Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Junior-VM Hachinohe 9.-11.februar 2024
- Dette emnet har 59 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 14/03/2024 at 8:08 av
EinarR.
-
ForfatterInnlegg
-
Rocambole
Etter allround-d: Etter en temmelig oppskriftsmessig 1000m virket sammenlagt-bronsen til Løvås trygg. Avstanden frem til Veen (Ned) på 9,7 3000-sek var alt for stor til at det var noe å tenke på. Veen slo Aurora med et lite sek på 1500 og persen hennes på 4.14 fra Hrv burde tilsi kapasitet til om lag det samme nå i kvartett, mens vi kunne forvente rundt 4.11 på Aurora, tiden hun vant vcup på sist helg, sekundet foran Noake (Jpn). Mht. kampen om distansegullet måtte vi også være forberedt på at suverene Daleman (Ned) kunne være kapabel til å ta fire strake siden hun tidligere hadde notert 4.11 i Hrv.
I kvartett8 viste Daleman seg omsider menneskelig og tuslet inn til overraskende svake 4.18, knust i samløp av Noake som nå noterte 4.13, halvsekundet bak hennes notering sist helg. Dermed var det duket for et gulløp fra Aurora hvis hun kunne gjenta seiersløpet fra forrige helg!
Kvartett9 med Veen vs. Løvås i par, ble svært så spennende, både mht. kampen mot Noake om distansegullet og – ytterst overraskende – kampen mot makker Veen om sølvet i sammendraget. 2 runder før mål lå Aurora 1,59 sek bak Noake. Da klokken ringte var avstanden redusert til 0,69 sek, men samtidig gikk Aurora opp fra 33.6 til 34.0 i rundetid. Hun trengte nå 34.7 på sisterunden. Var dette under kontroll?? Hun hadde for lengst sluppet begge armene på langsidene, men var dette et svakhetstegn som tydet på sviktende balanse, og en panisk spurt? Men neida, joda; da Aurora ikke kunne holde smilet tilbake ved utgangen av siste sving, var det tydelig at alt var i sin skjønneste orden. Hun maktet nå å gå ned sisterunden med 3 tideler og innkasserte distansegullet med et helt sekunds margin til Noake. Hurra!
Makker Veen sakket tidlig akterut i samløpet, og da hun måtte helt opp i 36.0 på tredje siste runde, var avstanden frem til Aurora plutselig på 5,59 sek. Kunne de 9,7 sek likevel være innen rekkevidde med bare to runder igjen? På neste runde skvatt Veen opp i 36.6, 2,69 sek dårligere enn Aurora, og Veens sølv-forsprang var skrumpet inn til 1,42 sek. Dette så da ut til å gå veien! Og det gjorde det, selv om Veen med en siste kraftanstrengelse klarte å presse ned sisterunden med 0,7 sek. SØLV til Aurora i sammendraget! Dobbel hurra!
GRATULERER til Aurora Grinden Løvås med aldeles strålende sølv i sammendraget og distansegull på 3000!
For ordens skyld må det dog blandes litt malurt i begeret: Noake ville glatt vunnet sølvet hvis hun også hadde deltatt på 1000m. Og Miyagawa (Jpn; nr.2 på både 1000 og 1500) ville nok også kommet på pallen hvis hun hadde deltatt på 500 og 3000. Men bud nr. 1 i et mesterskap er nå engang å stille til start på alle distanser.
Hvis vi ser på sammenlagt-stillingen i 1500+3000 som indikator på sammenlagt-kapasiteten i et seniormesterskap, ble denne som følger: 1 Noake; 2 Løvås; 3 Daleman (!)
Rocambole
Etter 1000h: Alle de 7 presumptivt fremste som jeg blinket ut etter 1.dag presterte nå å perse på distansen. Størst forbedring oppnådde Ghiotto (hele 1,7 sek!), dernest Henriksen med 1,41 sek etter to runder på 27.04 og 27.88. Andrerunden var hele 0,76 sek bedre enn runden på 500! Sigurd bekreftet dermed sin toppform fra gårsdagens 1500, og med nå drøye 15 sek å ta inn på Haneberg på 5000, så det lovende ut mht. å bli nest beste nordmann.
Jeg hadde anslått at Strand ikke burde la seg slå av Sonnekalb med mer enn 0,4 sek på distansen for at deres sjanser til sammenlagt-gull skulle bedømmes som likeverdige før 5000. Nå ble differansen bekymringsfulle 0,53 sek, slik at kraftfulle tyske-Finn overtok – om enn knepent – mitt favorittstempel før avslutningsdistansen.
Wojtakowski slo nå Farthofer med kun 0,42 sek, og dermed syntes østerrikeren å ha en bra sjanse til å vinne sammenlagt-bronsen med kun drøye 15 sek å ta inn på polakken som fortsatt ledet mesterskapet etter tre løp, men har 5000 som sin desidert svakeste distanse. Farthofer hadde nå 22 5000-sek til gode på SH og 7 sek på Haneberg, så han burde ha god kontroll på våre nest beste menn som dermed kunne avskrives som seriøse pallkandidater.
Rocambole
Etter 5000h: Av medaljekandidatene var mesterskaps-ledende Wojtakowski først ut, men 6.58 var svakere enn forventet (hele 8 sek bak min prediksjon) selv om løpsopplegget var ok og han neppe hadde mer inne. Dermed falt han temmelig sikkert ut av pallen, siden Farthofer nå ikke trengte bedre enn 6.45 for å slå ham. Østerrikeren åpnet ambisiøst og synes eslet til å ta opp arven etter fordums Hadschieff, men etter 3000m viste det seg at utgangsfarten hadde vært for optimistisk. 6.37 (sekundet bak min prediksjon) holdt imidlertid i lange baner til å passere Wojta slik at bronsemedaljen bak Sonnekalb og Strand virket sikker.
I kvartett6 kom så min nå knepne mesterskapsfavoritt Sonnekalb. Han la inn en unødig forsiktig tredjerunde på 32.0 og virket litt tung i sessen, men gikk deretter et velberegnet løp og kjempet seg inn så vidt under 6.40, sekundet bak min prediksjon. Nå virket gullkampen mot Strand helt åpen.
I det andre paret i kvartett6 gikk Haneberg som virket påskrudd fra start av og la seg på tilnærmet like ambisiøs marsjfart som Farthofer med passering 3000m kun sekundet bak. Ville han få svi for dette mot slutten, like meget som østerrikeren? Joda, han krøp gradvis litt oppover i rundetid, men langt fra så meget som Farthofer, og til min gledelige overraskelse klarte han ikke bare å sette en ny ledertid med hele 7 sekunders margin (og 8 sek foran min prediksjon), men forsyne meg også å knipe seg hårfint (0,44 sek) foran Farthofer i sammendraget!!! Jeg hadde aldri ventet et slikt kanonløp fra Finn Elias Haneberg! 6.30 var pers med over 10 sek, og den eneste som nå kunne true sammenlagt-bronsen hans var vår egen Henriksen, men da måtte det et superløp på 6.15 til. Hurra!
Så var det klart for selsamme Henriksen i neste kvartett. Han leverte – som håpet og ventet – et bunnsolid løp, og fikk nok presset ut det siste han hadde siden han måtte litt opp i rundetid på de to siste rundene. 6.18 var likt med min prediksjon og objektivt på høyde med hans jr-vrek på 6.13 høylands. Selv om Haneberg og Farthofer ble for tøffe å forbigå, gikk han dermed greit foran Wojta i sammendraget. Nok en strålende norsk prestasjon! Makker Ghiotto d.y. yppet seg og holdt rimelig følge med vår mann inntil halvgått løp, og fikk deretter svi litt for sin hybris. Like fullt et pent løp på 6.32 og pers med 5 sek. Gi ham et par sesonger til, så kan nok Italia ha fått frem en allround-løper det svinger av.
I siste kvartett8 gjorde Jilek et hederlig forsøk på å slå Henriksen, men som ventet ble oppgaven litt for stor, trass i at han maktet å presse alle rundene etter 3000m under 30. Ikke desto mindre var 6.19 og pers med bortimot 3 sek en imponerende prestasjon av dette stortalentet.
GRATULERER til SINDRE HENRIKSEN med distansegullet på 5000! Dobbel hurra!
I kvartettens andre par forestod mesterskapets avgjørelse i og med Strand. Han måtte gå på 6.34.39 for å ta gull, mens min prediksjon var på 6.33. Forhåpentlig var kanonløpet til Haneberg en indikasjon på at også Strand hadde en sterk landistanseform inne? Gav ham skjema til 6.32 med 31-runder etter 20 i åpning, så her gjaldt det å holde seg under 31 i rundetid så lenge som mulig. Det så lyst ut inntil han halvveis skvatt opp fra 30.77 til 31.08. Huff; den første 31-runden kom allerede før 3000! Her var det fare på ferde! Men neida, så presset han rundetiden ned til litt under 31 igjen og holdt seg der tre runder på rad, og tilnærmet hele veien inn til 6.27 – pers med 11 sek og 6 sek bedre enn min prediksjon – nok et norsk kanonløp og VERDENSMESTER med en margin på hele 7 sek! Og til overmål også distansebronse! Trippel hurra!
GRATULERER til DIDRIK ENG STRAND som VERDENSMESTER sammenlagt og distansegull på 1500!
Og hvilken formidabel norsk laginnsats: Gull, bronse og 5.plass sammenlagt!
En nasjon vi liker (i hvert fall på denne dag) å sammenligne oss med, Nederland, fikk ikke inn en eneste løper blant topp 10! Deres tre løpere endte opp som nr.11, 14 og 18! Og på 5000 plasserte NEDs bestemann seg som nr.11, kloss foran Silva fra Portugal, og deres nest beste som nr.27! NEDs beste distanseplassering var ikke bedre enn nr.7 (på 500)! Selv på deres nymotens spesialdistanse, 1000m, ble deres bestemann kun nr.9!
For ordens skyld må det dog blandes litt malurt i de velfylte norske seiersbegre: Den kanskje fremste forhåndsfavoritten, Sasaki, ble ikke flydd inn fra Canada for å delta. Og Jilek kunne fort ha havnet på pallen hvis han hadde deltatt også på de to sprintdistansene.
Hvis vi ser på sammenlagt-stillingen i 1500+5000 som indikator på sammenlagt-kapasiteten i et seniormesterskap, ble denne som følger:
1 Henriksen
2 Jilek
3 Strand
4 Haneberg
5 Ghiotto
6 Sonnekalb
7 FarthoferEt høyst minneverdig verdensmesterskap med Norges flagg fire ganger på seiersmasten til tonene av Ja, vi elsker!
Kristian Eliassen
Lagtempo gutter: Spennende, og jevn duell med Kanada. Sølv på Norge 19 hundredeler bak.
Lagtempo jenter: Beskjeden niende.
Kristian Eliassen
Lagsprint gutter: Overlegent GULL! Haneberg, Klevstuen, Eng Strand slo Kanada med 43 hundredeler og Polen med 48.
Lagsprint jenter: Norsk syvendeplass.
Fellesstart jenter: Daleman selvfølgelig. Ingen norske i finalen.
Fellesstart gutter: Tyske Stibenz prøvde å gå solo fra start, men ble tatt igjen. Henriksen var godt med, men mangler spurt. Det har jo asiatene. Populær hjemmeseier til Fuchigami. Litt folk i hallen i dag faktisk. De to første dagene har det sett helt tomt ut. Jilek skuffet. Fikk ikke med meg om han falt eller noe.
Tidenes junior-VM for Norge. (Arrester meg hvis jeg tar feil) 5 gull, 2 sølv og 2 bronse. 2011 var også bra, men da tok Norge 4 gull. 4 gull, 3 sølv og 5 bronse.
Jeg har moret meg med å sammenlikne poengsummene fra tidligere år med denne årgangen. Salt Lake City 2018 må vi se bort fra, men ellers blir lista som følger:
1. Daleman (NED) 158,636 – Inzell 2023
2. Van Beek (NED) 159,467 – Moskva 2010
3. Myers (USA) 160,902 – Inzell 2023
4. Bøkko (NOR) 161,014 – Moskva 2010
5. Kok (NED) 161,087 – Tom Maz 2020
6. Takagi (JPN) 161,296 – Obihiro 2012
7. Groot (NED) 161,449 – Tom Maz 2020
8. Kazelina (RUS) 161,816 – Changchun 2016
9. Groenewoud (NED) 162,051 – Inzell 2023
10. Hoogendoorn (NED) 162,304 – Inzell 2023Det var ingen fra 2024 som kom seg inn på lista (Daleman var der fra før).
Hege Bøkkos serie fra 2010 står seg fortsatt veldig bra: 39,78 – 1.17,40 – 1.59,32 – 4.16,57.
Bøkko er faktisk fortsatt inne som nr. 15 på «lavlands adelskalender» for junior.1. Stolz (USA) 142,914 – Inzell 2023
2. Yang HJ (KOR) 147,222 – Inzell 2023
3. Strand (NOR) 147,348 – Hachinohe 2024
4. Prins (NED) 147,587 – Inzell 2023
5. Donnelly (CAN) 147,715 – Changchun 2016
6. Sonnekalb (GER) 148,014 – Hachinohe 2024
7. Kim MS (KOR) 148,193 – Changchun 2016
8. Matre (NOR) 148,386 – Inzell 2023
9. Verweij (NED) 148,517* – Moskva 2010
10. Tobon (USA) 149,084 – Inzell 2023*) Frem til 2014 var allround for menn 500-1500-3000-5000, som selvsagt gir høyere poengsummer enn dagens variant.
Tidenes beste junior som ikke fikk vist seg fram i junior VM, er nok Peder Kongshaug anno 2021. Han er nr. 2 på «lavlands adelskalender», kun slått av Stolz. Den lista har for øvrig fire nordmenn blant de 10 beste – kun én nederlender. (og det sa jeg ikke fordi jeg hater nederlendere).
Komplett hybris på Nederland i finalen her. Daleman tar over ledelsen med 2 runder til mål, og øker farten hele veien inn (det skal ikke være mulig). Samtidig har Koot holdt Tyskland og USA i sjakk hele løpet, men klarer likevel å overspurte Noake til slutt for dobbeltseier for Nederland. De to var hode og skuldre over resten i denne fellesstarten.
For menn tok Tatelli (USA) Jilek med i fall, og derfor var ikke tjekken med i teten.
Merkelig taktikk på Norge. Det så ut som Henriksen forsøkte å holde tak i tyskeren i brudd for å sette opp Haneberg, men Haneberg var aldri i en posisjon til å bruke det til noe. Det er mulig at han bare var sliten, men da skulle taktikken ha vært noe annet. Henriksen vant jo en god del løp i fjor og forfjor på rett og slett å gå alene. Her kunne man ha brukt Haneberg sine krefter på å sette opp en Henriksen angrep.veldig fortjent hjemmebaneseier til Japan.
Slik gikk det da TikTok-fenomenet anonymous_10314 traff fire norske VM-jenter på en japansk handlegate.
EinarR
Artig! Fine jenter.
-
ForfatterInnlegg