Skøytesesongen 2020/21

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2020/21

Viser 24 innlegg - 697 til 720 (av totalt 723)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #13769 Svar
    Emil Nielsen
    Deltaker

      Ikke helt slutt, men det kan ikke være mye igjen.

      Banemannskapet på Risenga forsikrer meg om at vi har is også til tirsdag hvor klubben har en økt. Om de rekker å strekke isen til torsdag i mildværet er nok ussandsynlig.

      Jeg har personlig vært på isen alle dage utenom mandag i denne uken. Alt fra 15min før hockey spillerne kom til over 90min helt alene har jeg opplevd.

      Asker Skøyteklubb gikk en «trening med tidtaking» i går lørdag. Ikke noe ville tider, men en pers eller to ble det til, og en SB ble det vel også.

      #13772 Svar
      Kristian Eliassen

        De aller viktigste stevnene kommende sesong. Teaser:

        2021/2022
        International Competition* Oct 8-10 Beijing, CHN
        World Cup 1** Nov 12-14 Tomaszów, POL
        World Cup 2** Nov 19-21 Stavanger, NOR
        World Cup 3** Dec 3-5 Salt Lake City, USA
        World Cup 4** Dec 10-12 Calgary, CAN
        European Champ. Distances Jan 7-9 Heerenveen, NED
        Four Continents. Champ Jan 28-30 Obihiro, JPN
        Olympic Games 2022 Feb 4-20 Beijing, CHN
        World Champ. Allround+Sprint Mar 3-6 Hamar, NOR
        World Cup 5 Final. 11.-13.3 Heerenveen (?) NED
        * – Test Event for the 2022 Olympic Winter Games, Beijing
        ** – Qualifying event for the 2022 Olympic Winter Games Beijing

        #13774 Svar
        Kristian Eliassen

          Denne sesongen ikke helt over ennå. Her er hva andre har funnet: Sesongavslutning i Kolomna kommende helg, alle alderskategorier. Er vel tvilsomt med topp deltakelse, men minsanten går det på YouTube!

          https://www.kolomna-speed-skating.com/news/4705

          Av det (enda mer) kuriøse slaget meldes det på det Sør-Koreanske forbundets nettsider at der i gården velger man seg april for nasjonale mesterskap. Seoul.

          9.-11. Enkeltdistanser
          24.-25 Sprint og Allround
          29.-30. Juniormesterskap

          Forbehold for endringer skrives det.

          #13775 Svar
          Kristian Eliassen

            Synes nesten det må nevnes at VM i kunstløp avholdes denne uka i Stockholm. Kunstløp er ikke min greie, men kunstløp har jo tette (organisatoriske)bånd til skøyter både nasjonalt og internasjonalt!

            http://www.isuresults.com/events/fsevent00110293.htm

            Litt «puslete» link, men i denne ligger det mye info. Vises her i landet kun på Viaplay. Ikke satt opp sendinger på noen av Viasats fri- eller betalingskanaler. Det kan synes litt rart siden mange seere som normalt sett ikke er så interessert i sport liker dette. Dessuten har Nent betalt mye for skøyterettighetene.

            PS: Stevnet har allerede fått sitt første ikke navngitte positive covid-19-tilfelle. Både boblen i Heerenveen og VM short track ble jo forskånet.

            #13776 Svar
            EinarR

              Jeg ble lurt her til å slå opp på ISU shorttrack world championships. Har gått meg forbi, som shorttrack oftest gjør. Ser at det i herreklassen ble en overbevisende dobbeltseier til Ungarn, med to utøvere (brødre?) som ikke har typisk ugrisk navn.

              Morning glory- what’s the story?

              Antakelig var også dette mesterskapet noe amputert og prega av koronaen. Men den geografiske spredninga er mer sjarmerende enn for trad. hurtigløp, ingen tvil om det. Ellers merker jeg meg Pietro Sighel (ITA) pent plassert, og midt på treet, mitt latviske halmstrå (for hurtigløp); Reinis Berzins.

              #13777 Svar
              Kristian Eliassen

                Short Track følger heller ikke jeg, men dette står det om brødrene Liu på Wikipedia:

                https://en.wikipedia.org/wiki/Shaolin_S%C3%A1ndor_Liu

                Forøvrig hadde Sandor to (!) omganger med Korona før han var tilbake for fullt igjen i VM… . To ganger Korona, 3 medaljer i VM.

                #13778 Svar
                EinarR

                  Takk, artig og interessant! Dette burde vel ha vært en del av allmenndannelsen. Nesten som en jeg var i kontakt med som hadde doktorgrad på Andre Mosebok, men helt ute av stand til å si noe fornuftig om Tredje!

                  #13783 Svar
                  Kristian Eliassen

                    😆

                     

                    #13812 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Ikke de store navnene i Kolomna denne helga (jfr. SpeedskatingResults). Pussig sesong i Sør-Korea. Resultater ute fra Seoul denne helga med sin særegne klasseinndeling. Ikke kom her og fortell at sesongen er over før du har sjekket hvordan man gjør det på de kanter.

                      Her hjemme trekker vel sesongen seg nordover. Tenkte jeg skulle sjekke ut det siste sukket til min nye favoritt.

                      https://www.facebook.com/Dolisjoen/posts/3430143673758720?__tn__=-R

                      #13914 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Foreløpig ikke funnet resultater fra første  dag av enkeltdistansemesterskapet i Seoul. Finner ikke noe på You Tube. Trekninger:

                        https://www.skating.or.kr/game/notice_view.do?sub_code=2&m_lnb=2&s_lnb=0

                        Mjøsaman har kommet over podiumplasseringer under de kinesiske mesterskapene i Harbin i mars. Tider ennå ikke nådd vesten:
                        20/21-3 allround

                        mannen
                        500: Xianghe Chen, Shuai Lu, Shiwei Wang
                        5000: Hanyang Shen, Shuaihan Wang, Erjiangbao Rehanati (6.47.18)
                        1500: Hanyang Shen, Muhamaiti Hanahati (1.50.98), Xingguang Ma
                        10000: Shuaihan Wang, Hanyang Shen, Muhamaiti Hanahati (13.52.09)
                        klassement: Hanyang Shen, Muhamaiti Hanahati, Alemasi Kahanbai

                        vrouwen
                        500: Mei Han, Binyu Yang, Ahenar Adake
                        3000: Mei Han, Xiangyu Chen, Yulin Huang
                        1500: Mei Han, Xiangyu Chen, Ahenar Adake
                        5000: Mei Han, Xiangyu Chen, Yulin Huang
                        klassement: Mei Han

                        22/23-3 sprint
                        mannen
                        500: Tingyu Gao, An Liu, Tao Yang
                        1000: Zhongyan Ning, Zhiwei Lian, Fu Xu
                        500: Zhongyan Ning, Tao Yang, Yutong Xu
                        1000: Zhongyan Ning, Enxue Chen, Fu Xu
                        klassement: Zhongyan Ning

                        vrouwen:
                        500: Ruining Tian (38.46), Xin Zhao, Jingzhu Jin
                        1000: Xin Zhao, Ruining Tian (1.18.35), Qi Yin
                        500: Ruining Tian (38.33), Jingzhu Jin, Xiaoxuan Shi
                        1000: Xin Zhao, Qi Yin, Jingzhu Jin
                        klassement: Ruining Tian

                        27/30-3 afstanden
                        mannen
                        500: Tao Yang, An Liu, Yutong Xu. (Tingyu Gao gevallen)
                        1000: Zhongyan Ning, Ziwen Lian, Enxue Chen
                        1500: Zhongyan Ning, Alemasi Kahanbai, Muhumaiti Hanahati
                        5000: Hanyang Shen, Muhumaiti Hanahati, Shuaihan Wang
                        10000: Hanyang Shen, Erjiangbao Rehanati, Hongli Wang
                        MS: Shiwei Wang, Yelken Li, Hongli Wang

                        vrouwen:
                        500: Ruining Tian, Jingzhu Jin, Xin Zhao
                        1000: Qishi Li, Xin Zhao, Qi Yin
                        1500: Qi Yin, Jiaying Tao, Mei Han
                        3000: Mei Han, Xiangyu Chen, Ahenar Adake
                        5000: Mei Han, Ahenar Adake, Jiarong Zhou
                        MS: Yunyuan Li, Dan Guo, Tianxin Deng

                        #13915 Svar
                        Kristian Eliassen

                          …neida. SpeedskatingNews har heller ikke avsluttet sesongen.

                          https://www.speedskatingnews.info/event/south-korean-single-distance-championship-11

                          #13917 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

                            Her ligger det bilder og opptak fra mesterskapet i Kina. Litt vanskelig å navigere riktignok, når alt står på kinesisk.

                            #13925 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

                              Artig skøyteinnslag på «Alle mot 1» i kveld: Håvard Lorentzen 1000 m feil vei – hvor lang tid bruker han?

                              #13926 Svar
                              Emil Nielsen
                              Deltaker

                                Lineær TV er ikke noe jeg bruker til annet enn direkte sport lenger.

                                Men når noen går på skøyter, så klarer jeg å komme meg frem til programmet.

                                Egentlig overraskende dårlig av Håvard. En god tid, men skikkelig Bambi på isen. Jeg tipper at Viktor Hald Thorup hadde slått han i par.

                                #13930 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Den kinesiske linken var litt vanskelig. Det jeg fikk presentert var fellesstart, lagtempo og 500m.  Kan det stemme at det var så mange som 400 deltakere totalt i sammenlagtmesterskapene? Andre resultater heller ikke offentliggjort. Arild Gjerde burde ventet litt med statistiske oppsummeringer. I Sør Korea er man som nevnt  ikke en gang ferdig med sesongen 🙂

                                  (Baklengsløp? Ikke giddet å se på det. Ikke så interessert i tønnehopping heller utover et par  historiske eksemplifiseringer på YouTube)

                                  #13975 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

                                    Minner om at det er siste sjanse til å stemme på «årets navn» i dag. Se egen artikkel.

                                    #14040 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      Da er trekningen klar for første dag, lørdag:

                                      https://www.skating.or.kr/game/notice_view.do?sub_code=2&m_lnb=2&s_lnb=0

                                      #14044 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

                                        Og i mellomtiden kan vi registrere at Jakub Majerski faktisk har greid å snuse seg fram til litt fragmenterte resultater fra Kina (!)

                                        Se s. 3-5 i dette dokumentet.

                                         

                                        Vi får regne med at mer kommer etterhvert.

                                         

                                        #14064 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Med resultatene fra det Sør Koreanske mesterskapet for juniorer kan vi vel erklære sesongen for over. Fortsatt noe mangelfulle resultater fra Kina.

                                          https://www.speedskatingresults.com/index.php?p=2&e=23975

                                          #14111 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Litt artig å kikke på oversikten til  SpeedskatingResults over hvor mange løpere som har registrerte resultater på de ulike distanser fordelt på land. Nederland «detronisert» fra førsteplassen. Selvsagt et fortegnet bilde på grunn av koronarestriksjoner og nedstengninger. De seneste sesongene har Nederland vunnet foran Russland som en klar nummer to. Deretter Japan forholdsvis knepent foran Norge (Kina blandet seg inn i medaljekampen for noen år tilbake).

                                            https://www.speedskatingresults.com/index.php?p=35

                                            Vet ikke hvor bokstavelig tallene skal tas: Underrapportering må påregnes. Særlig fra lokale løp, yngre og mosjonister vil jeg tro. Leser annetsteds at Polen skal ha 1400 lisensierte løpere. Sesongen 2019/2020 ser vi av oversikten at 678 polske løpere har kommet med med minst ett notert resultat.

                                            #14140 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester

                                              Nordmenn høyt oppe i begge klasser når «Skøyteranking» ser på hvem som har klatret mest på listene i sesongen som gikk.

                                              #14150 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                Oppsummeringer er jo vanlige ved sesongslutt. En tanke jeg gjorde meg, var dette med hvordan skøytefolket klarer å holde ting hemmelig og internt. Nærmere bestemt tenker jeg på dyttetaktikken til Norges lagtempolag, samt hvor kalkulert planen til Nils van der Poel var om å komme tilbake med et smell .  Rett nok kunne han og det svenske miljøet ikke vite om planen ville lykkes, men det ble gradvis klart. Innvendingen mot det norske hemmeligholdet vedrørende lagtempotaktikken, er  jo hvorvidt man synet kortene et par uker, eller sågar et år, for tidlig. Hovedsakelig var det vel allikevel formduppen de fleste norske fikk inn mot den siste helgen i boblen årsaken til at den nye taktikken ikke ble en så stor suksess som den kunne blitt.

                                                Men altså: skøyteinteresserte kan diskutere både det ene og det andre, mens de aktive, støtteapparat, familie og venner og andre involverte evner å holde vesentlige forhold/momenter hemmelig for oss andre. Kanskje hadde ikke slikt hemmelighold lyktes hvis idretten var større, og velsignet med bredere pressedekning?

                                                #14413 Svar
                                                B. Haarberg
                                                Nøkkelmester

                                                  Tiltredes.

                                                  Det er vel på tide å si takk til 2021-sesongen nå, men her kan den som vil se nærmere på hvilke løp som var de «objektivt» sterkeste i sesongen som gikk:

                                                  http://www.skoyteranking.net/449469659

                                                  #14544 Svar
                                                  Jeppe

                                                    2020/-21 sesongen er vel ikke helt slutt før vi (jeg og noen få til) får resultatene fra Nord Korea. Season Bests Archive-linken har dukket opp, men som i fjor er ikke PRK med på den lista.
                                                    Resultater derfra kommer nok senere får vi håpe.

                                                    Det knytter seg (alltid) litt spenning til tallene derfra.
                                                    Var de like sterke på 1000m (damene), denne gang som forige gang?
                                                    Er den merklige jevnheten mellom de fem beste fortsatt der?
                                                    Var, og kanskje er 31 årige Won-Hae Kim fortsatt med? (Den eneste av «dagens aktive» PRK-løpere som har konkurert utenlands)…. tror jeg.
                                                    Pong-Chol Yun eller Kuk-Bong Ra,  kom en, eller begge seg under 15 blank på 10 000? (Veldig nær den gamle, magiske grensa sist gang).
                                                    Gikk løpene i vintersportsbyen Samjion, eller var de tilbake i Pujon?

                                                    Time will show.

                                                  Viser 24 innlegg - 697 til 720 (av totalt 723)
                                                  Svar til: Svar #10266 i Skøytesesongen 2020/21
                                                  Din informasjon: