Skøyter på TV fra 2024-sesongen

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøyter på TV fra 2024-sesongen

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 92)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Lasse Olsrud Evensen, Forum for skøytehistorie:

«Det er mange som klager på norske medier her og deres manglende interesse for skøytesport. Det er ikke slik at de ikke vil men at man tror skøyterettighetene ikke vil gi nok avkastning kontra kostnadene det innebærer å si ja. Blant annet forventer Infront (som selger) at host broadcaster skal betale produksjonen i Stavanger: Prislapp er 1,8 millioner. I tillegg kommer kjøp av rettigheter. Seertallene på Viasat viste at dette regnestykket ikke går opp. Når man vet at alle de store mediehusene foretar store kutt, ja noen i milliardklassen, samt at reklamemarkedet tørker inn, burde det være lett å forstå at det ikke står på vilje men på evne. Selv NRK har budsjettkutt og restriksjoner. Vår lille mediebedrift er nå i forhandlinger om radiorettighetene for Wc og mesterskapene men er redd det blir for dyrt. Vi vil, men kan vi? Og så et lite hjertesukk: det er tusenvis av følgere i denne gruppa. Mange klager over og kritiserer mediehusene og journalistene med deres fravær. Men hvor er dere sjøl når ishallen i Stavanger har Wc? Hjemme og funderer på mer kritikk? Vil dere bare ha istedenfor å gi litt for bryet? Folkens: det er gratis adgang. Kom dere for svingende ned til oljebyen og lag leven. Gi norske løpere den støtten de trenge. Fyll hallen istedenfor at det i år som i fjor blir lite publikum. Bare det alene vil gi media noe å tenke på, la dem se skøyteinteressen – ikke bare snakk om den!»

Greit nok den sluttappellen, men problemet er at man lener seg litt for mye på Forum For Skøytehistorie når man skal appellere og formidle. Prøv å nå ut til yngre aldersgrupper også — og da slike som kan tenkes å møte opp i en hall eller ivrig følge det sportslige. Antall følgere på Instagram og slikt blir (dessverre) litt på siden av hva dette egentlig handler om: skøyter. Det viser seg at SLP og Wiklund på sosiale medier gir et mest «riktig» antall følgere av slike som faktisk bryr seg og kunne tenke seg å se en distanse på nett eller møte opp i en hall.

#24244 Svar
      Jeppe

Denne YouTube sendinga… blir den liggende der, slik at vi kan se den senere på dagen, eller må man opp midt på natta for å se direktesendinga?

#24245 Svar
        Jan Terje Gresset

Er litt enig med Kristian Eliassen i hans synspunkt over der. Det er jo enklere å «selge» et arrangemrnt der det er fullt hus og stor interesse. Når løpa går for nesten tomme tribuner, så gir det jo et signal om at dette er det svært få som bryr seg om. Skjønner selvsagt at det ikke passer for alle å møte opp fysisk. Man er jo litt inne i en ond sirkel når grenen knapt blir nevnt i media, og hvordan skal vi da få publikum utenom oss nerder tiil å møte opp?

#24246 Svar
          Kristian Eliassen

Den blir liggende.

06:30 er vel ikke midt på natta. B-gruppene 02:30 er midt på natta, men som kjent kun med live-timing.

#24247 Svar
            Jeppe

06.30 er ikke midt på natta, det er nok riktig, men det føles som midt på natta når man er pensjonist og b-menneske, og alt før 09.00 er fryktelig tidlig.

Men godt å vite at sendingen blir liggende der.

#24248 Svar
              Kristian Eliassen

Litt ond sirkel, ja. Det som nok kan bevege Infront til å slå av litt på kravene og få til en avtale før WC i Stavanger, må jo være at om de ikke får noen til å bekoste produksjon må de gjøre det selv.

#24255 Svar
                Jan Terje Gresset

Las akkurat på nettavisen, at en norsk medieaktør, har lagt inn bud på senderrettighetene til skøyter. Det er nok uansett for sent til den første verdenscupen, men det rører nå litt på seg i det minste .

#24257 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

Fra oppslag i Drammens Tidende:
                    (…)Vil bidra
                    For nå skal en norsk medieaktør ha lagt inn bud på rettighetene, med økonomisk støtte fra sponsorene til Norsk Skøyteforbund, Lerøy og Sparebanken Øst.
                    – Det stemmer at vi er blitt kontaktet av skøyteforbundet og sagt oss villige til å bidra. Men foreløpig er ingen avtale i boks, og vi kan ikke gå ut med hvor stort beløp vi kan bidra med, sier Ole Sivertsen, pressekontakt og markedsdirektør i Sparebanken Øst til Drammens Tidende. (…)

#24271 Svar
                    Kjell Arve Straumsvåg

Nærmar seg klimaks dette!

#24275 Svar
                      Emil

Det blir altså VGTV som sender skøyter for sesongen.

Dette krever VG+, hvilket koster 129kr/måneden. Ida Njåtun som kommentator. Jeg har ikkenpwiling på om hun er god, da jeg så hele fjorsesongen på NOS.

#24276 Svar
                        Kristian Eliassen
                          #24279 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

Dette var jo en gedigen nedtur. Betyr det at vi mister Youtubesendingen allerede fra og med lørdagen?

#24281 Svar
                            Tom Sirevåg

Harberg: you tube er i regi av isu, så tror ikke det forsvinner med det første..

#24282 Svar
                              Tom Sirevåg

Beklager: Haarberg.

#24283 Svar
                                Jeppe

Syns ikke jutjub-sendinga var det store, kanskje på grunn av kommentatorene, for bildene ellers, ok, men ikke reprise på fallet til en nederlender på 500. Ikke så farlig kanskje, men VGTV eller VG+, blir vel mye reklame er jeg redd for. Åsså betalings greie a`gitt.
                                  Må nok pakke bort skøyteinteressen snart.

#24284 Svar
                                  Kristian Eliassen

You Tube blir nok blokkert, men still inn VPN på enten Danmark, Sverige eller Whatever så får man det inn,

Det interessante her er koblingen mellom «TV» og nettavis. For min del kommer jeg ikke til å tegne VG-abonnement: Hvorfor skal jeg betale for Njåtun som kommentator når jeg i fjor fikk Hege Bøkko, Koren og hun intervjudama i tillegg? MER SKØYTESTOFF PÅ VG nett og papir er oppsiden ved denne avtalen!

#24285 Svar
                                    Kristian Eliassen

Men jeg er enig i at dette er et veldig pussig regnestykke: Bytte bort Viaplay, og nå sist You Tube — få VG og VG+ tilbake.

#24287 Svar
                                      Tom Sirevåg

You Tube blir nok blokkert, men still inn VPN på enten Danmark, Sverige eller Whatever så får man det inn..

Mener å huske Isu har brukt YouTube over en lenger periode. I så fall, hvorfor skulle det bli blokkert nå?

#24288 Svar
                                        Kristian Eliassen

Fordi VG har kjøpt rettighetene her i landet. Slik jeg husker det fikk man tidligere kun tilgang til tidligere sendinger uten VPN på You Tube. Selv brukte/og bruker jeg NOS via VPN når jeg ikke ser norsk, derfor kan jeg ikke være skråsikker.

#24295 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

Da har jeg fått kjøpt et abonnement på VGTV for kr 129 pr. mnd – tydeligvis det eneste alternativet man kan kjøpe.

Dette funker greit med spoling bakover/framover og arkiv i etterkant. Ida Njåtun er på plass som kommentator, men at hun er i Obihiro tviler jeg på. Det som blir interessant er vel hva slags opplegg de skal ha når de kommer til større begivenheter etterhvert.

#24296 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester

Når det gjelder Youtube har jeg tilgang til gårsdagens løp fortsatt, men ingenting fra i dag.

#24307 Svar
                                              Kristian Eliassen

Nettopp. Du får inn dagens sending på You Tube i etterkant hvis det er som i fjor. Det gir selvsagt mening at You Tube ikke er fritt tilgjengelig lenger når VG+ tar betalt.

Når man kjøper et virusprogram følger ofte VPN med. Jeg bruker McAfee.

Nå jeg får samlet meg kommer jeg sikkert til å tegne et abonnement på VG+. Fint med et norsk alternativ. Ikke dyrt.

#24312 Svar
                                                EinarR

Gedigen nedtur tror jeg ikke dette er. Et stort poeng er at VG på papir/på nett nå kommer til å forsere skøytestoffet. Og (hvis løperne våre gjør god figur) så vil det trekke flere medieaktører med seg. Hvis vi er heldige så kanskje dette blir en liten opptur?

Litt «uheldig» i dag da. At det skiller 83 hundredeler mellom de tretten beste, er det et godt eller et dårlig tegn? Hvordan bruker differansene å være i andre klokkedisipliner der konkurransen varer litt under to minutter? Alpin skiidrett, f.eks.? Åttitre hundredeler, det er nesten ingenting!

#24313 Svar
                                                  Jeppe

VG+…….. Vil tro at dette er synlig greier på en Mac/PC. Eller kan man få inn VG+ igjennom TV?
                                                    Må kanskje ha noe app greier da, og på det feltet har jeg bare en app, og det er app-trekker`n, for å få av korken på flaske-øl.

Det er klart at nå måååå VG skrive om skøyter i papirutgaven, men det gjenstår å se Åsen det blir. Fullt fokus på norsk seier, bisetninger og knapt nok det om stevnet og prestasjoner ellers.

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 92)
                                                  Svar til: Svar #24438 i Skøyter på TV fra 2024-sesongen
                                                  Din informasjon: