Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Skøytesesongen 2023/24
- Dette emnet har 458 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 19/12/2024 at 9:24 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
Rocambole
USA: Dessverre ingen vanning etter par8 og temmelig oppgått is da Stolz kom i par30. Like fullt en lite imponerende prestasjon. Rundetider: 23.7 + 25.6 + 26.9 + 28.4 = 1.44.60. Det er uvanlig at makker Dawson bare havner 1,06 sek bak (drøye 2 sek bak sin pers). Jeg håper Stolz’ labre løp skyldtes at han ikke ville ta ut for mye før tier-debuten.
I det minste blir det nå vanning før 5000d (start kl 20:48 norsk tid). Det blir meget sikkert ikke vanning etter 5000d. Start Stolz 10 000 blir da neppe før kl 21:06. Forhåpentlig er siste par på 3000 i e-em kommet i mål når Stolz starter, så man slipper å sitte skjeløyd foran skjermen.
Rocambole
Oops – ser ut som Stolz kan komme 10min tidligere.
Kristian Eliassen
Stolz 13.17.53. Hva er dommen?
19
Dommen må være at han bør forsøke å ta 2 VM titler sammenlagt i år
Rocambole
USA: 10 000: Nok et pussig løp av Thorup der han brøt løpet allerede med over 7 runder igjen, etter å ha håndpresset lårene non-stop i flere runder (aldri tidligere observert på et så tidlig stadium av et skøyteløp) og skåret stadig verre grimaser, formodentlig katalysert av at han gav opp kampen mot makker Cepuran. Dawson viste på 5000 at han er i godt slag og vant nå milløpet greit på 13.05 som dog er 7 sek bak pers og kun hans femte beste notering noensinne.
Hele den opplyste skøyteverdens øyne var rettet mot hva Stolz ville prestere i sin debut på distansen. Han åpnet enda mer forsiktig enn jeg hadde forventet. Første runde på mediokre 37.7 (!), hvoretter de opplyste rundetidene frem til 5000 lå mellom 32.1 og 32.6 (kommentatoren lot imidlertid være å opplyse om 4 av rundetidene), med unntak av en 31.3-runde som han la inn for å unngå kluss med to andre løpere i en trøblete veksling. 5000 ble passert på ca. 6.48.8, mens jeg hadde tippet 6.40. Deretter ble det mer fart i sakene. De 13 siste rundene (med forbehold om at jeg hørte riktig):
32.2 – 32.2 – 32.0 – 31.8 – 31.4 – 31.4 – 31.3 – 30.7 – 30.6 – 30.6 – 30.7 – 30.8 – 28.47(!).Sluttid 13.17.53 etter siste 5000 på ca. 6.28.7, mens jeg altså hadde tippet hhv. 13.10 og 6.30. Siste 5000 gikk dermed ikke 10 sek raskere enn første, slik jeg hadde tippet, men 20 sek raskere.
Stolz viste større respekt for distansen enn jeg hadde forventet, og kunne nok hatt kapasitet til 13.10 med et jevnere løpsopplegg. Like fullt må hans debut anses som høyst tilfredsstillende, og debutløpet må ha gitt ham en god opplevelse etter den sterke avslutningen. Jeg tar det nå som mest sannsynlig at han vil prioritere klassisk VM fremfor sprint, med mindre han kombinerer de to.
Stolz er dermed omsider inne på Adelskalenderen som nr.11 med 146.112, drøye 2 tidspoeng bak ledende Roest. Det er slett ikke sikkert at han vil forbedre persen på 10 000 denne sesongen, men på 1500 og 5000 kan han fort forbedre seg markant slik at han i hvert fall er oppe på 2.plass når sesongen er slutt.
Kristian Eliassen
Kristian Eliassen
Seneste fra GSN:
4 trenere samlet i sofaen, del 1. Særlig interessant etter ca en halv time vil jeg si. Lytt til hva Shimabukuro og Bart Schouten sier om funding. Ikke overraskende ønsker ikke trenere å tvinges til å konkurrere, mer overraskende det de er så enige om når det gjelder innendørs/utendørs.
Rocambole
USA: Dagens 1000m med 34 par ble avviklet uten vannepauser. På meget oppgått is noterte Stolz sesongbeste i verden i siste par:
16.26 + 24.72 + 26.07 = 1.07.05.
McDermott-Mostowy 1.07.76, Stoppelmoor 1.08.00, McLeod 1.08.01.
…og Sigurd Henriksen fortsetter sin sprint-satsing med ny pers på Hamar i dag: 1.14,52! Ser han snart 37-tallet på 500 m også?
Jeppe
Det ble close race i Inzell på 3000 i dag. Hlib Khotcun, Alvar Mohonen og Lucas Stekly gikk alle på 4 blank. Hlib trakk det lengste strået i samløpet mot Alvar, og vant med tiden 4.00,04. Muhonen fikk tiden 4.00,62. Det er ny pers på begge. Tsjekkeren Stekly kom rett bak finnen med tiden 4.00,67. Løpene i Inzell fortsetter i morgen.
Vi må vel dvele litt til ved fenomenet Stolz: Tidene hans de siste dagene tilsvarer følgende plasseringer i OL på samme bane i 2002:
34,27 – 1
1.07,03 – 1
1.44,60 – 3
6.22,54 – 5
13.17,53 – 4Ja, dette er 22 år siden, men klappskøytene var tatt i bruk og forholdene var sikkert på høyde (?) med dagens. Stolz er et førsteklasses allround-emne.
Kristian Eliassen
Kanada: Selv har jeg nøyd meg med å konsentrere meg om det som ligger nærmest i tid (4CC), mens Mjøsaman har sett lenger fram til verdenscup og VM. Interesting!
Verdenscup: Forhåndskvalifisert til WC 5 var utøvere som ligger inne på poengkvalifisering til VM-enkeltdistanser — deretter bestemte uttaksstevnet Kanada Cup 1 øvrige. Jeg kopierer skamløst:
Menn
500 Dubreuil*; Johnson, Zhao, Brunet, Telizyn
1000 Dehaitre, Howe; Dubreuil, Gelinas-Beaulieu, Emin
1500 Howe*, Gelinas-Beaulieu; Dehaitre, Kulbacki, Halyk
5000 Bloemen*, Fish; Belchos, Muller, Weidemann
MS: Gelinas-Beaulieu*, HoweKvinner
500 Hiller; Carruthers, McDougall, Pearman, Laliberté
1000 Blondin*; Pearman, Scott, Desmarais, Lamarche
1500 Blondin*, Maltais; Scott, Weidemann, Desmarais
3000 Maltais*, Blondin*, Hall; Weidemann, McCluskey
MS Maltais*, Blondin*Utøvere som er topp-8 i SQRL etter WC5 kvalifiserer seg for distanse-VM — øvrige tas fram under WC6. (Kanada har fulle verdenscupkvoter på hjemmebane under WC6, og «nesten» under WC5)
Vi ser slik hva som er hovedprioriteringen: Naturlig nok distanse-VM på hjemmebane. Det store spørsmålet oppe i dette er VM i Inzell: Vil forbundet gjøre skjønnsmessige endringer for å optimalisere kvotene til Inzell-VM? Tvilsomt? Allround: På kvinnesiden er det nok dubleringer til å sikre inn tre nasjonskvoteplasser, på herresiden har vi bare Howe. På sprintsiden ser det bare sikkert ut med Dubreuil…
NB: Bloemen deltok ikke på gårsdagens 10 000, dermed går øyensynlig plassene i VM til Fish og Belchos.
Terje Johnny Stenseng
Sensasjon på Hamar
Om resultatene er korrekte, har ungjenta Ingrid H Eichler fra Toten gått 3000 m på 4.10 under Hamarlekene, En forbedring av årsbeste på ca 18 sekunder ogg bare Wiklund er bedre i Norge.
Kristian Eliassen
Dessverre: Etter tips Fra Wiklund seniorinne: Klikk på plusstegnet o deretter på 3000m. Sa får man opp en sisterunde på 19.25
Terje Johnny Stenseng
Ja. ja. Ny pers på 4.27.00 er ikke å forakte – men sensasjonen er borte – enn så lenge!
Daniel Hall ble kanadisk juniormester i går etter tre distanseseire og 5.plass på 500 m. Han deltok ikke i junior-VM allround i fjor, men i år blir han nok å regne med som en sterk konkurrent. Han skal også prøve seg i de to siste verdenscuprundene for senior.
Jeppe
Nytt Frillensee stevne i inzell på lørdag. Ikke så mange deltagere i dette en-dags stevnet. Blant de påmeldte finner vi ingen svensker, men en danske er påmeldt. Sune Mastrup. Finnene tilbringer store deler av sesongen der, og er påmeldt med Laura Kivioja, Max Kokko, Tuukka Suomalainen og Alvar Muhonen.
Ukraniere, har blitt et fast innslag, men Hlib Khotshun er ikke med denne gang.Hurra! Ragne Wiklund ble årets kvinnelige utøver på Idrettsgallaen som ble sendt sist lørdag på skøytekanalen NRK.
Vel fortjent, og ikke minst passende nå som Aktiv SK også feirer sin 100-årsdag!
Kristian Eliassen
Ny episode fra GSN. Blir det verdensrekorder i SLC? Indisk mesterskap på gang i Himalaya, Hlib bedre enn Stolz mm.
Gao Tingyu avslutter sesongen ifølge melding på Instagram:
«Denne sesongen tar min del slutt! Takk til trenerteamet for hjelpen og støtten. Takk til alle venner som tar hensyn til hurtigløp. Pausen er å gå lenger og samle energi til å fly. Jeg håper Kinas hurtigløp blir bedre og bedre. Vi sees neste sesong.«
Gao er pr. nå nr. 1 i verden på 500 m, men den posisjonen kan han fort miste, det er jevnt i toppen.
Rocambole
Sic transit Gao; so long og velkommen tilbake! Uansett gror det ekstremt godt i kinesisk skøytesport, og allerede blant verdens juniores er det p.t. ingen annen nasjon (og slettes ikke NED) som kan matche dem mht. bredde i toppen.
Jeppe
Inzell denne helga;
Bayerische Meisterschaf, står det på dagsorden, litt åpent for andre nasjoner også ser det ut til.
En rekke tyske løpere selfølgelig, unge løpere på korte distanser.
Noen få kjente navn går litt lenger, deriblant Victoria Stirnemann som skal møte Suansuk Nopphaket fra Thailand på 1500.
Ukrainere er med, og ser ut for å representere tyske klubber. Det står DEC bak navnene, og ikke UKR.
Noen spanjoler er også til start, og finnene som alltid er i Inzell, er borte, …nesten… Laura Kivioja holder tradisjonen ved like, og stiller på 500.Rocambole
https://speedskatingresults.com/index.php?p=3&e=27994&r=8
Look to Japan! Hele 30 juniorer/gutteløpere gikk 10 000 på utendørsbanen i Ena.
-
Dette svaret ble endret 2 år, 4 måneder siden av
B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
Spektakulært! Ellers, og apropos utendørs: Vilde Baas gikk i helga den raskeste utendørs 500-meteren av en norsk kvinne siden 2019. Hun satte banerekord på Dølemo med 40,95.
-
Dette svaret ble endret 2 år, 4 måneder siden av
-
ForfatterInnlegg