Skøytesesongen 2019/20

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2019/20

Viser 24 innlegg - 121 til 144 (av totalt 351)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #6840 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Tiltredes. Kommer tilbake med litt forumstatistikk når jeg får tid.

      #6841 Svar
      Emil Christian Nielsen

        Det føles ofte som banne i kirken, når jeg uttaler i forum for skøytehistorie, at Allround ikke er det JEG liker best.

        Jeg er veldig interessert i fellesstart og distanser, ikke like mye lagtempo og sammenlagt stevne.

        Det er vanskelig å komme til orde i forumet,  fordi folk der sliter med å forstå at tilgangen til skøytesporten ikke er ens for alle.

        #6871 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester
          #6872 Svar
          #6881 Svar
          Kristian Eliassen

            Denne helgen er det litt stille før stormen. I hallen i Polen (som jeg liker å kalle TM), er det åpent tsjekkisk mesterskap. Trolig enkeltdistanser. Ihvertfall kommer Sablikova sies det. Ikke kommet over deltakerlister.

            Hvis man er veldig nysgjerrig, så går det an å sjekke om web-kameraet er på 12:30 imorgen.

            https://arenalodowa.pl/

            Det rører litt på seg i Nederland også. Fellesstart i løvenes by i ettermiddag, et par togstasjoner unna Heerenveen. Ingen stream virker det som, flere «Mass Starts» på programmet denne sesongen, og individuell kamp om plassene:

            https://inschrijven.schaatsen.nl/?&_ga=2.174046755.1456980530.1569511238-1264712568.1458909379#/wedstrijd/e718d7ea-5bb7-4e9f-8334-63ab1ae69e76/deelnemers

            Lindenskov fra Danmark med.

            Imorgen løp i Nijmegen på et litt lavere nivå, men hvor de to beste på de korte og den beste på 3000, kvinner og 5000, menn kvalifiserer seg til Rabo Holland Cup1 uten å gå dypere inn i det…

            Litt sparsom deltakerliste:

            https://inschrijven.schaatsen.nl/?&_ga=2.188611880.1456980530.1569511238-1264712568.1458909379#/wedstrijd/08f2bf00-f07a-4edf-bae9-44aed7bbdd72/deelnemers

            Jadeja fra India påmeldt.

            #6882 Svar
            EinarR

              Liker at du overvåker, Kristian. Litt sånn «Haarberg Light». Både lenkene, og interessante drypp fra deltakerlistene. Du er på sporet!

              #6887 Svar
              Kristian Eliassen

                Åpent spørsmål til Carl Petter Leganger, statistikere og andre: Resultater fra Changchun fra sist helg har nå dukket opp. Tamtaratam! Kun løpere fra én nasjon, Kina, deltok. SpeedskatingResults har overgått til å kalle løpet «National Competition», men søker man videre ligger løpet under fanen ISU International. Det er også slik Speedskatingnews og Calendar of Events rubriserer stevnet. Jeg mener at stevnet – og dermed løpene – etter regelverket ikke oppfyller ett av kravene for å kunne rubriseres som et approbert stevne i forhold til dette med å kunne oppnå kvalifiseringtider ift. ISU Events, og for bruk til enkelte seedings- og trekningsformål – kun én nasjon deltok.

                Som skøyteinteressert kunne jeg ønsket meg en løpende oppdatert database over løpere med godkjente tider på hver distanse. Det er jo lister for alt mulig annet det ute som er mye mindre relevante. En liste med land, navn, og i hvilket stevne tiden er notert. (NB: Haarberg har opprettet to slike tråder for Norge og verdenscupen 2019/2020.). Hvert enkelt forbund og trenerapparat har garantert det å ha oversikten over slikt som ett av sine ansvarsområder. Må jo være kvalifisert for å kunne delta osv.

                #6890 Svar
                Emil Christian Nielsen

                  Tiltredes. Det hadde vært bra med oversikt over hvem som har godkjent tid. I lande med stor bredde eventuelt de 10 beste med kvaltid

                  #6891 Svar
                  Carl-Petter Leganger

                    Jeg befinner meg i øyeblikket i Albir i Spania,33 grader og hodet koker, jeg lengter etter is, mye is. Så vidt jeg jan forstå ISU’s generelle bestemmelset, § 107, pkt.4 litra c skal en internasjonale konkurranse ha deltagere fra minst to medlemsland.  Ellers må bestemmelsene i spesielle bestemmelser for hurtigløp være oppfylt, jfr. s. 43, bl.a. annonsering av stevnet, at overdommer er ISU-overdommer og at banestørrelse er i henhold til reglene.  Ut fra dette kan ikke det kinesiske stevnet betraktes som internasjonalt stevne.

                    #6892 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Ah. Flott. Takk for svar. Ha et fortsatt fint opphold.

                      #6896 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

                        Interessant å legge merke til at Jorien ter Mors, som var borte hele foregående sesong, har gjort comeback – på 3000 m! 4.14.73 er hennes første resultat på distansen siden OL-kvalifiseringen i desember 2013. Siste runde gikk visstnok på 38,2.

                        Jan Blokhuijsen er også tilbake: 1.48 forrige helg, 6.30 denne helga.

                        #6898 Svar

                        (Jeg burde sikkert ha nevnt løpene i Heerenveen i min «forhåndsannonsering»!) Man finner både resultater, og en kalender som får med de viktigste løpene på Schaatsen.nl. Løpene i Heerenveen var et nederlandsk treningsstevne, og trekninger i forkant av slike kan man finne her:

                        https://knsb.nl/langebaan-kortebaan/topsportfaciliteiten-2/

                        EenBrabander har funnet rundetider her:

                        https://bcthialf.nl/wedstrijden/fbf9ef61-e898-4008-924b-cf16c055c28b/afstanden/

                        Jeg intenderer ikke å få med ALT . Saha Krotov melder på Twitter om fine tider fra et treningsløp i Kolomna:

                        https://twitter.com/SashaKrotov

                        Ellers er jo speedskatingresults (og også speedskatingnews) suverene på å bringe resultater.

                        #6899 Svar
                        EinarR

                          Skumleser resultater fra Heerenveen, mange yngre løpere med kjente etternavn! Wennemars, Visser, Vergeer (to name a few). Blir nysgjerrig selvfølgelig. Når jeg ser et foto av Yves Vergeer (19) så tar jeg det for gitt at han er sønn (eller barnebarn?) til Hein, verdens beste i sesongene -85 og -86. Yves er prikklik! Men likevel så ser det ikke ut som om det er noen forbindelse :-(. Heller ikke Harm Visser (19) ser ut til å ha noe med Leo å gjøre. SpeedskatingResults har registrert bortimot 100 mannlige løpere med Visser-varianter som etternavn! Er dette verdens vanligste skøyteløpernavn?! Endelig, Joep Wennemars (15) ser ut til å ha ekte skøyteblod i årene. 1.15.14 på 1000m, 15 år som allerede nevnt og pers i september. Må overvåkes!

                          #6901 Svar
                          Emil Christian Nielsen

                            Sablikova satte i dag banerekord i Tomaszow med tiden 4.14,11

                            Hun ble samtidig Tjekkisk mester på 1500m, 1000m og 3000m samt vant sammenlagt konkurransen.

                            Med bare to deltakere i senior er ikke Tjekkiske mesterskaper veldig flott besatt.

                            #6902 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Enkeltdistansen 100m er ikke noe nytt på skøyter. Den er innført, og utprøvd i en rekke varianter – og det ganske så nylig også. (I Nederland er opprinnelsen «Kortebaan» over ca 160 meter). Den viste seg å ikke være så konge som enkelte later til å håpe og tro, men den har funnet sin plass som et årlig, internasjonalt show kalt Zilveren Bal på femte året. Mye lys og lyd. Har sett litt på stream fra stevnet de seneste 2-3 sesongene. Stevnet i år blir mer internasjonalt enn forrige sesong fordi det legges rett i bakkant av verdenscupavslutningen i Heerenveen. Jeg er positiv til eksistensen av dette litt perifere stevnet. Løft det gjerne litt mer fram! 100m enkeltdistanse er imidlertid mye mindre underholdende enn kongedistansen 500. Jeg er for kreativitet for å gjøre sprint enda mer publikumsvennlig. 100m kan utmerket vel tenkes som et delelement i ulike sammenlagtkonsept, eller via vektlegging av passeringen 100m på en 500 eller liknende, men alene blir den faktisk ganske så monoton etter en stund.Det er derfor det bare er Zilveren Bal en gang i året, og at dette ikke er et av sesongens hovednummer. Ta en kikk på stevnet fra forrige sesong. Finnes sikkert der ute et sted (Youtube?) Så kan man jo sammenlikne med friidretten.

                              Jeg synes det er såpass mange ideer der ute at det burde kunne gå an å jobbe for mer spennende ting enn nok engang å prøve å piske liv i enkeltdistansen 100m.

                              #6903 Svar
                              Emil Christian Nielsen

                                100m har blitt en skikkelig spennende del av inline mesterskap, så jeg tror at det samme kan skje på skøyter

                                #6904 Svar
                                Jeppe

                                  100 meter på skøyter. Kall det hva du vil. Supersprint sa noen, men 100 meter på skøyter er … gjesp … døll. Bare tull i mine øyne. Løperne bruker like «lang» tid på de meterne som de gjør når de skal gå 400 meter til.

                                  #6905 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

                                    Og der avslutter vi den diskusjonen. De som vil være for eller imot 100 m får eventuelt starte sin egen tråd.

                                    #6907 Svar
                                    Emil Christian Nielsen

                                      Første treningsuke i Norge siden sommertiden på gang.

                                      Høstferie er trenongsferie for de løperne som fortsatt går i skole.

                                      Det blir spennende å se hvordan de forskjellige løperne er kjørende i denne uke i Stavanger

                                      #6927 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

                                        rocambole har nå kommet ut av dvalen med et par herlige innlegg på VGD. Anbefales!

                                        Han har forresten også en konstant stående invitasjon til å ta kontakt med redaksjonen her.

                                        #6942 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Denne helgen er det helgens eneste godkjente, internasjonale løp i Inzell som troner på interessetoppen. Store deler av de norske forbundslagene (minus et kort skadeforfall fra SLP og SSN, samt også paret Njåtun/ADJ og Wiklund som jeg registrerer i farten.), Russland, flere nederlandske lag etc deltar. Se annen tråd.

                                          Ellers er det Time Trials i Calgary imorgen. Også løp i Erfurt. I Nederland går det andre nederlandske klubbmesterskapet https://www.schaatsen.nl/kalender/2019/10/officieus-nk-clubs/ av stabelen imorgenhttps://www.nkclubs.nl/etterfulgt av fellesstart.

                                          https://knsb.nl/langebaan-kortebaan/topsportfaciliteiten-2/

                                          I tillegg avholdes det starter-kurs i Heerenveen i samarbeid med Thialf Academy, støttet av ISU Development Commision. På søndag er det løp i den forbindelse

                                          https://inschrijven.schaatsen.nl/#/wedstrijd/e0a2d68e-3915-4ec1-b20c-e299b227f6a4/deelnemers

                                          Ellers er det nok en rekke treningløp på forskjellige baner rundt forbi. NESTE helg avholder forresten ISU Council møte i Geneve.

                                          #6959 Svar

                                          Det ligger en link til sendingen fra det nederlandske klubbmesterskapet rett over her, men mens SLP pleier sine sår sendte Roest avgårde et lite skremmeskudd 16:15:

                                          https://www.youtube.com/watch?v=cAAoKf0XnSQ&feature=youtu.be

                                           

                                           

                                          #6963 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

                                            3.38,17 er altså tidenes raskeste på lavlandsbane. Om det ville ha blitt godkjent som verdensrekord blir jo temmelig teoretisk, men jeg antar ja – selv om dette klubbmesterskapet er en noe bisarr affære. Uansett en veldig sterk tid. Verdensrekorden er utrolig nok fortsatt Eskil Erviks 3.37,28.

                                            #6973 Svar
                                            EinarR

                                              Stavanger Open neste helg! Blir spennende å se om det stevnet får noen oppslutning. Kan vel ikke regne med utlendinger i noen særlig grad, men hva med våre egne?

                                              Hvis ønsket er å gå på rask is, så ligger Sørmarka i europatoppen. Det er nokså marginal forskjell mellom Sørmarka og Inzell. Stor høydeforskjell, men dette utliknes ofte av lufttrykket- mye hyppigere lavtrykk i Stavanger enn over Bayern!

                                              Det finnes argumenter mot å dra til Stavanger sikkert. Men evt. laber interesse for slike stevner er ikke bra for skøytesporten sitt renomme her hjemme. Det bør med i vurderinga, det også.

                                               

                                            Viser 24 innlegg - 121 til 144 (av totalt 351)
                                            Svar til: Svar #6627 i Skøytesesongen 2019/20
                                            Din informasjon: