Inline!

Hjem Forum Forum 15.46.6 Inline!

Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 387)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Synd det, men man lider litt under av at skøyter er litt for «gamlinger» i dette landet her. Bare kjør på. Bra initiativ, og ressurs. De er dere flere av i skøytenorge (er selv en «outsider» som synser og blander meg litt inn av og til på et beskjedent, og tidvis usynlig, plan. Jeg har nok irritert av og til, men skøytefolk er hyggelige)

Veien til større skøyteinteresse går ikke via delinger på sosiale medier og «kattevideoer», men via en jevn og interessant konkurransefrekvens som kulminerer i et høydepunkt, og derav i sum tiltrekker seg seere. Formidling av regelverk og forutsetninger hører med. Da kommer det andre etter. ISU er i nærheten, men allikevel mangler det noe. Kommentatorteamene er også i nærheten – allikevel mangler det noe. Til eksisterende fans: Nytter ikke med statistikk og tørrprat om VM og EM fra 50-tallet og oppover mens en venter på neste mesterskap.

— Og hvis ikke det siste der var utenfor trådens emne, så er det fordi alt henger sammen med alt — Eller så er det fordi det er fredag.

#14782 Svar
      Emil Nielsen
      Deltaker

Det ble nye banerekorder på Bjerås i går.

Mads Nordhus, Edvard Morkemo og Ask Darup gikk alle under 500m junior rekorden fra 2018, men Halvor Kjøsterud Erlingsen satte beste tid på dagen, og er ny indehaver av banerekord for junior på 47.75. Ask Darup ble beste junior i A-finalen, men ikke i rekord tid.
        Anne Sofie Knutsen Birkedal slo Marte Furnee sin rekord to ganger på dagen og gikk inn til 52,03 og ny banerekord.
        Hun tok også 1000m rekorden med god margin, og er raskeste kvinne (jente) som har gått der på 1.51,84.

Samme gjorde gjeldende på 5000m (som hun stilte på mest for moro skyld) og etablerte 10.23,30 som ny banerekord.

Halvor klarte akkurat å slå Ask på 3000m poengløp. Det var poenglikhet med siste spurt igjen. Halvor hadde fronten men Ask hadde energi til å forsøke å passere. Jeg tror at Halvor hadde kontroll på det, men da de tok igjen en løper ble Ask dessverre hindret og Halvor fikk en stor luke inn på siste runde.

Jeg tangerte banerekorden på 500m og vant A-finalen.

Etterpå gikk jeg inn til 8.46,30 og slo Einar Agdestein sin gamle banerekord på 5000m.

Dagen ble avsluttet med en uhøytidelig 3000m stafett i lag vi satte på dagen.
        Jeg og Ask Darup kjempet en hard kamp mot Anne Sofie, Halvor og Edvard, men de tre var for godt sammenkjørte på stafett og vekslet stort sett perfekt hver eneste runde, mens Ask og jeg aldri hadde gått sammen før. Vekslingene ble bedre mot slutten, men aldri gode.

Bjerkåsløpet vender tilbake neste år, forhåpentlig tidligere på året, hvor lengdeløpere er mindre redd for å «ødelegge» treningen med rulleskøyteløp.

#15592 Svar
        Kristian Eliassen

Det nærmer seg Inline-VM 5.-13 november!

Åpningsseremoni på fredag før bane-delen innledes på lørdag.

https://www.mundialesibague2021.com/

Deltakerlistene ligger ute. 39 nasjoner. Tidspunktet er interessant, fordi VM avholdes samtidig som man innleder verdenscupen på skøyter med kvalifisering til OL og det hele. Jeg merker meg i den forbindelse følgende:

Belgia(7): Indra Médard og Jason Suttels er to navn som har vært oppe som navn på den som skal ta opp arven etter Bart Swings. Litt usikker på om påmeldingslistas Suttels er samme neo-senior som deltok i junior-VM på is i 2020. Det er nemlig to utøvere ved navn Jason Suttels… Fran Vanhoutte er en ung søster av Stien Vanhoutte. Belgia har foreløpig lagt lagtemposatsningen litt til siden for ikke å legge for stort press på unge Vanhoutte.

Colombia (32): Stormakten på Inline. Kjenningen Pedro Causil med OL deltakelse i 2018 og 34.92 på 500. Har nok avsluttet satsningen på is (siste/seneste resultat 6/3-2020).

Andre utøvere med is-kjenning: Maria Fernanda Timms (mar 2020), Daniel Zapata (Sep 2021).

Frankrike (19): Gwedal le Pivert (feb 2017)

Tyskland (12): Felix Rijhnen og Simon Albrecht. Førstnevnte kvalifisert for WC1-2, så han deltar garantert ikke. Albrecht også usannsynlig: Helt i vannskorpa for å slå seg inn på tyske representasjonslag uten å kjenne tyske uttakskriterier i detalj. Var jo med i det tyske distansemesterskapet nå i helga.

Josie Hofmann. Hvis dette er samme person som Josie Elisabeth Hofmann, så kommer hun ikke til å delta fordi hun i helgen kvalifiserte seg til 5000m i verdenscupen i Stavanger. (samt reserve på fellesstart WC1)

Øvrige: Kjenner igjen navnet Schimek ( jan 2020). Jan Martin Mende (mar 2014). Leonie Ohl (DNS jan 2019 Inzell) finnes også i databasen til SpeedskatingResults.

Guatemala (20): Dalia Guadalupe Soberanis Marenco. Ikke kontrollert de andre navnene.

Nederland (7): Ikke overraskende har alle konkurrert på is. Ingen av dem veldig kjente.

India (16): Ingen tror jeg! (plotter ikke inn navnene). Base finnes også her for utøvere som vil prøve å konvertere, men har ikke oversikten over beste indiske inline-prestasjoner. Er vel oftest at det er de aller beste på inline som trigges.

Italia (28): Linda Rossi. Overrasket om hun blir noe annet enn programhelt her, selv om det er mistenkelig at hun ikke har notert resultater på is siden 3.oktober. Lite gjennombrudd i «boblen» i Heerenveen forrige sesong.

Øvrige: Edda Paluzzi (2017),  Veronica Luciani ( feb 2021), Daniele Di Stefano (feb 2021), Giorgia Fusetto (jan 2021), Alberto Maria Salino (jan 2021), Sofia Saronni (feb 2021), Andrea Cremaschi (feb 2021),

Polen (1): Mateusz Kania (okt 2021). Deltok i det polske distansemesterskapet nå i helga.

Spania (5): Ioseba Fernandez er en inline-profil. Kan ikke se at han har notert resultat(er)på is. 5 utøvere er få sammenliknet med at det er en ganske stor gruppe spanjoler som reiser rundt og konkurrerer på is for tiden. 11 gutter og 16 jenter har eksempelvis notert resultat(er) på 500m denne sesongen.

Øvrige: Litt usikker på om Luisa Maria Gonzalez  kan være samme person som Luisa Gonzalez Salazar (okt 2021). Ellers ingen.

Sveits (1): Lukas Ilda (jan 2016).

Tsjekkia (6): Katerina Kainova (jul 2021), Lucie Korvasova (des 2015).

Ungarn (1): Dominika Gardi (jan 2020).

USA (20): KC Boutiette (!!). Øvrige: Gandy Wesley (feb 2019), Kayla Duque (okt 2016). Ellers ingen treff. To med navn Dawson, men det er vel et vanlig navn.

Det var gjennomgangen. Ingen garantier for at noen har sluppet gjennom nettet. Taipei og Chile har jeg ikke sjekket. Heller ikke Argentina og Brasil pluss land med null hurtigløpere.

#15595 Svar
          EinarR

Fin gjennomgang! Ser at det er fire cubanske herrer til start. Håper vi får se noen derifra på is. Det er for få øyboere i internasjonal skøytesport. Har det vært noen siden Kjell Storelid?

#15596 Svar
            Carl-Petter Leganger

Vi har da hatt løpere fra Storbritannia, Taiwan, Australia, New Zealand og Japan, dette er vel pr. definisjon øyer, de er alle omgitt av saltvann.

#15600 Svar
              Kristian Eliassen

He,he.

EinarR mente  sikkert norske øyboere som deltar internasjonalt?

…har det vært noen norske siden Kjell Storelid? Ikke vet jeg! Jeg måtte til og med google om Stord var en øy (rødme).

#15602 Svar
                EinarR

🙂 Det tok ikke så lang tid før jeg skjønte at jeg gjorde dårlig geografisk arbeid der. Jeg var så fornøyd med det med Storelid! Men det er fint at det er noen som kjapt kan korrigere sånne spontane hofteskudd.

#15604 Svar
                  EinarR

Siden vi er i gang i kveldinga, og apropos til Kristian:

Det er en svenske som heter Anders Källgård, som har gitt ut ei utrolig bok: Norges öar (Carlssons Bokförlag, 2018). Det er ei blanding av lesebok og oppslagsbok. Han konsentrerer seg om øyer som har helårs bosetting, eller som har hatt det (men siden er fraflytta) etter ca. 1900. Slike øyer kaller han övergivna.  MEN han har sine prinsipper: Øyer som henger sammen med fastlandet via bruer eller tunneler, er ikke lenger øyer! Så over og ut med Stord i denne sammenhengen. Han skriver derfor fint lite om de store øyene i Lofoten også, mens Værøy og Røst er gode stjerneeksempler på øyer.

#15646 Svar
                    Kristian Eliassen

Den har jeg ikke lest. (Er selv en periodeleser. Leser litt forskjellig. Nå starter jeg snart på en roadtrip-roman, «Becks siste sommer». Må bare lese ferdig «Vi må ikke falle»  — Kolloen om året 1940)

Kvalifiseringen er godt i gang til nattens «finalepass»:

http://www.worldskate.tv/live/?liveId=A217BCEBB2594BDF8FE2E65131DBF663021245

#15647 Svar
                      Kristian Eliassen

som starter 23:00, norsk tid. Kvalifiseringen over. Hadde ikke anledning til å se så mye av den.

#15680 Svar
                        Kristian Eliassen

Også dagens finalepass begynner 23:00, norsk tid. Live-link i innlegget like over her.

Fra den første dagen kan man notere at Colombia vant alt. Colombia er selvsagt fortsatt litt preget av pandemien de også, men bra med folk. Noterer at Linda Rossi og Simon Albrecht er på plass og deltok. (11. plass på Soberanis)

Plasseringen av mesterskapet i tid er som nevnt litt problematisk. Særlig i et OL-år. Uansett: vel verdt å se på! I dag er det på seniorsiden 1000m for sprinterne og poeng-/eliminasjonsløp.

#18812 Svar
                          Kristian Eliassen

Ny Inline-sesong godt i gang.

Sesongens høydepunkt er World Games 7.-17. juli i USA (Birmingham).

EM avholdes i begynnelsen av september i Italia (tid, og eksakt sted ennå ikke klart.)

Verdenscupen starter i slutten av mai. EuropaCup-serien startet allerede i begynnelsen av april. Denne helga er Heerde i Nederland stedet. Mange kjente navn på listene.
                            Ikke sikker på om det blir stream. Det var det under forrige helgs løp i Geisingen. Europas Inline-Mekka. Mye interessant, inklusive diverse intervjuer. En representant for World Skate Europe snakker i et intervju blant annet om nødvendigheten av å koordinere terminlista med hurtigløp på skøyter. Mange inline-løpere gjenfinner vi jo også på isen. (VM forrige sesong ble altså arrangert i november)

#18818 Svar
                            Emil Nielsen

Her er det interessant å huske på, at World inline Cup er en serie av maratonløp, mens europacup er løp på bane.

#18819 Svar
                              Kristian Eliassen

Aha. Takk for presisering.

#18820 Svar
                                Emil Nielsen
                                Deltaker

I år VM satt til Buenos Aires i November, men det går dessverre også rykter om at Argentina ikke vil ha VM likevel.
                                  EM er ikke planlagt så langt, men ryktene sier at LAquila i Italia skal ha løpet. Ryktene sier også at hvis VM avlyses, så vil LAquila heller ha det enn EM. Heerenveen har trukket seg som reserve arrangør. Så hvis VM flyttes fra Argentina til Italia, blir det mest sannsynlig ikke noe EM. Noe som er uheldig for sporten i Europa, fordi man da ikke får det høye nivå fra EM, uten det vanvittig høye nivået fra Sør Amerika.
                                  Det er også flere plasser i EM enn VM per nasjon (3 per øvelse i stedet for 2)

#18876 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

Inlinesesongen i gang i Rogaland:

https://www.austraattil.no/post/149

#18884 Svar
                                    Emil Nielsen
                                    Deltaker

Sør-Norge har fått egen terminliste for inline

Neste løp er i Sandefjord 11/6, invitasjon her

Jeg kommer til å være til stede.

• Dette svaret ble endret 4 år, 3 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenker åpnes i ny fane
                                      #18966 Svar
                                      Emil Nielsen

I dag var det løp på rulleskøytebanen i Sandefjord.

Her er resultatene.

Morsomme løp. Stor jnderholdning i jenter 13-16 og i senior menn.

SSK arrangerer alltid skikkelig hyggelige stevner på rulleskøyter.

Neste uke er det tunnelløp nær Bergen, med denne deltakerlisten

Spenning om jeg kan henge på de to lovende Bergen-løpere Sigurd Henriksen og Emil Pedersen Matre

• Dette svaret ble endret 4 år, 2 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenker åpnes i ny fane
                                        #18967 Svar
                                        EinarR

SLP da, er han ikke like god på hjul, eller går han ifra dere?

#18968 Svar
                                          Emil Nielsen
                                          Deltaker

SLP var ikke påmeldt sist jeg sjekket deltakerlisten, derfor nevnte jeg ikke han.
                                            Uff, dette kan bli litt tøft

#18970 Svar
                                            Carl-Petter Leganger

Sverre står på deltagerlisten nå.

#18980 Svar
                                              Kristian Eliassen

Hva kan Emil Nielsen klare i kamp mot Matre, Sigurd Henriksen og Sverre Lunde Pedersen?

Starter nå 10:20

https://live.eqtiming.com/61063#livescroll

#18981 Svar
                                                Emil Nielsen

Sverre måtte dessverre melde avbud grunnet sykdom, så det ble oppgjør med Erlend Belsvik. Veldig fettete forhold, med fint lite grep. Dansk seier

#18982 Svar
                                                  EinarR

Gratulerer, alltid morsomt med seier. Håper du knuste beste skiløper!

Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 387)
                                                  Svar til: Svar #6637 i Inline!
                                                  Din informasjon: