Nord Korea

Hjem Forum Forum 15.46.6 Nord Korea

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 96)
  • Forfatter
    Jeppe

Her følger 1500 damer og menn ble arrangert dagen etter, 29. januar 2023

1500 meters Ladies

1. Rim Hyang CHOE 2.09,54
      2. Yu Jong RI 2.10,67
      3. Hyang Mi AN 2.10,93
      4. Ok Sim JON 2.12,01
      5. Il Hyang HYON 2.12,22

1500 meters men

1. Kum Chol HONG 1.57,08
      2. Hun CHOE 1.57,25
      3. Jin Il PAK 1.58,24
      4. Kuk Song RI 1.58,96
      5. Hong Chol SONG 1.59,43

Enkelte bra tider her, men større ting venter.

#22935 Svar
      Jeppe

3000m ser ut til å være en distanse de nordkoreanske jentene har fått tak på.
        Verdenscup-kravet er etter det jeg mener, fortsatt 4.22,00, og her har tre av de fem gått under kravet.
        Det betyr også at PRK med god margin, kan stille med et lagtempo lag i verdenscupen.
        De to første stevnene går vel i Asia, så det bør være mulig, sånn reisekostnadsmessig. Men så er det dette med internasjonal deltagelse osv. i de løp hvor kvalikk tider oppnåes.
        Uansett, løpene gikk 28. januar, samme dag som 500 meter`n

3000 meters Ladies

1. Rim Hyang CHOE 4.20,68
        2. Yu Jong RI 4.21,69
        3. Hyong Mi AN 4.21,83
        4. Il Hyang HYON 4.22,90
        5. Hyon Sim KlM 4.23,92

#22936 Svar
        Jeppe

Guttas 5000 ble også en opptur, sett med mine øyne.
          7-minutters grensa, ble, om ikke akkurat most, så ble den omsider underskredet.
          Tre mann gikk under den gamle nasjonsrekorden på 7.01,56 satt i Calgary i 1988.
          Men om 6.56,65 er ny nasjonsrekord, er ikke godt å si. Jeg vil fortsette min kontakt med PRK, og jeg vil spørre pent om noen gikk fortere enn dette for ett år siden.

5000 meters men

1. Hun CHOE 6.56,65
          2. Jin Il PAK 6.57,43
          3. Il Hun RYU 6.59,87
          4. Kum Chol HONG 7.03,89
          5. Tae Hyok JON 7.03,99

Det er langt unna verdenscup-krav, men det må være gøy for løperne å se 6-tallet

#22937 Svar
          Kristian Eliassen

(Snakker vi om nasjonalt mesterskap? Da gjelder jo ikke krav om internasjonal deltagelse.)

#22938 Svar
            Jeppe

Den vanligvis sterkeste distansen for de nordkoreanske jentene; 1000m. venter jeg litt med. Det er en åpenbar feil på resultatlistene, det samme gjelder for gutta.
              Så jeg venter til jeg har fått korrigeringer på dem.
              Men jeg kan opplyse om at alle fem jentene ser ut til å ha gått under kravet til deltagelse i WC.

I morgen vil jeg legge ut 5000 damer og 10 000 menn

#22939 Svar
              Jeppe

Jeg har ikke info om hva slags stevne dette var, men mest sannsynlig nasjonalt mesterskap.

500 damer og menn, pluss 3000 damer og 5000 menn gikk 28. januar.
                Og på ordentlig allround-vis, gikk 1500 meterne, og 5000 damer og 10 000 menn dagen etter.

#22944 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

Høyfjellsbanen i Samjion er fortsatt utendørs antar jeg? I så fall er noen av disse resultatene helt i toppen på verdensbasis for sesongen som gikk – spesielt 4.20,68 som jeg ikke kan se er overgått på noen utendørsbane. Flere av de nederlandske banene er jo delvis overbygd. Uansett: Et imponerende gravearbeid av vår korrespondent!

#22952 Svar
                  Jeppe

Vinnertiden på denne distansen ble i 2021, 7.48,41. Det gikk altså litt fortere for tre av løperne under dette stevnet hvor 5000 damer og 10 000 menn gikk 29. januar i år.
                    Temmelig jevnt mellom de beste, og det skulle vært veldig artig å se hvor mange deltagere disse stevnene egentlig har.
                    Men jeg er mer enn godt fornøyd med å ha klart å oppnå den kontakten jeg har, slik at vi kan danne oss et lite bilde av hvordan det står til i nord-koreansk skøytesprt.
                    Uansett, har jeg fått inntrykk igjennom min komunikasjon, at de årlige stevnene i Samjiyon eller Pujon, er litt store arrangement.

5000m ladies

1. Yu Jong RI 7.45,10
                    2. Rim Hyang CHOE 7.45,84
                    3. Hyang Mi AN 7.46,49
                    4. Su Jong HYON 7.49,93
                    5. Il Hyang HYON 7.50,48

10 000 menn, neste

#22953 Svar
                    Jeppe

Vaksinen mot å bryte 15- mimutters grensa, virker ikke 100% lenger, men nesten. Det var nemlig nære på da Hun Choe med hårfin margin snek seg under grensa, og vant 10 000 på 14.59,98.
                      Vi ser også på denne distansen, denne forholdvis merklige jevnheten mellom løperne.
                      Bare fire og et halvt sekund mellom de fem første.
                      Hun Choe vant forøvrig også 5000, ble nr to på 1500 og nr 5 på 500.

10 000 meters men

1. Hun CHOE 14.59,98
                      2. Jin Il PAK 15.01,54
                      3. Song Dok RI 15.01,68
                      4. Il Hun RYU 15.02,44
                      5. Tae-Hyok JON 15.04,58

#22954 Svar
                      Jeppe

Banen i Samjiyon er fortsatt utendørs ja, og det er naturis. Antakelig er banen oppgradert på en eller annen måte, for de nasjonale stevnene ble i flere år avholdt i Pujon (som også ligger høyt). Satellitt bilder avslører ikke noe delvis overbygd bane, men jeg vet ikke hvor nytt det nyeste bildet er. Jeg vil spørre forsiktig om banen i Samjiyon, så får vi se.
                        Jeg venter fortsatt på korrigering av 1000 meter tidene, men i mellomtiden kommer snart lagtempo tidene.

#22955 Svar
                        Jeppe

Lagtempo løpene i Samjiyon gikk 30. januar, altså dagen etter 5000 damer og 10 000 menn, noe som vel ikke er en veldig gubstig løsning.
                          Resultatene viser imidlertid at det ble gått litt fortere enn for 2 år siden, og dermed…muligens ny nordkoreansk rekord.

Team Pursuit ladies

1. Rimup Team 3.19,84
                          2. Taesongsan Team 1 3.20,82
                          3. Taesongsan Team 2 3.21,99
                          4. Ponghwa Team 3.24,83
                          5.

Vi ser også at kun tre klubber stillte lag i denne konkuransen, og at klubben ved navn Taesongsan, er en stor klubb.
                          for gutta sin del stilte denne klubben med hele tre lag, og jevnheten blant nordkoreanske løpere bekreftes av at Taesongsan’s andre lag, slo første laget, og et par lag til, inkudert Taesongsan`s tredjelag.

Vinnertiden på 4.01,53 og også vesentilg raskere enn vinnertiden for to år siden.

Team Pursuit men

1. Taesongsan Team 2 4.01.53
                          2. Hyesan Team 4.02.21
                          3. Sajabong 4.02,46
                          4. Taesongsan Team 1 4.03.68
                          5. Taesongsan Team 3 4.04.88

1000 m gjenstår. kommer snart

#22959 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

Hjertelig takk! Denne jevnheten mellom løperne er ikke helt plausibel, dvs. det «skal ikke være sånn» – statistisk sett. Men forklaringen kan jo meget vel ligge i at løperne rett og slett går etter samme skjema. I så fall er det noen som ikke helt får ut potensialet sitt heller.

#22960 Svar
                            Jeppe

1000m damer.

Jeg velger å legge ut resultatene fra 1000m uten å ha fått korrigeringen jeg har ventet på.
                              Å få mail fra Nord-Korea, er på ingen måte daglidags for noen vil jeg tro, og de mailene jeg får, kommer heller ikke daglig.
                              Men de kommer, og det vil nok dukke opp en melding med korrigeringer av noe som åpenbart er feil, men jeg velger å legge det ut i sin orginale form samtidig som jeg korrigerer det til det jeg tror det må være.
                              Jeg begynner med 1000m damer.
                              En distanse PRK-jentene behersker svært godt.

1000m for både gutta og jentene ble arrangert i Samjiyon fire uker etter det første stevnet som var i slutten av januar.
                              4. mars var dermed datoen for dette løpet.
                              Alle tidene er godt under kravet for deltagelse i verdenscupen. Verd å merke seg er det også at jenta som gikk så godt på 500, Ok-Sim JON, ikke er blant de 5 beste på 1000.

På resultatlista ser vi at Yu-Jong RI står oppført som nr 1 og vinner; med tiden 1.17,08. Bak henne på lista har to andre jenter bedre sluttid. Jeg velger å tro at 7-tallet skal være et 6-tall, og vinner-tiden til Yu-Jong RI skal være 1.16,08.
                              Jeg regner med en offisiell tid vil komme senere, men jeg velger å tro at min antagelse er riktig.

1000 meters Ladies

1. Yu Jong RI 1.17,08. ( mest sannsynlig ett sekund bedre )
                              2. Rim Hyang CHOE 1.16,33
                              3. Hyo Sim KlM 1.16,61
                              4. Il Hyang HYON 1.17,51
                              5. Jln Mi RI 1.18,04

#22961 Svar
                              Jeppe

1000m for gutta.

Resultatene jeg har fått fra min veldig gode kontakt, Mr. Kim Kyong Chol, forteller ingenting om at det har vært noe annet løp i Samjiyon 3. mars. Men det vil jeg tro det har vært, men det blir bare gjetninger, på dypt vann.
                                Men en hel dag til bare to stk 1000m, det tviler jeg på. Kanskje noe sesongavslutings greier?

Kim Kyong Chol er ikke en person i skøyteforbundet, men alt jeg får vite, og alt jeg ønsker å spørre om, må gå igjennom ham.
                                Nå er jeg litt heldig likevel fordi Kim Kyong Chol kjenner godt til en mann med navn Im-Ri Bin.
                                Im-Ri Bin? Hvem er det? Jo, Mr. Im-Ri Bin er en som tidligere var en svært god skøyteløper som junior, og jeg omtalte ham i saken jeg skrev om hvor sterke PRK´s juniorløperne var på 1980 tallet.

Han har sitter i skøyteforbundet nå, og ansvar for løperne, og er informert om at jeg har omtalt ham i vårt forum, og dermed går det kanskje lettere med korpsondansen enn det kunne ha gjort, selv om det til tider går tregt.

Det beste hadde selfølgelig vært, å hatt en linje rett til skøyteforbundet i PRK, men jeg har funnet en åpning like ved, og er fornøyd.

Men så til resultatene for gutta

Resultatene her har også en blemme.
                                Nam-Song PAK står oppført som 5. og sistemann på lista med en tid som egentlig er tredje beste. Jeg velger å tro at plasseringen på lista er riktig, men tiden er feil.
                                Også her velger jeg tro at det er et 6-tall som har falt ut og blitt erstattet med et 5-tall.
                                Tiden til Nam-Song PAK vil jeg dermed sette til 1.16,01, og altså fortsatt sist på lista.

1000 meters men

1. Kum Chol HONG 1.14,54
                                2. Hun CHOE 1.14,72
                                3. Kuk Song RI 1.15,62
                                4. Kwang Hyok JONG 1.15,94
                                5. Nam Song PAK 1.15.01

#22964 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

1.16,08… Dette er i så fall en verdensklassetid, helt opp på 8.plass gjennom alle tider på en utendørsbane. Med serien 39,68 – 4.21,69 – 2.10,67 – 7.45,10 = 173,361 er vel denne Ri også vinner av den eventuelle allround-konkurransen i januar.

#22965 Svar
                                  Carl-Petter Leganger

Jeppe!

Imponerende gravearbeid du har utført.  Veldig kjekt å få resultater også fra Nord Korea.  De har gjennom årene vært flinke til å sende inn fem beste resultater til ISU, men etter at Ungarn fremmet forslag på ISU-kongressen for et par år siden om å digitalisere dette, har jeg ikke sett fem beste resultater for noen nasjoner i regi av ISU.  Ungarns forslag gikk så vidt jeg husker på at resultatene skulle publiseres på den enkeltes nasjons hjemmeside, Nord Korea har ingen hjemmeside, og jeg har ikke sett noe på hjemmesidene til de nasjoner som har slik.

Jeg tror resultatene stammer fra det nord koreanske mesterskapet.  Gjennom årene har jeg merket meg at resultatene stort sett er oppnådd på samme bane og innenfor to/tre dager.  Unntak har vært 1000 m og enkelte ganger 500 m hvilket kan tyde på at det også har vært et sprintmesterskap.  Da nord koreanske løpere deltok i Calgary i 209/10-sesongen ble disse resultatene som var bedre enn dem oppnådd på hjemlig is, ikke publisert på fem beste listen, hvilket styrket meg i min oppfatning av at Nord Korea har sendt inn resultater fra nasjonale mesterskap.

I så fall ble Yu Jong Ri mester for kvinner med 172.361 poeng, mens Hun Choe ble mester for menn med 163.097 poeng.  Med forbehold om at resultatene i 2021/22 ikke var bedre, er begge disse poengsummer nye nasjonale bestenoteringer.  Det samme gjelder  vinnertiden på 3000 m kvinner og vinnertidene på 5000 og 10000 for menn.  Jeg håper at resultatene fra 2021/22 også dukker opp etter hvert.

Fortsett det gode arbeid, Jeppe!

#22966 Svar
                                    Jeppe

Takk for fine ord Carl-Petter.
                                      I flere meldinger mellom meg og PRK; ga de uttrykk for at de skulle sende resultatene til ISU, det ble aldri noe av, så til slutt fikk jeg dem tilsendt som innscannede ark.
                                      Jeg lovte å sende det til ISU, noe jeg har gjort, og derfra fikk jeg svar om at de har sluttet med resultatinformasjon fra nasjonale stevner.
                                      (Det hadde sikkert skøyteforbundet i Nord-Korea også funnet ut).
                                      Men jeg tenkte det var av interesse likevel, da PRK Iikke har nettside, men nei.
                                      De får seile sin egen sjø, nå har jeg i mellomtiden sendt resultatene til SpeedskatingResults, håper de dukker opp der, og håper selfølgelig å få resultatene fra forige sesong også, fra en på alle måter spennende skøytenasjon.
                                      Jeg pleier min forbindelse, og håper på det beste.

#22972 Svar
                                      Georg Wiig

Glimrende jobbet Jeppe.

Som et apropos til den nå brutte 15-grense, bør det nevnes at Yong-Hun Song (f.13.01.72) foruten å gå 5000m på 7.01,56 under Calgary-OL i 1988 også gikk 10000 m på 14.33,41, men ble disket fordi han hindret parkameraten som kom fra ytre bane i en veksling sent i løpet.

#22974 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester
                                          #22978 Svar
                                          EinarR

Jeg har prøvd å poste ei oversikt over de løperne som finnes i det nye materialet. Men systemet vil ikke ta imot den! Sikkert noe politisk.

#22979 Svar
                                            Kristian Eliassen

Bra jobbet av Jeppe. 🙂

Jeg la ut en link til denne tråden på schaatsforum også. (gir enda flere visninger)

Tar med hva signaturen «Mjøsaman» melder: » … ja, det forblir ekstremt rart at de nordkoreanske damene går  en veldig sterk 1000 meter sammenlignet med 500 meter, en veldig svak 1500 meter og så igjen en rimelig sterk 3000 meter. Og ikke 1. år, men år inn og år ut. Og for alle løpere. Og hvert år noen tideler raskere enn året før, uavhengig av bane (og sannsynligvis forholdene).

Skepsis der altså.

#22980 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester

Kommentaren ble stoppet som «spam». Skjønner ikke helt hvorfor, men her er den ihvertfall.

Her er ei oversikt over løpere som er med i det nye materialet fra PRK. Distanser i stigende rekkefølge, 500m først. x= ikke topp 5 på distansen. 1000m begge kjønn tar utgangspunkt i Jeppe sine formodninger, se tidligere poster. Altså en viss usikkerhet, uavklart. Også forbehold om skrivemåter navn.

KVINNER

Ok Sim JON 1-x-4-x-x
                                                Yu Jong RI 2-1-2-2-1
                                                Hyang Mi AN 3-x-3-3-3
                                                Rim Hyang CHOE 4-2-1-1-2
                                                Hyo Sim KIM 5-3-x-5-x
                                                Il Hyang HYON x-4-5-4-5
                                                Su Jong HYON x-x-x-x-4
                                                Jin Mi RI x-5-x-x-x

Åtte kvinner med topp 5 plasseringer.

MENN

Kum Chol HONG 1-1-1-4-x
                                                Paek Rim RI 2-x-x-x-x
                                                Kwan Song WON 3-x-x-x-x
                                                Jin Il PAK 4-x-3-2-2
                                                Hun CHOE 5-2-2-1-1
                                                Kuk Song RI x-3-4-x-x
                                                Hong Chol SONG x-x-5-x-x
                                                Il Hun RYU x-x-x-3-4
                                                Tae Hyok JON x-x-x-5-5
                                                Song Dok RI x-x-x-x-3
                                                Kulang Hyok JONG x-4-x-x-x
                                                Nam Song PAK x-5-x-x-x

Tolv menn med topp 5 plasseringer.

Synes dette virker ganske troverdig. Flere av løperne trer fram med logiske distanseprofiler. Og for å ta de påtakelig «tette» resultatlistene: Det eneste som likner, er Kina! Der også er det ofte tettere på resultatlistene, enn etter «vestlig» standard. Så kanskje det til en viss grad er et produkt av øst-asiatisk egalitær fostring og ideologi?!

Men fortsatt er det mye vi ikke vet om hurtigløp i PRK. Nivået tyder på ganske omfattende aktivitet.

#22981 Svar
                                                EinarR

Calgary 1988: Klassisk gledesdreper- disk. Ingenting i kroppsspråket til Timo J tyder på at han lot seg affisere, så det var sikkert ikke finnene som tok initiativ til rødt kort. Antakelig en nidkjær dommer med det geopolitiske alt i orden.

En annen ting er at Song kommer dyktig trangt inn i svingen sin etterpå. Det ville han aldri ha sluppet unna med i dag, kanskje det er det som er diskgrunnen? Men i -88 tror jeg ikke de var så militante på dette regelpunktet.

#22982 Svar
                                                  Jeppe

Calgary -88.

Med min kanskje noe sære interesse for både finsk- og nordkoreansk skøytesport, er det uforståelig at jeg ikke har fått med meg det løpet før. Men jeg var sikkert på jobb, og alle repriser senere, viste vel bare fallet til Geir Karlstad, og kampen om gullet. Så takk for linken.

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 96)
                                                  Svar til: Svar #23529 i Nord Korea
                                                  Din informasjon: