Skøytesesongen 2019/20

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2019/20

Viser 24 innlegg - 145 til 168 (av totalt 351)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #6974 Svar
    Emil Christian Nielsen

      For vår del (Asker) blir det ikke til å dra til Stavanger igjen, siden det er løp på Hamar uken etter og nc1 uken etter igjen i Stavanger.

      Det blir litt godt og vel dyrt å dra ditt så ofte som vi gjerne hadde gjort det.

       

      #6980 Svar
      EinarR

        Lett å forstå, Asker. Ved nærmere gransking av terminlista så ser det kanskje litt overmodig ut at de inviterer til «Open» i Stavanger, to helger før de er vertskap for NC2. Kanskje de ikke legger så mye i stevnet fk. som jeg fargela det. Men hvis f.eks. Team Sørmarka stiller, samt kanskje noen fra Stord og Fana, så blir det et interessant stevne uansett!

        #6984 Svar
        Kristian Eliassen

          Både Stavanger Open og Hamar Open er jo ikke godkjente internasjonale løp, mens det er tilfelle når begge senere inviterer til NC1 og NC2. (Forøvrig lurer jeg på om man vurderer å dele ut distanse-NM titler i ett av disse stevnene. Ihvertfall flest mulig…)

          #6987 Svar
          Emil Nielsen

            Hvordan tenker du at det skal deles ut distanse NM titler?
            Jeg skjønner ikke helt hva du mener her Eliassen

            #6989 Svar
            Kristian Eliassen

              Har ingen nøye uttenkt plan her altså. Kun det at det man meg bekjent ennå ikke har bestemt hvor NM-enkeltdistanser skal avholdes denne sesongen. Man setter jo et tak på deltakelse i NM,  så det praktiske vet jeg ikke ved å legge det til et Norgescupstevne. Sikkert begrensninger i regelverket for å kunne legge NM til NC osv. Hva er problemet slik du ser det?

              #6993 Svar
              EinarR

                Når flaggene gikk til topps i Spania i helga, i forbindelse med ny nasjonal bestenotering på 500m kvinner i Inzell. Så salutteres det  nok med kanoner i dag, når det er blitt kjent at Nil Llop har prestert 36.42 i Heerenveen i går. Det er spansk rekord på distansen!

                Katalaneren Llop er nettopp fylt 17 år, og gikk allerede i mars 2018 på 36.89 i SLC. Han er rulleskøyteløper, og hadde ei alvorlig ulykke for bare ett år siden. Kompliserte skader, og det var ikke avklart om kan kunne komme tilbake på skøytene igjen. Nå satser han mot Beijing-OL!

                #6995 Svar

                Løpene i forbindelse med starterkurset i Heerenveen var faktisk godkjente. Thialf Fall Cup. Grunnen til at de gikk under min radar, var at løpene før helga ikke sto oppført på «Calendar of Events».

                https://www.speedskatingresults.com/index.php?p=4&e=21636&g=1

                1.11.98 er derfor også en tid å merke seg da tiden kvalifiserer til deltakelse i senior-verdenscupen. Llop kan som følge av spesialregel 3.1.2, c også stille på 500 under WC1-4. Det som imidlertid er spørsmålet, er om han heller kommer til å prioritere Winter Youth Olympic Games. Kvalifiseringen her går via juniorverdenscup i Bjugn og Enschede. (att: Mjøsaman Schaatsforum).

                Merket meg Llop i sommer da han hevdet seg på Inline. Mener han var med i EM også, slik at han ikke har hatt mange ukene på is.

                #6996 Svar
                Kristian Eliassen

                  For flere svar;

                  https://twitter.com/NLlopPodium

                  Deltok med bravur i EM, flyttet 6 mnd til Heerenveen for å forsøke å kvalifisere seg tilUngdoms-OL osv.

                  #7010 Svar

                  Stevner en rekke steder i helga. Allerede senere i dag, torsdag starter det. Internasjonalt stevne i den nye skøytehallen som skal huse distanse-VM neste sesong, samt OL året etter. Jeg er ganske dårlig på å orientere meg på kinesiske nettsteder. På de kinesiske forbundssidene er det nemlig lite å hente. Om Ning og co her faktisk stiller i en OL-hall som er ferdigstilt, blir det interessant når resultatene når oss. Stiller det andre enn kinesere når det kommer til stykket, og får vi topp tider? Stevnestart i antatt samme stevnekatgori («International Competition») i Chelyabinsk i morgen også.

                  Ellers så er det vel bare å henvise til Calendar of Events/Communication 2272 pluss «Competition Schedule» hos speedskatingnews for å få med ikke-sanksjonerte stevner også. Umiddelbart vil jeg fremheve løp i Inzell (International Competition) og Calgary. I Inzell antakelig med blant andre deler av det norske forbundslaget på allroundsiden. Deltakerlistene burde være rett rundt hjørnet. Nok en gang disse linkene her altså:

                  https://www.max-aicher-arena.de/eventuebersicht/eisschnelllauf/

                  http://results.oval.ucalgary.ca/Competition/Results.aspx?event_id=634&comp_id=5513

                  I tillegg Time Trials i Salt Lake City også :https://www.speedskatingresults.com/live.php?p=0)

                  #7048 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Sør-Amerika kommer! German Tirado et nytt navn for meg.

                    https://www.speedskatingresults.com/live.php?p=2&e=1&r=4

                    #7051 Svar
                    Jeppe

                      Har vært borte lørdagskvelden, kommer hjem og ser alt det artige som har skjedd på skøyteisen både denne kvelden. Veldig fine oversikter over hvordan det går både her og der, spesielt med våre blå-gule venner, både i Stavanger og Inzell.

                      EinarR har åpenbart full oversikt og kontroll, jeg takker, og gleder meg over all info. Ved siden av dette legger jeg merke til at andre blågule, også er tilbake på isen. I Hviterussland er Marija Shostak på isen gjen, og ikke bare henne, men hun har under løpene i Minsk, fått med seg et helt team, Ok da, Galina Popova, er vel med bare på gøy, og ikke med i teamet, men Ukraina stiller også på herresiden, med unge løpere.
                      Det er fint å se at skøytesporten i Ukraina ikke er død.

                      #7072 Svar
                      Jeppe

                        Ikke av det viktigste kanskje, men likevel: Mariia Shostak, (nå Mariia med dobbel i) satte Ukrainsk junior rekord på 1000m, 1.26,32. Ergo er hun junior.

                        Men hun har gått fortere før, kanskje hun ikke var junior da?

                        #7077 Svar

                        Ganske lovende takter av de norske i Inzell. Litt vanskelig å vurdere SLP vs. Roest synes jeg. SLP går opp de to siste rundene. Helt sikkert ikke frivillig, men samtidig er det jo ikke slaget står, og det rett etter at han har vært utsatt for en sykkelulykke som heldigvis ikke later til å ha satt ham tilbake. Roest imponerer igjen. Samtidig klarte ikke Roest å tukte banerekorden på 5000 i Inzell selv med kvartettstart. Forrige helg satte han lavlands «verdensrekord» på 3000. Det løpet gikk med parstart Rocambole, og han klarte tross alt ikke å tukte verdensrekordtiden til Ervik på distansen.

                        Ellers så bærer vel resultatene i Inzell preg av at «halve» Nederland hadde tatt flyturen. De har et uttaksstevne i begynnelsen av november hvor man må være skarpe for å kvalifisere seg til verdenscuptoget. Spørsmålet blir om Roest blir utilnærmelig denne sesongen. Det er lov å håpe at han ikke blir det. Jeg håper isteden ubeskjedent på vi får en SLP som står helt øverst ved flere ulike anledninger. Det har faktisk litt å si at de norske ikke kun leverer pallvarer akkurat den ene helgen på Hamar selv om den er viktigst. Man konkurrerer om oppmerksomheten, og skøytekalenderen har jo som kjent en del hull fra før.

                        Skal bli spennende å følge om Norge kan få opp løpere som kan gjøre SLP og HHL selskap helt der oppe. Herresprinterne på 500 som kan kjempe om pallen og topp-ti? Hvordan blir den kollektive innsatsen på vår beste distanse, 1500 for menn? Blir Håvard Bøkko fortsatt den eneste som gjør SLP selskap på høyeste nivå i allround og delvis får vi si på 5000? På kvinnesiden viser Ida Njåtun spennende takter, mens for de øvrige er det litt tidlig å utlese positive håp. Isteden merket jeg meg at Sandrine Tas satte opp en tid på 3000 som gjør at Belgia kan stille lag på lagtempo i verdenscupen, og at Saskia Alusalu perser med 4.07.43. Pers med halvsekundet, og akkurat nå bedre enn både Lund, Wiklund og Haugen. Håper Alusalu får med seg de norske høyere opp. På sprint damer er det p.t ikke lett å si hva vi kan håpe på.

                        #7078 Svar

                        Kunne godt nevnt flere navn selvsagt. ADJ med lovende sesongstart. Han satser nok i området 1000/1500/lagtempo evt. lagsprint.

                        #7085 Svar
                        Emil Christian Nielsen

                          Jeg synes at det virker til en liten endring i fokus hos Ida Njåtun.

                          Jeg tipper at vi får se en nivåheving på mellomdistanse i år, kanskje kommer det til å koste på de lange løp.

                          #7086 Svar
                          EinarR

                            IN/ADJ.

                            Rocambole skriver om suksessformularet Allan+Ida.

                            Hvis vi vrir bittelitt på det, så blir det Alladina!

                            #7091 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Fra Facebooksiden «Skøytelandslaget»: Sprintlaget er i Stavanger hvor de skal gå løp kommende helg og forberede seg til NC1 (samme sted, 26.-27. oktober). Distanselaget blir i Inzell en uke til og går løp også kommende helg.

                              #7095 Svar

                              Ut fra løp denne sesongen, og fravær på resultatlistene, er det noen løpere jeg savner status for.

                              Av kvinnelige «etablerte»  løpere gjelder det: Anne Gulbrandsen, Ellen Bjertnes, Nille Martha Norhaug Faleide og Marte Vatn. Har alle disse 4 lagt opp?

                              Av ditto menn vet jeg at  Christoffer Fagerli Rukke har gitt seg.  Gjelder det samme for:  Simen Kroken,  Magne Notland og Robin Nicolai Gruben ?

                              Simen Spieler Nilsen vet jeg er skadet, men gjelder det også Henrik Fagerli Rukke? Er Øystein Grødum fremdeles i trening?

                              Av yngre løpere finner jeg vel alle av de yngre jentene. Men kan noen si noe om sesongutsiktene for Jonas Haugland, Joar Våge Anspach, Nicklas Bjerknes Mikkelsen, og Marcus Rasmussen Kvarme? Håkon Sundøen Brørby er vel med i Sørmarka, men plages han av skader?

                              #7096 Svar
                              Emil Nielsen

                                Anne Gulbrandsen har visst nok gitt seg på grunn av dårlig kombinasjon med studiene.

                                Simen Kroken nevnes fortsatt på «Team Sprint» sin facebook side, så mon ikke han fortsatt er aktiv.
                                Jeg mødte Robin Gruben den andre dagen, men vi pratet ikke om skøyter. Det er mulig at han fokuserer mye på studiene og går for toppform sent i sesongen, men jeg vet det ikke med sikkerhet.

                                Resten har jeg ikke noe info om.

                                #7141 Svar
                                Jeppe

                                  Nye løp i Inzell igjen til helga.

                                  Stor deltagelse også denne gang. Svenskene, inkludert Erika, er påmeldt.

                                  Tsjekkerne er også med nå, med sine beste.

                                  #7160 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    …I tillegg til løp i Inzell og det kanadiske mesterskapet som er igang (med Oval International som gjesteklasse), skal altså sprintlandslaget gå testløp i Stavanger. Står oppført som testløp imorgen, lørdag, men noen startlister finner jeg ikke. Uansett ikke et godkjent løp «på lista». På lista står derimot (denne gangen) «Time Trials» i Salt Lake City. Blir vel å finne «live-resultater» på SpeeskatingResults. Ellers Internasjonale løp i Erfurt,TM, Deventer.

                                    #7175 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      For noen uker siden laget jeg et system som kan brukes for å indikere forskjellen mellom baner på forskjellig høydenivå. Nå er det på tide å ta en liten sjekk på hvordan systemet virker på tider i inneværende sesong!

                                      NB! Her er det kun korrigert for høyde over havet og inne/ute – det er ikke tatt hensyn til noen andre faktorer av typen temperatur, trykk etc. Tidene er omregnet til havnivå.

                                      500 m kvinner
                                      Golikova, Kolomna 37,99 (omregnet 38,07)
                                      Herzog, Inzell 37,62 (38,08)
                                      Irvine, Calgary 37,43 (38,17)

                                      1000 m kvinner
                                      Bowe, SLC 1.13,13 (1.15,93)
                                      Ter Mors, Heerenveen 1.15,95
                                      Katsjanova, Kolomna 1.15,75 (1.15,99)

                                      1500 m kvinner
                                      Wijfje, Deventer 1.59,11 (1.56,60)
                                      Wüst, Inzell 1.54,79 (1.56,65)
                                      Ter Mors, Inzell 1.55,17 (1.57,03)

                                      3000 m kvinner
                                      Blondin, Calgary 3.57,89 (4.03,76)
                                      Sablikova, Inzell 4.00,40 (4.04,07)
                                      Wijfje, Inzell 4.01,07 (4.04,74)

                                      5000 m kvinner
                                      Weidemann, Calgary 6.47,34 (6.58,52)
                                      Blondin, Calgary 6.52,87 (7.04,05)
                                      Visser, Inzell 6.58,80 (7.05,78)

                                      #7176 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

                                        500 m menn
                                        Kulizjnikov, Kolomna 34,59 (34,66)
                                        Ntab, Deventer 35,16 (34,79)
                                        Arefjev, Kolomna 34,80 (34,87)

                                        1000 m menn
                                        Krol, Heerenveen 1.09,29
                                        La Rue, Calgary 1.07,71 (1.09,46)
                                        Ning, Calgary 1.07,73 (1.09,48)

                                        1500 m menn
                                        Ning, Calgary 1.43,35 (1.46,33)
                                        Kondo, Obihiro 1.47,42 (1.47,63)
                                        Dijs, Deventer 1.49,96 (1.47,91)

                                        5000 m menn
                                        Roest, Inzell 6.08,69 (6.14,08)
                                        Bergsma, Inzell 6.13,05 (6.18,44)
                                        D de Vries, Inzell 6.16,73 (6.22,12)

                                        10 000 m menn
                                        Bloemen, Calgary 12.54,92 (13.08,24)
                                        Fish, Calgary 12.57,26 (13.10,58)
                                        Belchos, Calgary 13.13,33 (13.26,65)

                                        #7187 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

                                          De som har veldig skarpt syn kan kanskje greie å tyde disse resultatene som ligger ute på Facebook fra testløpene i Stavanger i går.

                                        Viser 24 innlegg - 145 til 168 (av totalt 351)
                                        Svar til: Svar #6714 i Skøytesesongen 2019/20
                                        Din informasjon: