Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Inline!
- Dette emnet har 376 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 27/04/2026 at 11:07 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
…Yes! Da har vi kommet fram til eliminasjonsfinalen for juniorgutta. Lange Jilek skal nå i aksjon igjen foran velfylte tribuner. Jeppesen too.
Kristian Eliassen
…seier til Pisciotti fra Colombia foran Jilek. Synes han sperret Jilek litt, men, men. Sterk fjerde av Normann Jeppesen.
Kristian Eliassen
…Swings er fortsatt eldst og ble verdensmester nok en gang. Trebouta fra Frankrike på andre. Litt for heseblesende øvelse: Få tilbake poeng-/eliminasjonsløpet takk.
Swings skal snart gå finale på 1000m også. Før det er det juniorenes 500m. Jeg tar opp igjen tråden i morgen tidlig.
Tips (gitt av kommentatorene):
Kristian Eliassen
Joda, Swings fikk med seg en sølvmedalje på 1000m. Hjemmeseier til Marsili.
I dag er det for seniorenes del 500m og Stafett som gjelder. Flere «lagtempolag». Linkene til hurtigløp er sterke!
…
Fine episoder. Får en umiddelbart til å tenke på at E-tv burde laget timesepisoder hvor de var med forbundslagene på forsesongen. Vi husker serien «Skøytejentene», men problemet med den serien var at den ikke fulgte Ragne Wiklund og våre andre beste. Serien fulgte en gruppe ukjente ungjenter med håp om å slå igjennom (joda, en eller to av de hadde navn som influencere, men ingen med sportslige meritter). Vi husker fine. korte innslag fra Kristian Vårvik, og han fulgte de aller beste, men publisitetsmessig så hadde 40-50 minutter på You Tube (E-tv) hver uke med mal etter «skøytejentene» vært bedre. Jeg legger merke til at Øystein Magnussen er ute og klager på forbundet for at de ikke markedsfører løperne bedre. Det er virkelig sant at skøyteløpere er en bortgjemt rase. Man må være «detektiv» for å finne ut hvor de er ,og hva de bedriver. Det gjelder faktisk også i sesong. Et timeslangt program hver uke hadde vært noe. Et program hvor man gikk inn i den enkeltes sportslige mål og målsetninger. Gikk i dybden på løpere som jager grensetider, opprykk og kvalifisering. Gjør et poeng av løpere som når «trekningspulja» i verdenscupen, medaljer. Ikke for mye om laktat, alt for spesifikt om tekniske momenter og treningsprinsipper, og at det bare er VM i mars som gjelder. Hvis ikke presse kommer til pressekonferanser, så må man tenke nytt for å nå ut. NSF var i nærheten med Vårvik selv om jeg forsto at han møtte litt motstand.
Kristian Eliassen
Vi har kommet fram til kvartfinalene på 500m. Da begynner det å bli litt småinteressant, men det er finalepasset med semifinale, finale og stafettfinalene som er dagens. 19:00.
Kristian Eliassen
…da var formiddagsøkta over. Guzman tok seg til semifinale. Vi hørte nylig av Mitch Witmore på GSN at «kruttønna» skulle til SLC og over på is der etter VM. Jage grensetider og bli bedre på isen.
Kristian Eliassen
Fulle tribuner og stor stemning også i dag. Fine bilder. Jilek vant juniorenes 1000m. Colombia med en ganske uspennende dobbel på seniorkvinnenes 500. På mennenes 500 ble det en populær dobbeltseier til Italia. Marsili foran Maiorca. Guzman på tredje, men i dette løpet synes jeg det var vel mye knuffing.
PS: Guzman omtales fortsatt som en fersk verdensrekordholder på 100m, så jeg vet ikke helt om det faktisk er tilfelle (jfr. Emils svar tidligere)
Stafetter avslutter dagen 20:30!
Kristian Eliassen
…men så kom regnet som gjør det umulig å gjennomføre stafettene. Trolig blir det ikke mer skøyteløp i dag. Henter opp igjen tråden i morgen (som jo er hviledag før man går over til vei-øvelsene)
Kristian Eliassen
…det er mandag morgen og Colombia har nettopp vunnet juniorjentenes stafett foran Kinesisk Taipei. 3 stafetter gjenstår.
Kristian Eliassen
Går unna med stafettøvelsene. For juniorgutta ble det Photo finish hvor Tsjekkia med Jilek som en av de tre slo Colombia. Kinesisk Taipei på tredje. Jilek ble den store baneløperen på juniorsiden med 3 gull og 1 sølv!
I seniorkvinneklassen spurtslo Colombia Kinesisk Taipei.
Artig finalefelt, senior menn: Belgia (lagtempolaget), Frankrike (med Loubineaud), Italia (hjemmebane), Kinesisk Taipei (den ledende asiatiske nasjonen), Colombia (verdens ledende nasjon) og India (up and coming).
Belgia falt tidlig ut pga feil veksling. Frankrike endte også med disk. India vekslet lenge på å ligge på tredjeplass, men måtte nøye seg med fjerde. Italia definerte inn, Kinesisk Taipei på andre og Colombia på tredje,
…dermed er baneøvelsene under VM over. Flotte bilder, og fulle tribuner under finaleøktene. VM fortsetter med veiøvelsene (Road) fra i morgen, tirsdag av.
Kristian Eliassen
Medaljefordeling, Track (søk på Speed i søkefeltet).
Kristian Eliassen
Det er tirsdag, og vi har forflyttet oss til Sulmona og veien. Formiddagsøkten er over, dagens finaleøkt ble oppgitt til å starte 18:00.
Program og livestream (krever enkel registrering.)
Kristian Eliassen
https://worldskate.tv/live?l=A217BCEBB2594BDF8FE2E65131DBF663022264
Dessverre regn i luften. Asfaltunderlaget er ikke så utsatt for regnavlysninger, så løpene starter nå. Runde, semifinaler junior er først ut. På kveldens program står også poengløp for juniorene, og eliminasjonsløp for seniorene.
Kristian Eliassen
…Imponerende av Jilek. Stakk i tet fra start, og vant ALLE spurtene(!). Rakk også et lite fall et par runder før mål. Den mannen må da bli farlig også til vinteren? Se opp!
Kristian Eliassen
…morsomt at Lefeuvre fra Frankrike spurtslo Vargas i eliminasjonsløpet, senior kvinner. Krevende forhold med regn og en del fall, morsom oppløsning. Fransk også på tredje.
Kristian Eliassen
Senior menn: Mantilla, Rijhnen, Suttels (alle Powerslide)
KarlA
Ja, se opp for Jílek. Han har i intervju sagt at han dropper inline neste sesong. Det er OL som gjelder. Nå trener han i rulleskøytemiljøet i Geisingen. Vil han gjøre det også neste sesong? Eller får han en plass i Nederland?
Kristian Eliassen
Er han altså aktuell/ute etter en plass på et kommersielt nederlandsk lag (evt. Team Novus?)
Jeg kopierer KarlA fra Tsjekkia-tråden for lesbarhetens skyld: «…Metodejs formelle trener er Pavel Kulma (junioransvarlig i forbundet), men i praksis trener han under Kalon Dobbin i rulleskøytemiljøet i Geisingen (Tyskland).»
Litt interessant det med løpere som bedriver flere skøytegrener for å kalle det det. Swings går for Team IKO, Powerslide, samt er oppført for OKAY/Interfarms hva gjelder det nederlandske maratonsirkuset. Hva slags treningsprogram følger Swings? Jeg vil tippe IKOs, men under høysesong for Inline så er den tilpasset Inline og Powerslide.
Inntil i fjor trente Kalon Dobbin også sveitserne på is. New zealendere var også med i den gruppa om jeg ikke husker feil. Er det slik at Dobbin har en finger med i spillet også når Jilek befinner seg på isen?
Emil
Dobbin er treneren til ganske mange.
Jilek, Due Schmidt×2 Normann Jeppesen, Wenger osv.
Kristian Eliassen
Snakker du og da is?
Kristian Eliassen
Spørsmålet mitt er altså: Dobbin er trener for Inline-laget Team Arena Geisingen. Flere løpere på laget satser også på isen, og Dobbin har ansvaret også for denne treningen? Er dette så å si et lag i laget, men uten å egentlig kunne kalle det et «hurtigløpslag». Er Dobbin da en slags personlig trener for disse? Team Arena Geisingen er jo ikke navnet på et hurtigløpslag…
Emil
Løperne betaler Kalon direkte for trening. Løperne som bare satser inline får da et opplegg rettet mot det, is-løperne har et opplegg som tar høyde for det. Om de som har tonseslnger betaler mer enn de andre vet jeg ikke. Det er heller ikke sikkert at alle betaler, siden noen løpere er en del av Team Arena Geisingen, mens andre bare tilkjøper seg trenervirksomhet.
Som eksempel har Kalon vært treneren som sekunderer Due-brødrene de seneste sesongene på isen, hvor han da får betalt noe fra DSU for å ha kontroll til verdenscup stevner for Danmark.
Kristian Eliassen
Takk, men det der var samtidig litt vanskelig å forstå 🙂. Due Schmidts er en del av Team Arena Geisingen hvor de betaler for to sesonger, men DSU betaler for å ha ham på verdenscup?
Emil
Jeg vet ikke hvor mye (om) Due Schmidt betaler for å være en del av Geisingen laget. DSU betaler Kalon for å være ansvarlig ved stevner, ikke for treningsplanlegging og oppfølgning av løperne. Det er to ulike ting. Til løp er Kalon mer administrativt ansvarlig enn trener.
Gir det bedre mening nå?
-
ForfatterInnlegg