Skøytesesongen 2019/20

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2019/20

Viser 24 innlegg - 217 til 240 (av totalt 351)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #7902 Svar
    EinarR

      Til diskusjonen om NRK/Viasat: Enkelte var pessimister, jeg blant dem. Andre jeg kjenner er mer optimistisk anlagt. De sa at «dette blir bra», «toppers» m.m. I denne siste leiren er det flere med finansbakgrunn o.l.

      Sendingene som har vært til nå: Helt bra, vil jeg si. Ikke noe tilbake for NRK sine (som jeg også synes var bra). Hittil denne sesongen har det vært befriende at det ikke har stått en skiskytter klar til å skyte, eller en skihopper som sitter og venter på mindre vind eller tåke. Vi har nesten alltid hatt inntrykk av at det var d i s s e NRK egentlig ville vise oss (og at disse disiplinene har hatt influencere (med pengeagenda) hengende over sendingene for å sikre interessene sine.

      Nå viser det opplagte seg: Viasat blir aldri NRK hva seeroppslutning angår. I hvert fall ikke på ei god stund. Så har skøyteprestasjonene dessverre vært under forventning i tillegg, og store deler av de viste konkurransene har gått uten norske deltakere. Altså: Langt færre ser på, enn i fjor. Hva sier sponsorene til dette? Gir ikke svaret seg sjøl? Jeg synes det er underlig at de omtalte optimistene ikke ser at dette kommer!

      Det kan være flere grunner til at DnB hopper av 20-millionersavtalen med Skiforbundet etter denne sesongen. Men det kan godt tenkes at de (Den norske Bank) ser akkurat det samme: Skisport på smalere kanal neste sesong, altså blir pengene mindre verdt.

      Det er ei ulykke at ski går på NRK også denne sesongen! Jeg trodde at også deres avtale var over før inneværende.

      #8055 Svar
      Emil C. Nielsen

        Så langt sesongen kan man med noen sikkerhet hevde at Blondin er beste kvinnelige løper. Tre gull på tre forskjellige distanser. Ingen annen har så bredt repetoire som henne.

        På herresiden må vel det være Roest, selv om han ikke favner like bredt som Blondin

        #8083 Svar
        Kristian Eliassen

          Da har Mjøsaman også en oversikt ute over 4CC. 10 nasjoner på lista.

          #8084 Svar
          EinarR

            Da blir det jo 10CC! (Blødme, gir bare mening for folk med oversikt over 70-talls popmusikk!).

            Vilke ti nasjoner er det snakk om da? Mjøsaman- er det en nederlender som har studert norgesatlaset?

            #8085 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Jeg har også lurt på hva som ligger bak dette valget av psevdonym. Uansett: oversikten over kvalifiserte land til mesterskapet ligger her.

              #8098 Svar
              Jeppe

                kvalifiserte land til tensisi 😊 Er det basert på resultater fra WC’ene?

                #8099 Svar
                Kristian Eliassen

                  Samme publikumsvennlige konseptet. 😬

                  #8110 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Jeg lurer: Poltavets tok med seg sine løpere (Yuskov, Shihkova, Trofimov) for å trene i Collalbo for å forberede seg til EM. Jumbo Visma er også der for å forberede seg til uttaksstevnet sitt i romjula ser jeg på Instagram. Norske «allroundere» er også der. Hvilke? Instagram sier Allan Dahl Johansson. Da regner jeg med at Ida Njåtun også er der. Hvilke øvrige norske? Henriksen trolig. Næss? SSN? (han var på sykkeltur på Gran Canaria forrige uke leste jeg); Flere fra Mjøsteam?

                    Norge har også et slags uttaksstevne på Hamar i romjula, men det jeg lurer på er om de norske som ikke er i Nagano men i Collalbo er der for å forberede seg til EM, eller om EM kommer for tidlig for flere av de norske nå. Om EM får økt betydning siden sesongstarten har vært trang, og kvotefangsten til distanse-VM ser ut til å bli mager. Eller tvert om om flere av de beste norske kommer til å stå av EM. Planen til SLP var jo opprinnelig å ikke delta i Nagano osv, (Dessverre er Distanse-EM på skøyter et litt amputert mesterskap over kun tre dager. Det hadde ikke gjort noe med en 10 000, menn og 5000 kvinner på det programmet også. I tillegg ser jeg ikke noe galt i å innlemme en maratonvariant etc, men det er en annen diskusjon)

                    #8123 Svar
                    Jeppe

                      Det var linket til et skriv av Irene Postma i en tråd som omhandlet 4 CC. I det skrivet nevnes Afrika som ett av kontinentene.

                      Det er bare tull i mitt hodet. 4 CC burde hett noe annet. Nå er det altså løpere fra Amerika, Asia og Oceania. Det siste stedet er mest vann. Men blir det mulig å følge med på dette stevnet noe sted mon tro?

                      #8203 Svar
                      EinarR

                        European Cup 2 denne helga, i Polen. Ikke enormt mye mer vellykka enn EC 1 i Kristiansund. Men ære være den hviterussiske truppen som tok turen og holdt de innenlandske med selskap. Så da er vel statusen (poengfangst) sikra i de fleste klassene. Ganske bra tider i Tomaszow-Mazowiecki, forresten.

                        #8205 Svar
                        Kristian Eliassen

                          He,he. Fortsetter å være kuriøs denne europacupen! To nasjoner deltok altså, og dermed skulle det være klart for utdeling av europacuppoeng – kanskje.. Neppe så mange utøvere som tenkte på dette isåfall, ikke så mange kvalifiseringstider til verdenscupen notert heller…

                          Det jeg noterer meg først og fremst, er at det ofte deltar hviterussere i Polen.

                          #8208 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Etter at verdenscupbolken på 4 stevner nå er over, og nasjonskvoteplassene fordelt, er neste steg å bekle disse plassene. Det neste store overføringsmessig blir følgelig det nederlandske uttaksstevnet i romjula! Med sin enorme bredde er dette stevnet vanligvis veldig severdig. Også Japan har et slikt stevne med «amerikansk uttak» osv. Norge har et uttaksstevne på Hamar. NC5 i romjula. Litt mer skjønnsbasert. Vi får avvente om vi får mer info, eller om det hele kommer til å foregå i hemmelighet.

                            #8247 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

                              Spanjolen Nil Llop (17) har visstnok forbedret sin pers fra 36,42 til 36,03 i Zakopane (!)

                              Litt uklare omstendigheter, vi får vel se om det dukker opp noe offisielt etter hvert. Dette er i så fall spansk rekord uansett alder, han hadde selv den gamle. Et kjempetalent!

                               

                              #8250 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

                                Enda en nyhet fra Twitter i dag: Sven Kramer 3.37,39 i et treningsløp i Heerenveen. Ny personlig rekord og bedre enn banerekorden til Roest. Veldig raske forhold i Thialf i dag tydeligvis.

                                #8264 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  Det litt komiske er jo at jo mer perifer konkurranse, desto større sjanse til å få se løpene live.  «Tatra cup» i Zakopane har sin egen Facebookside.

                                  • Dette svaret ble endret 4 år, 4 måneder siden av B. Haarberg.
                                  #8267 Svar
                                  EinarR

                                    «Tatra cup» må være et stevne midt i blinken for Jeppe! Har alt som Europacupen ikke har, men var tenkt å ha. Hva er grunnen til at så mange subkultur skøyteløpere og nasjoner flokker seg i Zakopane?! Det er ikke mange polakker med. Nesten mystisk.

                                    #8275 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      Resultater 1.dag av landskamp junior B og C i Inzell.

                                      Her må forholdene tydeligvis ha vært veldig gode, ref. Irene Schouten utenfor konkurranse med 4.01.

                                      Interessante forskjeller mellom klassene: 7 av de 8 norske jentene bekler jumboplassene – Amalie Haugland er eneste positive unntak. Med 2.06,40 slår hun den gamle bestenoteringen i 15-årsklassen som Hege Bøkko hadde, med over ett sekund.

                                      Guttene hevder seg mye bedre – særlig i junior C. Didrik Eng Strand slår sin egen nasjonale rekord i 13-årsklassen med et halvt sekund og får 38,48.  Det er stort sett bare kinesere som er raskere på dette alderstrinnet – de er det til gjengjeld mange av. Sigurd Henriksen (bror til Sindre) vinner 1500 m knepent – dobbeltseier til Norge der, og dobbelt ledelse sammenlagt!

                                      • Dette svaret ble endret 4 år, 4 måneder siden av B. Haarberg.
                                      #8277 Svar
                                      Emil Nielsen

                                        Det undrer meg hvordan Norge til stadighet utvikler store mannlige utøvere, men er mye mer jevne på jentesiden.

                                        Jeg lurer på om det er et spørsmål om feil opplegg fra trenersiden.

                                        #8278 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

                                          Jeg har også lagt merke til dette. Men som sagt: unntak finnes tross alt. Legg forresten merke til at både A. Haugland og S. Sanderud gikk på 2.09 i norgescupen i begynnelsen av november. I dag hadde de henholdsvis 2.06 og 2.11…

                                          #8279 Svar
                                          EinarR

                                            LINUS HEIDEGGER 14.28 på 10000 i Innsbruck!

                                            #8288 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester

                                              Samme lenke som ovenfor, men her er den igjen, viser nå komplette resultater.

                                              De to nevnte sikret sin stipulerte dobbeltseier i junior C, med hver sin distanseseier også i dag. De er faktisk forbløffende langt foran nederlendere og tyskere!!

                                              1.16,51 (Strand) er norsk rekord i 13-årsklassen.

                                              Simon Aannø fra Bjugn tar en fin 4.plass sammenlagt i junior B. Her legger vi merke til imponerende resultat av nederlenderen Van Duivenvoorden: 3.48,97 i dag. Tidligere pers 4.01.

                                              Jentene: Amalie Haugland tar en hederlig 5.plass i junior B, der hun er et år yngre enn flere av konkurrentene. Jevnt gode løp på fire distanser er fasit for hennes del.

                                              #8306 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                Hva skjer i romjula? Først og fremst Det nederlandske mesterskapet og NC5 (se egne tråder). Deretter merker jeg meg særlig at Japan arrangerer nasjonalt mesterskap i allround den 26.-27.12. Visstnok ingen TV-bilder. Bilder loves derimot til sprintmesterskapene den 28.-29.12. Ikke funnet noen link ennå. Deltakerlister foreligger.

                                                USA har også sitt mesterskap (Sml. og/eller enkeltdistanser?) senere i romjula. Live-timing hos SpeedskatingResults.

                                                #8307 Svar
                                                Kristian Eliassen
                                                  #8322 Svar
                                                  B. Haarberg
                                                  Nøkkelmester

                                                    Det japanske allroundmesterskapet er avgjort – vinnere ble Ichinohe (med ny japansk rekord!) og den helt ukjente Sumire Kikuchi. Om det faktisk er hun som har vunnet, eller den mer meritterte Ayaka, lar jeg stå åpent inntil videre. Det er Speedskating News som melder dette.

                                                    Seiko (se lenke ovenfor) viser jo for øvrig helt andre tider, så her må det ha vært løpere som bare «slang innom» enkeltdistanser. (Ikke ulikt super-NM i Asker, muligens?!)

                                                  Viser 24 innlegg - 217 til 240 (av totalt 351)
                                                  Svar til: Svar #8549 i Skøytesesongen 2019/20
                                                  Din informasjon: