Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › NC3/EC1 Kristiansund til helga
- Dette emnet har 27 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 12/11/2019 at 10:38 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
Arild Gjerde
Patetisk av ISU, Einar? ISUs involvering begrenser seg til å ha stilt sitt påmeldingssystem til disposisjon for European Speed Skating Conference, intet annet. Det er ESSC som har utformet regelverket for Europacupen. Helt enig med Georg, og også med Brynjar H på dette med å evetuelt utvide Neo-senior- klassen i den eksisterende verdenscupen for junior og neo, hvis det er ønskelig. «Tragedien» i Kritiansund handler om geografi, penger og prestisje, intet annet! Når pengene og prestisjen kommer på bordet, spiller geografien en underordnet rolle. Se på Bjugn og kommende helg!
EinarR
Arild G:»Patetisk av ISU, Einar? ISUs involvering begrenser seg til å ha stilt sitt påmeldingssystem til disposisjon for European Speed Skating Conference, intet annet.»
TJA. I motsetning til noen svært få så har ikke jeg god innsikt i hvordan ISU styrer og steller. Det sk. ESSC (som nå får mesteparten av «skylda»?)- har jeg ærlig talt knapt merka meg før. Er ikke det et slags underbruk av ISU? Bare se på den lenka som er lagt ut over her, og som viser til ESSC- konferanse. ISU dukker opp allerede i lenke-teksten. Så da har vi ikke med verdens fjerneste fettere å gjøre i alle fall. ISU dukker også svært ofte opp i de dokumentene som er produsert ifm. med EC 2019/20. Og når en slår tilbake til EC 2018/19, så ser en at dokumentene for denne sesongen er lik blåkopier av de for året før. I innbydelsen til EC2 i fjor (Innsbruck) brukes ISU- logoen i brevhodet. (Så at fjorårets EC- rekke nærmest var et «privat initiativ» (AG), det synes ikke jeg det bærer mye preg av.
Noe gikk veldig galt med EC1 i Kristiansund. All sympatien (min) ligger hos Braatt. Hvem skal klandres for at det ble som det ble? Jeg synes, de som trekker i gang noe sånt, uten at det er gode forutsetninger for at det skal lykkes. Er det som å by inn til selskap uten å bestille mat? Eller er det som å invitere til stor fest, og så kommer det ingen? Samme det, trist/tragisk uansett.
Hvis det er helt feil å nevne ISU i denne sammenhengen så beklager jeg at gjorde det.Har det med penger og prestisje å gjøre, som Arild antyder? Absolutt, det tror jeg! Og i Bjugn så tror jeg det dreier seg om at ISU maler sine hoser grønne overfor IOC. Derfor blir det en opptur for bjugn-ørlendingene denne gangen. Bravo!
Nå: Heia Bodø-Glimt!!
Kristian Eliassen
…ikke for å spore av tråden, men la merke til at seniorklassen i stevnet «Grand Prix» i Baselga i helga antakelig oppfylte kravet til å å kunne ISU-ratifiseres som et internasjonalt stevne. Grunn: Én utenlandsk Master-utøver som stilte i seniorklassen. Forøvrig ingen utenlandske deltagere i juniorklassen.
https://www.speedskatingresults.com/index.php?p=4&e=21831
(dette nettstedet er veldig fint, men kategoriseringen mellom «local» og «international» ser ikke ut til å (konsekvent) følge skillet mellom ikke-sanksjonerte løp, og sanksjonerte. Det er litt dumt.)
Som nevnt over, så hadde Kristiansund trengt deltagelse fra én annen nasjon på hver enkelt distanse for at man skulle kunne ha delt ut europacuppoeng på angjeldende distanse. Dessuten var det relativt strenge tidskrav også.
Kristian Eliassen
…mer presist for den som ikke helt skjønner hva jeg snakker om: Jeg hadde foretrukket en annen definisjon av «lokale løp» av praktiske grunner, nemlig ikke-ratifiserte stevner i forhold til dette med kvalifiseringstider til verdenscup og internasjonale mesterskap. I tillegg får vi da nasjonale mesterskap, samt ISU-sanksjonerte internasjonale stevner hvor man i ettertid når resultatet foreligger av og til må endre rubrisering i forhold til den annonserte. Altså f.eks. slik som i Kristiansund nå i helga.
-
ForfatterInnlegg