Skøytesesongen 2019/20

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2019/20

Viser 24 innlegg - 241 til 264 (av totalt 351)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #8372 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Det polske sprintmesterskapet – første dag.

      Oppsummering, resultatservice og lenker til videoer fra «Boris Sjavyrins minneløp», Kolomna. Etter det jeg forstår av teksten var det russiske EM-laget mer eller mindre tatt ut allerede før disse løpene – pga. «at vårt team veldig vellykket begynte denne internasjonale sesongen». Sant nok.

      #8376 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

        Oppdaterte topplister nå i kveld: «Sesongens beste løp»

        #8411 Svar

        Stusser over en twittermelding fra Japans trener de Wit: Ingen av de japanske løperne som er tatt ut til Calgary/SLC blir tatt ut til 4CC i Milwaukee? Isåfall ingen av de beste japanerne til dette første firekontinentsmesterskapet.  Japans lag til 4CC blir kunngjort den 6. januar.

        #8425 Svar
        EinarR

          Simen Spieler Nilsen (SSN) 38.25 og 1.55 i Arendal på siste dagen dette året. Det må være bra. Heier ekstra på Simen, kan ikke huske at han har underprestert i forhold til forventningene noen gang.

          #8424 Svar
          Kristian Eliassen

            Tradisjonen tro avholdes det nederlandske mesterskapet i maraton på kunstis den 1.januar. Stedet i år er Enschede og Ijsbaan Twente.

            Damene går 100 runder. Herrene 150. Start damer 16:00.  Herrene 17:30. Strømming tilgjengelig om man har VPN.

            Kan Schouten og Stroetinga klare «the double»?

            https://www.schaatsen.nl/kalender/2020/1/kpn-nk-marathon/#!#algemeen

            #8457 Svar
            Emil Nielsen

              Femte år på rad for Schouten.

              Seier i NK Maraton

              #8478 Svar
              EinarR

                Norge litt usynlig for tida? Ikke uforbeholdent riktig. Marit Stubø Jorde topper nemlig verdens-sesongbestestatistikken på 10000m, 19.50.62 (Basmo-tiern, Frogner stadion, Oslo V). Og et annet trua miljø, Tynset, har forbløffende nok også ei verdensledende bestenotering: Oda Maageng Lund, 42.40 på 400m, satt under Romjussprinten på Nytrømoen.

                Kilde:SpeedskatingResults.com

                #8488 Svar
                Kristian Eliassen

                  Denne helga er det Canada Cup2. Stream og live-timing! 500 og senere 1500 med start klokken 17:00 vår tid så vidt jeg kan se. Det står om plasser til distanse-VM. Et antall utøvere er forhåndskvalifisert. Får ikke linket fra min iPhone, men info på siden til speedskating Canada.

                  #8489 Svar
                  Kristian Eliassen

                    …juniorene først ser jeg nå. 21:15 starter seniorene.

                    #8494 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester
                      #8497 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Bra. Får fortsatt ikke linket fordi jeg er på jobb, men Hudey og Dubreuil er klare på 500 før løpene i helga. På 1500 er Blondin og Langelaar klare før dagens løp. Ikke helt 100 på om det er «amerikansk uttak» blant de øvrige, men  trolig – det kalles «skate-off» Kanada har tre  kvoteplasser på alle disse fire distanser. Merk senere i helga at Fish er klar på 10 000, og at Bloemen må kjempe om en plass med Belchos.

                        #8501 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Årsbeste i verden av Boisvert-Lacroix! 34.20. Også bra av Junio på 34.52. Må innrømme at jeg dessverre ikke har full kontroll på uttakskriteriene til Kanada, men disse to må ligge godt an til å gjøre Debreuil selskap… Det skal også gås 500 på søndag,

                          På kvinnesiden vant Irvine på sterke 37.61 hundredelen foran McLean. Hudey på 37.78. Deretter et sprang. Laget gir seg selv.

                          #8502 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Da fant jeg endelig de kanadiske uttakskriteriene! En lettelse…

                            Blondin vant 1500 på årsbeste i verden 1.53.97. Nummer to Weidemann på 1.55.45, nummer tre Mccluskey på 1.56.73. Dette ser da ut til å bli laget til Kanada. Litt overraskende at Maltais og Lamarche ikke klarte det.

                            Løp hvor Kanada har en kvote på tre løpere: De forhåndskvalifiserte er det etter «SQRL», og da beste løper på hver distanse. I tillegg også løper nummer to om han/hun er inne blant de 8. Deretter er det «amerikansk uttak» i dette stevnet om resten av plassene.

                            Kanada Cup2 er også uttaksstevne for 4CC. Her sverger Kanada i likhet med Nederland (EM) til en matrise siden det er en begrensning på 10 løpere.

                            Kanada gir ingen finansiell støtte til deltagelse på Hamar… SQRL bestemmer faktisk hvem som er kvalifisert for Hamar. Reserveposisjonene bestemmes under dette stevnet.

                            Kanada opererer med noe som kalles «byes». «Wild Card» etter gitte regler til eventuelle skadde eller syke utøvere som ble det før-,  eller under turneringen. Man har også regler for å kunne ta ut utøvere til lagtempo som er «uplasserte»

                            Gelinas-Beaulieu vant 1500 på årsbeste i verden! 1.43.o9. Nummer to Howe på 1.43.71, mens Langelaar var forhåndskvalifisert.

                            Det må ha vært gode forhold i dag.

                            #8503 Svar
                            Kristian Eliassen
                              #8518 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

                                Takk for informasjon. Canada har muligens verdens beste allrounder i øyeblikket (Blondin), men hun må betale selv for å delta i VM. Dette er bare tragisk.

                                Ellers er det på sin plass å roe ned de som måtte tro at Canada nå plutselig er best på alle distanser. Her er det forholdene som spiller inn; de ligger omtrent på nivå med SLC i 2019, da det ble satt verdensrekorder over en lav sko. Mine beregnede kvalitetspoeng for gårsdagens vinnere:

                                Irvine 37,61 = 1561 kvalitetspoeng
                                Blondin 1.53,97 = 1829 kp.
                                Boisvert-Lacroix 34,20 = 1992 kp.
                                Gelinas-Beaulieau 1.43,09 = 1717 kp.

                                Dette kan den som er interessert sammenlikne med disse årsbestelistene.

                                Vi kan jo teste modellen ved å stipulere noen vinnertider for kveldens løp. Her er de forventede vinnertidene, dersom forholdene blir omtrent som i går:

                                1000 m kvinner Mclean 1.14,40
                                3000 m kvinner Weidemann 3.56
                                1000 m menn Gelinas-Beaulieu 1.07,5
                                5000 m menn Bloemen 6.13

                                #8523 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  I kveld blir det nattsudd om man vil følge Canada Cup2.

                                  22:55: 1000m, menn. 3 kvoteplasser. Dubreuil forhåndskvalifisert.

                                  00.00: 1000m, kvinner. 3 kvoteplasser. McLean forhåndskvalifisert.

                                  00:50: 5000, menn. 3 kvoteplasser. Fish og Bloemen forhåndskvaliserte.

                                  02:30: 3000m, kvinner. 3 kvoteplasser. Blondin og Weidemann forhåndskvalifiserte.

                                  #8526 Svar
                                  EinarR

                                    https://speedskatingresults.com/index.php?p=4&e=22365

                                    Tro det eller ikke- jeg gjør ikke- men iflg. SpeedskatingResults så har en haug med tyskere konkurrert om Berlin-Pokal på Akureyri, Island denne helga!

                                    #8527 Svar
                                    Carl-Petter Leganger

                                      Resultatene fra Akureyri skyldes nok trolig en fingerfeil, de samme resultatene ligger inne på Berliner Eissport Verband sin hjemmeside, oppnådd i Berlin 4.1.20.

                                      For øvrig har Sverre Lunde Pedersen omsider debutert på 500 m  i følge SpeedSkatingNews.  Dette skjedde 4.1.20 i testløp i Collalbo.  Han ble nr. 3 på 37.25, 40/100 foran Harald Silovs.  To tyskere var foran Sverre med henholdsvis 33/100 og 24/100.  Bestemann har tidligere i sesongen gått på 36.16 i Inzell, andremann har gått på 36.48 i Inzell. Det kan se ut som om Sverre befinner seg på sitt vanlige 500 m-nivå.

                                      #8529 Svar

                                      …da har jeg kikket på nattens løp!

                                      1000m, menn: Årsbeste i verden av Gelinas-Beaulieu! 1.07.43. St.Jean på andre 1.07.83. Disse pluss Debreuil til SLC skulle dette bety.

                                      1000m. kvinner: Blondin tar jammen denne også, og kvalifiserer seg til SLC på distansen: 1.14.18. Irvine 1.14.88 og forhåndskvalifiserte McLean 1.15.02.

                                      5000m, menn: Belchos 6.14.97, Fish 6.15.87, Bloemen 6.19.56.

                                      3000m, kvinner: Blondin forhåndskvalifisert og sto over. Weidemann 3.59.22. Maltais 4.05.92. Disse tre til SLC.

                                      Gode forhold! Vil mene at Calgary og Salt Lake City har betydd mye mer for sine land enn Vikingskipet har gjort her i landet: Stabilt gode forhold under store deler av vinterhalvåret bidrar til utvikling av toppløpere.

                                      Tidene: Du traff bra mr. Haarberg. Det var parstart på 3000, kvinner og 5000, menn (de beste).

                                      Uttak: Det viktigste ved dette stevnet selvsagt! – distanse-VM. Litt spent på hvilket lag Kanada kommer med til 4CC. Ifølge regelverket så er ifølge meg Debreuil ikke kvalifisert hverken på 500 eller 1000. Blondin ei på 3000 osv. Blir dét mesterskapet litt B-preget? Japan offentliggjør sitt lag i morgen.

                                      #8536 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

                                        Canada og USA har de raskeste banene, og løperne deres blir sikkert ekstra gode på nettopp disse banene. Toppløpere kommer jo også opp med jevne mellomrom, særlig i Canada, hvor bredden også er OK. I USA er bredden like dårlig som den alltid (?) har vært, og toppen virker mer og mer avhengig av rulleskøyteløpere.  Og publikumsinteressen i Nord-Amerika er vel lik 0, både lokalt og nasjonalt? For skøyte-verden samlet sett vil jeg dessverre tippe at effekten av nettopp disse to banene er mer negativ enn positiv.

                                        Resultater fra Inzell: Mye norsk, men konkurransen var moderat.

                                        Resultatene fra Collalbo som Leganger henviser til.

                                        #8539 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Uten banen i Salt Lake City så ville situasjonen i USA vært ennå verre. Det er dessuten bekymringsfullt at USA siden en tid tilbake ikke har like mange gode inlinere å ta av. Dog ser det alltid ut til å dukke opp NOEN toppløpere derfra (ofte via inline, short track…), deretter må det være supert å ha et slikt enestående anlegg å øve i.

                                          Calgary har nok hatt enda større betydning for dét landet. Kanada er en stormakt. Dessverre med dårlig publikumsinteresse, og økonomi.

                                          Enig i at det er synd at disse to banene ikke er de to beste publikumsmessig – på plass og dermed TV-messig. Jeg ville dog ikke lagt vekt på spesifikke tiltak, og sportslige endringer for å tekkes akkurat det nord-amerikanske publikum. Isteden en mer generell tilnærming med vekt på tiltak for å gjøre den internasjonale stevne- og konkurransekalenderen mer attraktiv publikumsmessig slik at skøyter kommer høyere opp på popularitetslista internasjonalt. Norge med sine tradisjoner hadde fått større publikumsmessig uttelling enn disse to stedene med en hall lokalisert hall på Calgary-nivå. Med bedre fasiliteter følger i forlengelsen større sjanse for bedre resultater. Bedre resultater  trigger videre organisering og ildsjeler etc. Positivt alt dette, men jeg som utenforstående mener, og tør å si, at det underkommuniseres at en publikumsmessig attraktiv stevne- og konkurranseplan har klart mest å si for hele dette bildet: Eksistensen av et attraktivt stevnemessig fundament, som ikke er for resultatavhengig. Et fundament som skaper en postiv spiral istedenfor et skjørt fundament som stanger i et tak selv når resultatene kommer. Man kan nemlig tåle resultatmessige dupper innenfor et konkurransemessig fundament som ikke er så markert avhengig av at ens «egne» gjør det godt til enhver tid. Bevisene på for stor resultatavhengighet og et bristende fundament er blant mange andre norske med bronsemedaljene til SLP og Ida i Calgary for noen år tilbake, og gullmedaljene i OL 2018. Disse ser i retrospekt ut som episoder som dessverre ikke tiltrakk seg nye publikumsintressenter. Lett å si alt dette naturligvis, men synd at ikke Viasat markerer seg mer som en aktør, og pådriver. Er det bare tomme ord når de sier at det er avgjørende å nå de unge?

                                          #8542 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Det gås i kveld en andre 500 og 1000 i Calgary. Det litt kjedelige er at jeg ikke klarer å finne ut om det er første løp som gjelder, eller beste tid fra de to løpene. Beklager. Står ikke noe om dette i linken. Skal jeg gi meg ut på å gjette (!), så går det an å tenke seg at Lacroix står over fordi han føler seg trygg på at ikke to løpere straffer 34.20, men på en annen side er det da rart at St.Jean ikke stiller på 1000m siden han tok tredjeplassen i går på en tid det vel er mulig å straffe. Er ikke lett å være skøyteinteressert…

                                            Ihvertfall starter 500m, menn med de beste parene 17:45.

                                            På 5000 har ihvertfall Kanada to kvoteplasser til SLC hvor den ene er forbeholdt Blondin. To plasser også på 10 000. Den ene plassen forbeholdt Fish. Bloemen må satse på å slå blant andre Belchos.

                                            Disse løpene er stipulert til å starte 00:00

                                             

                                            #8548 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              Ser ut som dagens løp på 500 og 1000 bare teller i Canada Cup. (markert som Canada Ranking). Derfor ser det ut som jeg har mine ord i behold når det gjelder tidligere kommentarer vedrørende disse distansene.

                                              Snart Weidemann, Bloemen og co før jeg legger meg!

                                              #8549 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                12.45.29 på Fish! 12.54.46 på Bloemen. Hva skjedde med Belchos? Forsvant ut av bildet etter ca. 4000m, og var siden ikke på banen. Spørsmålet da er om Bloemen knep den andre plassen til SLC eller om et eller annet (bye) kan få inn Belchos isteden.

                                              Viser 24 innlegg - 241 til 264 (av totalt 351)
                                              Svar til: Svar #8549 i Skøytesesongen 2019/20
                                              Din informasjon: