OL i Beijing 2022

Hjem Forum Forum 15.46.6 OL i Beijing 2022

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 223)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Trekningen foreligger:

Ingen Schouten allikevel (!). Derimot Blondin og Ahena ER.

Wiklund i neste siste par med siste indre.

Miho Takagi i siste par med siste indre

#17676 Svar
      EinarR

-And it’s one-two three, what are we fighting for
        (Country Joe McDonald)

Er det ikke rart, hvordan vi lar oss styre av dette, alle mann, både tilskuere og utøvere. Forskjellen i attraksjon mellom

nr 1-nr 2: Stor
        nr 2-nr 3: Mindre
        nr 3-nr 4: Større

En slags metafysisk overtro?

#17677 Svar
        Rocambole

Etter 5000h: Det kom ingen bombe fra Kramer i første par, som gikk inn til for ham moderate 6.17 etter en avslutning a la SLP på sitt ikke aller ypperste. At dette ikke var noen seriøs medaljesøknad ble bekreftet i par2 der Rijhnen, som 31-årig OL-debutant, gikk inn til overraskende gode 6.19 etter en morsom duell med Lehman som med 6.21 ikke gjorde skam på sitt innhopp som reserve for USA.

Det var så klart for sannhetens øyeblikk: Par3, Trofimov vs. Engebråten. Min optimistiske forhåndsprediksjon var 6.14 vs. 6.13, der jeg ikke følte meg trygg på at vår mann ville holde unna for russerens velkjent sterke avslutning, men der jeg samtidig, i mitt stille sinn, hadde et ørlite håp om at Hallgeir nå var i gigaform og kunne blande seg i medaljestriden med å gå ned mot 6.10. Allerede på andrerunden så Hallgeir akkurat like rytmisk fin og fartskontrollert ut som i det strålende bronseløpet i distanse-em (der vdPoel og Bloemen m.fl. ikke var med). Det var bare det at det nå gikk enda raskere! Håpet om at han ville holde tilnærmet flatt helt inn, liksom i em, steg da han presset rundetiden ned i under 29 før passering 3000m. Dette lå an til å bli en storslagen sluttid! Men forspranget til Trofimov var nå på bare 0,68 sek, hvilket jeg tvilte på om ville holde.

Engebråten-ekspressen dundret ufortrødent videre i samme stil og jevne fart! I hver eneste ytre etter målpassering maktet han å legge inn en liten forsering som gav ham litt rygg på vekslingssiden. Da klokken ringte, hadde de to løperne fortsatt omtrent samme fart med Hallgeir 0,44 sek foran. Det var bare det at russeren hadde siste indre, så dette så skummelt ut! Men på vei inn i siste ytre syntes Hallgeir fortsatt å holde avstanden bakover. Dette kunne gå veien hvis han ikke stivnet i siste ytre, hvilket fort kan skje på 5000 når kreftene er i ferd med å ta helt slutt. Tiden gikk ulidelig langsomt da jeg fulgte hans siste sving, skjær for skjær. Men joda, han stivnet forsyne meg ikke i den avgjørende siste sving, og holdt fortsatt en klar ledelse ut på oppløpssiden! Og oppløpet ble en eneste triumfferd, hvoretter det bare var å slippe jubelen løs.

HURRA og herrejeremias, dette hadde jeg ikke ventet! Mitt stille, ørlille håp om 6.10 ble overgått, altså et dunder- og vidunderløp til terningkast 6+!

Løpet virket perfekt i alle henseende, og det var et enormt løp også av Trofimov. At russeren ikke kom mer fryktinngydende på slutten, skyldtes åpenbart at Hallgeir holdt så høy marsjfart at han fikk malt Trofimov mør siden russeren ikke tok sjansen på å slippe nordmannen for langt foran seg.

Dette var åpenbart en sterk medaljesøknad siden jeg hadde tippet bronse på 6.10. Vel måtte vi regne med vdPoel og Roest foran, men Bergsma og Bloemen og eventuelle andre skulle sannelig få grave i sin dypeste kjeller om de skulle kunne tukte Hallgeir.

Jeg hadde tippet Roest inn på 6.08 med innprikket toppform, og ganske riktig vartet han opp med sitt beste løp denne sesongen, der han traff godt med en ubesværet utgangsfart og gikk mer stilrent enn vi er vant til å se ham. Det ble aldri egentlig spennende om han ville slå Hallgeir, inntil siste vekslingsside der han åpenbart begynte å bli meget stiv. Selv om det gikk smått inn mot mål, var løpet 100m for kort til at han måtte gi tapt for vår mann. Litt irriterende, men Roest i god form har jo for vane å beregne løpet så godt at han skaffer seg de nødvendige tidelene i mål.

Roest viste ingen tegn på jubel over å ha slått Hallgeir med halvsekundet. Han tenkte nok, som mange andre, at det var et sterkt løp, men ikke sterkt nok til å holde vdPoel bak seg og oppnå OL-gullet han har siktet seg inn på i fire år. Med norske øyne var den knappe differansen frem til Roest en indikasjon på at Hallgeir hadde levert en meget sterk søknad om bronse.

Så, etter vanning, kom par5 med Bergsma vs. Ichinohe. Det ble tidlig klart at japaneren heller ikke nå var i stand til å prestere noe stort på distansen. Og Bergsma åpnet gledelig bedagelig, men begynte så å presse rundetidene ned. Passering 3000m på 3.44, det samme som i testløpet som han åpenbart hadde gått i marsjfart for 5000, slik han har fått for vane uken før en viktig konkurranse. Dette var altså temmelig som forventet. Men for å slå Hallgeir, måtte han nå ned mot 29.0 i snitt de siste 5 rundene. Neste runde: 29.18 og ned 0,15 sek. Her var det fare på ferde. Men så: Opp til 29.48. Var faren over? Ja! – 29.55 på neste runde bekreftet så, og vi kunne begynne å trekke pusten.

6.13 på Bergsma indikerte at Hallgeir hadde levert en særdeles sterk bronsesøknad. Nå var det normalt bare Bloemen i par9 som skulle kunne true Hallgeirs medalje. Men jeg følte meg ikke HELT trygg på Ghiotto i par8, selv om Giovanninis latterlig svake 6.30 (til og med bak tiden til den billige danske startlisens i åpningsparet) indikerte at de italienske herrer nok en gang stilte overtrente i et viktig mesterskap. Etter 5 runder var det klart at Ghiotto ikke ville bli noen trussel, og han fikk til og med stryk av makker Rumyantsev som overrasket positivt med 6.15 som viste seg å holde til 6.plass og dermed olympisk poeng.

I par9 virket Bloemen, min forhåndsfavoritt til bronsen, akkurat så formsterk, fokusert og fandenivoldsk som jeg hadde fryktet ham de første 5 rundene, der han etter å ha lagt inn et par 28-runder lå likt med ledende Roest. Ingen tvil om at Flower gikk for gull, og fortsatte han som han stevnet, spøkte det for Hallgeirs medalje. Men et par runder etterpå ble det klart at den flyvende canadier ikke maktet å holde trykket oppe, hvoretter han resignerte mot slutten og tuslet inn til for ham miserable 6.19.

Så var det klart for finalen, par10 med vdPoel vs. Swings. Ikke uventet valgte Swings å holde følge med vdPoel så lenge som mulig, hvilket han klarte til halvgått løp. Et par runder etterpå var det klart at belgieren måtte slippe seg såvidt meget opp at norsk medalje var sikret. Dette var som ventet før paret, men vdPoel skapte spenning om den innbyrdes plassering på pallen. 3 runder før mål hadde han 29.32 i rundetid, og han kunne ikke tillate seg dårligere enn 29.33 i snitt for å slå Hallgeir. Men så satte den brave svenske inn langspurten og presset rundetiden under 29, mens hans karakteristiske smil vokste seg bredere for hver kraftfulle sving.

Velfortjent GULL til van der Poel og Sverige med 6.08.84 og olympisk rekord, velfortjent SØLV til Roest og Nederland med 6.09.31, og velfortjent briljant BRONSE til Engebråten og Norge og Nord-Odal med 6.09.88. En vakker seierspall fra en uforglemmelig skøytedag.

GRATULERER, HALLGEIR ENGEBRÅTEN, MED DIN OLYMPISKE BRAGD!

#17679 Svar
          Emil Nielsen
          Deltaker

Giovanninis latterlig svake 6.30 (til og med bak tiden til den billige danske startlisens i åpningsparet)

Det er ikke hvemsomhelst som klarer å gå seg inn på reservelisten. Dette er det største i skøytesporten, og man må være god for å få delta. Det gjør vi oss selv den tjenesten å huske.

Ellers veldig flott gjennomgang av et ekstremt spennende løp, som fikk meg skikkelig opp fra sofaen når Nils gikk i mål!

#17680 Svar
            Kristian Eliassen

Anbefaler ørepropper når man klikker seg inn på forum for skøytehistorie! 😳. Ekkokammer.  JA jeg skjønner godt irritasjonen over den avslappede holdningen til oppsatt sendeplan, men har man ikke seerne lært noe av de seneste årene? Man må sikre seg back-up løsninger for å kunne snu seg fort rundt. Her hadde man flere muligheter: VPN-løsning i forkant, og så kjapt koble seg til DR eller NOS. (Noen har også tilgang til DR på lineær-tv). Alternativt sikre seg ved å tegne et gratis Discovery+ abonnement. DET skjønner jeg imidlertid er litt irriterende å skulle måtte gjøre når sendeplanen var angitt,  men det forsvarer ikke en masse gretne meldinger. Verden går ikke under om man er tvunget til å søke fram NRK-sport på radio, samtidig som man eksempelvis henter fram ISUs live-timing. 🙂 Veldig mye sutring over TVNorges dårlige prioritering. Den var råtten, men det går an å snu seg rundt og være positive på vegne av det som ble prestert. Det er ingen bombe at langrenn stiller foran skøyter i prioriteringskøen, og jeg tror dessverre at «gretne gamle gubber-responsen» er å skyte seg selv i foten. Hvor ble det av Ane By Farstad? Kristian Vårvik? 😉

#17681 Svar
              Kristian Eliassen

NB! Ikke glem 1500m for kvinner imorgen 09:30 på Eurosport Norge!

Glem heller ikke å ha klar back-up løsninger: Pass på å lade mobilen hvis strømmen skulle gå, eller sjekk at bilbatteriet. Har du DAB-radio kan du jo kjøre en tur mens Wiklund går for konge og undersåtter. Danmark (DR)er et yndig land, og Nederland (NOS) er ikke bare jammer osv, osv.

#17682 Svar
                Kristian Eliassen

… og mens jeg er i gang: fin hjemme-hos reportasje i Nord-Odalen på TV-Norge nå. Likte også Bøkkos prat om muligheten for at det nå kan komme mer siden man har fått en slik positiv start!

#17683 Svar
                  Kristian Eliassen

…takk for oppmerksomheten.

#17684 Svar
                    EinarR

Det er den «vi kommer tilbake til skøyteløpet så snart det skjer noe viktig»- holdninga som det er all mulig god grunn til å forbanne!

Kramer- paret fant jeg med en engelsk kommentator, og siden var Danmark til hjelp. Her fikk jeg med meg et ytterst sympatisk intervju med Viktor Hald Thorup, som var stolt og ydmyk over å få være med i OL. Og som ga Sven Kramer all den kred han fortjener. Super reklame for dansk skøytesport!

Ellers må jeg si at jeg ikke kan huske sist jeg var så engasjert under et løp som da NvdP gikk sine siste 3-4 runder. Jeg trodde ikke han kunne klare det, men sannelig. Han har en enestående evne til å beherske sine braser, svært ofte med minst tenkelige margin. Fantastisk söt bror, det er sant!

Og så var det stort at den eneste norske medaljen på denne prestisjesøndagen (med både langrenn og hopp) kom på 5000m skøyter. Sånn ble Hallgeir lagt mer merke til enn han ellers ville ha blitt.

#17685 Svar
                      MoiReva
                      Deltaker

Jeg hadde faktisk i all min naivitet satt meg ned foran TVN denne morgenen, men gikk selvfølgelig straks over til NPO når det ikke skulle vises skøyteløp på den kanalen likevel (var ikke langrennet ferdig?). Det kommer ikke til å skje igjen i løpet av disse lekene.

NRK har jo vært tydelige med at vinter-OL foregår noen timer fra den kinesiske hovedstaden og handler om ski (eller brett) og snø. Is er noe som legger seg på vegen og smelter i fjellet. Vi som mener noe annet har tatt hintet og følger med på utenlandsk fjernsyn. Forøvrig veldig severdige løp på dagens 5000m, denne kommer jeg til å huske.

#17690 Svar
                        Rocambole

Foran 1500d:

Det er gjennomgående formidabel kvalitetsforskjell mellom de 8 parene før vanning og de 7 parene etter vanning. I par3 kommer vår egen Sofie Karoline HAUGEN, som grunnet de langdistanse-fiendtlige kvotene til ISU har kvalifisert seg på denne distansen, men ikke på hennes vesentlig bedre to lengre distanser der konkurransen om OL-billetter er mye hardere. For Haugen bukker vi for hver plass over sisteplassen. Under 2.02 vil være bra av henne, under 2.00 vil være kjempebra.

(Hvor hull i hodet ISUs restriktive kvotepolitikk er for de lengre distanser, kan illustreres med at det var hjemmeværende og alles takknemlige Sander EITREM – førsteårs-senior med rakettfremgang denne sesongen og definitivt en fremtidens mann – som sikret Norge vår eneste deltager-billett på 5000 med et sterkt løp i vc4 i Calgary. Hadde det ikke vært for Eitrems prestasjon (og at Skøyteforbundet valgte ikke å prioritere Eitrem som OL-deltager grunnet ISUs restriktive tak på antall totale deltagere fra samme nasjon), ville ikke vår bronsevinner ENGEBRÅTEN fått adgang til å delta på 5000. Nok om dette forferdende strupetaket fra ISU på skøyteløpere som utmerker seg på de godt voksne distanser.)

Par7, Lalenkova vs. Aydova, er det første paret det lukter fugl av. Lalenkova ble nr.6 i distanse-em på 1.55.23, kun 0,38 sek bak Wiklund på plassen foran. Her deltok hun ikke på 3000, mens hun nå i OL gikk inn på lavlandspers(!) med 4.03 og 10.plass, og hadde 6. beste passering så sent som etter 2200m. 4.03 var nesten ett tidspoeng foran hennes normerte sesongbeste på 3000 fra romjula i Kolomna der hun forøvrig gikk 1500 på 1.55.56. Med fremgang derfra på 0,5 tidspoeng på 1500, altså halvparten av fremgangen på 3000, er hun helt nede på 1.54.0, hvilket vil være en seriøs medaljesøknad. Persen hennes er helt nede på 1.51.13 fra SLC i distanse-vm to sesonger tilbake da hun tok sølv. Hun er bedre, med sine lange skjær, jo glattere isen er, men virket i såvidt godt slag på 3000m, så lenge kreftene holdt, at hun må regnes med i medaljebildet. Jeg forventer at hun leder klart før vanning og setter en tid som indikerer hvor listen til pallen kan ligge. Jeg spår henne på 1.54.3. Til sammenligning vant Wiklund (i fraværet av M Takagi m.fl.) distanse-vm i Hrv i fjor på 1.54.61, og dét på raskere is enn nå i Beijing.

I par9, Groenewoud vs. Yin, utspilles det første og på papiret svakeste av de tre NED-kortene.  Groenewoud (ikke å forveksle med den nybakte jr-verdensmester med samme etternavn) ble nr.4 nå i distanse-em, en snau tidel foran Wiklund, og var så vidt under 1.54 i NEDs OL-kvalik. Hun kan tenkes å kjempe jevnt med Lalenkova, men jeg spår henne tidelen bak, altså 1.54.4, for å unngå for mye sjenerende oransje i toppen.

I par10, Han vs. N Takagi, vil kineserinnen neppe overraske tilstrekkelig til å melde seg på i medaljebildet, mens Takagi nr.2 har nærmet seg lillesøsteren denne sesongen og i fraværet av sistnevnte og NED-løperne var helt oppe på 2.plass på distansen i vc4 i Cal, kun hundredelen bak selveste Bowe. I romjulas OL-uttak for JPN ble hun nr.2 på en høy 1.54, 1,65 sek bak lillesøster. Jeg drister meg ikke til bedre enn 1.54.5.

I par11, deJong vs. Morozova, er deJong favoritt til å vinne paret og en soleklar medaljekandidat på papiret. Men deJong demonstrerte ingen toppform på 3000m nå i OL, så hun står lagelig til for å devalueres. På 3000 gikk hun nå 2,58 sek svakere enn i distanse-em i Hrv, der hun vant 1500 på 1.53.81. Hvis hennes relative formsvikt på 1500 er halvparten av på 3000 i tidspoeng, gir dette en 1500-tid på 1.54.45, som jeg justerer opp til 1.54.5 grunnet ulempen av siste ytre.

Men i dette paret skal vi ikke overse uberegnelige Morozova, som nå på 3000 i OL satte lavlandspers med hele 1,76 sek og endte opp kun 2,5 sek bak deJong, der hun ved passering 1800m kun lå 0,2 sek bak. Morozova har lavlandspers på 1.55.17 fra Hrv forrige sesong. Med fremgangen hun nå viste på 3000 kan hun tenkes å gi deJong litt fight i paret, selv om det er vanskelig å tro på bedre enn en høy 1.54, selv med siste indre. Jeg gir henne 1.54.8.

I par12, Wüst vs. Blondin, kan vi nok se bort fra Blondin etter hennes svake 3000. Wüst ble nr.2 i distanse-em på 1.54.08 og hadde et par tideler bedre i NEDs OL-kvalik. 1.54.2 virker plausibelt med erfaren og vellykket formspissing på litt mindre rask bane, og dermed ledelse så langt.

Par13, Sato vs. Lollobrigida, kan bli en susare. Sato ble nr.2 i vc3 i Salt Lake, med imponerende 1.51.46 som var 1,45 sek bak M Takagi, 0,26 foran deJong og 0,54 foran Wüst. I fraværet av M Takagi og NED-løperne plasserte hun seg så som nr.3 i vc4 i Calgary, kun 0,19 sek bak vinner Bowe. Men i JPNs OL-uttak i romjula ble hun kun nr.4 på labre 1.56.18, nesten 3 sek bak vinner M Takagi. På 3000 i OL-uttaket gikk hun på 4.03, en tid som hun kopierte nå i OL. I vc2 i Stavanger ble hun nr.3, 0,85 sek bak M Takagi og 0,26 sek bak Wüst. Sato har aldri vært under 1.56 lavlands, men jeg mistenker henne for denne sesongen å ha lagt en drøy alen til sin vekst.

Lollo er i sitt livs form. Hun ble nr.3 i distanse-em på 1.54.50, og også på 3000 der hun noterte 4.00.61. Nå tok hun sølv på 3000 med en tid 2,55 sek raskere enn i em. Med halvparten så mye fremgang i tidspoeng på 1500, er hun helt nede på 1.53.86! I vc4 i Calgary var Lollo 0,67 sek bak Sato på 1500, mens hun var hele 6,74 sek foran på 3000 mot nå 5,36 sek i OL. Slik sett virker det ikke som noen selvfølge at Lollo vinner dette paret. Ser vi på rundetidene fra vc4, åpnet Sato nesten sekundet foran Lollo og økte med et drøyt halvsekund på andrerunden, hvoretter de gikk like fort på tredjerunden og Lollo tok nesten et sekund på sisterunden. Om vi nå forventer dem som ganske jevnbyrdige, kan vi forvente at Sato først leder med 0,7 sek opp til 300m fra indre, og øker til 1,0 sek fra ytre ved 700m, hvoretter Lollo fra indre minker avstanden til 0,8 sek ved 1100m, hvoretter hun kommer seg foran i vekslingen og Sato får en bra rygg og de går likt i mål.

Holder en knapp på fighting Lollo her og tror dette kan bli et stort par. Jeg sier 1.54.1 og 1.54.3.

Par14, Bowe vs. Wiklund. Vår kvinne gikk nå 3000m på 4.01, 0,42 sek bedre enn i distanse-em i Hrv der hun gikk 1500 på 1.54.85. Dette indikerer at hun bør ha 1.54.5 inne, og det er fint at hun har siste indre. Bowe er vanskeligere å forutsi, trass i sterke resultater høyfjells denne sesongen, nå som distansen går lavlands og hun ubønnhørlig vil gå inn i siste ytre med stive ben. Bowes lavlandspers er 1.53.45 fra vc2 i Hrv forrige sesong. Inneværende sesong står hun som nr.2 i vc1 i Polen (0,6 sek bak vinner M Takagi) og nr.7 i vc2 i Polen (1,44 sek bak vinner M Takagi). Jeg forventer at hun stiller i spisset OL-form og kløktig vil holde litt igjen på andrerunden for å spare krefter mot slutten. Det er ikke sikkert at hennes andrerunde vil gå særlig raskere enn Ragnes, men hun vil nok uansett krysse greit foran på tredjerunden, så det ligger neppe an til noe vekslingskluss, med mindre Ragne går over ævne. Jeg gir Bowe 1.54.2.

I par15, Golubeva vs. M Takagi, har jeg liten tro på russerinnen som i distanse-em ble nr.7 på 1.55.63, over sekundet bak pallen. Hun hadde 1.55.90 i OL-uttaket til RUS i Kolomna, så jeg tviler på om hun kommer under 1.55 på lavlandsis. Spenningen knytter seg til M Takagi som på papiret er klar favoritt til å vinne distansen. I forrige OL ble hun nr. 3, 2 og 5 på hhv. 1000, 1500 og 3000, og ble slått med sure 0,2 sek av Wüst på 1500, Mihos aller beste distanse. Da gikk hun på 1.54.55 mens hun noterte 4.01.35 på 3000m vs. 4.01.77 i det pågående OL. Slik sett er det ikke opplagt at hun nå går under 1.54, men forrige korona-begrensede sesong satte hun vrek lavlands med sine 1.52.78 i Nagano der hun nå i romjula noterte 1.53.19. Inneværende sesong har hun vunnet de 3 vcup-stevnene hun har deltatt i, to lavlands og ett høyfjells i Salt Lake der hun noterte formidable 1.49.99, bare 0,16 sek bak hennes vrek på samme bane 3 sesonger tilbake.

Spørsmålet er om stundens alvor nå vil spille henne et puss, favoritt som hun er og med skuffelsen over ikke å ta individuelt OL-gull forrige gang. Hennes 3000 i OL var ikke all verdens overbevisende, nesten 2 sek bak hennes vinnertid i OL-uttaket i Nagano i romjula. Trekker vi fra en analog formsvikt vs. Nagano, på 1500, dvs rundt halvsekundet, har vi henne inne på 1.53.8. Det vil fortsatt lukte gull, men ikke med all verdens margin, og hvis noen løpere før henne overrasket med å gå under 1.54, stoler jeg ikke helt på at hun makter presset. Uansett vil hun måtte gå sitt eget løp det meste av paret, hvilket muligens kan være like greit for henne. Jeg tror – og håper – at Miho omsider får som fortjent med gjeveste OL-gull nå, og tipper henne inn på 1.53.6. Og siste indre skader neppe.

Det slår meg nå at det virker ulogisk ikke å forvente olympisk rekord også på 1500d siden isen i testløpene virket relativt raskere på de korte distansene. Så jeg trekker 3 tideler fra mine ovennevnte prediksjoner.

Jeg ender da opp med:

Prediksjon:
                          1.53.3 M Takagi
                          1.53.8 Lollo
                          1.53.9 Bowe
                          1.53.9 Wüst
                          1.54.0 Sato
                          1.54.0 Lalenkova
                          1.54.1 Groenewood
                          1.54.2 deJong
                          1.54.2 Wiklund
                          1.54.2 N Takagi
                          1.54.5 Morozova

Distansen har en klar favoritt, men bak henne er det et kobbel av løpere som vil kjempe om medaljer. Og overraskelser, positive som negative, vil garantert komme. En ytterst spennende distanse!

#17691 Svar
                          Kristian Eliassen

Forøvrig er det et dårlig poeng det med at Engebråten må takke Eitrem fordi  han sikret Norge kvoteplass på 5000m. Det er Thorup som kan takke.. Japan ville også vært takknemlige. Fjerner vi Eitrems 6.12 ville det gitt Japan en andre plass, og så ville Norge hatt prioritet på reservelista foran Danmark.

#17693 Svar

1500m, menn starter 11:30, norsk tid tirsdag 8. februar. 30 deltakere. Deltakerlista har kommet.

Noen små endringer siden forrige oversikt: Cepuran er oppført som reserve for USA. Skjønt: Dawson har nå ankommet Beijing, men det er Cepuran som er tiltenkt å gå. Dawson sier han planlegger å være klar til lagtempo senere. Ellers: Ingen reserveoppføringer for Italia og Kasakhstan

Oppførte på distansen, samt interne reserver («S»)

BEL2: Swings, Vosté
                            CAN3: Gelinas-Beaulieu, Howe, Langelaar (S: Bloemen)
                            CHN3: Lian, Ning, Weng (S: Xu Fu)
                            GBR1: Kersten
                            ITA1: Trentini (Ingen reserve oppført. Kunne brukt Giovannini, Malfatti eller Ghiotto)
                            JPN2: Ichinohe, Oda (Ingen flere med kvalifiseringstiden 1.48.00 inne)
                            KZH1: Morozov (Ingen reserve oppført. Kunne brukt Kuzin eller Arzhanikov)
                            KOR2: Min Seok Kim, Park
                            LAT1: Silovs
                            NED3: Krol, Nuis, Bosker (S: Roest)
                            NOR3: ADJ, Kongshaug, Ulekleiv (S: Engebråten)
                            NZL1: Michael
                            POL1: Brodka (Ingen flere med godkjent tid)
                            RUS3: Trofimov, Zakharov, Aldoshkin (Ingen å sette inn)
                            USA3: Mantia, Lehman, Dawson (S: Cepuran)

Eksterne reserver «R»
                            R1: ITA2: Giovannini/Malfatti/Ghiotto
                            R2: KZH2: Kuzin/Arzhanikov
                            R3: POL2: –
                            R4: KZH3: Kuzin/Arzhanikov
                            R5: POL3: –
                            Eksterne reserver («R») har man ikke listeført. Har fylt ut med tilgjengelige løpere som har klart tidskravet.

Trekningsgrupper á seks løpere. Løpere fra samme land kan ikke møte hverandre i par. Gruppene ser slik ut noen timer før trekningen:
                            Gruppe1: Mantia, Ning, Howe, ADJ, Ichinohe, Oda
                            Gruppe2: Min Seok Kim, Kongshaug, Swings, Krol, Ulekleiv, Nuis
                            Gruppe3: Lehman, Aldoshkin, Trofimov, Langelaar, Voste, Morozov
                            Gruppe4: Wang, Kersten, Lian, Trentini, Michael, Park
                            Gruppe5: Silovs, Brodka, G-B, Bosker, Zakharov, Cepuran

Trekningen foreligger rundt middagstider i dag, mandag!

#17694 Svar
                            Kristian Eliassen

… halvveis på 1500m, kvinner. Løpet har ikke «startet ennå». Blir spennende! Får vi en pall uten nederlendere?

(Norge ville forresten fortsatt ha kunnet stille med 7 løpere i herreklassen om Eitrem i mitt eksempel hadde blitt fjernet fra SOQC…)

#17695 Svar
                              Kristian Eliassen

Wüst! Overraskende.

(Må innrømme at 1500m, kvinner ble degradert til NOS på PC, samtidig som skiskyting kvinner var på TV-skjermen.)

#17696 Svar
                                Emil Nielsen
                                Deltaker

Fantastisk løp av Wüst!
                                  Tenk at hun klarer å reise seg på denne måten

#17697 Svar
                                  Kristian Eliassen

Trekningen klar! Allan Dahl Johansson i siste par mot Howe. Siste ytre.

https://olympics.com/beijing-2022/olympic-games/static/owg2022/pdf/OWG2022/SSK/OWG2022_SSK_C51A_SSKM1500M————-FNL-000100–.pdf

Ellers: Brodka stiller ikke, og ingen fyller opp fra «reservelista» («R»). Dawson i trekningen! Bosker forøvrig i nest-siste trekningspulje, ikke siste. Stemmer, feilaktig så er han  ikke oppført på oversikten (SOQC) til ISU.

#17698 Svar
                                    EinarR

Kristian:
                                      «(Må innrømme at 1500m, kvinner ble degradert til NOS på PC, samtidig som skiskyting kvinner var på TV-skjermen.)».

For egne del, utover skøyter: Ser på utvalgte langrennsøvelser. Koste meg med skibytte herrer i går.

Skulle gjerne sett kortbane, men har ikke kommet meg til foreløpig.
                                      Derimot angrer jeg veldig på at jeg ikke har sett på «Blandet lagkonkurranse, hopp» som nettopp er slutt. Må ha vært underholdning på aller høyeste nivå. Særlig når en har anlegg for å være skadefro!

Finns det mulighet for å se det i reprise, tro? Bronse til Canada! Sølv til den russiske OL-komitéen!

Unnskyld sidespor!

#17699 Svar
                                      Kristian Eliassen

Må jo se litt andre ting enn skøyter også. Ser heller skiskyting enn langrenn. Curling nå var veldig artig. Hognestad er en favoritt (og han har jo koblinger til skøyter også)

Hopp? Nja.

#17700 Svar
                                        Emil Nielsen
                                        Deltaker

For min del blir det ikke andre øvelser enn hurtigløp. Hadde gjerne sett på Kortbane, men jeg har ikke fulgt med så verdien er for lav for meg.
                                          Heldigvis har sykkelsesongen begynt, så jeg har idrett morgen og ettermiddag

#17701 Svar
                                          Rocambole

Etter 1500d: Parene før vanning indikerte at forholdene var rundt sekundet dårligere enn jeg hadde antatt, så gull rundt 1.54.3 og bronse rundt 1.54.8 virket nå plausibelt. LALENKOVA ledet som ventet overlegent før vanning, men 1.55.74 fortonte seg for svakt til å betraktes som en medaljesøknad.

Den første søknaden kom med GROENEWOUDs gode løp på 1.54.97. At dette var en seriøs søknad, ble bekreftet da N TAKAGI i paret etter gikk inn bak henne med 1.55.34. Så viste det seg at deJONG hadde kommet bra til hektene etter sin skuffende 3000m og klarte gå opp i ledelsen med 1.54.82, mens hennes uberegnelige makker MOROZOVA sluknet halvveis i løpet.

I par12 bekreftet BLONDIN at det ikke var noen grunn til å regne henne med i medaljebildet, selv om hun leverte en freidig åpning og gav makker WÜST litt pes. Distansens grand old olympiq queen presterte et uventet toppløp, helt blottet for svakhetstegn, og med dedikert kraft hele veien, inklusive en anstendig siste ytre. På forhånd fremstod hun bare som som én av 6-7 løpere som ville kjempe om medaljene et stykke bak M Takagi. Nå hadde hun levert et løp med full klaff i fremtryllet toppform, og den nye olympiske rekord på 1.53.82 var det ingen grunn til å anta at noen andre enn M Takagi ville ha noen fair sjanse til å slå.

SATO vs. LOLLOBRIGIDA ble som ventet et sterkt par som Sato dro i land med en forventet pen prestasjon, men 1.54.92 var de få små fra å kunne innta pallen. Burdagsbarnet Lollo (31), på sin side, fremstod med mindre tørt krutt i skøyteskoene enn fyrverkeriet hun leverte da hun vant 3000-sølvet. Etter sitt løp på 1.55.21 forklarte hun dette med at det ble for lite restitusjon dagen før grunnet medaljeseremoni og ståhei.

For nest siste par, BOWE vs. WIKLUND, virket bronsemedalje fortsatt rimelig innen skuddhold for vinneren av paret, der Bowe hadde et lite favorittstempel. 300m på 25.22 og 26.09 var på merket for begge to. (Mitt bronseskjema til Ragne var 26+28+29.5+31.3= 1.54.8). Men deretter ble det bare sorgen hele veien for de begge som syntes merkelig tomme for den olympiske kraftsaft som hadde strømmet inn i Wüsts spreke ben. 1.55.81 og 1.56.41, hvilket skulle vise seg å ende opp som nr.10 og 12, var svært skuffende prestasjoner. Da Ragne vant 1500 i distanse-vm i fjor, gikk hun nesten to sekunder raskere, nærmere bestemt på 1.54.61, en tid som ville gitt bronse i dag.

MIHO TAKAGI stod foran en formidabel oppgave i siste par, men da hun lå likt med Wüst da klokken ringte, var det fortsatt godt håp siden hun kunne tillate seg å sprette opp 1,54 sek i rundetid og likevel ta gull, med en velkommen siste indre foran seg. Men trass i at hun leverte et strålende løp på 1.53.72, ble oppgaven litt for stor for den sjarmerende favoritten. Hun ante vel uråd selv og pådro seg et snubleskjær på oppløpssiden, men tapte neppe så meget på så at det ble utslagsgivende.

Det var all grunn til å føle med den ellers så blide Miho, som også i dette OL så gullet glippe mellom sine hender, og dét på distansen hun har dominert så lenge.

Samtidig er det bare å ta seg av hatten for Wüsts imponerende prestasjon. Hun ender opp med følgende utrolige rekke av 1500-medaljer i fem etterfølgende OL: Bronse-Gull-Sølv-Gull-Gull. Og individuelt har hun i tillegg følgende medaljefangst:
                                            1000: Sølv i 2014.
                                            3000: Gull i 2006 og 2014; sølv i 2018.
                                            5000: Sølv i 2014.

Etter alt å dømme var dette også hennes objektivt sterkeste 1500-løp noensinne, i en alder av godt modnede 35 år! Bare én gang har hun gått raskere lavlands, da hun vant vc-finalen (også da knepent foran Miho) i Heerenveen i mars 2020 på 1.53.10. Men isen var raskere der enn nå.

Dette var kronen på verket og nå kan skøytedronningen abdisere fra den olympiske topp.

Hva Ragne angår, er kanskje det eneste lyspunktet at vår blide gromjente nå virkelig tillot seg å bli dypt skuffet, hvilket vil kunne tenne en fandenivoldsk ild for senere hen å vende tilbake på mest vyrdsame vikingvis. Vi gleder oss!

#17702 Svar
                                            KarlA

For spesielt interesserte: fire av hurtigløperne som skal representere Kina i dette OL er fra Xinjiang. Uigurene utgjør rundt 45% av befolkningen der. Ingen av løperne er uigurer.

Ahenaer Adake og Hanahati Muhamaiti er kasaker.

Alemasi Kahanbai er kirgiser.

Ruining Tian er hankineser.

#17704 Svar
                                              Kristian Eliassen

Jeg lurer på om Mei Han fra Indre Mongolia er hankineser.

Takke meg til spesielt interesserte forresten. Ønsker meg titusenvis av slike. Dukker opp veldig mye rart i disse OL-tider. Jfr. Støy og spamming på Facebook. Samtidig ønsker jeg meg at de ivrigste bidragsyterne på Facebook kunne løftet blikket litt. Tar vi de 10 ivrigste bidragsyterne på forum for skøytehistorie, så tror jeg ikke at jeg har opplevd EN eneste gang de seneste årene at noen av de har referert, eller linket til noe jeg har skrevet. Flere ganger har dog de som er aktive her gjort det  men det er ikke noe poeng å be om det så lenge det ikke hjelper. Jeg kunne naturligvis registrert meg for å komme med kommentarer, men jeg synes ikke det er hovedpoenget. Har ikke lyst til å «plage dem» med voksenopplæring. Så  nå har jeg egentlig gitt opp det der: enten får jeg registrere meg eller så får de ha det så godt.

ps: hvis noen synes det der hørtes ut som om jeg tror jeg kan alt, så er det feil. Synes bare det er rart å ikke bli referert til da jeg selv som en naturlig ting søker informasjon i de kanaler som finnes.

ps2: i dag får jeg dessverre ikke fulgt 1500- meteren for menn. Blir stille herfra. Tvi, tvi! Frykter at forholdene og siste ytre blir litt for tunge for ADJ, men tar svært gjerne feil. 🙂

#17705 Svar
                                                EinarR

Finner ikke 1500m på noen av de kanalene jeg har tilgang til! Så da så.

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 223)
                                                Svar til: Svar #17690 i OL i Beijing 2022
                                                Din informasjon: