Inline!

Hjem Forum Forum 15.46.6 Inline!

Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 252)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #14418 Svar
    Emil Nielsen
    Deltaker

      Blir noen veldig defensive strategier på den banen.
      Det er litt utfordringen med en flat dosert Vesmarco bane. Det er en klar fordel å ta fronten, eller ligge ett og to som lag.

      Håper vi snart får mesterskap på Parabol bane

      #14419 Svar
      Emil Nielsen
      Deltaker

        Det er ikke den gamle Albrecht vi ser.

        Satsingen på isen har tydeligvis tatt toppen av sprint talentet. Det er trist, siden han heller ikke har slått helt igjennom på isen heller.
        Får håpe at kompromisset betaler seg i løpet av de neste årene.

        #14427 Svar
        Kristian Eliassen

          Forklar gjerne nordmenn dette med doseringsgrad i svingene litt mer om du har tid. (Standarisert på velodromer på sykkel?) Og hva som hjelper på for å kunne akselerere forbi bakfra. Er det lettere å sperre de andre fra front med liten dosering? Farten i front. Hva gjør den? Ideallinjen i en dosert sving, osv.

          #14428 Svar
          Emil Nielsen
          Deltaker

            Flat dosering er når doseringen er den samme hele veien opp. Det er typist 16 grader eller 3,4% helning. Dette er en standard, men det finnes baner med flatere og brattere dosering.

            På en flat dosering er det ofte enklere å forsvare en plassering, for det er en linje gjennom svingen som er raskere enn de andre linjene. Inngangsfarten i svingen bestemmer hvor bredt løperen må gå inn i svingen, og til en vis grad også hvor bredt de må gå ut.
            Dette er ikke et stort problem på asfalt, hvor grepet i underlaget gjør at man må gå relativt bredt inn i svingen i stor fart, og ofte stå i midten av svingen uten å legge over.
            På Vesmarco malt bane er det mye mer grep enn på asfalt, så her kan ledende løper gå nesten helt inne i svingen i maksfart. Det betyr at korteste linje gjennom svingen er den samme som linjen med størst hastighet.

            På en parabolbane stiger svingen eksponentsjelt så den er flat innerst hvor den korteste linjen er, men nesten loddrett ytterst. Det gjør at det er mye mer grep i den lengste linjen, og de lange linjene kan gi større utgangsfart.

            #14429 Svar
            Kristian Eliassen

              Ah. Takk for info.

              #14431 Svar
              Kristian Eliassen

                Tredje og siste dag på bane i dag. 1000m og 3000m stafett på programmet. Sending i gang. Kommet fram til semifinaler stafett (Danmark med), deretter semifinaler på 1000m i de ulike klassene.

                Finaler fra 19:00. Link til strømming flere steder på forrige side.

                Kom aldri noen komplett deltakerliste til mesterskapet. Noen av lagene finner man på denne siden:

                https://www.rollerenligne.com/

                Heller ikke lett tilgjengelig med resultatservice. Må laste ned en app og koder og styr.

                #14432 Svar
                Kristian Eliassen

                  På den positive siden: Fin strømmetjeneste, og bra med kommentarer på engelsk.

                  #14436 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Litt stygg krasj rett etter målgang på finalen,1000m junior kvinner. Fran Vanhoutte utropt til vinner, men gikk i dørken. Håper det gikk greit og at hun blir å se senere i mesterskapet. Hviledag i morgen, deretter «on the road again».

                    #14439 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Ser vel ut som det gikk bra. Felt av spansk løper. Blodtap, etter stort kutt. Kom til bevissthet igjen. Kjørt til sykehus for videre undersøkelser. (Pallen på bildet er fra et tidligere løp).

                      https://www.schaatsen.nl/nieuws/2021/juli/zware-crash-fran-vanhoutte-overschaduwt-slotdag-pistetoernooi-ek/

                      Ellers merket jeg meg spesielt at de tyske seniordamene til stor glede vant stafetten etter en bra målgang (ihvertfall to på det laget har notert resultater på is).

                      #14443 Svar
                      Kristian Eliassen

                        I morgen starter road-delen av mesterskapet. 100m fra 11:00. (Hørte du det Øystein Magnussen).

                        Dertil poengløp på kvelden.

                        #14444 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Starter 11.10

                          http://www.worldskate.tv/live/?liveId=A217BCEBB2594BDF8FE2E65131DBF663021155

                          (Aha. Løpene går rett og slett «på utsiden av der hvor baneløpene gikk)

                          #14446 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Beste tid i forsøkene: 9.79.

                            Dagens bilder viste hvilket imponerende flott anlegg dette er. Med det mener jeg fin beliggenhet og setting, med en liten gratishaug(vei) også virket det som. Har visst vært flere der som har hyllet Marreiros enn bildene har vist.

                            Savnet vel noen i startfeltene på 100m. Kanskje noen sparer seg til «one lap» i morgen? Albrecht med liten skade, og eksempelvis ingen Llop på startstreken. Ellers synes jeg 100m enkeltdistanse funker bra som underholdning i Inline.

                            Semifinaler 17:00 (tre stykk hvor vinnerne går videre til finalen)

                            #14447 Svar
                            Kristian Eliassen

                              Llop var med i semien. Må ha gått under et av sine andre navn tidligere på dagen. Slått ut i semien. Spanjolen med 9.79 best igjen med 9.76 nå.

                              #14448 Svar
                              Kristian Eliassen

                                …Ioseba Fernandez, som vant finalen, men tiden ikke så bra denne gangen pga det som så ut til å være en lyskestrekk på slutten av løpet.Intervju med mixed emotions.

                                #14449 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Mulig feiltolkning av meg: Fernandez tok ut kun det nødvendige i finalen, og så var det noe følelsesmessig som gjaldt et familiemedlem.

                                  #14450 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    …jeg må stole mer på meg selv. Var lyskeproblemer på de siste meterene (i tillegg til noe med bestemoren). Schaatsen.nl har korrigert nå . Ikke ofte man får slike intervjuer. Var det ikke samme mann som feiret en annen gang med å klemme kona og holde babyen rett etter målgang? Nuvel. 9.74 korrigert tid fra semi. Ganske så fort det. Framtidig olympisk gren?

                                    #14451 Svar
                                    EinarR

                                      Med sko så har bare Usain Bolt løpt fortere. Og det var i 2008/09.

                                      Men i friidrett er det klinisk streng kontroll med starten. Hvor stor ledelse har de beste friidretterne tro, på det meste, og hvor i løpet? Regner med at de på hjul er raskere på de siste timeterene.

                                      #14452 Svar
                                      Emil Nielsen
                                      Deltaker

                                        Jeg er på rulleskøyteløp jeg, så det er lite jeg får med meg fra EM

                                         

                                        Men jeg FIKK med meg at Alberte Greve har tatt sølv i 8000m poengløp på veien i dag. Hun gikk i solobrudd, og lå i teten i en stor del av løpet, før hun akkurat ble passert av en Italiener med et enkelt poeng til slutt.

                                        Alberte er den bare andre Danske jenten som står på pallen i Mesterskap (og også bare andre Nordiske jenten) etter Elena Rigas for noen år siden i Geisingen.

                                        #14453 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Danmark på kartet 👍
                                          Nå overtar OL litt. Hurtigløp får en utfordring i det inline kommer opp med konsepter som kan komme med på OL-programmet.

                                          Sett sammendrag av finalene på «runden». Nå 18:00 starter eliminasjonsløpene.

                                          I morgen står maraton på programmet. Vanligvis strømmes det ikke. Får sjekke ut om det skjer denne gangen.

                                          #14454 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            ….kanskje litt feil å dra inn utformingen av øvelsene (konsepter) som bøygen for at Inline skal bli olympisk. Jeg personlig har litt tro på 100m – men eksempelvis ikke fullt så stor tro på et rent klassisk poengløp. Det siste har jeg heller ikke på is, men det der får vi ta en annen gang…

                                            #14455 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              Latinske land dominerer medaljestatistikken. Litt mer fremmedartet for oss anglofile, men ikke desto mindre. Snarere desto meget mere. Her en cover melodi som jeg oppdaget nylig:

                                              https://www.youtube.com/watch?v=EfLYvbRi0zA

                                              #14456 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                EM er over i og med maratonøvelsene. Suttels prøvde å stikke fra feltet i en rundkjøring…

                                                https://www.schaatsen.nl/nieuws/2021/juli/nederland-ziet-harde-werken-niet-beloond-fransen-pakken-marathontitels/

                                                #14760 Svar
                                                Kristian Eliassen
                                                  #14764 Svar
                                                  Emil Nielsen
                                                  Deltaker

                                                    Det blir siste inlineløp på Østlandet for i år.

                                                    Færre påmeldt enn håpet, men de som stiller får en bra dag på Bjerkås.

                                                    Forrige helg var det løp på Holt Stadion i Kongsvinger, hvor banerekordene falt. Nivået på rekordene på Bjerkås er høyere, men det er fortsatt mulig.
                                                    Jeg tipper at Anne Sofie Knutsen Birkedal kan true banerekorden på 53,8 500m til Marte Furnee. Halvor Kjøsterud Erlingsen og Edvard Morkemo får det mest sannsynlig vanskelig med 51,8 til Linus Risnes i junior kategorien.

                                                    Jeg selv sikter etter banerekord på 5000m, men det blir i så fall mutters alene fra start til slutt. 9.02,2 til Einar Agdestein (rett foran meg) er en sterk tid.

                                                    Nå er jo ikke tiden det som teller på rulleskøyter, men når så få stiller, så kan tiden gi noe å sikte etter for folk som ikke får så mye konkurranse.

                                                  Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 252)
                                                  Svar til: Svar #23266 i Inline!
                                                  Din informasjon: