Skøytesesongen 2020/21

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2020/21

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 723)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #10881 Svar
    Kristian Eliassen

      Idrettsutøvere som reiser til andre land for verdenscup blir vel automatisk testet før de får delta forresten…

      #10882 Svar
      EinarR

        Jeg tror vi må forberede oss på en helt grusom sesong, mediemessig. NRK/TV2 tapte kampen om store deler av verdenscup på ski, men dette viser seg sikkert å være en ufrivillig genistrek. Nå vil NRK satse maksimalt på den nasjonale langrennssesongen. Maks oppmerksomhet som genererer maks økonomisk oppbacking til skiforbundet.

        En forsmak var denne Blink-festivalen, i år uten utenlandsk deltakelse og strengt talt tynn suppe. Inkludert maraton rulleskistafett! Men takket være NRK blir det en begivenhet likevel. Snart kommer Toppidrettsveka med ditto, inkludert bildedekning fra helikopter. Deretter venter sesongåpning Beitostølen, Norgescup fra Gålå osv.

        3.42 på 3000m skøyter, sa du?

        #10883 Svar
        Kristian Eliassen

          Litt tilbake til dette med smitte: det er mulig å få et negativt prøvesvar i inkubasjonstiden selv om man er smittet. Det er derfor man uansett har karantene. Sikkert lurt derfor at man holder seg til en eller to arrangører hva gjelder verdenscup. Regional verdenscup synes jeg burde holdes opp som et alternativ da slike gir færre deltakere og mindre press på arrangører. Uansett vanskelig å se for seg at løpene blir med publikum.

          #10884 Svar
          Kristian Eliassen

            Men igjen: vet ikke hvor relevant det er å snakke om karantene for omreisende toppidrettsutøvere. Fotballen gir oss jo akkurat nå eksempler på løsninger. Neppe noen karantene der, men man ser fordeler med å avvikle «sluttspillet» på  to arenaer i samme by  –  eller ihvertfall i  ett land.

            #10885 Svar
            38.08 Owe

              Har noe media nevnt 3.42 på Hamar?

              Det er mulig, men jeg har ikke fått det med meg, men det jeg har registrert er; timevis med rulleski renn, en form for TV -underholdning kanskje, men forferdelig kjedelig. Jeg så et par minutter på det, trodde det hadde noe med ekstremsportveka å gjøre, men det hadde det altså ikke. Skøytesendingene i sesongen som var, var vel gjennomgående bra, så hvis det er de samme som skal ha det nå, så blir det vel ikke så gæli. At NRK ikke lenger vet hva skøyter er, det vet vi.

              #10871 Svar
              Kristian Eliassen

                Da er det bare å kose seg med listene over de beste løperne på hver distanse denne sesongen. Oppdatert etter sommerløpet:

                https://www.speedskatingresults.com/

                Den årlige lista over godkjente internasjonale løp, International Competitions,  (som vanligvis revideres en gang ut på høsten samt dessuten suppleres enkelte ganger med stevner og løp som meldes inn god tid i forveien) har kommet.

                I år er denne lista mer dynamisk enn vanlig på grunn av covid-19. Den kan endres på kort varsel. Det henvises til Calendar of Events hele veien for oppdatert informasjon.

                https://www.isu.org/inside-isu/isu-communications/communications/24839-2340-international-competitions-ss-stss-2020-21/file

                #10889 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

                  (denne siste kommentaren var lagt inn av Kristian den 9/8, men ble liggende noen dager i det såkalte Spamfilteret).

                  #10897 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

                    Helt øverst i denne tråden har jeg nå lagt inn lenker til div. terminlister + et sammendrag med høydepunktene i sesongen som kommer.

                    #10901 Svar
                    EinarR

                      Er det ikke flere «Sommerløp» noensteds? Litt rart at det bare er på Hamar at sånt arrangeres. Til så lenge får vi nyte den norsk/spanske/(rumenske) dominansen på sesongrankinga.

                      #10902 Svar
                      Owe 38.08

                        Det er løp (internasjonalt) i Minsk,  22. august. og et nytt stevne helga etter. (muligens bare nasjonalt). Samtidig er det løp i Calgary. (Summer Classic).

                        #10903 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Bruk Calendar of Events. Trykk i linken til Haarberg på speedskating, og deretter under fanen «Events» så blir det enklere. Løpet i Calgary er avlyst. Det andre løpet i Minsk er også satt opp som et internasjonalt løp. Oppføringer på Calendar of Events innebærer at stevnene er ratifiserte. Altså i forhold til å notere tider som kvalifiserer til verdenscup og internasjonale mesterskap, samt til seedingsformål i disse. Dette sagt så må visse kriterier oppfylles for at resultater skal kunne ratifiseres slik: eksempelvis må det være deltakere fra minst et annet land til start. Ofte deltar det polakker i Minsk. Vi kommer nok til å oppleve mange strykninger og endringer i stevneoppføringer denne sesongen. Kvalifiseringstider må som vanlig ikke forveksles med kamp om kvoteplasser.

                          #10904 Svar

                          Ellers går det an å nevne at Speedskatingnews har en Competition Schedule som fanger opp litt flere stevner (skjønt de retter ikke opp strykninger).

                          https://www.speedskatingnews.info/en/schedule/

                          Speedskatingresults har også en oversikt over løp i Utah Olympic Oval. Ikke kommet ennå (ligger under  «live»). Ellers er det jo verd å nevne at det er svært få løp fra Asia på listene. det gås naturligvis løp der også osv.

                          #10905 Svar
                          38.08 Owe

                            Foruten mulige polakker, vil kanskje forrige sesongs ofte omtalte Mariya Shostak fra Ukraina delta i Minsk. Jeg, og åpenbart noen til, likte deltagelsen fra Ukraina.

                            #10913 Svar
                            38.08 Owe

                              Det er uroligheter i Minsk, Hviterussland. Skal ikke komme nærmere inn på det, men lurer på om det ble gått løp der i går. Kanskje de ble avlyst. Ingen resultater å se noe sted, men de kan fortsatt dukke opp vil jeg tro.

                              #10914 Svar
                              Kristian Eliassen

                                …ligger resultater ute på speedskatingresults nå. Ikke veldig spektakulære resultater, men utslag på sesongbeste-listene. Også løp i Chelyabinsk og Hachinohe.

                                #10915 Svar
                                EinarR

                                  Skøyter uten resultater er som svømmebasseng uten vann!

                                  #10920 Svar
                                  jeppe

                                    Det er rolige tider. September står for døra, og det blir vel om noen uker litt mer sus i serken, iallefall for de av oss som følger med, eller ønsker å følge med.
                                    For mange, så begynner vel ikke skøytene før i november en gang, med verdenscupen, men for meg, er sesongen i gang.
                                    Men det er stille, og det er også litt triste, både tall, og andre små drypp som registreres på mac`en. Jeg kan nemlig si at jeg har ikke en eneste PC i huset. Jeg har MAC, men nyhetene er ikke noe bedre der.
                                    Som 38.08 Owe antok, så var Mariya Shostak på plass i Minsk både denne helga, og forrige. (Ingen polakker Kristian). Sist sesong begynte hun bedre enn dette, iallefall på 1500 og særlig på 3000. Nå slet hun med å komme seg under 5. blank. Hun hadde ikke et eneste registrert løp forrige sesong som var såpass dårlig. Men jeg lar håpet henge i denne tråden, bokstavlig talt, om at hun vil bli bedre utover sesongen.

                                    En annen blå-gul dame, Erika Lindgren, har jeg nok større forhåpninger til, men det hadde jeg også i forrige sesong. Det kjedligste, les tristeste, er at jeg snart har gitt om håpet på at Nils v. d. Poel snører på seg skøytene igjen.
                                    Jeg håper jo, men magefølelsen, den gode, er ikke på plass.
                                    Hva er så grunnen til at jeg bare ser motbakker akkurat nå? Korona? Njaa… ikke helt det. Skøyteløp kan gå for tomme tribuner uansett. Det er ikke uvanlig.
                                    Nei, det som fikk meg til å punktere nå, var at jeg på speedskatingresult-siden, fant en link til Season Bests Archive. Oversikten over alle sesongbeste-tider for skøyteløpere fra hele verden, alle skøytenasjonene for 2019 – 2020 sesongen. Men på den lista fant jeg ikke Nord-Korea. Se selv: https://speedskatingresults.com/index.php?p=25

                                    Jeg har forsket litt på saken, og funnet at det ikke var tall fra PRK på tilsvarende liste ved enkelte tidligere år også, men de dukket opp senere.

                                    Så…   er det håp for meg mon tro, denne sesongen? Vil jeg finne resultater fra DPRK? Vil Mariya Shostak krype under 4.40? Vil svenskene bli bedre? Har danskene funnet ut av hva som ble gjort helt feil i fjor? Kan finnene reise seg igjen, etter at P.M. brakk ryggen på Suomalainene? Jeg tror svarene må bli litt nei, eller litt kanskje, kanskje ikke.
                                    Pessimist? Jeg? Jo, jeg er nok det, men det kan ha sine fordeler. Man blir ganske glad når man tar feil.

                                    #10925 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      Gadd aldri å kjøpe DAB-radio til bilen, noe som bidrar til å opprettholde vanen med å lytte til svensk radio P4. Noe litt spennende kom fram om Gøteborg-prosjektet. De har tydeligvis trukket inn Wolfgang Pichler. Mulig EinarR har omtalt det, men det er da litt spennende!  Intervjuet var med en sykkeltrener (Rech?) som også var trukket inn. Han omtalte prosjektet som spennende.

                                      #10926 Svar
                                      Emil Nielsen
                                      Deltaker

                                        Erika Lindgren er litt opp og ned. Hun har slitt psykisk i noen år nå. Det kan man lese mye nærmere om på sosiale medier (instagram). Hun satser fortsatt mest på 111m banen enn på 400m, men hun har ikke sluttet å klappe på isen heller.

                                        Den danske vinkel har jeg mer insider-viten om.
                                        DSU har leid et hus i Heerenveen, som danske skøyteløpere kan leie veldig biligt. Her skal Simon Bigler ha base hele sesongen og Philip Due Schmidt ha base det meste av sesongen. Viktor Hald Thorup skal også ditt i løpet av den neste måneden, men oppkjøringen har ikke vært helt uten utfordringer for han heller. Heldigvis ser det bedre ut enn i fjor, hvor en hjernerystelse effektivt ødela sesongen før den startet.
                                        Stefan Due Schmidt er rulleskøyteløper mer enn noe annet, og han er i øyeblikket i Danmark for å starte opp studiene sine, men har vært i og skal tilbake til Geisingen for å trene på hjul frem mot vinteren. Deretter skal han til Inzell hvor rulletreningen skal omsettes til fart på isen.

                                        Huset i Heerenveen er en spennende størrelse. Hele inline landslaget (undertegnede inklusiv) er invitert til å bruke tilbudet til å ha en uke, eller lenger på isen. Enten som supplement eller for å satse på isen, nå hvor nesten ingenting skjedde på inline i år.

                                        Nord-Korea vet jeg ingenting om, så her må dette ufattelig lange innlegg slutte.

                                        #10927 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          (Outside-information snappet opp annetsteds: Philip Due Schmidt trener med Royal A-ware (Anemas maratonlag). Stefan med denne sveitsisk/new zealandske konstellasjonen med Dobbins som trenere.)

                                          #10928 Svar
                                          EinarR

                                            Oppgrader den nasjonale terminlista da vel. By inn til Norgescup i Kristiansund, Bjugn etc. Nytt av året: Alle de beste norske løperne deltar. Prøve å skape litt blest rundt det. Det er det som kommer til å skje i langrenn. Norgescupene i år blir kjempebegivenheter med NRK på plass, før, under, etter (med repriser og sammendrag). Ekspertkommentatorer bak hver busk.

                                            Arme skøytesporten! Prøv med å engasjere noen som forstår seg på media, enhetlige live strømmesendinger fra NC. Kristian Vårvik, en uutnytta ressurs. Hvordan ville avskjeden med Håvard B vært, uten innsatsen til KV?

                                            Springende dette. Men som terminlista er p.d. så vil det være null aktivitet i Bjugn og ingen seniorbegivenheter i Kristiansund. Og hva sitter Stavanger igjen med?

                                            #10929 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              NRK driver på å melker skiinteressen in absurdium. Det kan de gjøre fordi langrenns- og skiskytingsinteressen er stor og noen betaler. Skøytesporten har et litt annet utgangspunkt. Lite forbund, og ikke stor vilje til eksperimentering med innovative formater heller. Man må ett hakk opp til den internasjonale scenen, og der åpner det seg nå faktisk opp visse muligheter til eksperimentering med tv-vennlige formater siden alle løperne kommer til å befinne seg på samme sted over lang tid uten publikum. Man kan ikke «frike helt ut» fordi en viktig funksjon blir kvalifiseringsaspektet til sesongens mesterskap. Det man kan gjøre er imidlertid å gjøre kvalifiseringen mer interessant, og man kan spre løp utover hele uka. Jeg mener også at man seriøst burde se på om man ikke likegodt kunne satse på å avlyse 4CC først som sist og gjøre om EM til VM, «Hamar-style». Vi vet ennå ikke om det blir noe VM i Beijing, men snart vet vi om «boble-formatet» i Nederland blir vellykket. Selvsagt kan man høste erfaringer med overføringsverdi til noe liknende i Kina, men noen helt reell prøve på OL blir det vel uansett ikke uten publikum? La de eventuelt heller få en av de første verdenscupstevnene i OL-sesongen.

                                              #10930 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                …men ja takk til en «boble» i Kina også selvsagt. Kvalifiseringsaspektet til enkeltdistansene, og muligheten for å gjøre noe tv-vennlig ut av det vil jo bortfalle. Mener bare at man burde hatt ett VM til som en sikkerhetsventil i disse tider for å sikre eksponering. Vel går det an å flytte distanse-VM selvsagt, men da helst ikke til Nederland. En sesong med ALT i Nederland…

                                                #10948 Svar
                                                Kristian Eliassen

                                                  Sideblikk: Regelverket i Nations League i fotball hører ikke hjemme på dette forumet her, men kan tjene som et eksempel på en idrett som søker å gjøre sin idrett attraktiv ved hjelp av nye grep, med kvalifiseringaspektet som en integrert del av spenningen. På underlig vis minnet det meg på de utfordringene skøytesporten har.

                                                  Norge startet kvalifiseringen til fotball-VM i går (selv om ordningen formelt sett skal godkjennes av FIFA). Den «egentlige» kvalifiseringen starter senere, og for Europas del innebærer det ti grupper hvor gruppevinnerne kvalifiserer seg til VM, og gruppetoerne går til «play-off». Ytterligere to lag går til play-off via Nations League. (Det blir slik to runder med play-off hvor man til slutt altså ender opp med tre lag til fra Europa i tillegg til de 10 gruppevinnerne). Nations League er delt opp i fire divisjoner med fire grupper i de tre beste divisjonene. For å finne fram til de to gruppevinnerne som skal til play-off, så ser man forbi de som enten kvalifiserer seg eller går til play-off via den ordinære kvalifiseringen. Man ser så på den samlede Nations League-rankingen etter at denne tilleggskvalifiseringen er over. Nations League har et format hvor de fire nederste i hver gruppe rykker opp, og vinnerne i hver gruppe rykker opp. (A-gruppa har et Nations League-sluttspill med semifinaler, bronsefinale og finale) Lagene rangeres internt i hver divisjon, hvor man skiller disse først ved antall poeng, så målforskjell osv. Norge er i League B, og det var ganske trasig at man gikk på et hjemmetap mot Østerrike. Man må vinne gruppa for å ha sjanse til play-off, og man har havnet bakpå fra start når det gjelder å slå de andre gruppeenerne i sin divisjon. Imidlertid KAN det holde å vinne gruppa, men man må innvente den egentlige kvalifiseringen. Først sjekke om noen av gruppevinnerne i A i Nations League ikke allerede er inne, deretter det samme forholdet i B med den interne rankingen av gruppevinnerne der i mente.

                                                  Hvor er parallellen til Skøyter? Jo, poenget mitt er å peke på hva formidling kan gjøre med interessen kontra det å komme opp med formater og systemer som i underholdningens tjeneste ikke er for kompliserte, abstrakte eller funksjonelle nok.

                                                  https://www.uefa.com/uefanationsleague/standings/

                                                Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 723)
                                                Svar til: Svar #10605 i Skøytesesongen 2020/21
                                                Din informasjon: