Skøytesesongen 2019/20

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2019/20

Viser 24 innlegg - 193 til 216 (av totalt 351)
  • Forfatter
    EinarR

Werner Gjevik (TSK) var også skolert via kunstløp (i hvert fall til en viss grad). En jeg kjenner, som så han suse baklengs rundt Leangen-ovalen, glemmer det aldri.

#7456 Svar
      Jeppe

Det er straks siste helg før verdenscupen begynner, men ingen har meldt seg på til denne Europa Cupen. Betyr det et det er løp andre steder (i Europa) denne helga?

Har som vanlig ikke oversikt ala Kristian.

#7457 Svar
        Carl-Petter Leganger

Det er blant annet tyskinternasjonalt mesterskap hvor det er stor deltagelse av ikketyskere.  Jeg antar at det for mellomeuropeerne er vesentlig rimeligere å reise til Inzell enn å reise til Kristiansund.

#7458 Svar
          Kristian Eliassen

…Særlig mange fra Østerrike og Sveits ser jeg, og Belgia har gått forbi både Sverige og Finland som skøytenasjon. Løpene starter imorgen. Tysk skøytesport sliter litt med bredden, særlig på kvinnesiden (!). Må vel forsatt sies å være større enn Østerrike og Sveits.
            https://www.max-aicher-arena.de/eventuebersicht/eisschnelllauf/

Det er internasjonale løp i Baselga og «hallen i Polen»(TM) i helga også. Ellers så er det jo stevnet i Kristiansund som utpeker seg mens vi venter på verdenscupen.

#7459 Svar
            EinarR

Vikingskipet er blokkert for all form for hurtigløp i helga. Ikke kaninutstilling denne gangen, men bandyturnering. Så alle ledige norske løpere (som trenger is) bør i alle fall booke seg inn på Atlanten motell i Kristiansund til helga!

#7462 Svar
              Terje Stenseng

I følge Speed Skating Results, er det 8 nasjoner som så langt i år har resultater for flere enn 200 skøyteløpere (alle aldersklasser).

Ser vi på hele fjorårssesongen, så var Polen den 8. største nasjonen. Sammenligner vi tallene er det Kina, Korea og faktisk Tyskland som har prosentvis beste utviklingen. Russland, Norge og Polen kommer dårligst ut. Årsakene er nok sammensatte, og vi vet mer i april neste år.

Men et varsko her for Norge sin del er nok på plass!

Sesongen 2019 – 20 pr. dato Hele sesongen 2018-19
                NED – Netherlands 3430 9470
                RUS – Russia 1015 5978
                JPN – Japan 557 1490
                CHN – China 551 760
                GER – Germany 403 973
                NOR – Norway 309 1447
                CAN – Canada 258 650
                KOR – Korea 244 339
                POL – Poland 135 616

#7463 Svar
                Terje Stenseng

Hadde laget en tabell – som ble bare tull! Dere finner tallene i Speed Skating Results, Season, Demographics.

#7468 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

Jeg fikset tabellen din og håper den ser OK ut nå. Trikset hvis man vil lage tabell er nok å gjøre det direkte i editoren her i stedet for klipp og lim – metoden. Ellers er tallene definitivt til ettertanke. Vi får håpe det ser bedre ut for Norges del når sesongen er over.

#7470 Svar

Dette er interessante oversikter! Men jeg hadde mer i tankene hvor mange, og slagkraftige de enkelte lands toppsjiktløpere er internasjonalt. Vi har tidligere blitt vant til at de tyske damene har dominert. Ser vi på antall dameløpere som har klart kvalifiseringsgrensene til verdenscupen, så ser det skralt ut til sammenlikning. EenBrabander har sjekket, og tallene er som følger (500-1000-1500-3000-5000): 1 (!)-7-4-6-4=22. Til sammenlikning Norge: 5-4-3-4-4=20. Uten å si noe stygt i det hele tatt om norske dameløpere, så er bredden i toppen ikke stor. Menn: Tyskland: 5-12-10-4-3=34. Norge: 8-17-12-11-7=55.(En annen metode kunne f.eks. være å telle antall A-puljeplasser nå før sesongen, og så rangere alle landene).

Når jeg videre sier at Sveits og Østerrike nesten er på nivå med Tyskland, så tenker jeg på utøvere som Herzog, og at f.eks. Wenger stikker nesen fram av og til, dog er jo Tyskland en bedre skøytenasjon med bedre infrastuktur etc. Det er satt på spissen for å sette det i perspektiv: Sveits og Østerrike er egentlig ikke så sentrale skøyteland akkurat.

Når jeg så sier at Belgia har gått forbi Sverige og Finland, så tenker jeg på at Belgia har en spennende gruppe  med Swings og Vosté i spissen. Man har lagtempoplaner for begge kjønn, og vel vitende om at det er mye Inline-kapasitet her, er ikke mer belgisk suksess utenkelig. Vi har sett liknende eksempler før: Kan f.eks. Tas bli en stjerne på isen?

Det tyske enkeltdistansemesterskapet er også kvalifisering til verdenscup. Visstnok har man en gruppe på 15 løpere basert på interne tidsbegrensninger, hvorav 12 stykk kvalifiserer seg. Jeg går ikke mer i dybden enn som så tror jeg.

#7473 Svar
                    Jeppe

Samuli Suomalainen, Antero Eskola og Miro Puolakka har tatt turen til Inzell.
                      Finnene valgte altså Inzell fremfor Kristiansund, men uansett så har vel bare Puolakka vist lovende takter som det heter.
                      Pappaen» til den idiotiske regelen har ikke spesielt gode resultater å vise til sålangt, men jeg er spent på hva finnene kan få til i selskap med en drøss tyskere, østerrikere og sveitsere. Pluss belgiere og noen til.

#7480 Svar
                      EinarR

230 løpere til start, 30 forskjellige nasjoner. Det skjer i Bjugn, neste helg! Det må være det største skøytestevnet i Norge, noen gang!

Kristiansund er p.t. det nye Bjugn. I Bjugn har de måttet svelge mange skuffelser, men de har stått beundringsverdig opp og fortjener skøytesportens hederspris hvis en slik finnes.

Nå må vi bare håpe at Kristiansund ikke lar seg knekke. Men at NSF f.eks. legger et prestisjetungt og betydningsfullt NC dit neste sesong. Et som betyr noe også for våre beste. Skal ikke være stygg og komme med eksempler på hva de blir avspist med i helga (sammenlikna med forventningene som de hadde). Men neste sesong MÅ det bli et godt startfelt på Nordvest Arena!

#7494 Svar
                        Jeppe

Joel Dufter vant 500 i Inzell med tiden 35.41. Miro Puolakka hadde den raskeste åpning av alle, 9.86, men dabber av mot slutten og går inn til 5.plass med tiden 35.89.
                          Strikkmotor sa vi før, og det er vel litt sånn inntil videre med Miro, men det er vel lov å håpe på finsk skøytesports vegne at Miro står distansen bedre og bedre utover sesongen.
                          I dameklassen var Vanessa Herzog nesten 2 sekunder forran nr 2; Katja Franzen. Det er et hav av tid på 500 meter.
                          Morsomt med Gemma Cooper, (GBR) på 3000. 4.21,14. Hun er vel klar for verdenscupen både på 1500 og 3000.

#7500 Svar
                          Emil Christian Nielsen

Gemma Cooper går inn til Britisk rekord og kvaltid til verdenscupen. På grunn av kvalifikasjon til allround får hun gå 1500m i tillegg til fellesstarten, hvor hun er best.

Gemma har jaget den 3000m tiden på to sesonger nå. Hun hadde den gamle tid, men etter ISU endret tiden til 4.22 hadde hun ikke den lenger. Det har tatt veldig lenge for henne å komme tilbake på sitt eget toppnivå igjen, og er først kommet etter hun er begynt å trene med ETG22 i stedet for Team Frýsk

#7508 Svar
                            Jeppe

Antero Eskola, ny pers på 1000m.Et godt stykke bak teten, men under kravet til verdens cupstart. Hyyva😊

#7559 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

Selv om vi har «tjuvstartet» sesongen med over 200 replikker og kommentarer i denne tråden, er det vel nå det virkelig starter. ISU har en fin forhåndsomtale av skøytesesongen 2019/20:

https://isu.org/speed-skating/news/news-ssk/12800-the-2019-20-season-will-be-one-for-the-fast-and-the-furious?templateParam=15

#7560 Svar
                                EinarR

Irene Postma! Flink dame og skribent, umiskjennelig.

#7565 Svar
                                  Jeppe

Synes ikke vi har «tjuvstartet» sesongen her i dette forumet. Sesongen begynte (for meg) i august, med Sommerløpene på Hamar, og det har jevnt over vært løp hver eneste helg siden da. Ikke store stevner overalt, og ikke nordmenn med hele tiden, men stevner av absolutt betydning og interesse hvis man er glad i denne sporten. Desverre tror vel de fleste at det er først nå det starter, de som har fått med seg at det starter nå mener jeg. Garantert er det veldig mange som ikke aner at skøytesesongen har holdt på en stund, og at det ordentlige startskuddet går nå. NRK har iallefall ikke nevnt det.

#7794 Svar
                                    EinarR

Marit Fjellanger Bøhm (31) med pers på 1000m i Stavanger i dag: 1.22.26. Fem hundredeler raskere enn den gamle, som var to år gammel og satt i Inzell. Marit er et forbilde! Skulle ønske at vi hadde flere som henne.

#7838 Svar
                                      Jeppe

Ikke verdenscup til helga, men det er løp i Inzell, Erfurt, Tscelabinsk i Russland og på Hamar foruten Calgary. I Polen er det også løp tror jeg. Altså fortsatt  muligheter til å klare kvalifiseringstider til siste halvdel av verdenscupen. Ser bort fra den traurige finalen.

#7839 Svar
                                        Jeppe

Sorry, det er et 5. stevne før finalen. Det hjelper litt. Men mon tro hvem som stiller hvor til helga?

#7869 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

Her er sesongens første oversikt over de beste enkeltløpene så langt!

http://www.skoyteranking.net/45500107

#7893 Svar
                                            EinarR

Den mest interessante starten denne helga må utvilsomt være Magnus Bakken Haugli (MBH) på Hamar (Odalsskøyta). Håper han er tilbake i full vigør, og at han kan komme med i internasjonal sammenheng etter nyttår.
                                              Hadde også vært interessant med ei oppdatering rundt Simen Spieler Nilsen (SSN). Vi har sett at han har gått treningsrunder i Arendal, tilsynelatende lett og ledig i bevegelsene. Hva kan vi håpe fra han i 2020?

#7896 Svar
                                              Jeppe

Vedrørende stevnet på Hamar. Det kan bli tunge forhold der. Godværet (høytrykket) har kommet til Innlandet nå, og jeg tviler på om hallen blir særlig godt oppvarmet. Fint ute i sola, men neppe optimale forhold inne i hallen.

#7901 Svar
                                                B. Haarberg
                                                Nøkkelmester

Trekning «Odalsskøyta»

Marius Undlien sender direkte fra Hamar.

Viser 24 innlegg - 193 til 216 (av totalt 351)
                                                Svar til: Svar #7252 i Skøytesesongen 2019/20
                                                Din informasjon: