NC3/EC1 Kristiansund til helga

Hjem Forum Forum 15.46.6 NC3/EC1 Kristiansund til helga

  • Dette emnet har 27 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 12/11/2019 at 10:38 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 28)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #7408 Svar
    EinarR

      Noen som vet noe? A l t av interesse!

      #7421 Svar
      Jeppe

        NC3 / EC1.. Jeg vet ingenting….og lite av det også, iallefall når det gjelder Europacup delen av stevnet. Har ikke på noen måte fått dette med meg. Er det snillere tidkskrav i denne europacupen? Kan liksom ikke se for meg at dette skal være et verdenscuplignende stevne (kun for løpere fra Europa). Mulig jeg har sovet i timen, kanskje snorket, men hvordan vil stevnet i Kristiansund arte seg?

        #7422 Svar

        Europacup er en nyhet av forrige sesong (stevner i Minsk og Innsbruck). Påmeldingsfristen for NC-3 – som arrangeres parallelt –  gikk ut klokken 20:00 i går, derfor får vi kanskje mer info om dette stevnet i form av deltakerlister  i dag?

        En hel del info her:

        https://www.isu.org/speed-skating/events/speed-skating-calendar/eventdetail/12396/-/european-cup-1-norwegian-cup-3?templateParam=11

        Idrettslaget Braatt:

        https://www.braatt.com/

        Stevneinnbydelsen:

        https://nsf.klubb.nif.no/Administrativt/NC2019_2020/Stevneinnbydelse%20NC%203%202019_2020.pdf

        #7426 Svar
        Kristian Eliassen

          Nysgjerrig som jeg er, så lurer jeg på om det blir mixed-stafett i dette stevnet eller ei. Varianten er isåfall den med delte baner, og med to lag av gangen. Hver løper går to runder, og minimum en etappe (!). Start og målgang ved mållinja på 1000m. Nasjonale lag eller klubblag. Veksling foregår ved at neste løper starter når han blir passert av lagkameraten i vekslingssonen. Forhåpentligvis uten kluss.

          For de som lurer: mixed-stafett kan også – ifølge nåværende regelverk – arrangeres uten delte baner. Opptil fire lag av gangen. start og målgang som på en 1500m. Opptil to lag i hver bane (!). Ved utgangen av første sving går man over til kun å benytte indre. Første etappe enten 300m eller 700m. De andre etappene på én eller to runder. Veksling i vekslingssonen vha. berøring.

          #7429 Svar
          EinarR

            Nokså trist dette.

            Ingen utenlandske påmeldinger, 26 norske. Føler med de lokale kreftene, som har jobba hardt for å få til dette. Det er «noe» som ikke fungerer.

            Men da blir det vel norsk storeslem i EC1?

            Reiser vi foruten grunn til Kristiansund? Dessverre neppe.

            #7430 Svar
            Kristian Eliassen

              Hvor fant du deltakerliste? Både NC og EC du har fått tak i? Dette med Europacup var ingen stor suksess forrige sesong heller, så ingen grunn til å grave seg ned.

              #7434 Svar
              Arild Gjerde

                Påmeldingen til Europacupen går gjennom ISUs påmeldingssystem. Kanskje det forklarer tristessen? Har du tilgang til ISUs påmeldingssystem, Einar? Jeg har det ikke. Og det var vel ikke Europacup i hurtigløp i fjor, Kristian? Det er vel en av sesongens nyheter…

                Vanligvis offentliggjøres påmeldingene på ISUs hjemmesider, her:

                https://www.isu.org/speed-skating/events/speed-skating-calendar/eventdetail/12396/35/european-cup-1-norwegian-cup-3?templateParam=11

                Vi får håpe det kommer noe her etter hvert.

                #7435 Svar
                Kristian Eliassen

                  Europacup i Minsk og Innsbruck i fjor. Mulig systemet er videreutviklet denne sesongen.

                  #7436 Svar
                  EinarR

                    Jeg tror også at det ble forsøkt med Europacup forrige sesong. Mener at stevnet i Minsk hadde en utenlandsk deltaker (ei russisk jente). Litt mer europeisk i Innsbruck.

                    Jeg har heller ikke tilgang til ISUs påmeldingssystem. Indirekte personlig kommunikasjon er kilde for det jeg skriver.

                    #7437 Svar
                    Arild Gjerde

                      Tror nok det, Kristian. Stevnene i Minsk og Innsbruck i forrige sesong hadde nok så vidt jeg forstår karakter av mer privat initiativ. I denne sesongen er de delvis integrert under ISU-paraplyen, etter beslutning på den europeiske hurtigløpskonferansen i Nederland i vår. Regelverket er utarbeidet/undertegnet av Alexei Khatylev, som så vidt jeg vet er en av sjefene i skøytehallen i Minsk (tidligere sprinter), samt Jan Augustinus, som så vidt jeg vet fortsatt er leder (chairman) i den europeiske hurtigløpskonferansen.  Problemet er å få deltakelse i disse stevnene (tre i år: Kristiansund kommende helg, Tomaszów 14.-15.12 og Nederland 8-9.2 inn på de nasjonale særforbunds representasjonsbudsjetter.

                      #7439 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

                        NSF på Facebook nå i kveld:

                        «Europacupen som var planlagt i Kristiansund står i fare for å bli avlyst. Hvis E-cupen blir avlyst, har det Imidlertid INGEN betydning for Norgescupen. Den kommer til å bli arrangert. Så langt er det rundt 30 løpere påmeldt med landsladsløperne Johann Jørgen Sæves og Martine Ripsrud i spissen.

                        På grunn av problemer med påmeldingssystemet til Europcupen, ble påmeldingsfristen til E-cup utvidet med en dag.

                        Det er imidlertid ikke kommet inn noen påmeldinger fra andre nasjoner.

                        Norge har derfor heller ikke tatt ut noen løpere.

                        Endelig avgjørelse om avlysning av E-cup blir gjort onsdag.

                        PS! Fortsatt mulig å melde seg på til Norges-cupen.»

                        #7440 Svar
                        Arild Gjerde

                          Tragisk! De nasjonale særforbund er stort sett fattige, «The winner takes it all!»

                          #7441 Svar
                          Jeppe

                            Da er det klart at jeg ikke har sovet så veldig i timen likevel. Dette som startet forrige sesong, var og ble egentlig ikkenoe, og da får man ikke med seg dette noe, da det likevel ikke har skjedd.
                            Men synd at det har blitt slik, og at vi antakelig kan stryke dette forsøket på internsjonalt stevne (eurpoacup) i fremtiden.

                            Det er en fugl som synger meg i øret at dette har jeg vært borti før.
                            Det var noe som het Scandinavian Cup. Det var et slikt stevne i Finland i 2009. Nesten bare finske løpere til start, kun to svenske damer.
                            Det var langt bedre i Rudhallen i Gøteborg i 2013. Foruten masse svensker, stilte også gode norske løpere og noen danske. (men ingen finner den gang). Vet ikke om det har blitt arrangert senere, men Scandinavian Cup er så vidt jeg kan forstå, historie.
                            Det samme gjelder vel Challengers Cup.
                            Det ble arrangert et Challengers Cup stevne i månedskiftet januar-februar 2009 på Hamar, med bla brødrene Mulder fra nederland og vår egen Espen Aarnes Hvammen til start. Litt senere, i mars samme året, var det et nytt Challengers Cup stevne i Erfurt i Tyskland.
                            Vet ikke riktig hva som bakgrunnen for Challengers Cup greia, men borte ble det. Tror nok det samme vil skje med Europa Cup forsøket.

                            #7443 Svar
                            KarlA

                              Lurer også på ISU Development Race/Inzell (sommer-13 til sommer-18). Historie? Erstattes av ISU Junior World Cup? Som forøvrig har hatt god deltakelse. Håper løperne har råd til å dra til Bjugn og.

                              #7444 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Det er ikke vanskeligere enn at dette med en Europacup ikke er viktig nok. Ingen premiepenger, og heller ingen gulrøtter a la det å sikre seg plass i A i neste verdenscupstevne eller i det minste i verdenscupfinalen. Noe slikt ville heller ikke vært så meningsfylt hvis prestasjonsgapet er for stort, for hvor «dårlig» måtte man vært for å kunne få lov til å delta i en slik Europacup? Skøyter er ikke alpint hvor FIS-poeng via blant annet europacup sikrer bedre startposisjon i verdenscupen. I hurtigløp finnes det allerede en rekke mindre internasjonale stevner som tiltrekker seg mange løpere fra en rekke land. Fokuset ligger på forberedelser til viktigere oppgaver (verdenscup og mesterskap), samt  å oppnå tider som er nødvendige i kvalifiserings- og også seedingsøyemed. Men det formelle på plass, kvalifiserer man så til verdenscup og mesterskap via uttakskriterier og kvalifiseringsordninger. Det undrer meg at skøytefolket tilsynelatende legger en hel del energi i å relansere slike Challenger stevner som Europacupen er. Seen it before som Jeppe skriver. Mye annet spennende man isteden kunne gjort. Viasat har en nordisk profil og plattform. NSF sliter med å innpasse NM enkelt. Ser man til Nederland har de et spennende stevne i romjula hvor de fordeler erobrede kvoteplasser til de ulike mesterskapene. Jeg mener at et Nordisk mesterskap på enkeltdistanser kunne erstattet NM enkelt. Norden inkludert Baltikum tar med seg erobrede kvoteplasser fra WC1-4 og møtes til dyst om medaljer og setter kvoteplassene sine på spill vekselsvis til EM- og VM-enkeltdistanser. Muligens også til allround- og sprint-VM. Man utarbeider en prestasjonsmatrise hvor et begrenset antall løpere kvalifiserer seg via kvalifiseringsstevnet. Har en løper plassert seg på EN distanse, konkurrerer han/hun med øvrige kvalifiserte på distanser hvor det er ledige plasser. La oss si at Thorup, Van der Poel, SLP, Bøkko og Ulekleiv sikrer totalt 5 plasser på 5000. Plass 1, 2 og 3 er høyt oppe i matrisen, og SLP blir nordisk mester foran van der Poel og Bøkko. På fellesstart har Norden sikret seg to plasser. Thorup vinner foran Stefan Due Schmidt. Thorup blir nummer fire på 5000. Nummer 4 har en gitt , lavere posisjon i matrisen, men Thorup kniper plassen fordi han kvalifiserte seg på en annen distanse – altså fellesstart. Om han IKKE hadde sikret en plass på fellesstart, kunne nummer 5 og 6 på 5000 kommet med via plass sikret på 10 000 eller 1500. Hvis vi altså sier at Norden og Baltikum har sikret seg 30 kvoteplasser i herreklassen, kunne man eksempelvis sette et tak på 12-15 løpere som kan kvalifisere seg. Om alle plasser på alle distanser ikke besettes slik, avgjør verdenscuprankingen på distansen hvem av de uttatte som får stille. Ville noe slikt fungert, eller er det noen logiske brister her som jeg ikke tenker på i en sen aftenstund? Tar sjansen på å poste det.

                                PS: Mer «komplisert» enn det jeg trodde dette med Mixed stafett. Leste nå at Europacupen har ytterligere et par varianter å komme med: to lag som starter på hver sin langside, veksling som i short track hvor man dytter hverandre osv…

                                #7447 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  Nordisk enkelt? Kanskje. Ønskene vil vel være forskjellige, her som ellers. Men det jeg tenkte på i denne sammenhengen, var at junior-VC og europacupen egentlig fremstår som konkurrenter. Junior-VC er allerede en suksess, mens europacupen er en «fiasco in spe».

                                  Ingen ønsker seg en fiasko, men samtidig er det ønskelig med et organisert tilbud til de som har passert 23. Den åpenbare løsningen må vel da være å fjerne aldersgrensen i junior-VC?! I praksis vil det uansett være stort sett unge deltakere, og jeg kan ikke helt se hvilke ulemper en slik løsning ville gi. Noen som gjør det?

                                  #7450 Svar

                                  Neo-seniorcupen kan vel ikke kalles noen suksess selv om den føles en anelse mer robust nå enn tidligere. Det går vel an å tenke seg at man opphever alderskravet i neo-seniorcupen? Eksempelvis at hver nasjon kan ha med to overårige der. I tidligere år var det oppnådde tider som bestemte om man var junior eller senior. Et slikt «opprykkssystem» ville vel blitt litt rotete i dag. Skulle man ikke fått lov til å delta i junior-VM fordi man hadde gått for fort i løpet av sesongen? Og skulle overårige tillates å skvise yngre, ikke fullt utviklede løpere? Neo-senior cupen faller litt mellom to stoler fordi man i en slik kategori ikke har noe eget mesterskap. Jeg er ikke noen stor fan av å gjøre EM til et U-23 EM slik enkelte vil.  Ønskene er forskjellig som du sier Haarberg, men for å finne et utfyllende tilbud til de nest beste tror jeg igjen at man må kikke litt til Nederland. Der har man nemlig et reservoar. Selvfølgelig å banne i kirken i konservative Norge, men etablering av et internasjonalt maraton/fellesstart-sirkus kunne vært en tanke i så måte. Lettere å få til organisatorisk også.

                                  Når det gjelder Norgescupen, synes jeg Bjugn og Kristiansund hadde fortjent å bli tildelt NC1 og NC2. Hadde det ikke gitt en anelse mer med publikum også i tillegg til et tydelig signal til ildsjelene? Norgescup på Hamar føles bare ikke spennende fordi det er for dyrt å skape optimale forhold der. Jeg har sluttet å dra på slike stevner og NM. Uttakskriteriene  til representasjonsoppgaver er heller ikke spennende nok i Norge. Jeg drar derfor til Polen på verdenscup isteden. Stavanger føles mer spennende enn Hamar fordi der har man lavtrykk som stadig seiler inn, og i og med at det er lavere under taket vet man ikke om man faktisk kan få «verdenscupforhold» i mindre stevner også. Dit er stedet å dra i Norge om man trenger en kvalifiseringstid. NSF har en forpliktelse til å holde nasjonalanlegget i gang, så det er litt paradoksalt at Vikingskipet av og til fremstår som en bremsekloss.

                                  Nordisk Mesterskap? Ville ikke lagt et slikt stevne til Vikingskipet, nei… . Ta en kikk på forslaget igjen. Kvalifiseringselementet til mesterskapene er sentralt. Nordiske titler ekstrakrydder. Ikke noe å tape på at de nasjonale titlene på enkeltdistanser forsvinner. Spiller ikke så stor rolle for Håvard Bøkko hvor mange NM-medaljer han har på enkeltdistanser, mens NM-allround bryr han seg nok litt mer om vil jeg tro.

                                  #7451 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    …det er naturligvis ildsjeler i Hamar også som fortjener ros og oppmuntring, men dere skjønner poenget. Jeg gleder meg til VM på Hamar, men det er en stund siden sist jeg var på Norgescup eller NM der. Lang reisevei. Forøvrig sies det at påloggingssystemet til Europacupen lå nede. Da blir det jo vanskelig å få deltakere, skjønt jeg kjøper ikke helt den unnskyldningen: Ikke én telefon eller mail fra løpere som lurer på hvor man kan melde seg på? Løpet ligger, og lå ute på den internasjonale lista over ISU-sanksjonerte løp.

                                    #7482 Svar

                                    …Kristiansund får som EinarR sier la seg inspirere av at Bjugn startet på liknende vis med beskjedne startfelt:

                                    https://www.klubbinfo.no/stsk/cat_nyheter_blid_65393_kommende_helg_gar_nc_3_av_stabelen_i_kristiansund.html

                                    #7499 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      Klokka 12 i dag er det klart for start i Kristiansund. Resultatservice her.

                                      #7502 Svar
                                      EinarR

                                        ISU er patetisk. Går du inn på sidene deres akkurat nå og skriver KRISTIANSUND i søkefeltet, så kommer fortsatt EC1 opp, som om ingenting. Jeg blir dårlig når jeg leser Announcement og General Information, og ser hva arrangørene i Kristiansund har hatt å forholde seg til. Hva det må ha innebærert av tids- og pengebruk. Det virker som om ISU ikke har kunnet brydd seg mindre.

                                        Av alt en kan lure på i sakens anledning: Hvis en trupp på 4 sveitsere hadde meldt seg, så hadde stevnet tilsynelatende beholdt statusen som EC (forutsatt norske deltakere). Det står tydelig at det må være minst to deltakernasjoner, men at dette altså er nok. Sett så at disse fire sveitserne alle hadde vært kvinner: Ville da herredistansene med bare nasjonale løpere også vært gjeldende EC? Jeg kan ikke se at det gis svar på sånt i annonsementet. Opplegget virker lite gjennomtenkt. Dette siste i demonstrativt diplomatspråk.

                                        #7503 Svar
                                        Carl-Petter Leganger

                                          I rettferdighetens navn bør vel ikke skylden for denne miseren legges på ISU.  I innbydelsen refereres det til European Speed Skating Conference.  Siden jeg ikke har sett noen referat fra denne konferansen er det ukjent hva som er intensjonen med Europacupen.  All ære til IL Braatt som ville påta seg arrangementet, men med tanke på hvor vanskelig det er å få norske løpere til å delta i NC-stevner Kristiansund og Bjugn burde kanskje NSF vært noe tilbakeholdne med hensyn til at IL Braatt skulle påta seg dette arrangementet.  Det er dyrt å fly til Kristiansund og man må ha forståelse for at de forskjellige skøytenasjonene ikke prioriterer dette.

                                          NSF bør imidlertid ta ansvar for å støtte opp under arrangørene både i Kristiansund og Bjugn.  Man bør jevnlig legge NC 1 og 2 som er kvalifiseringsstevner  til disse stevnene, og faktisk slå fast at begge stevner gjelder som kvalifisering til WC deltagelse, ikke som i år da sprint synes å kvalifisere seg gjennom NC-1, og allround gjennom NC-2.

                                          For øvrig er det jo vanskelig å vite hvilken strategi NSF har omkring disse spørsmålene da informasjon fra styret er omtrent ikkeeksisterende, dette er neppe noe som bidrar til interesse for skøytesporten hverken i media eller blant almenheten generelt.

                                          #7504 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

                                            Tiltredes. Referatet fra konferansen har jeg linket til tidligere, men her kommer den en gang til.

                                            https://pzls.pl/podsumowanie-europejskiej-konferencji-isu-w-amsterdamie/

                                            Ang. Europacup:

                                            «The European Cup concept was summarized last season in Minsk and Innsbruck. Delegates expressed a desire to continue the project, which involves creating a series of events for players who failed to qualify for World Cups and want to participate in international competition.«

                                            #7519 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              Hver divisjon – dvs. junior, neo-senior og senior uavhengig av kjønn – må ha deltakelse fra et annet land for at divisjonen skal kunne rubriseres, og få godkjentstempel som Europacup leser jeg. Én utenlandsk løper i hver divisjon uavhengig av kjønn ser ut til å holde.

                                              …I tillegg spesifiserer europacup-reglene at hver distanse for hvert kjønn må ha deltakelse fra minst én deltaker fra et annet land for at det skal deles ut europacup-poeng på distansen…

                                              Jeg oppfatter epitetet Europacup som synonymt med et godkjentstempel som en «International Competition». Hvorfor skal man ellers være så opptatt av rubrisering uten poengutdeling på alle distanser? «General Regulations» differensierer på liknende vis mellom Junior, Senior og Master. Men av og til inviteres både seniorer, juniorer og master-løpere i stevneinnbydelsene uten at resultatlistene differensierer mellom disse.  Holder det i slike tilfeller med én eneste utenlandsk utøver i hele stevnet? Når løpene arrangeres som én divisjon? Egentlig: Er det noen regel eller tider som forhindrer en master-utøver å delta i seniorklassen, og ditto at man ikke offisielt opererer med et skille mellom junior- og seniorresultater? Protokollene fra f.eks. Max Aicher differensierer for eksempel ikke, men heller mellom kvartettstart eller ei. Skal man sjekke opp mot alder for å se om et stevne er internasjonalt godkjent?

                                            Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 28)
                                            Svar til: Svar #7450 i NC3/EC1 Kristiansund til helga
                                            Din informasjon: