Skøytesesongen 2023/24

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2023/24

• Dette emnet har 458 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 19/12/2024 at 9:24 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 289 til 312 (av totalt 459)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Nettopp kikket på verdenscup, Short Track fra Seoul. Velbesatte tribuner og god stemning. Jeg har fått et mer positivt syn på denne grenen. 🙂

Fine konkurranser. Forhåpentligvis fører Norges satsning til at vi snart er der opp. Idretten er veldig bortgjemt her i landet. VG+ Sport sendte ikke etter hva jeg kunne finne ut. Da jeg prøvde Skating ISU (You Tube), så fant jeg ut at de kun legger ut i etterkant. Dermed ble det VPN og NOS. De gikk imidlertid av sending, og dermed fungerte ikke tidslinja. Da ble det VPN og Skating ISU. Det gikk med innstilling Nederland.

Short Track klarer dog ikke helt å fjerne abstinensene. Neste store nå er NK Afstanden den 28.-30. Et stevne som  hadde fått like lite oppmerksomhet som de norske mesterskapene hvis det ikke hadde vært for systemet med kvalifisering til internasjonale mesterskap.

#25135 Svar
      Kristian Eliassen
        #25136 Svar
        EinarR

Arne Kjell Foldvik gikk 5000m på Leangen i går kveld («Bedriftsløp»). Dette var dagen etter at han fylte åttini år. Jeg tipper at dette er første gang at en såpass gammel person noterer tid på distansen. I hvert fall i Norge, muligens i hele verden. Og det utendørs, en litt vindete kveld.

19.07 ser ikke så sprekt ut på papiret, men det er det! Det er ganske god fart. Med sko på beina, på det mest gunstige underlag, er det eksklusivt få som klarer å springe fem kilometer med snitt godt under 4 min/km.

SALUTT!

#25137 Svar
          Jeppe

Hmmm…… en sånn opplysning får meg til å innse at min egen fysiske form kunne, og burde vært noe bedre. Men jeg orker iallefall å salutttere for en sterk prestasjon av åttiniåringen.

#25144 Svar
            Emil Nielsen
            Deltaker

Ja det er sånn ut. Det er ikke mange som har gått 5000m i 85 klassen. Det er dog noen «unge» fremfarende på vei i 80-klassen, og noen igjen i 85-klassen som kanskje tar seg en 5000m i løpet av sesongen.

#25148 Svar
              Kristian Eliassen

Tyskland: Uttakskriterier. Mye interessant å finne her. (De hadde for øvrig et matriseoppsett for WC 1-4. Litt annerledes for WC5 og 6. Vi husker fra tidligere i høst at Tyskland ikke holder seg strengt til kun 14)

Er ikke følelsen den at Tyskland er litt på gang igjen? Gjelder dog kanskje ikke allround-VM hvor det p.t bare ligger an til én plass for hvert kjønn. Sprint-VM ser ut til å gi to menn og én kvinne…

#25149 Svar
                Kristian Eliassen
                  #25157 Svar
                  Kristian Eliassen

Polen: Det polske distansemesterskapet startet i dag. Viss spenning knyttet til Ziomek tilbake etter barnefødsel. Femte på femhundre. 39.71. Bosiek vant med 38.49. Sies at dette er siste sjanse for å komme med på laget til EM. Åpne plasser på 500-1500.

500m for menn pågår nå.

#25172 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

Norske utøvere til «ungdoms-OL» i januar 2024:

Martine Solem – Bjugn/Ørland Skøyteklubb
                      Anne Sofie Birkedal – Asker Skøyteklubb
                      Eirik Andersen – Aktiv Skøyteklubb
                      Miika Johan Klevstuen – Oslo Skøiteklub

Skøyteløpene går i OL-hallen fra 2018, Gangneung. 

#25176 Svar
                      Rocambole

Polen: Gledelig at Mateusz Sliwka (MA1) viser lovende takter som vordende firkjemper. Nå pers med 36.61 på 500 vs. 37.00 på samme bane forrige sesong. Og nå pers på 6.48 på 5000 vs. 7.01 på samme bane forrige sesong. På 1000m var han nå kun 0,4 sek bak sprintbetonte og for-lenge-lovende Wojtakowski (MA2) som perset med pene 1.48.70 på 1500. At Sliwka ikke matchet denne tiden, men labbet inn til 1.55, må ha skyldtes et alvorlig uhell underveis.

#25177 Svar
                        Jeppe

Det er Jul,  og dermed snart nyttår. Mye å se frem til av arrangement på skøyteisen i 2024. EM, Verdenscup og to stykk VM, dessuten dette ungdoms OL i Gangneung. Det sistnevnte, ganske spennende fordi den kommende deltakerlista kan bli mer spennende enn selve konkurransene. Sånn har det blitt (for meg) på grunn av alle kvalikkregler og ting som ( for meg, atter en gang) har tatt bort noe, dette ekstra elementet, fra denne fine sporten. De kommende WC stevnene har litt av denne spenningen, men mye er borte grunnet strenge tidskrav.
                          God Jul, og Godt Nytt År.
                          Takk for meg i dette året.

#25178 Svar
                          Rocambole

Tyskland: Ja, GER «er litt på gang igjen» (Eliassen). Dombek ble overraskende så godt som nr.5 på 1500 i vc2, og Klein nr.7 på 1000 i vc1. Jeg er opptatt av utviklingen til den lovende gutteløperen Finn Sonnekalb (MB2). I Baselga perset han med 36.12 (vs. 36.27 fra Hrv forrige sesong), bare slått av to JPN-sprintere som var ett og to år eldre. Dette er altså en meget rask herremann. I Baselga vant han 1500 med ett sekunds margin ned til juniorløperne, mens han i neste junior-vc i Collalbo kun ble slått av skøytesportens nye gudbenådede stjerneskudd, Jilek (CZE, MA1), og perset med 1.49.07 (fra 1.50.16 fra Hrv forrige sesong, under sikkert litt bedre forhold).

Krysset i margen settes dog først etter hans neste løp, alene på 5000 i Inzell, der han perset med 6.38 (vs. 6.57 fra samme bane forrige sesong). Dette var hans første løp på distanser lengre enn 1500 denne sesongen. Passerings- og rundetider:
                            19.80(19.80) 51.76(31.96) 1:22.98(31.22) 1:54.56(31.58) 2:25.79(31.23) 2:57.04(31.25)3:28.25(31.21) 3:59.68(31.43) 4:31.12(31.44) 5:02.95(31.83) 5:34.58(31.63) 6:06.99(32.41) 6:38.47(31.48)

Rimelig overbevisende løpsopplegg fra en gutteløper i alenepar på en voksen distanse!

Hans 1500-løp dagen etter i Inzell (som han vant overlegent):
                            23.91 + 26.61 + 28.83 + 30.30 = 1.49.65
                            Neppe hans sterkeste løp på distansen, men pen åpning uten å sprekke all verden.

I Vikingrace 2023 i Hrv vant han 3000m i klasse MB1 med 7 sek og satte pers (3.51) med 10 sek. (Han vant også 1000m og 1500m og ble nr.2 på 500m.)

Det skal bli meget spennende å følge fortsettelsen, inklusive i sesongens jr.-VM som kan bli en liten thriller, og der vi også kan tenkes å stille med tre sterke norske kort.

#25179 Svar
                            Jeppe

Hmmmm…. glemte Junior VM. (Takk Rocambole).
                              Det stevnet ser jeg selvfølgelig frem til. Det kan bli et artig, og spennende mesterskap.

#25181 Svar
                              Kristian Eliassen

Kvoter: For meg er slett ikke ungdoms-OL det mest spennende som skjer denne sesongen. Bare to deltakere per nasjon per kjønn. 500-1500-fellesstart-mixed stafett.

Ved kun 8 løpere per nasjon per kjønn går grensen ved seniormesterskap. Det er for få med dagens konkurranseprogram. Ved 9 eller 10 tilfører derimot en slik begrensning noe. Da tenker jeg spesielt på Nederland selvfølgelig. Prestasjonsmatriser og SVO (seleksjonsrekkefølge).

KVALIFISERING er et hedersord. Man drev med det i gamle dager også. En av grunnpilarene i skøytesporten. Utfordringen er å få til et severdig system hvor man formidler sportslige poeng på en god måte. — Ikke at formålet med skøyteløp er å avvikle så fort som mulig av frykt for at seeren skal gå lei. Mottoet later til å være at bare man stabler et startfelt på bena skal man ikke bry seg om HVORDAN. Dette fremmedgjør og tar vekk spenning.

Det er selvsagt interessant hvem som kvalifiserer seg for A i verdenscupen. B er også interessant. Hvem rykker opp osv. Det er selvsagt også interessant med kvalifisering til mesterskap. Det som ofte fremmedgjør er abstraksjonen nasjonskvoter. Eller mer presist: Virkemiddelet må brukes riktig. I gamle dager hvor kvotene til mesterskapene ble bestemt av mesterskapet året før passet de godt. I våre dager passer de også fint enkelte steder, andre steder passer de Nederland best.

WKT NK Afstanden står for døren. Det er lett å la seg beundre, og blende av Nederlands bredde i toppen, men slutt å la det stoppe der med å si at bare vent til Norge får opp samme bredde så blir skøyteinteressen i befolkningen like stor — kvalifiseringssystemet er et hinder for nettopp det, og den bredden får vi uansett aldri opp. Verdenscupen kan rett og slett gjøres mer interessant ved hjelp av kvalifiseringselementet til mesterskap. — Ikke bare som et middel til å få løpere og land til å stille.

Den utstrakte bruken av kvalifiseringstider burde ses over. Kvoter er mer sentralt, og kamp om personlige plasser er ofte mer spennende enn nasjonskvoter.

Skøytesporten har et forbedringspotensiale når det gjelder stevneinnhold, mesterskapsstruktur og hele det feltet. — Og det er en god nyhet.

God Jul!

#25182 Svar
                                Kristian Eliassen

Russland: 1.dag av det russiske distansemesterskapet i Irkutsk ved Baikalsjøen. Flott arena (brukes også til Bandy)

500m begge kjønn, 3000m, kvinner og 5000m, menn.

#25183 Svar
                                  38.08 Owe

Ungdoms OL:

Bare to deltakere per nasjon per kjønn. 500-1500-fellesstart-mixed stafett.

Det blir for lite ja. Kan bli kortvarig stevnedager. Ikke sikkert at nasjonene har gode (nok) løpere heller, i rett alder, dermed ganske få deltagere. Junior VM blir et ganske mye bedre stevne. Men dette ungdoms OL’et, var det slik sist også?

God Jul.

#25184 Svar
                                    Kristian Eliassen

Russland: 2. dag av distansemesterskapet er nettopp avsluttet. Gjør som meg og ta en kjapp titt nå i etterkant.

https://www.youtube.com/watch?v=Lc7PP9tr7w0

#25188 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

Norgesrankingen og klubbrankingen for desember er publisert i dag. En splitter ny og sikkert litt overraskende nr. 1 i klassen for menn. Vedkommende har prestert på alle fem distanser, noe som betaler seg i denne sammenhengen.

#25191 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

Det  japanske mesterskapet i Obihiro er i gang. Dette er ikke det samme som enkeltdistansemesterskapet som gikk i oktober, men likevel kårer man nok en gang mestere på distanser. I tillegg påstår SpeedskatingNews at det skal være en sammenlagkonkurranse også, jeg vet ikke helt om det stemmer.

#25192 Svar
                                          Kristian Eliassen

Jeg har ikke tid til å gå i dybden, men det ser ikke ut til å være god deltakelse i allround.

Sprintfirkampene med mye bedre deltakelse. Miho Takagi, Shinhama osv.

#25193 Svar
                                            Kristian Eliassen

Tyskland:

Avholder altså sitt uttaksstevne til EM samt VM-allround og -sprint  fra i morgen, fredag avi Berlin:

I følge uttakskriteriene, så fordeles EM-plassene i Berlin. I så fall vil  hverken Rijhnen eller Beckert delta i EM (og VM i Inzell), men overlater 5000-plassene til andre. Petzold deltar. Blir det Petzold, Götze og Maly som kaprer EM-plassene på 5000m? Undrer meg litt over at Rijhnen ikke er med også på grunn av fellesstarten i EM. Uttakskriteriene der sier at man enten må vinne (eventuelt), uttaksløp i Berlin, eller plassere seg på en annen distanse for å kunne bli nominert.

På kvinnesiden er alle de antatt beste med i Berlin.

#25202 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester

Japan: Jeg vet ikke helt hvor japanerne ville med dette mesterskapet i Obihiro. Allrounddelen ble ihvertfall farsepreget da Sumire Kikuchi vant de tre første distansene, for så å stå over 5000 m. I klassen for menn vant B-løperen Ogawa komfortabelt foran et knippe andre B- og C-løpere. Sprintmesterskapet holder tross alt bedre klasse, samtidig som Ichinohe, Horikawa m.fl. kun deltar på enkeltdistanser.

Sør-Korea: Her er det mer orden i sysakene. Sprint / allround.

#25212 Svar
                                                Kristian Eliassen

To overlegne seire i sprintklassene. Takagi med 3 tidspoeng, Shinhama med fire. Horikawa med tre distanseseire, 1500, 3000, 5000, i enkeltdistansedelen. Fellesstart gjenstår. Pågår nå. Blir det «fire distanseseire» også for Horikawa?

#25215 Svar
                                                  B. Haarberg
                                                  Nøkkelmester

Tyskland: Uhrig disket på 1500 m, og dermed vinner Scholz VM-kvalifiseringen for kvinner, foran Jasch og Hofmann. I skrivende stund er det faktisk kun én plass + en reserveplass til Tyskland på hjemmebane i Inzell.

De mannlige løperne har kun den ene sikre arrangørplassen å kjempe om, og denne gikk da til Felix Maly som vinner av 1500 + 5000 m i dag.

Viser 24 innlegg - 289 til 312 (av totalt 459)
                                                  Svar til: Svar #25398 i Skøytesesongen 2023/24
                                                  Din informasjon: