1000m. Artig med Beelen og Bödei som gikk under verdenscupkravet på 1.12.00.

#23659 Svar
                                              Kristian Eliassen

Belgia har brukbare kvoter i verdenscupen. 2 på alle distanser bortsett fra 1500m, menn med 3.  Ser at Jason Suttels prøver seg på isen igjen. Konkurrerte sist i februar 2020. Må ned fra 1.54.91 til 1.50.50. Suttels kjører veldig «i par» med Swings på Inline og er god, men å kunne gjøre det samme på fellesstarten på skøyter virker et stykke unna. Holder ikke å innfri det lettere «b-kravet» på 1.57.50 — den inngangen gjelder nå kun for lagøvelsene(/lagtempo).

#23675 Svar
                                                38.08 Owe

Hvor finner folket resultatene fra Inzell?

#23676 Svar
                                                  EinarR

Via ei lenke, i post fra 09.41 i går! (Att. Eliassen).

Viser 24 innlegg - 145 til 168 (av totalt 459)
                                                  Svar til: Svar #23835 i Skøytesesongen 2023/24
                                                  Din informasjon: