NSF satser på kortbane

Hjem Forum Forum 15.46.6 NSF satser på kortbane

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 53)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

iflg. dette oppslaget i dag. Flere av navnene som er med i satsingen er allerede store talenter i hurtigløp. Så blir det spennende å se hva dette kan føre til!

#10526 Svar

Dette er spennende. Jeg må ile til med å si at jeg personlig ikke er så fascinert av å se på short track – men det poenget er jo ganske underordnet siden mange andre liker konseptet. F.eks. nok til at verdenscupen i short track har noe lengdeløp ikke har: en sponsor… (Jeg synes banen er for liten, og idéen om fellesstart -eller til og med stafett for den delen – , appellerer straks mer til meg hvis det henlegges til en 400m-bane. Utformingen av REGELVERKET ved slike øvelser på 400m-ovaler er det mest interessante kjernepunktet for meg:  å kunne etablere mest mulig artige, og severdige øvelser. Dessverre er det ingen (åpen) debatt på om man nå er i mål i så henseende. I Short Track er ikke slike grublerier like relevant. Der er fellesstart fellesstart, og det er bara å åk eller hva Stenmark sa.)

Kanskje Inline og Short Track burde vært satsningsområder for Oslo, og så kunne man prøvd å fått til noe (altså hurtigløpshall) på Risenga? Samme med Trondheim som heller ikke har noen hurtigløpshall, mens det jo ligger en i Bjugn. Bergen derimot burde vel stått først på lista nå for å kunne realisere en hurtigløpshall selv om Stavanger ikke er langt unna. Mange brukere, og ikke minst relativt mange som går på lengdeløpsskøyter slik jeg har forstått det.

Jeg vil tro at det er viktig at man satser på å kunne hevde seg i Short Track as such. En bieffekt vil være at satsningen kommer hurtigløp til gode. Poenget gjelder i enda større grad Inline.

https://www.skoyteforbundet.no/nyheter/2020/mote-med—-10-ars-jubilant-med-suksess-i-trondheim

• Dette svaret ble endret 6 år siden av B. Haarberg. Årsak: Lenker fungerer best når de åpner i ny fane/vindu
      #10530 Svar
      Emil Nielsen

Dette er spennende.

Jeg har stor tro på at det er klokt å satse bredt tidlig, og så spisse fokus senere.

Det åpner også muligheter for en fremtidig inline satsning. Noe som jeg naturligvis veldig gjerne så.

#14076 Svar
        Kristian Eliassen
          #23866 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

Jeg vet ikke helt hvorfor, men Norgescupen i kortbane er allerede ferdig med tre av fem runder.

Oppsummering så langt med lenker til resultatlister.

#23867 Svar
            Emil

Kortbane løp i Norge må ofte «gjemme seg» tidlig og sent på sesongen. Ellers mister de lengdeløperne.

#24685 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

Som nevnt i annen tråd er det juniorverdenscup på kortbane denne helga – visstnok for første gang? Her er resultatservicen.

#25507 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

Den som har kjøpt abonnement på VG TV kan nå også følge EM kortbane fra Polen, med norsk deltakelse. Dette går vel 12.-14.januar, så vidt jeg forstår.

#26664 Svar
                  Kristian Eliassen

Junior-VM i Gdansk!

Starter i dag med norsk deltakelse. Deltakerlista sier 8 stykk, men NSF sier 5:

«Norge stiller med 5 løpere:

Guro Samdahl Melhuus (500 – 1000 – 1500)
                    Linus Risnes (500 – Stafett)
                    Tinius Rambøl Alme (1000 – Stafett)
                    Fredrik Pedersen (500 – 1000 – 1500 – Stafett)
                    Eirik Andersen (1500 – Stafett)

Einar Agdestein og Magnhild Ekren er med som trenere.»

Vet ikke hvorfor Klevstuen ikke er med (Et hett tips vil jo være sykdom/(reise)belastning)

You Tube (finnes også en variant med polsk kommentar der ute)

#26665 Svar
                    Kristian Eliassen
                      #26683 Svar
                      Kristian Eliassen

Fredrik Pedersen har hatt en god dag i Polen. Videre på både 500 og 1500. De andre til oppsamlingsheat.

#26691 Svar
                        Kristian Eliassen

Legger merke til at Shomu Sasaki deltar. Det må være samme mann som ble nummer 11 på 5000 og vant en av semifinalene under distanse-VM i Calgary . Angel Daleman kjenner vi også igjen selvfølgelig.

#26700 Svar
                          Kristian Eliassen

Dagens høydepunkt var 3000m, menn stafett. Norge til semifinale! Lagt bak Japan i sitt heat, men de hadde jo med Sasaki. Andreplass gir semifinale. På 1000m gikk de norske til oppsamlingsheat.

#26730 Svar
                            Kristian Eliassen

Ai, ai. Fredrik Pedersen dessverre disket i kvartfinalen på 500m, Semifinale stafett for guttene går 17:09 — to beste lag til finalen, to neste til B-finalen. Norge møter Japan (igjen), Italia og Kazakhstan.

#26737 Svar
                              Kristian Eliassen

…dessverre ble det tidlig kluss i en veksling for Norge. Dermed ble det ikke A-finale og heller ikke B. Morsomt at Norge er på Short Track-kartet. Oppsamlingsheat på 1000m i morgen.

#27125 Svar
                                Kristian Eliassen

Dårlig med forhåndsstoff, derfor noen linjer:

Etter det uhøytidelige 100m-showet/parentesen i Leeuwarden, blir det hele mer seriøst når selveste VM i Short Track går av stabelen i Rotterdam.

ISUs side

Schaatsen.nl

Masse informasjon å finne her. Norge stiller med to deltakere. Banen i Rotterdam er av midlertidig karakter. Konsertarena slik jeg forstår det. Med plass til hele 10 000 og utsolgt både lørdag og søndag så blir det nok stor stemning. Fin resultatservice i ISU-linken. For live-bilder er det NOS eller Skating ISU (You Tube som gjelder). Det hele starter i dag klokken 12:00 med  kvartfinaler på 1500m, og så går det slag i slag.

#27126 Svar
                                  Kristian Eliassen

Skating ISU

NOS

(VG+ Sport later til å sende VM i kunstløp fra onsdag av, men ikke dette mesterskapet)

#27127 Svar
                                    Kristian Eliassen

Denne google-oversatte artikkelen synes jeg er interessant:

«Short Track VM 2028 også til Nederland.

I forkant av det nederlandske verdensmesterskapet i short track presentert av Odido, ble det kunngjort at verdensmesterskapet i 2028 også vil bli avholdt på nederlandsk jord. KNSB kommersiell direktør Jeroen Kraaij bekreftet dette: «Vi er veldig glade for tilliten fra ISU

Short Track-VM arrangeres i Nederland for sjette gang denne helgen, og Ahoy Rotterdam vil være stedet for arrangementet for andre gang. Det er nå oppnådd enighet med ISU om at Nederland også skal arrangere turneringen i 2028. «Det er en kontinuerlig prosess,» sier Kraaij. «Forskjellen med tidligere år er at ISU nå planlegger lenger fremover, så vi vet allerede. Det er veldig hyggelig, da kan vi forberede arrangementet bedre.» KNSB har en flerårskontrakt med TIG Sports, som også står for organiseringen av arrangementet.

Verdensmesterskapet har vokst til et av de større flerdagers sportsbegivenhetene i Nederland. ISU er imponert over måten de involverte partene organiserte turneringen i Rotterdam på. Tildelingen for 2028 er et bevis på den tilliten. «Folk bekrefter hvor spesielt dette er,» sier Kraaij om helgens verdenscup i Rotterdam. «Det faktum at det er ISUsom sier det gjør det enda viktigere. De tildeler mesterskapene. Dette er standarden for denne sporten, du kan ikke ignorere det. Andre land gratulerer oss med det vi har oppnådd her, og det gir også gjenklang med ISU.»

Stedet for verdensmesterskapet i  i 2028 er ennå ikke kunngjort offisielt. Rotterdam var også stedet i 2017. Dette skulle også skjedd i 2021, dersom turneringen ikke hadde blitt arrangert uten publikum på grunn av koronatiltak. Mesterskapet ble flyttet til Dordrecht. KNSB har nylig jobbet sammen med Ahoy og TIG Sports for å skape den mest bærekraftige midlertidige skøytebanen i Rotterdam. «I Nederland kan vi ikke gjøre det mye større enn det vi nå setter opp i Ahoy,» sier Kraaij om valget av sted. «Faktum er at vi føler oss hjemme her, vi tar imot 10 000 mennesker hver dag. Det blir totalt 30 000 mennesker under hele helgen, noe vi er veldig fornøyde med.»

#27195 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

Nokså tilfeldig oppdager jeg at kortbane er en del av den såkalte NM-veka på Lillehammer, med dekning på NRK.
                                        Live resultatservice.

Det er satt opp 1,5 times sending fra kl 1715 lørdag 23.mars. NRK1!

#27201 Svar
                                        Kristian Eliassen
                                          #27202 Svar
                                          EinarR

Norsk kortbane på NRK 1 i beste sendetid! Så på alt. Litt hesblesende, men de tok seg god tid, med utøvere, ledere og folk rundt. Bra stemning og atmosfære i hallen, så tror dette var bra reklame. Noen av heatene hadde stor strekk, men også noen tette. Einar Agdestein var med og hjalp til her også, en fin type for skøytesporten på mediesida.

«Problematikken» rundt kortbane vs. hurtigløp tok de ikke opp, enda her var flere som åpenlyst har markert seg som hurtigløpere. Men dette skulle være positiv PR for kortbane, så det var kanskje like greit å la det ligge.

#27210 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester

Tiltredes.

En ting jeg reagerte på: Nesten alle løpere ble presentert som OSK-medlemmer, til og med de som ikke hadde OSK-drakt. Har ikke f.eks. Aktiv SK «lisens» for kortbane?

#28183 Svar
                                              Kristian Eliassen

ISU satser på Short Track.

ISU presenterer nye landslagsdraktlogoer  — som virkemiddel for å bygge lagidentiteter. Ingen original idé, men et Interessant Påfunn!  I ishockey har man jo for lengst klart å etablere synonymer: Sverige har «Tre Kronor» på trøyene. Kanada har lønnebladet, Finland løve, (Norge isbjørn) osv. Graden av suksess for å kunne oppnå det samme i Short Track  avhenger av kjerneproduktet. Med det mener jeg hvordan man snekrer sammen verdenscup og mesterskap, og hvilke øvelser og formater stevnene består av. Er Short Track i ferd med å finne sin form? Jeg ser ikke bort fra det.

Short Track starter sin World Tour allerede i slutten av oktober. Hele fire stevnehelger før vi er i midten av desember. Noe av begrunnelsen er at man vil samle alle de beste — ikke bare til mesterskapene på nyåret…

… I den sammenheng er man jo som kontrast nødt til å peke på kalenderen for hurtigløp som denne sesongen er mer ekstrem enn noen gang. Litt satt på spissen, så starter nemlig årets sesong med det interne uttaksstevnet i Nederland 28.-29. desember (NK Allround og Sprint). 2,5 måned senere kulminerer sesongen med VM enkeltdistanser på Hamar i midten av mars. Allerede neste sesong er vi heldigvis tilbake til 4 verdenscupstevner på høsten, men har hurtigløp dermed funnet sin form? Jeg tror alle må være ærlige på at det har man ikke. Hurtigløp trenger et løft tilsvarende den hjelpen Short Track nå får.

#28184 Svar
                                                EinarR

Apropos: Via sidene til SK Falken snuser jeg opp at Guro Samdahl Melhuus satte norsk rekord på 1500m (kortbane) i Dresden i forrige uke. Og at rekorden (2.30.144) ble slått av Pauliina Klevstuen (2.28.245) seinere på dagen.

Guro (f. april 2006)  går kortbane for Trondheim Kortbaneklubb (TKK), og hurtigløp for Falken. Meget god allround atlet, med flott løpssteg med sko på beina. Hurtigløpsperser fra januar i år: 43.29-1.26.17. 1500m- pers (2.22) er et par sesonger gammel.

Hun har sikkert lyst til å fortsette med begge disipliner. 18  år gammel- følg med!

Snakker om Facebook: Strammer de grepet nå? Som outsider opplever jeg nå at jeg innrømmes stadig kortere buffertid før jeg avskjermes. (Men vi overgir oss ikke!)

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 53)
                                                Svar til: Svar #26700 i NSF satser på kortbane
                                                Din informasjon: