Inline!

Hjem Forum Forum 15.46.6 Inline!

  • Dette emnet har 233 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 03/05/2024 at 10:15 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 193 til 216 (av totalt 234)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #22668 Svar
    Kristian Eliassen

      Det går slag i slag. Vi har kommet fram til sesongens femte  europacupstevne. Heerde i Nederland.

      Litt færre deltakere denne gangen (365), men ikke manko på kjente navn. I går fikk man bare gjennomført 200m pga regn. Her gjenkjenner de fleste (!) Dalia Soberanis som vant i seniorklassen, og Angel Daleman som vant i ungdomsklassen.

      Akkurat nå pågår de utsatte poengløpene fra i går. Ellers i dag står 500m og eliminasjonsløp på programmet.

      http://live.speedskate.tv/

      #22814 Svar
      Emil Nielsen
      Deltaker

        I disse dagene foregår Skøytetinget. Det er det en hel diskusjon om her på forumet, men det er også verdt det å nevne her:

        Det er nemlig sånn at det er ét emne som er mest spennende på dette Tinget, og det er hvordan Norge skal representeres i fremtidige EM og VM inline.
        Som det ser ut i dag har Norske løpere to muligheter for stille til start i mesterskap:

        Skift statsborgerskap.

        Stil ikke til start.

        NSF er (som kanskje tidligere nevnt) ikke medlem av Worldskate, og kan derfor ikke sende representanter til mesterskap. Worldskate vil ikke ha mer enn et forbund fra hver nasjon, og Brettforbundet kom før oss i Norge. Det vil si at NSF ikke kan bli med i Worldskate for å representere inline i Norge.
        Nordnorsk Skøytekrets har hatt kontakt med Generalsekretær Håkon Dahl, og han lovet å ta opp problematikken med Worldskate og Brettforbundet for å finne frem til en løsning.

        Vi venter nå i spenning på hva han har funnet ut.

        #22818 Svar
        Kristian Eliassen

          Finfin innside-info. 🙂

          Hadde vært gøy om Norge kunne kommet på kartet. I Inline konkurrerer ofte seniorer helt ned til de yngste i samme stevne har jeg merket meg — og løpene streames. En god start ville derfor være om Norge ble synlige i de yngste årsklassene.

          NSF burde satse mer på inline. Ville gitt økt synlighet. Når den korte issesongen slutter overtar inline. Hurtigløp og Inline er veldig beslektede idretter, og man gjenkjenner mange navn fra isen. Man kan jo utføre følgende tankeeksperiment: Hva om en fremtidig Ragne Wiklund hadde vært i verdenseliten i Inline? Et kvinnelig svar på Bart Swings. Det tror jeg personlig ville ha vært veldig gunstig for skøyteinteressen. At Wiklund er i Norgeseliten i orientering og nettopp har mottatt Egebergs ærespris for akkurat det, ville bleknet i forhold.

          #22819 Svar
          Kristian Eliassen

            Bare som et lite apropos:

            https://www.schaatsen.nl/nieuws/2023/juni/angel-daleman-wil-er-in-milaan-26-al-bij-zijn/

            Her snakker Daleman om å måtte droppe Inline til fordel for Short Track og Hurtigløp, men det er jo flere veier til Rom osv.

            #22820 Svar
            Emil Nielsen
            Deltaker

              En utfordring med inline i Norge er barnidrettbestemmelsene. Det stilles store krav til å bevege seg i delt i inline, og det kan man ikke lære i et felt på 5 stykker. Løpere fra Italia, Tyskland, Nederland, Ecuador og Columbia vokser opp med konkurranser i store felt. Ecuador og Columbia har store felt nasjonalt, mens de andre landene kan reise til nabolandet for å lære seg å konkurrere.

              #22821 Svar
              Emil Nielsen
              Deltaker

                Jeg skjønner at Daleman må droppe en av tre idretter. Det går an å kombinere inline og ST eller LT, men trolig blir alle tre for intensivt.

                Dette er årsaken til at isidrettene ikke ses like positivt på over hele inline verdenen. I USA forsvinner løperne helt fra inline når de tar på seg lengdeløpsskøyter, så her spiser isen opp alle talenter.

                #22822 Svar
                Kristian Eliassen

                  USA: Hørte i en sending at det ble snakket om at man skulle prøve å få til et bedre samarbeid med Inline nettopp fordi man «stjal» utøvere.

                  Hva har store felt med barneidrettsbestemmelser å gjøre, eller mente du at små land må ut internasjonalt for at feltene skal bli store nok? Det jeg har fått med meg, er at det er snakk om å forby streaming av unge utøvere, men det er jo en annen sak, og gjelder da stevner i Norge vil jeg formode.

                  #22823 Svar
                  Emil Nielsen
                  Deltaker

                    Det jeg mener er at norske løpere ikke kan begynne å lære å gå i store felt før 13 års alder. Det er leeenge etter resten av verden starter i store felt. I lengdeløp skal man ikke lære taktikk eller å forholde seg til andre, så der går det helt greit å aldri reise utenlands, men i inline er denne 13 års grensen ganske heftig for utviklingen av løpere.

                    #22824 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Ok. Ikke lov å konkurrere i store felt før fylte 13. Snodig regel. Hvorfor? Av sikkerhetshensyn? Løpe går vel greit, mens det heller ikke er lov i sykkel? I fotball er det 11 mot 11, og syverfotball for de minste fordi banen ellers blir for stor. Slik var «regelen» da jeg vokste opp…

                      #22825 Svar
                      Emil Nielsen
                      Deltaker

                        Nei Norske løpere har ikke mulighet for å gå løp i utlandet før fylte 13 år. Det betyr at norske løpere er bak konkurrentene, fordi de bare har gått løp i Norge til de er gamle nok til å reise ut i verden.

                        #22826 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Ja vel, da skjønner jeg hva du mener 🙂

                          #22827 Svar
                          Emil Nielsen
                          Deltaker

                            Bra, dette klarte jeg ikke å forklare veldig bra .-.

                            #22927 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Kommende mandag starter EM i Frankrike!

                              Valence d’Agen (16.) 17.-23. juli.

                              Mange «kjenninger» utloves, men jeg har ikke kommet over deltakerlister ennå. Konkurransene strømmes, så her er det bare å følge med på spennende skøyteidrett — særlig finaleøktene.

                              Schaatsen.nl.

                              #22994 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Solparasoller på i Frankrike.

                                Finalene i gang på 200m dual time-trial. Ungdomsklassene nå, deretter junior, så senior (manglende info om deltakerlister, og resultater, men det kommer seg vel)

                                Live!

                                #22995 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Mest inntrykk ga  vinneren i jenteklassen som nettopp hadde mistet bestefaren sin.

                                  Som ventet mye latinsk. Fransk-Italiensk-Fransk i kvinneklassen. Ingen med registrerte resultater på is.

                                  I herreklassen ble det Italia-Frankrike-Tyskland-Spania. Marsili-Sivilier-Albrecht-Llop. De to sistnevnte kjenner også isfolket til (Margit Sandemo unntatt).

                                  Eliminasjonsløp neste.

                                  #22996 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Eliminasjon: Spennende løp med en fin ramme. I seniorklassen for kvinner så vi i finalen av finalen at løpere med iserfaring forsvant en etter en: Lina Rossi, Petutschnigg, Lindenskov, Kainova og Josie Hofmann. Tilbake sto til slutt tre tapetseringsmusketerer fra Frankrike. Lefeuvre som vinner. På herresiden holdt jeg Suttels som favoritt selv om han denne gang ikke hadde med Swings som hjelperytter. Frankrike tok kaka her også, men ikke uten dramatikk: En av de tre franske ble disket etter å ha hindret Suttels, som deretter så ut til å gi opp. Timothy Loubineaud husker vi som sønderknust fra VM i Heerenveen etter å ha fått massiv publikumsstøtte etter å ha trynet i første sving på 5000m. Her fikk vi se en jublende side! Fra-Fra-Ita erstatning for tapetsering.

                                    I junior herrer vant en tjekker ved navn Jelinek — mulig mann med iserfaring men må dobbeltsjekke.

                                    Hederlig omtale til Danmark som fikk en topp-ti plassering i begge eliminasjonsløp i seniorklassen.

                                    #22997 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      500m pluss poeng-eliminasjonsløp på agendaen i dag! NB, Semifinaler i gang, Ser løpene i etterkant litt senere 👍

                                      #23000 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Siste banedag. 1000m og stafetter finaler fra 19:30. Jeg ligger litt etter, men fikk med meg at Loubineaud også var best i går. Arkiv, i live-linken fører til at jeg ska hente inn det tapte. 🙂

                                        #23017 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Beklager at jeg ikke har hatt tid til å poste så mye om EM.

                                          Sjekk linkene jeg har lagt ut. Om man ikke har anledning til å se direkte, blir sendingene lagt ut etter en viss tid litt lenger nede på samme side. For å sjekke resultatlister er slike å finne i åpningslinken osv.

                                          Vi har nå kommet fram til andre dag under «road»- delen. «Runden» (runda som Ida Njåtun ville sagt) og poengløp i dag. Finaler fra 18:00.

                                          #23249 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Kommende helg starter VM i Montecchio Maggiore/Vicenza Italia. Ikke funnet deltakerlister ennå.

                                            Inntil videre finner man informasjon her:

                                            Schaatsen

                                            WorldSkate

                                            #23250 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              Fortsatt ikke deltakerlister, men her er hjemmesiden:

                                              https://movi2023.org/

                                              #23252 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                Verdens suverent beste skøytelandslag kommer fra… Colombia selvsagt. 🙂

                                                Da er det naturlig å sjekke hjemmesiden til det landet. Ca 600 deltakere fra 50 land skal i aksjon i VM hvorav 15 seniorer og 14 juniorer fra Colombia.

                                                (PS: legg merke til at det nasjonale mesterskapet «sobre hiero» avholdes i Pettit National Ice Center 27.-29. oktober. På tide at Colombia kommer for fullt på isen.)

                                                #23261 Svar
                                                Kristian Eliassen

                                                  Konkurransene begynner i dag! Ennå ingen startlister.

                                                  Det indikeres at livesendingene begynner 11:30 (kvalifisering eliminasjonsløp), men første distanse (200m dual) begynner allerede 08:30.

                                                  http://www.worldskate.tv/live/?liveId=A217BCEBB2594BDF8FE2E65131DBF663022026

                                                  #23266 Svar
                                                  Kristian Eliassen

                                                    …NB: For de som i likhet med meg ikke har fått sett så mye av dagens finaler direkte, så ligger disse arkivert litt lenger ned på siden i linken rett over her.

                                                    Hva kan Swings klare mot Loubineaud, Wenger osv

                                                  Viser 24 innlegg - 193 til 216 (av totalt 234)
                                                  Svar til: Svar #10738 i Inline!
                                                  Din informasjon: