Skøytesesongen 2023/24

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2023/24

• Dette emnet har 458 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 19/12/2024 at 9:24 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 217 til 240 (av totalt 459)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Mange skal vel til München og hjem med fly.

#23853 Svar
      Kristian Eliassen

Dessverre ganske håpløs resultatservice fra Inzell til nå i dag.

#23855 Svar
        Kristian Eliassen

Funket sånn brukbart igjen nå. Lehtonen klarte ikke kravet, men får en ny sjanse neste helg. Max Aichler lister ikke noe internasjonalt stevne da, men Calendar of Events melder at det er et godkjent, internasjonalt invitasjonsstevne (Samtidig DM-enkeltdistanser).

Nå er det snart skøytefri fra undertegnede: Kun noen få 1500 par pluss fellesstarter igjen i Inzell, deretter søndag.

#23856 Svar
          Jeppe

Kun 11 løpere alt i alt, under 1.50,50. Mon tro om ikke dette verdenscupkravet er i tøffeste laget.

Nå manglet det mange gode løpere fra andre nasjoner, men likkavær`agitt.

#23857 Svar
            Jeppe

Jílek Metoděj…..17 åringen er et stort talent. (Vant massestarten).
              Artig for skøytesporten, både i og utenfor Tsjekkia vil jeg tro.

#23858 Svar
              KarlA

Inzell:

Veldig fint at fem franskmenn og fem belgiere har gått under kvalifikasjonskravene til WC i høst. Alle ti er inlinere.

Veldig dårlig at situasjonen i tysk skøytesport synes stadig mer begredelig.

I det hele tatt: rekrutteringa til hurtigløp i de tradisjonelle skøytenasjonene er begredelig dårlig. Flott med tilsig fra annen skøytesport. Men det føles (for meg) som kunstig innsprøyting.

#23859 Svar
                Emil

Rekrutteringen skal ifølge assisterende Bundesträner i Berlin være ganske god. Problemet i Tyskland er at hele programmet er bygget opp DDR systemet, men nå har de ikke et statssponset dopingprogram lenger (direkte sitat).

Det kommer bra med løpere inn, men de faller fra tidlig fordi trenerstaben er konservativ i det ekstreme (det kan samme kan sies om andre tradisjonelle skøyteland).

Det problematiske med insprøytningen fra inline er at denne innsprøytning slutter med 100% sikkerhet hvis inline blir OL-gren eller lengdeløp slutter å være det.

#23862 Svar
                  Emil

I øvrig litt har det vært en god del sykdom de seneste dagene i Inzell. Ganske mange har blitt smittet med corona igjen.

Det kan spille inn i uttaksstevnene neste helg.

Tyskerne skal være rammet hardt.

#23870 Svar
                    Kristian Eliassen
                      #23892 Svar
                      Kristian Eliassen

Snart helg. 🙂 Egne tråder for NM-enkeltdistanser, WCKT i Nederland og Milwaukee.

Tyskland avholder også nasjonalt distansemesterskap hvori «opptatt» et internasjonalt stevne (se svenske- samt finnetråden). SSN-live kommer etter hvert med resultatservice.

Tyskland skal også ta ut lag til verdenscup. Kvoter:

2 2 2 4 GER 3 4 3 4

Her finner jeg ikke noe om uttakskriterier på hjemmesiden under regelwerk. Emil melder om coronasmitte i Inzell, og at tyskerne skal være hardt rammet.

#23893 Svar
                        Emil Nielsen
                        Deltaker

Tyskene opererer ut fra en matrise med 14 punkter. Jeg kjenner ikke de spesifikke punktene. Det er ikke amerikansk uttak, men noe fleksibilitet i uttaket. Dette vil mest sannsynlig bli brukt til å passe inn løpere som en ute med corona-smitte.

#23894 Svar
                          Kristian Eliassen

Danke!

#23918 Svar
                            Kristian Eliassen

Trekningen ligger ute på SSN. Tyskerne først ut, deretter invitasjonsstevnet.

Alt skjer på en gang i dag. 16:00 starter det i Milwaukee, 17:00 braker det løs i Bjugn, Thialf og Inzell.

PS: Noen misforsto dette med Lehtonen (Marcel). Selv om Lehtonen er startberettiget på 500, må Finland selvsagt forholde seg til kvoter på distansen. På 500 har Finland bare én plass. Man må bytte på mellom Suomalainen og Lehtonen alt ettersom hvem man finner det mest hensiktsmessig å stille med med tanke på kvalifisering til mesterskap osv.

#23956 Svar
                              Kristian Eliassen

Dagens resultater fra Inzell. (Live-timingen funket ikke i dag, eller?)

Beckert er tilbake.

#23959 Svar
                                EinarR

Manuel Ghiotto, er det en elleve år yngre bror av Davide? Født januar 2005. 3.54.69 på 3000m. i Inzell nå. Davide hadde 4.20 da han var på omtrent samme alder.

#24001 Svar
                                  Kristian Eliassen

Morn. Tyskland opererer altså med en matrise for å ta frem 14 løpere, men der melder jeg litt pass fordi jeg ikke har kilden annet enn det Mjøsaman har funnet. OG: Nok av annet å følge med på… (Fellesstart med posisjon 1 og 2 i matrisen . Pechstein er ikke inne på langdistansene, ikke fellesstart etter første løp heller.)

Søndag: Start i Inzell klokka 10.00, norsk tid. Start 11:00 I Bjugn, 13:00 i Thialf. 15:00, norsk tid i Milwaukee.

PS: Andre får svare for seg selv, men mine innlegg er aldri ment å erstatte noe på facebook eller NSF (!). Poenget er at det som brukerne poster på dette forumet her ikke burde bli neglisjert — for skøyteinteressens skyld! Vi utfyller hverandre. Hva som er for spesielt interesserte er nemlig subjektivt. Å fokusere på adelskalenderen etter hver løpshelg er eksempelvis veldig kuriøst etter mitt ståsted: Det kjempes om å klare grensetider og å fylle kvoter, opprykk og å unngå nedrykk, kvoteplasser til mesterskap, det finnes sammenlagtcuper i verdenscupen osv.

#24005 Svar
                                    Kristian Eliassen

Jeg kan også si det på en litt annen, og kanskje litt kontroversiell, måte:

Publikasjonen «Alt om skøyter» er ikke — alt om skøyter!

Jeg kjøpte boken for noen år siden, men det var ikke det som trigget min moderne skøyteinteresse —  for det tror jeg det egentlig var nederlandske schaatsforum.nl som gjorde. Måten de fokuserte-, og HVA de fokuserte på.

Jeg innså at Alt om Skøyter var et nostalgiprosjekt som naturlig nok appellerer til «den eldre garde». Og dette IKKE ment som et angrep på Lars Finsen og publikasjonen. Jeg prøver bare å si at selv om forum for skøytehistorie har relativt mange følgere (nok til å fylle Vikingskipet) burde man også se poenget med nyrekruttering. Her i landet har det så veldig lett for  å bli at man peker på fortidens løsninger når det gjelder grep for å gjøre dagens skøytesport mer populær. Det er jo mye fordi de som er interesserte har vært med en god stund med sine formative år relativt langt tilbake i tid. I Nederland har man en mye mer levende skøytekultur hvor både enkeltdistanser og sammenlagt har sin plass.

#24051 Svar
                                      Kristian Eliassen

…jammen klarte ikke Claudia Pechstein å slå seg inn på laget ved å vinne 5000m. Ganske utrolig. Hun har vært med en stund.

#24053 Svar
                                        Kristian Eliassen

(hvorfor tyskerne tok ut 15 stykk når matrisen hadde plass til 14 skal jeg ikke komme med konspiratoriske teorier om:  jeg kan ikke de tyske reglene)

Uttaket av det norske laget til høstens verdenscup blir offentliggjort senere i dag, mandag. Nederlenderne er ikke klare med sitt før neste mandag står det skrevet,

#24054 Svar
                                          Emil

Tyskerne hadde en matrise, men også fleksibilitet i den. De hadde et uttaksmøte i går ettermiddag/kveld for å bestemme hvem som skulle tas ut. Der har de sikkert kommet frem til at 15 løpere passet bra.

#24109 Svar
                                            EinarR

Frillensee Cup/ISU Development Camp endagers stevne i Inzell i morra lørdag.

Estland rykker inn i Bayern med en større kontingent enn til nå denne sesongen. Men kanskje litt rart at flere av de mannlige løperne er over sin beste alder/i sin beste alder, alt ettersom. Dvs. 40-50 åringer. Bare bra at ISU ser stort på det.

PS Hva med Nil Llop denne sesongen? Kom til å tenke på det, for søstera er på plass i Inzell.

#24122 Svar
                                              Kristian Eliassen

Lissepasning. Ser at Llop ikke har resultater siden VM i mars. Han (altså Spania) har rett på plass i A under den første femhundringen under WC1 i Obihiro. Om han ikke deltar overtar Marten Liiv (altså Estland) plassen.

#24123 Svar
                                                38.08 Owe

Hvor finnes deltakerliste for morgendagens løp i Inzell?

#24124 Svar
                                                  Kristian Eliassen

https://live.speedskatingnews.info/events/792

Det kan virke som om det er stevne i dag , med start 13:00 OG (?) i morgen (Frillenssee Cup + Evt mer ISU Development)

Viser 24 innlegg - 217 til 240 (av totalt 459)
                                                  Svar til: Svar #25453 i Skøytesesongen 2023/24
                                                  Din informasjon: