Skøytesesongen 2020/21

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2020/21

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 723)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #10695 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Jeg antar vel at Team Sprint eksisterer på et eller annet nivå, men den lagoppstillingen deres på Facebook er åpenbart foreldet nå.

      Hva med Sæves – ville ikke han ha vært en åpenbar kandidat? Den som vil, kan støtte Sæves med noen kroner foran alene-satsingen hans for kommende sesong:

      https://www.spleis.no/project/112484/description

       

       

      #10700 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

        Det tyske skøyteforbundet DESG har i all hemmelighet (!) utpekt Mathias Grosse som ny president. Han er identisk med den «koleriske» samboeren til Claudia Pechstein, og de to har fram til nå visstnok operert helt på sidelinjen av DESG.

        Dette blir nok spennende å følge med på framover, ihvertfall for den som er interessert i intriger. Les mer i «Der Spiegel».

        #10726 Svar

        Den nederlandske terminlista er klar. De viktigste nasjonale  stevnene er som forrige sesong WCKT i slutten av oktober og distansemesterskapet i romjula. Som nummer tre kommer NK Alrround og sprint i slutten av januar

        https://www.schaatsen.nl/media/44417/8e5af778-wedstrijdkalender-2020-2021-v200620-v1_0.pdf

        #10729 Svar
        Kristian Eliassen

          Asker skøyteklubb melder at forrige sesongs avlyste NM avholdes i høst, men gjennomføres kun som enkeltdistansestevne. NM 2020 blir altså intet «super-NM»  Dato: 30.okt-1.nov. Sted: Vikingskipet.

          #10734 Svar
          Emil Nielsen
          Deltaker

            Kommende sesong blir det to 500m til Nederlandske distansemesterskaper ifølge schaatsen.nl

            • Dette svaret ble endret 3 år, 10 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenken åpnes i ny fane
            #10758 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Aleksej Jesin (34) takker for seg som aktiv løper. I følge dette oppslaget fra «R-sport» går han direkte over til å bli trener i Kasakhstan (hvis jeg ikke misforstår fullstendig).

              Jesin har jo vært en bra løper i mange år, og som best var han faktisk helt oppe på 3.plass på Skøyterankingen på 500 m, 6.plass på 1000 m og 12.plass på totalrankingen – ikke verst!

              P.S. I en bisetning går det fram at Jekaterina Ajdova er med igjen – hun skal trenes av Jesin også da, antar jeg.

              #10779 Svar
              Emil Nielsen

                Ivar Hansen rapporterer om at Yuskov satser mellomdistanse i kommende sesong. Eksperimentet med allround og langdistanse har ikke gitt det Yuskov ønsket, så nå går han tilbake til røttene sine.

                https://rsport.ria.ru/20200721/1574640850.html

                Det virker som en fornuftig prioritering for en løper som primært har vært i verdenstoppen på 1500m, også selv om vi ikke fikk sett han i allround sammenheng forrig sesong.

                • Dette svaret ble endret 3 år, 9 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Husk å merke lenke for "åpnes i ny fane"
                #10781 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

                  Juskovs avsluttede satsing (?) på allround virket mildt sagt som noe halvhjertet på meg, men uansett – ingen kan klandre ham for at han nå satser på enkeltdistanser igjen. De som skal klandres er og blir ISU.

                  Hvis jeg hadde fått det som jeg vil, så ville alle løpere måtte satse på allround annenhver sesong, eller en halvdel av sesongen – eller stå over en tilsvarende del av sin karriere (hvis de bare vil gå enkeltdistanser). Dette ville «tvinge» løpere som Juskov og mange andre inn i et mer variert konkurranseprogram, og dermed også gi publikum mye mer underholdning enn det vi kommer til å få oppleve de nærmeste sesongene.

                  Sannsynligvis ville et slikt opplegg (eller noe tilsvarende) gitt noe – ikke mye – lavere nivå på enkeltdistansene, men dette minuset ville blitt mer enn kompensert med et langt mer underholdende program for både løpere og publikum.

                  #10782 Svar
                  Emil Nielsen
                  Deltaker

                    Jeg bryr meg ikke om å tvinge noen til å gjøre noe, men det kan sikkert gjøres mer diplomatisk enn det.

                    Ideen om å ha en todeling av sesongen er sympatisk. Ideen om å tvinge folk til å stå over deler av sin karriere, som straff for ikke å like allround er ikke det.

                    #10783 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

                      «Tvinge» i anførselstegn, vel å merke. Poenget er at konkurransetilbudet må varieres bedre, og da er todeling av sesongen antakelig det mest realistiske alternativet for å få dette til. Omtrent som innendørs-/utendørssesong i friidrett, gress/grus i tennis, kortbane/langbane i svømming etc. etc.

                      Ingen skal selvsagt tvinge Juskov til å delta i noe som helst, han må lokkes inn i det fordi det arrangeres noen prestisjefylte sammenlagtmesterskap en gang i året.

                      Jeg tror disse mesterskapene ville ha blitt vel så attraktive for alle parter som distansemesterskapene (eller VM-serien, som jeg ville ha foretrukket i stedet)

                      #10784 Svar
                      Emil Nielsen

                        I så fall er jeg enig.

                        En todeling hadde vært interessant.

                        #10792 Svar
                        Carl-Petter Leganger

                          Da foreligger sesongens første resultater.  I Tomaszow har spanske, slovakiske, rumenske, tsjekkiske og polske løpere gått i dag, det er vel et stevne i regi av ISU Development.  Resultater på SpeedSkatingResults.

                          Senere i dag gikk en del tyske løpere i Inzell, resultater på Mark Aicher Arenas hjemmeside.

                           

                           

                           

                          #10793 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Artig. Nil Llop best i verden på 500m. Vi følger med. (Vel, ihvertfall noen!)

                            Apropos Speedskatingresults: Dette med nasjonsrekorder har aldri opptatt meg så veldig mye, men det er altså opp til hver nasjon å fastsette kriteriene for å ratifisere tider som nasjonsrekorder. Jeg hadde slått meg til ro med at statistikere ser litt bort fra formalia og hekter på en «NR» uten å ta slike hensyn. Da snakker vi egentlig om nasjonsbeste og en statistikerkonsensus om hvilke kriterier som skal ligge til grunn (jfr. notering av perser og sesongbeste).

                            Så leser jeg/ser jeg at speedskatingnews «kalibrerer» for det formelt riktige (Jfr. diskusjon om Eskil Erviks verdensrekord på 3000m) i sine lister. Hvordan gjøres dette i praksis? Er det kun et par land som har tilleggskrav om f.eks. godkjente dommere slik at tider satt f.eks. under Time Trials i Nord Amerika ikke holder? (slike løp holder for å notere perser og sesongbeste. For slike løp setter statistikere meg fortalt strek ved at det må foreligge en protokoll, treneren til løperen må ikke ta tiden selv og slikt)

                            En gjenganger fra meg dette, men f.eks. Lars Finsen er jo veldig glad i slike lister i sine publikasjoner. Gjør han det formelt riktig, og hvordan får han tilgang til slik info?

                            #10845 Svar
                            EinarR

                              https://www.facebook.com/photo?fbid=3553045081392207&set=g.1641142542799749

                              «Kjeld i solnedgang».

                              Nye toner foran ny sesong. Mer av sånt, synes dere?

                              • Dette svaret ble endret 3 år, 9 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                              #10847 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

                                🤨Absolutt ikke.

                                Virker som særlig nederlenderne – noen av dem – prøver å bli pinup-modeller, like mye som skøyteløpere. Uten å nevne navn er det noen norske løpere som går i samme spor. Jeg vil si: Heller mindre enn mer.

                                #10848 Svar
                                Emil Nielsen
                                Deltaker

                                  Som utøver handler det om å profilere seg selv om sponsorne sine.

                                  Dette gjøres blant annet på instagram. Det er virkeligheten vi lever i, og virkeligheten skøyteløpere må forholde seg til.

                                  Nuis er bra på dette, samme er masse andre løpere. En del av de norske henger etter på dette punkt.

                                  #10854 Svar
                                  EinarR

                                    Heller mindre enn mer, for egen del så istemmer jeg Haarberg.  Men det andre momentet er vel også gyldig. Vi skriver 2020. Det er fint om unge skøyteløpere oppfattes positivt i ungdomsmiljøer forøvrig. Og da blir det sånn at hensikten helliger middelet. Litt snertenhet skader kanskje ikke. Men likevel- det virka så mye mer friskt og naturlig dengang på slutten av 1970-tallet, da Eric Heiden tok seg noen iskalde runder i bare trusa. Uskyldstid? De som liker å vise seg fram i dag- jo, det er en forskjell. Så jeg liker det egentlig ikke. Men markedet bryr seg ikke det minste om det.

                                    Sommerløp på Hamar i helga, det frisker opp. Litt stas er det vel å utfordre verdensbestetidene så langt, sesongen 2020/21. Vil f.eks. noen av våre kunne frariste Adrian Fierar førsteplassen på 3000m? 4.06 er jo ei bra tid. Denne rumeneren fyller 17 år en av dagene. Og han er registrert med tider hver eneste sesong siden 2012/13! Ganske interessant!

                                    #10855 Svar
                                    EinarR

                                      https://www.instagram.com/idanjatun/

                                      Apropos første emne i forrige innlegg:

                                      «Insta» er ikke et landskap jeg beveger meg i. Men en skal være bra grinete for ikke å synes at d e n n e er et positivt bidrag! Synes hun «markedsfører» seg på en naturlig, god måte. Hvis jeg hadde hatt sensurmakt, så hadde jeg glatt godkjent det her. Forbildelig. For et fint smil, er det til salgs? Heia Ida!

                                      • Dette svaret ble endret 3 år, 9 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i nytt vindu
                                      #10856 Svar
                                      EinarR

                                        Ser ut som om Adrian skal få kjørt seg nå ja. Nesten alle våre beste går til angrep på 4.06.58 (3000m) i Skipet til helga. Merk: Deriblant Odin By Farstad (OBF)!

                                        #10865 Svar
                                        Emil Nielsen
                                        Deltaker

                                          For de som ikke liker at skøyteløpere gjør seg som modeller for å profilere seg på sosiale medier, så kan Allan Dahl Johansson sin instagram profil anbefales.

                                          Han holder i øyeblikket på med å gjenskape gamle klassiske skøytebilder, med seg selv og lagkamerater. Han har et bilde av seg selv som Ivar Ballangrud og et bilde av Maier og Moe på starten av 10000m til NM 65, med han selv og Lorentzen.

                                          https://www.instagram.com/allan.johansson/?hl=da

                                          #10874 Svar
                                          38.09 Owe

                                            Finnes det noe oversikt noe sted over kommende stevner utover høsten? Eller er det meste uklart pga Covid 19.

                                            #10875 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              Calendar of Events hos ISU. Kortversjonen er at vi vet mer om hvordan det blir med verdenscup etter neste ISU-møte i slutten av august. Av øvrige stevner har ISU nettopp kommet med et kommunike over sesongens internasjonale løp, men alt flyter litt mer enn vanlig: det henvises til Calendar of Events for aktuell stevneinfo.

                                              #10879 Svar

                                              HHL skisserer et mulig scenario hvor alle samles i Heerenveen og at de 4 første verdenscupstevnene avvikles der. Vet ikke hvordan karantenereglene er i Nederland, men det virker umiddelbart fornuftig at løperne kun går igjennom en slik prosess én gang. Brakkesyke er selvsagt mindre alvorlig enn Covid-19. Man kan neppe gå fritt rundt i et land med smittetall p.t. på vei oppover.

                                              https://www.vg.no/sport/i/e8b9MR/tviler-paa-verdenscupstart-ol-2022-er-motivasjonen

                                              #10880 Svar

                                              Den norske terminlista er også lagt ut. (Det sies at NM 2021 blir et Super-NM. Altså NM-sprint, NM-allround og NM-enkeltdistanser i ett)

                                              https://www.skoyteforbundet.no/siteassets/hurtiglop/arrangement/terminliste-2020_2021.pdf

                                            Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 723)
                                            Svar til: Svar #10266 i Skøytesesongen 2020/21
                                            Din informasjon: